• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

LT:n kytkin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iku1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
omg.gif

Laita vaan Iku palikat talteen ja vielä dokumentoi homma valokuvin. Myyt/vuokraat pukit sitten seuraavalle tee-se-itse-miehelle.
Jos / kun omaani aikanaan tulee kytkinrempan tarvetta käännyn ilman muuta puoleesi. Toivon vaan hartaasti, että kytkin pykii vasta kauden lopulla, olisi sitten "hyvä" talviprojekti tiedossa.

t. pozo

062802moto_prv.gif

LT:ssäni hajos tuo työsylinteri 80 000 km:n kohdalla ja silloin en ymmärtänyt porata reikää sinne työsylinterin pesään ja seuraavaksi alkoi vuotaa stefa vaihteistoöljyä samaiseen koteloon ja tietty öljyt kytkinlevylle.
Eli siinä työsylinterin pesän pohjalla akselin päässä on stefa, joka ilmeisesti otti nokkiinsa kytkinnesteestä ja alkoi vuotaa. Taas siis kytkinlevyn vaihto oli tehtävä. Jos olis ollu se reikä porattuna olis todennäköisesti onnistunu pelkästään takahaarukan ja kytkintyösylinterin irrottamisella vaihtamaan sen stefan. Nyt jouduin siis lähes kulumattoman levyn vaihtamaan, kun oli öljyllä kyllästetty.
En tiedä olenko näin, mutta epäilen että kytkinneste pilasi sen stefan ja siksi alkoi vuotamaan.

Stefan irrottaminen onnistuu poraamalla reikä stefaan ja ruuvaamalla peltiruuvin reikään ja lukkopihdeillä nykäsee pois. Pari kertaa ruuvi korkkas, mut uutta reikää vaan ja kolmannella lähti.

Nyt on reikä porattuna siihen kytkintyösylinterin pesään ja tippaakaan ei ole öljyä herunut. Laitoin myös uuden kytkimen työntötangon, jotta sain huoparenkaan varmistamaan mahdollisia tihruja, ettei oikopäätä mene levylle. Mulla nimittäin LT on -99 mallinen, eikä siinä ollut uraa huoparenkaalle.

Aijuuu, piti kehumani tuota Iku:n tekemää etupyörän tuentaa. Näyttää aika pätevältä tuelta. Mulla meinas parikertaa kaatua kiristellessä, kun ei ollut sivuttais tukea lainkaan, vaan pelkät laudat eturenkaan edessä ja takana. Eipä siinä silti vaaraa ollut kun perä oli puominosturin nokassa, mutta pelästytti kuitenkin ja tasata tarvi uudestaan.

Eipä tuo homma vaikea ole, mutta imuputket on melko veemäiset.

Erikoistyökaluja ei tarvii, kun momenttiavaimen, jos haluu tarkka olla, ite käytin taka haarukan "pohjaohjureita" kiristäessä, ettei mee liian piukkaan ja junttaa jumiin. Avattaessa niitä pitää laittaa 14mm hylsän päähä pitkä jatkovarsi, pattingin pätkä tueksi ja pitkä vääntövarsi ja jalalla painamalla PAUKAHTAA auki. Paineilmakoneella hakkaa helposti kannan paskaks.

Takahaarukan kiristyksessä 30mm kiintolenkki on riittävä peli, siitä läpi saa luonnollisesti kuusiokoloavaimella pidettyä vastaan ettei mene säätöruuvi piukempaan.

Etsein kans aikonaan hommaa alottaessani täältä kokemusta, mutta ei pal löytyny, varsinkaan tohon vaihteiston stefa juttuun ei ollu kokemusta/tietoa edes paikallisissa BMW-korjaamoissa. Väittivät sen stefan olevan laakeri jossa suoja.

Vein koko lootan Heinolle ja lupasivat vaihtaa stefat. Pitäisiköhän vielä tilata se tanko?

Oliko se imuputkien irroitus välttämätön juttu? Ne ovat nimittäin vielä kiinni minulla, koska purku onnistui ne paikallaankin.

withstupid.gif

sport05.gif

Iku

Ei niihin imuputkiin periaatteessa tarvitse mennä koskemaan.
Mutta kun panee pyörää kasaan, kannattaa tarkistaa, että ne ovat kunnolla paikoillaan.

Kun vaihteiston vetää pois, on pakko kallistaa koneen takapäätä hieman alaspäin, mutta imuputket on kiinnitetty runkoon eli se ei liiku koneen mukana. Takimmaiset imuputket saattavat luiskahtaa pois paikoiltaan. Juuri näin kävi minulle.

Panin pyörän kasaan, katteet paikoilleen ja ei kun baanalle. Ja ihmettelin kun on niin kovat imuäänet. Irtihän ne kaksi takimmaista imukurkkua olivat.

Repa

Imuputkissa on ruuvilla aukaistavat klemmarit alapäässä ja ylhäällä on puristetut klemmarit. Jos yläpuolelta lähtee liukumaan on pirun paha saada takas. Ne siis on syytä avata alapäästä klemmareista ja syytä olis tökkiä ne irti ensin varovasti, jos on vaikka pureutunut kiinni. Voi nimittäin silti repiä ylhäältä irti, jos ei kitkauta liikkeelle alhaalta, vaikka oliskin klemmarit löysätty.
Mulla irtos kaks takimmaista ylhäältä ekalla kerralla ja oli laitettava uudet klemmarit ylös, jolloin kaasu vipu saattaa tökätä klemmariin eikä siis ota täysiä kierroksia. Täytyy siis sijata klemmarit niin ettei ota kaasuhärdeleihin kiinni.

Mun nähdäkseni on välttämätöntä avata ne jotta saa vaihteiston helposti irti ja saa paremmin työtilaakin. Moottorin oikean puoleinen etukannakkeen pulttihan on myös syytä irrottaa, helpottaa vaihteiston irrotusta ja asennusta.

Takasin ne imuputket menevät helposti. Joskus saatta joutua ohjaamaan jollain koukulla. Minä käytin hammaslääkärin koukkua. Kun ne ovat menossa ja moottori kaikissa korvissaan kiinnitettynä, saatta olla silti imuputkessa vielä varaa mennä alemmas, saa sen lopun menemään helposti lyömällä kämmenellä ilmakanavaa sieltä ylhäältä (tasaisesta kohdasta kanavaa, ilmansuodattimen vierestä).

Asia valkeni. Laatikkoa poisvetäessä se vähän kuin loksahti irti, joten paikalleen laitto voipi olla helpompaa jos konetta pääsee kallistamaan reilummin.

Vähän polttelis päästä paanalle...

sport05.gif

Iku

Joo, siinä oikealla puolella vaihteistoa on rungossa sellanen kaarevuus ettei oikeen takas mee mutta pois tulee loksahtamalla. Ekalla kerralla otin kans sillai, ettei ollu oikea etukorvan pultti pois ollenkaan ja takaskin sain laatikon irrottamatta sitä, mutta piti venkuloida ylös alas perää että sai mahtumaan laatikon sinne. Helpommin meni kun moottoria sai kevyesti siirreltyä sivusuunnassa.

Koeajo suoritettu.
062802jumpie_prv.gif

Tark. rap. viimm. ens. viik. torst. menn. tai myöh.

sport05.gif

Iku

Back