LT ei starttaa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Imppa55
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Imppa55

New member
Nyt se vanha herra vetäs herneen nokkaan ja päätti olla starttailematta. Oli päässyt akku hyytymään talven aikana ja uudella akulla kertaalleen suostu starttaamaan ja käynnistymään mutta nyt napista painettaessa pikku naksaus jostain katteitten uumenista, eikä yritystäkään käyntiin. Tilanne nyt, akku uusi ja virtaa riittävästi, jalustat ok, ajonesto myös ok. Sähköt toimii muuten normaalisti.
Nyt kaivattais vinkkejä mistä lähtis asiaa tutkimaan. Jos jollain kokemusta ko. asiasta niin ilomielin otan vastaan. K 1200 LT -04
 
Jännitemittaus akun plus-navalta.
Starttireleen molemmilta navoilta.
Startin plus-navalta.

Jos joka paikkaan tulee akkujännite, niin sitten jännitehäviömittaus. https://auton.fi/jannitehavion-mittaus/

Jos ei tule, niin sitten sukeltaa syvemmälle ko. komponenttiin.

Starttimoottori on helppo testata, kun antaa sille irtopiuhalla sähköä suoraan akun plus-navalta startin plus-navalle.
Tämä toimii silloin, kun rätkän oma akku on varmasti toimintakunnossa.
 
Ei millään pahalla, mutta melko kova jätkä, kun etänä vian etsii...:thumbsup:

n. 200tkm kahdella lt:llä tuli aikoinaan ajettua. En itse ole niitä rassannut kun olen aina laittanut kättä tarvittaessa taskuun. Laskuista päätellen arvelisin kuitenkin, ettei se starttikaan ole aivan käden ulottuvilla.
 
Viimeksi muokattu:
Starttimoottori on helppo testata, kun antaa sille irtopiuhalla sähköä suoraan akun plus-navalta startin plus-navalle.

Tämä on hyvä lähtökohta. Jos tuolloin starttaa, niin sitten tarvitaan kytkentäkaaviota ongelman haarukointiin.
 
Mistä tuo "virtaa riittävästi" päätelmä. Uusi akku ladattu (Mätänetistä ostin Volvoon akun, vaihdettiin, ja seuraavana aamuna auto herjasi liian alhaisesta jännitteestä, akku latingissa vuorokauden eikä ole sen jälkeen valittanut).

Jos startatessa naksahtaa, niin starttireleelle tulee ainakin jonkinmoinen jännite, eli vikakohteina juurikin toi virtojen loppuminen, starttirele tai itse startti. Eikös noissa Lotjissa ollut alkujaan vikaa starttireleen kanssa, poltti kärjet yhteen ja pyöritti virrat päällä starttia maailman tappiin (siihen asti että joko virta loppuu tai startti antautuu)?
 
Mikäli volttimittari näyttää akun navoista riittävää jännitettä käynnistyksen hetkellä, mutta startti vain napsaa, niin seuraavaksi jännitteen mittaus startin plussan ja akun miinuksen väliltä hetkellä kun pyörittää starttia. Mikäli silloin ehjällä akulla jännite nyykähtää, niin virta ei kulje normaalisti joko plussassa tai miinuksessa.
 
Akusta ei ole puhuttu sanaakaan

onko
ladattu ?
kokeiltu toista akkua
ostettu halvin tai se mitä löytyy hyllystä.
riittävästi startti amppeereita, manuaalista löytyy, Yuasa:lla voi olla samoilla mitoilla kolmea ei startti
kapasiteettia
kokeiltu apukäynnistimellä
 
Akusta ei ole puhuttu sanaakaan

onko
ladattu ?
kokeiltu toista akkua
ostettu halvin tai se mitä löytyy hyllystä.
riittävästi startti amppeereita, manuaalista löytyy, Yuasa:lla voi olla samoilla mitoilla kolmea ei startti
kapasiteettia
kokeiltu apukäynnistimellä

Voin K100RS:n kokemuksesta sanoa, että ihan ensimmäisenä uusi akku. Se on kuitenkin kuluva osa, edullinen ja osaa hajota juurikin noin. Apukäynnistimestäkään ei ole välttämättä apua, jos tuolla on vaikkapa kenno oikosulussa. Omani teki juuri samoin, ei auttanut autosta käydessä otettu apuvirtakaan. Uusi akku ja kaikki toimi kuten pitääkin.
 
Voin K100RS:n kokemuksesta sanoa, että ihan ensimmäisenä uusi akku. Se on kuitenkin kuluva osa, edullinen ja osaa hajota juurikin noin. Apukäynnistimestäkään ei ole välttämättä apua, jos tuolla on vaikkapa kenno oikosulussa. Omani teki juuri samoin, ei auttanut autosta käydessä otettu apuvirtakaan. Uusi akku ja kaikki toimi kuten pitääkin.

Aloituksen mukaan tuolla uudella akulla on pyörä käynnistetty tasan yhden kerran. Ei kait se ihan noin kuluva ole?
 
Aloituksen mukaan tuolla uudella akulla on pyörä käynnistetty tasan yhden kerran. Ei kait se ihan noin kuluva ole?

Joskus hain naapurin varaosaliikkeestä autoon uusia akkuja.
Kolmannella akulla starttasi vielä toisenkin kerran.

BMW:ssä parhaimmillaan uusi akku joka kevät, vaikka on ollut ylläpitolaturissa.
800GS:ssä suositus AGM-battery ja mieluusti 200A starttivirtaa
 
Juu jos on uudella käynnistynyt kerran......käyttey pari minuuttia.........kannatta ladata täyteen ihan rauhassa
ja jos ei sit toimi hakea uusi takuuseen
 
Jos Pozo vielä pyörii tällä foorumilla, niin sieltä varmaan saat parhaan arvion mahdollisesta viasta. Moni muu arvailee.

Ei ole Pozo tainnut olla foorumilla pitempään aikaan, oli aiheesta puhetta hänen kanssa viime kesänä. En tiedä meneekö sähköpostina vieti perille, jos laittaa vaikka yyveetä..
 
Back
Ylös