Luistokytkin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TripleTwin
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Selittäkää joku,mitä hyötyä on luistokytkimestä?

Oletko joskus vaihtanut alas kesken hyvän kiihdytyksen, kun piti vaihtaa ylös tai pudottanut pari pykälää liian alas jarrussa? Kiljaisiko takarengas ja lähtikö perä luistoon tai ryhtyi pomppimaan?
 
Selittäkää joku,mitä hyötyä on luistokytkimestä?

Rajoittaa moottorijarrua alas vaihtaessa -> takarengas ei lukkiudu/ pompi jarruissa-> voi tuupata pienempää tupaan mopo kallellaan, eikä pelkoa, että pyörä muuttuisi epästabiiliksi -> katehommia.

Joku voi jatkaa vaikutuksesta painonsiirtoon ja pitoon.
 
Luistokytkimen kanssa ei KAI tarvitse antaa välikaasua niin selkeesti kun vaihtaa pienemmälle vaihteelle. Normaalissa peruskruisailuajossa moni ajaa moottoripyörää kuin autoa (joissa on synkronoidut vaihdelaatikot, moottoripyörissä ei ole) ja painaa sen kytkimen pohjaan ja päästää kaasun pois ja sitten krosauttaa tai klonksautta sen pienemmän pykälän sisään, ja sitten päästää kytkimen auki koneen "kiittäessä"... Onhan siellä latikossa rautaa että ei se ihan heti tuollaisesta loppuun kulu... Sitten jos ajetaan agressiivisemmin ja kierroksia on vaikka 10 000 kahta puolta ja tiputetaan ilman välikaasua, eli pientä blippaamista ja hitaalla kytkin-kaasulla, niin laatikko ottaa vastaan isomman tällin ja vaikka Alastaron vitosmutkassa lippumiehenä kuulee kuinka takarengas kiljaisee kun se menee hetkeksi lukkoon. Öljynsuodatin sitten kokoaa lastut koneesta. Välikaasu on tiukasti kurviin tullessa vähän haasteellinen kun samalla kädellä pitää jarruttaa maksimia ja blipsauttaa kaasua ja ohjata (jossain vaiheessa) mutkaan PLUS oikea-aikaisesti käyttää kytkintä ja jalkavaihdetta... Alkaako hahmottua miksi luistokytkin on kiva. :jpstyle: sitte tietty vielä siihen (lisäksikö???) automaattinen blipperi niin latoo vaan jarrussa ennen mutkaa pienempää pykälää ilman kytkintä ja kaasun kanssa kikkailua....
 
On se hieno keksintö huimistellessa ja saattaa muutoinkin,
jos huolella kämmää, säästää monelta ylimääräiseltä :D.
 
Selittäkää joku,mitä hyötyä on luistokytkimestä?

Pystyy polkemaan huoletta pienempää sisään ilman, että takanen lähtee luistelemaan. Ihan kiva rata-ajossa suorallakin jarruttaessa, kun perä tulee siivosti mukana, mutta etenkin auttaa jos joutuu mutkassa isossa kallistuksessa tiputtamaan pienempää. Normaali kytkimellä saa olla aika tarkkana välikaasun kanssa, ettei nykäse perää, luistokytkimellä ei oo niin justiinsa. Suomessa tommosia ns. hankalia vaihtopaikkoja on ainakin Botnian kikkamutka ja Kemoran kahvilanmutka.
 
Asia selvä,kiitos. Se on siis hyvä aloittelijoille, tunareille ja toisaalta kovaa radalla ajaville.:)
 
Synkronoimattomassa laatikossa pienemmälle vaihtaessa pitää vaihtaa vapaalle välissä ja siinä laittaa kierroksia, ylöspäin vaihtaessa vain vapaalle. Nykyautoissa pienemälle vaihtaessa olisi suositeltavaa antaa välikaasua kytkimen takia.
 
Synkronoimattomassa laatikossa pienemmälle vaihtaessa pitää vaihtaa vapaalle välissä ja siinä laittaa kierroksia, ylöspäin vaihtaessa vain vapaalle. Nykyautoissa pienemälle vaihtaessa olisi suositeltavaa antaa välikaasua kytkimen takia.


Anteeksi, mutta nyt kyllä tuntuu siltä että meistä toinen tai molemmat on pikkasen kiskalla?



- T -
 
Paitsi prätkissä. Blippaus pykälien välissä riittää, että koneen kierrokset kohtaa vaihteen nätisti.

Paitsi että kytkin erottaa moottorin ja vaihteiston toisistaan. Ajatuksesi toimisi jos vaihteiden välissä olisi vapaa ja kytkintä käytettäisiin kiinni välillä. Kaasun käyttö ei liity vaihteen kytkeytymiseen vaan moottorijarrun poistamiseen.


- T -
 
Nykyautoissa pienemälle vaihtaessa olisi suositeltavaa antaa välikaasua kytkimen takia.

Nykyautoissa on synkronoidut laatikot, kivasti menee ilman rutinoita vaihteet päälle ilman välikaasua.

Synkronoimattomassa laatikossa pienemmälle vaihtaessa pitää vaihtaa vapaalle välissä ja siinä laittaa kierroksia, ylöspäin vaihtaessa vain vapaalle.

Ja kaikissa käsivalintaisissa vaihteistoissa on vapaa kaikkien vaihteiden välissä...
 
Ja kaikissa käsivalintaisissa vaihteistoissa on vapaa kaikkien vaihteiden välissä...

ja kaikissa normaaleissa moderneissa moottoripyörän vaihteistoissa ei ole vapaata kun ykkösen ja kakkosen välissä. "Välivapaa" on kytkentävika.



- T -
 
Tuohon välikaasuun sellanen kommentti, että itse aloittelin kilvanajon viime vuosituhannella eikä luistokykää oltu vissiin ees keksitty. Tai jos oli keksitty niin käytössä olleella oravannahkavaluutalla (vai oliko se markka) ei normikuolevainen sellaista pystyny ostamaan. Jotku blippas kaasua, toiset ei. Mitään eroa kierrosajassa tai laatikkojen kestävyyksissä en pysty muistamaan. Itse en oo ikinä kaasulla blipannut, kytkinkontrollilla senkin homman pystyy hoitamaan.

Ja takiksen ulina on ihan tyypillistä vielä tänäkin päivänä niillä jotka ajaa kovaa ja tulevat jarrusladissa. Jarrutti sitten pedaalilla tai moottorilla. Ite en osaa jarruttaa pedaalilla enkä varmaan uskalla enää niin lujaa mutkaan tulla että moottorillakaan sais ulinaa aikaiseksi. Paljon vähemmän rasitusta siellä tollasessa tilanteessa rattaille on kuin kakkosella avaamisessa.
 
Joo... Toi takasen ulina laspalmasin lippupisteellä siis koskee pääsääntöisesti vain hidasta- ja keskihidasta ryhmää, mun kuullakseni..
 
Mitenkäs suurina näkisitte/kokisitte luistokytkimen edut ihan normaalissa katuajossa? Siis kannattaako vaikka customiin moista hankkia, jos pääasiassa kruisailee hissukseen mutkateillä?
 
Back
Ylös