• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Luistokytkin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TripleTwin
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mitenkäs suurina näkisitte/kokisitte luistokytkimen edut ihan normaalissa katuajossa? Siis kannattaako vaikka customiin moista hankkia, jos pääasiassa kruisailee hissukseen mutkateillä?

Jos on ihan pirusti ylimäärästä rahaa eikä oikeesti enää tiedä mitä sillä tekis niin silloin ehkä kannattaa, muuten on kyllä täysin turha kapine katuajoon.
 
^Jos uhkaa jäädä ylimäärästä massia niin tilaa samalla paineilmashifteri siihen customiin. :)
 
Tossa mun uudessa XSR900 on luistokytkin, huomasi kyllä koeajossa selvän eron 700, jossa ei ole luistoa.

Nyt kuitenkin viime vkl motoparkissa, kun ennen sitä maalisuoran mutkaa tiputin pari kertaa vähän turhan kovassa vauhdissa kakkoselle, meni perä lukkoon ja pomputti vähän. Onkohan toi luistokytkin paska/ paskana, vai onko silläkin rajansa? Pomppu kesti siis ihan pienen hetken, mutta ei tollasta mutkassa haluaisin tapahtuvan.
 
Tossa mun uudessa XSR900 on luistokytkin, huomasi kyllä koeajossa selvän eron 700, jossa ei ole luistoa.

Nyt kuitenkin viime vkl motoparkissa, kun ennen sitä maalisuoran mutkaa tiputin pari kertaa vähän turhan kovassa vauhdissa kakkoselle, meni perä lukkoon ja pomputti vähän. Onkohan toi luistokytkin paska/ paskana, vai onko silläkin rajansa? Pomppu kesti siis ihan pienen hetken, mutta ei tollasta mutkassa haluaisin tapahtuvan.

Jos tuo on tehdasasenteinen kampe, on se tod. näk. enempi back torque limiter kuin oikea luistokytkin, jolloin ääritilanteisse sen toiminta ei ole lähelläkään optimaalista. Paras ratkaisu tähänkin on, ettei hätäile sen vaihtamisen kanssa.
 
Monissa katupyörissä on toi luistokytkin vakiona liian jäykkä rata-ajoon, koska luisto syö aina kytkinlevyjä. Ennemminkin ne on tehty sillain ettei sillä saa aikaan mitään holtitonta vaaratilannetta kadulla, mutta kytkinlevyt kestää käyttöä.

Ainakin R6 Yamahaan saa YEC-kit luistojousia tai voi poistaa kolmesta jousesta yhden ihan itte. Myös GSX-R suzukeihin saa Yoshimuralta löysempiä luistojousia. Monissa pyörissä vielä tehdään softalla mottorijarrukartta polttoaineensyötölle mikä pehmentää entisestään moottorijarrua.

Tarvikevalmistajien (Esim. STM) luistokykät on sit ihan eri luokkaa pehmeydeltään ja niitä pystyy säätämään yleensä paremmin.



- T -
 
Monissa katupyörissä on toi luistokytkin vakiona liian jäykkä rata-ajoon, koska luisto syö aina kytkinlevyjä. Ennemminkin ne on tehty sillain ettei sillä saa aikaan mitään holtitonta vaaratilannetta kadulla, mutta kytkinlevyt kestää käyttöä.

Ainakin R6 Yamahaan saa YEC-kit luistojousia tai voi poistaa kolmesta jousesta yhden ihan itte. Myös GSX-R suzukeihin saa Yoshimuralta löysempiä luistojousia. Monissa pyörissä vielä tehdään softalla mottorijarrukartta polttoaineensyötölle mikä pehmentää entisestään moottorijarrua.

Tarvikevalmistajien (Esim. STM) luistokykät on sit ihan eri luokkaa pehmeydeltään ja niitä pystyy säätämään yleensä paremmin.



- T -


Joo, katuajossa toi poistaa nykimiset hienosti. Paljon mukavampi ajaa kuin ilman, varsinkin jos ei vaihtaa miten sattuu.

Täytynee tosiaan opetella radalla vaihtamaan nätisti, eikä luottaa tohon luistoon. Flashattavaksi toi kyllä on vietävä, nimenomaan moottorijarrua vois höllätä aika paljon.
 

Joskus luistokytkin saattaa myös muuttaa osien ja itsensä keräilyn ratavallista pelkäksi säikähdykseksi. Ahveniston varikko"suoralla" quickshifterillä vaihto 2 -> 3 ja puoli sekuntia ennen kevennystä ilmeisesti löytyi vapaa, vaikka en edes vaihtanut vaihdetta.

Tällä kertaa kuului klonks ja perä vähän heilahti, mutta ilman luistokytkintä olisi saattanut kuulua renkaan ulvahdus ja pikkaisen enemmän kolinaa. On kyllä outo fiilis, kun vauhti oli tilanteen jälkeen normaalia hiljaisempi, mutta ei vaan meinaa osata kääntää enää mutkaan. Hartialukko tms.
 
Osaisiko joku valottaa eri valmistajien luistokytkimissä käyttämien tekniikoiden hyötyjä ja haittoja? Ilmeisesti nykyaikaisia luistokytkimiä on ainakin kolmea eri toteutustapaa:

STM:n kytkin on toteutettu lautasjousilla ja kuularampeilla keskiön pohjassa.

EVR:n kytkin on toteutettu kierrejousilla ja kuularampeilla painelevyn ja keskiön välissä.

TSS:n, Sigman, Yoyodynen kytkimet ovat toteutettu kierrejousilla ja kuularampeilla keskiön pohjassa.
 
Back
Ylös