• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Luistokytkin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Onko kenelläkään tietoa minkälaiset ovat uusien sporttipyörien vakio luistokytkimet verrattuna vaikka STM:än luistokytkimiin??(kuulemma hyvä merkki). Onko ero niin suuri että kannattaa maksaa yli tonnin? Vai onko esim. supersport tai -stock pyörien kierrosajan perusteella kannattavaa ostaa vai onko ne lähes samanlaisia?
Ja vähän off topiccia, onko niistä cluchless shiftereistä oikeasti hyötyä ja miten kierrosajat, vai onko ne hienoja leluja jos on rahaa ja miten paikat kestää jos on shifteri eikä käytä kytkintä isommalle vaihtaessa
 
Jos katukäyttöön hankit niin luistokytkin on oiva lelu. STM:n saa kyllä alle tonnillakin (mun käsityksen mukaan). Radalla väittävät tuon olevan ehdoton...

Uusien mopojen luistokytkimistä ei meikäläisellä ole kokemuksia, ei sitten minkäänlaisia.

Mitä tulee sihfteriin niin isommalle vaihdettaessa se on pop ja rock. Erään MM tiimin mukaan vaihtohetkellä voi olla jopa 10 hv. ero konetehossa (sihfteri vs. ilman), kun siis puhutaan 600 cc laitteesta. Ts. sihfterin kanssa saa n. 5 metrin (karkea arvio) kaulan kiskaistua jokaisen vaihteenvaihdon yhteydessä sellaiseen kaveriin joka ajaa ilman sihfteriä. Ja ajallinen hyöty riippuu sitten radasta ja vaihtojen määrästä.

Jos ostat katukäyttöön niin painetunnistimella olevan kanssa et voi saada vahinkoja aikaiseksi kun sytkänkatkoaika on säädetty oikein. Jos taas käytät nappi-sihfteriä niin silloin on sormen ja jalan paree toimia yhtäaikaa, muutoin saatat saada aikaan vaihteensiirtäjäongelmia.

Omassa R6:ssa (01 ja 02) ei ollut laatikon kanssa ongelmia kun sihfteriä käytin, itseasiassa vaihteensiirtäjät olivat siistimmät kuin niiltä ajoilta kun en sihfteriä käyttänyt.
 
Jos katukäyttöön hankit niin luistokytkin on oiva lelu. STM:n saa kyllä alle tonnillakin (mun käsityksen mukaan). Radalla väittävät tuon olevan ehdoton...

Uusien mopojen luistokytkimistä ei meikäläisellä ole kokemuksia, ei sitten minkäänlaisia.

Mitä tulee sihfteriin niin isommalle vaihdettaessa se on pop ja rock. Erään MM tiimin mukaan vaihtohetkellä voi olla jopa 10 hv. ero konetehossa (sihfteri vs. ilman), kun siis puhutaan 600 cc laitteesta. Ts. sihfterin kanssa saa n. 5 metrin (karkea arvio) kaulan kiskaistua jokaisen vaihteenvaihdon yhteydessä sellaiseen kaveriin joka ajaa ilman sihfteriä. Ja ajallinen hyöty riippuu sitten radasta ja vaihtojen määrästä.

Jos ostat katukäyttöön niin painetunnistimella olevan kanssa et voi saada vahinkoja aikaiseksi kun sytkänkatkoaika on säädetty oikein. Jos taas käytät nappi-sihfteriä niin silloin on sormen ja jalan paree toimia yhtäaikaa, muutoin saatat saada aikaan vaihteensiirtäjäongelmia.

Omassa R6:ssa (01 ja 02) ei ollut laatikon kanssa ongelmia kun sihfteriä käytin, itseasiassa vaihteensiirtäjät olivat siistimmät kuin niiltä ajoilta kun en sihfteriä käyttänyt.
Etkös sä parjaani ollu ajellu K5:llä radalla? Siinähän on luistokytkin vakiona. Kertoilit jotain että oli siistiä sladitella (en nyt jaksa sitä juttua kaivella)..

Kyllä se K5:n luistokytkin on ainakin kadulle ihan riittävä. Silleen on ajanut hommansa, että ei ole kertaakaan menny ainakaan takanakki lukkoon mutkaan tullessa, vaikka on kohtuu agressiivisesti välillä latonu pienempää.

Välikaasua tulee siltikin vielä käytettyä, pitäis opetella siitä hiljalleen eroon, kun sitä ei enää välttämättä kauheesti tartte
tounge.gif
Eipä siitä kai haittaakaan ole...
 
Etkös sä parjaani ollu ajellu K5:llä radalla? Siinähän on luistokytkin vakiona. Kertoilit jotain että oli siistiä sladitella (en nyt jaksa sitä juttua kaivella)..

Kyllä se K5:n luistokytkin on ainakin kadulle ihan riittävä. Silleen on ajanut hommansa, että ei ole kertaakaan menny ainakaan takanakki lukkoon mutkaan tullessa, vaikka on kohtuu agressiivisesti välillä latonu pienempää.

Välikaasua tulee siltikin vielä käytettyä, pitäis opetella siitä hiljalleen eroon, kun sitä ei enää välttämättä kauheesti tartte  
tounge.gif
Eipä siitä kai haittaakaan ole...
Kyllä sellaista olen kokeillut ja sladejakin aikaiseksi saanut, mutta en lähtis viiden kierroksen Motoparkin kokeilua miksikään kunnon kokemukseksi kehumaan ja väittämään että niistä jotain tietäisin. Saati sitten vertailemaan joitakin keskenään, koska muista ei ole kokemuksia. Sen verran ohkainen on mun kosketuspinta noihin luistokytkimiin.

Paljon olen juttuja kuullut, mutta kun ei ole omakohtaisia kokemuksia niiden juttujen tueksi niin en viitsi niitä viljellä.

Ei siitä välikaasusta luistokytkimen kanssa haittaakaan ole, säästää kytkinlevyjä kummasti.
 
Kiitos vastauksista!
Siitä vielä että että jos katupyörässä on shifteri(ei nappi vaan se painejuttuhässäkkä) niin onko haittaa normaalissa isommalle vaihdossa?(siis jos käyttää kytkintä ja sitten kun shifteri vielä kätkaisee bensan syötön vai mitä nyt tekeekään )
nixweiss.gif

Haluaisin vain tietää kun en ole varma ostako kilvettömän vai katupyörän!
 
Eikös ne shifterit katkaise sytytyksen, joten voit ihan hyvin käyttää myös kytkinta. Ei ole haittaa käyttää kytkintäkin.
 
Monet shifterit saa ohjelmoitua niin että toimivat esim. vasta 10000rpm:n jälkeen, eli normi katuajossa voi vaihtaa ihan perinteisesti eikä tarvitse välittää onko shifteri käytössö vai ei. Helppo on myös varustaa shifteri virtakytkimellä jolloin sen voi kadulla kytkeä pois päältä.
 
Back
Ylös