Lukkiutuva eturengas

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pertt-UP-
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

pertt-UP-

New member
Tässä jarrutusta reenaillessa on useampaan otteeseen tullut lukittua Suzukin eturengas. Onko tämä joku nakupyörän ominaisuus, vai johtuuko tuo jarrutustekniikasta? Entisellä kevarillani, Aprilia AF1 Sport Prolla ei tullut kertaakaan etusta lukittua, sen sijaan perä nousi välillä ilmaan. Pyörähän on kevyempi ja ajoasento etupainoisempi kuin tuossa Gs500e:ssä...

Etukäteen harkitussa jarrutuksessa tuon kanssa vielä voi elää, mutta vähän mietityttää miten käy äkkitilanteessa, jos joutuu tosissaan etujarrulla vauhtia hidastamaan...
 
Kyllä se vaan on yleensä katupyörän ominaisuus että menee etunen lukkoon kun tarpeeksi jarruttaa. Riippuu tosi monesta asiasta että meneekö lukkoon vai nouseeko se perä, painosta, alustasta, painojakaumasta, renkaista, jarrutustekniikasta.....

Varsinkin jos koittaa heti runtata täysiä jarrut kiinni menee lukkoon vehkeellä kuin vehkeellä. Tosi tilanteessa tulee heti kyllä julmasti metrejä lisää jos menee lukkoon koska pitää aloittaa käytännössä jarrutust taas alusta kun sen kerran joutuu löysäämään. Pidon rajan kyllä oppii näppi tuntumalla ja äänestä jotekin erottamaan se on sitten eriasia kerkeekö sitä tosi tilanteessa paljoa fiilistelemään, itse olen ainakin onnistunut jännätpaikat tähän asti hoitamaan ilman lukkojarrutteluja en tiedä onko sitten tuuria vai taitoa, itse epäilen ensimmäistä
biggrin.gif
 
Se on vaan opittava tuntemaan se etujarrun käytös. Keveät ja "etufillarin päältä" ajettavat nostelee takatennarin kohtuu herkästi, loivakulmasimmat customit taas on ihan kelkkoja niin et etujarru on itseasiassa avustava jarru eikä pääpysäytin, loput siltä väliltä.

Eiku opettelua ja totuttelua.
 
Yksi tekijä on se, että tommonen 60 kg raskaampi katupeli on haluttomampi perimään kuin keponen AF1, pyörän ja kuskin yhteinen massakeskipiste sijaitsee alempana kuin kevyemmässä kevarissa. Akselivälissä ei ilmeisesti ole suurta eroa että se tuota mitenkään kompensoisi.

Arvaisin myös, että kuskin paino on tommosessa kyykkykevarissa edempänä, joka saa pyörän perimään vieläkin helpommin.

Mitä rengasta sä käytät GS:ssä? Tuossa mopossa on takasen osalta hieman hankala rengaskoko, ja sille on saatavana vain vähän hyvin pitäviä rengasmalleja (varsinkin jos haluaa saman mallin eteen ja taakse). Dunlop GT501 pitäisi olla hyvä ellei paras tuossa koossa. Katso myös, ettei rengaspaineet ole pielessä. Tuo vaikuttaa yllättävän paljon.

Myös jarrutekniikka vaikuttaa, jarrutus pitää aloittaa alussa pyöreasti mutta tehokkaasti, jarrun lyöminen saa etusen helposti lukkoon kun paino ei ole ehtinyt siirtymään etuselle. Kursseilla näkee usein liian terävää etujarrun syöttöä.
 
Vaikuttaa siihen lukkiutumiseen hyvin paljon myös rengas. Monella touring renkailla saa etusen lukittua, noilla sport renkailla se on epätodennäköisempää ja ratarenkailla jopa mahdotonta. Veikkaisin Apriliassa olleen sport kumin ja tässä GS:ssä jo kovettuneen ja vanhan touring renkaan (kevyt pyörä ei touring rengasta kuluta).

Itse valitsen sellaisen renkaan, jolla saa jarruttaa turvallisin mielin pelkäämättä etusen lukkiutumista. Vastapainona pehmeämpi ja pitävämpi rengas kuluu nopeammin. Parempi tuo renkaan kuluminen, kuin katteiden ja nahkapuvun kuluminen, kaiken lisäksi halvempaakin
smile_org.gif
 
Tällä hetkellä rengastus on edellisen omistajan jälijtä edessä Bridgestone Exedra G547 ja takana Bridgestone Battlax BT45R. Eturengas oli näköjään vuoden -02 lopulla valmistettu... Molemmissa rupeaa olemaan sen verran vähän pintaa, että tälle kaudelle menee vielä molemmat vaihtoon.

Onko muuten kellään kokemuksia Pirellin Sport Demoneista? Löytyi kommentteja puolesta ja vastaan, mutta tämän lainauksen rohkaisemana rupesin näitä harkitsemaan:
Entisessä GS500E:ssä oli kyseiset nakit ja ihan hyvin toimivat. Pito oli hyvä sateellakin ja jopa radalla. Maltillisesti kyllä minulla kuluivat, 6000km oli alla kun pyörän vaihdoin pois ja vielä oli pintaa reilusti jäljellä. Tarkistetaan siis ne rengaspaineet.  
thumbs-up.gif
 
luulin speed tripleen siirtymisen aikaan, että pysty ajoasento aiheuttaa sen, että menee lukkoon, eikä perä nouse millään.

renkaasta se oli kiinni, tommoset touring renkaat on vaan hengenvaarallisia.

rennsportti eteen ja rupes pitämään. se on enemmän ratarengas joten pehmeempi.nyt maksimijarrutus johtaa helpommin perän nousuun, kuin lukkiutumiseen.
 
Onko muuten kellään kokemuksia Pirellin Sport Demoneista? Löytyi kommentteja puolesta ja vastaan, mutta tämän lainauksen rohkaisemana rupesin näitä harkitsemaan:
Tuollaiset Sport Demonit olivat aikanaa GPZ:ssa alla. Totaalisen surkea kumi pidon suhteen. Ainu rengas, jolla on takanen meinannut karata alta kuivalla asvaltilla kadulla ajaessa. Märällä kelillä fillis oli kuin olisi saippuan päällä ajanut.

Dunlopin renkaat kyllä toimivat huomattavasti paremmin. En muista enää mallia, mutta olisikohan voinut olla arrowmax. Ainakin googlen mukaan siis sama rengas jota Hannula ehdotti. Kuluu kyllä nopeammin kuin sport demon, mutta pito on joka kelissä ihan loistava.

Edit. Tai on se Sport Demon edelleen tuossa GPZ:ssa takana...tosin välissä seisonut kolme vuotta tallissa ajamatta. En edes uskalla kuvitella kuinka liukas tuo rengas nyt on.
 
Ompas melko eriäviä mielipiteitä tuosta Sport Demonista ympäri internettiä. Osa kehuu pitoa ja jopa jopa märkäpitoa erittäin hyväksi, kun taas osalla tuo tuntuu olevan huonoin rengas ikinä.

Dunloppi rupeaa kuulostamaan erittäin hyvältä vaihtoehdolta, varsinkin jos ominaisuudet ovat kehutun kaltaiset. Pitääpäs tutkailla tilannetta vielä kun ajetaan Bridgestonet loppuun.

Mutta palatakseni alkuperäiseen aiheeseen näyttäisi omat käsitykseni vahvistuvan. Eli eturenkaan pidon menetys on siis monen asian summa. Tien pinta, pyörän rakenne ja massa, jarrutustekniikka, eturenkaan tyyppi, kunto ja ilmanpaineet... Eiköhän tuon kanssa voi elää, pitää vaan jatkaa reeniä, päivitellä eturengasta ja vältellä niitä vaaratilanteita..  
cool.gif
 
Mä kulutin aikoinani Kawan er-5:ssa useammankin satsin Misukan pilot activeja, harkitse myös niitä.
 
Onko muuten kellään kokemuksia Pirellin Sport Demoneista? Löytyi kommentteja puolesta ja vastaan, mutta tämän lainauksen rohkaisemana rupesin näitä harkitsemaan:
Tuollaiset Sport Demonit olivat aikanaa GPZ:ssa alla. Totaalisen surkea kumi pidon suhteen. Ainu rengas, jolla on takanen meinannut karata alta kuivalla asvaltilla kadulla ajaessa. Märällä kelillä fillis oli kuin olisi saippuan päällä ajanut.

Dunlopin renkaat kyllä toimivat huomattavasti paremmin. En muista enää mallia, mutta olisikohan voinut olla arrowmax. Ainakin googlen mukaan siis sama rengas jota Hannula ehdotti. Kuluu kyllä nopeammin kuin sport demon, mutta pito on joka kelissä ihan loistava.

Edit. Tai on se Sport Demon edelleen tuossa GPZ:ssa takana...tosin välissä seisonut kolme vuotta tallissa ajamatta. En edes uskalla kuvitella kuinka liukas tuo rengas nyt on.
a. Miten vanha renkaasi oli alunperin?
b. Miten vääriä paineita siinä käytit?

Omassa, suunnilleen saman painoluokan pyörässä kuin ER, on nyt edessä kolmas Demon. On tasan mainio rengas yleiskäyttöön. Pitoa on tasaisesti koko ajan. Mikään kummoinen kilometri-ihme tuo ei kyllä ole, mutta jos pitoa ja ajettavuutta on sen edestä, en näe sitä ongelmaksi.
Toissa viikolla kävin radallakin hurjastelemassa ja kumi ei tuottanut negatiivisia yllätyksiä. Taitaapa olla paistoltaankin 05-06, kun laitoin ko kumin takaisin hyllystä alle supermotorenkaan jälkeen.
Emännän entisessä ER:ssä oli molemmissa päissä Sport Demonit ja kumit kykenivät myös varsin reipashenkiseen ajoon. Siihen kumit olivat kuin suunnitellut.
 
Onko muuten kellään kokemuksia Pirellin Sport Demoneista? Löytyi kommentteja puolesta ja vastaan, mutta tämän lainauksen rohkaisemana rupesin näitä harkitsemaan:
Tuollaiset Sport Demonit olivat aikanaa GPZ:ssa alla. Totaalisen surkea kumi pidon suhteen. Ainu rengas, jolla on takanen meinannut karata alta kuivalla asvaltilla kadulla ajaessa. Märällä kelillä fillis oli kuin olisi saippuan päällä ajanut.

Dunlopin renkaat kyllä toimivat huomattavasti paremmin. En muista enää mallia, mutta olisikohan voinut olla arrowmax. Ainakin googlen mukaan siis sama rengas jota Hannula ehdotti. Kuluu kyllä nopeammin kuin sport demon, mutta pito on joka kelissä ihan loistava.

Edit. Tai on se Sport Demon edelleen tuossa GPZ:ssa takana...tosin välissä seisonut kolme vuotta tallissa ajamatta. En edes uskalla kuvitella kuinka liukas tuo rengas nyt on.
a. Miten vanha renkaasi oli alunperin?
b. Miten vääriä paineita siinä käytit?
a) En muista ulkoa noin vanhoja, mutta voin tarkistaa tuon paiston kun olen pyörän lähettyvillä, mutta uutena se minulle rengasliikkeestä myytiin.

b) Paineet luultavasti heittivät suosituksesta n. 0,2bar suuntaan tai toiseen riippuen lämpötilasta ja paineiden tarkistusvälistä.

Valitettava tosiasia näiden esillä olleiden Pirellin ja Dunlopin kumien välillä on se, että tuo Pirelli on julmetun liukas Dunlopiin verrattuna. Kyllähän tuo Pirelli tietysti toimii suoraan ajettaessa siinä missä mikä tahansa muukin rengas, mutta mutkissa ero on jo selkeä. Vielä paremmi ero tulee esille myös hätäjarrutuksessa: Siinä missä Pirelli suhisee iloisesti lukkoon, on Dunlopilla vielä reilusti pitopotenttiaalia käytössä.

Edit. Erot korostuvat vielä selkeästi kylmillä renkailla ja viileässä lämpötilassa.
 
Back
Ylös