• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

lukkorasvat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fiuri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

fiuri

New member
pyörän vaihdon jälkeen olen äimistelly noita rutkun virta&tankin lukkoja. jo vuoden vanhana oli avaimet niin tiukassa että hirvitti repiä irti. tällä menolla avain on loppuun kulunut parissa kesässä, lastua on jo lähtenyt. on kokeiltu normirasvat, ei auta.

pitäisköhän noille joku pesuoperaatio tehdä? vaseliinit rasvoiksi..?
 
Lukkorasva ei välttämättä ole rasva vaan öljy, sillä rasva on yleensä jäykkää. Paras mitä voi olla on kaikkiin lukkoihin ns. aseöljy, toimii vaikka -50 asteen pakkasessa vieläpä hyvin. Lukot kannattaakin öljytä tuolla, on paitsi pitkäkestoinen niin voitelevakin ja sitä voi laittaa silloin kun haluaa pahaa se ei tee, päinvastoin. Sellaisia lukkoihin tarkoitettuja öljyjä tai lukkosulia ei pidä käyttää joissa jotakin jäätä sulattavaa yleensä jokin alkoholilitku joka pian haihtuu ja sen jälkeen on kelvotonta mihinkään voiteluun. Mainittu CRC valmistama aseöljy on öljy, jota itse käyttänyt vuosia lukoissa ja ne jumittumiset loppuneet siihen niin kesällä kuin talvellakin.
Tankin korkki on juuri sellainen jossa kaikki voiteluaine pinuu lukon pohjaan, siksi pieni vinkki. Otat jos saat irti kokonaan sen korkin, laitat siihen avainhahloon esim. aseöljyä niin paljon kuin mahtuu ja annat sen liottaa lukon haittalevystön vaikkapa päivän ajan. Sitten valutat ylimääräiset pois ja puhalla paineilmalla joka tuo normisti lastua sun muuta mömmöä lukosta pois (varo silmiä) ja tuo puhallus tehdään hyvin, rassaa avaimella väliillä ja taas uudestaan puhallus muutama kerta noin. Laitat tankinlukon paikalleen, tarksta mahdolliset vuodot kun on! ruiskase aseöljyä pikkasen ja homma pitäisi toimia, ellei toimi on ns. haittalevyt kuluneet tai vahingoittuneet pahemmin. Taas ne silikonipohjset öljyt voi lingota suoraan roskikseen, niillä ei tee mitään, paitsi jos haluaa kaikenlaisen moskan pakkaantuvan lukkoihin niin siitä vaan.

En minä mitään tiedä, kunhan horisen joutavia.
 
Joo aseöljy on hyvää jopa parasta mutta ei sekään ihmeitä tee jos lukko on kulunu!mulla jammussa virtalukko on vittuillu siitä asti kun sen ostin(36tkm)nyt on 59tkm ja on rasvattu aseöljyllä alkuun sit kokeillu montaa muutakin ja aina se vaan vittuilee.se on tekniikkalaji eikä sitä muut saakkaan käyntiin
smile_org.gif
toisaalta ihan hyvä
 
juu mikähän noissa yamahan lukoissa on, itellä vanhassa rykkösessä tahmi ja oli heikon olosta se toiminta muutenkin.

Nyt tuossa uudemmassa 15tkm mittarissa ja bensatankin korkki on kauheessa kunnossa, ase öljyllä sitä voidellu uudesta asti.

kai se siihen pikku lirpakkeen alle vettä tahtoo jemmata eikä päästä haihtumaan samalla tavalla kun virtalukosta.
 
eikai siinä muuta ole kun ne on saanu halvalla joltain alihankkijalta ne lukot
biggrin.gif
muuten ihan hyviä pyöriä
smile_org.gif
paitsi että taitaa mullakin merkki vaihtua seuraavaks
wink.gif
 
Mikä on aika huono suunta noissa lukoissa yleensä, niin jo valmistusvaiheessa ympätään muoviosia mm. usein jopa haittalevyt muovi tai vähintäänkin aihiot. Kun sitten käytössä kuluu joka on samaa kaikille käytössä olevalle, niin muoviosat paitsi venyy myös rispaantuu. Käytä niitä sitten normaallisti kun osat murenee, ei niihin silloin auta mikään öljykään kun pesä on sekasin joka tavalla. Sitten ne voi helposti tiirikoida vaikka hiuspinnillä kun oikein väljäksi käy. Pahinta noissa on se, että lukkoaukko on kohti taivasta jotenka sitä paskaa sataa ja ui lukkoon mielin määrin.

Kunhan horisin taas joutavia.
 
No ei ainakaan mitään vaseliinia lukkorasvaksi.
Lukkoalan ammattilaisen mielestä paras lukkorasva on Aseöljy
Lukkoalan ammattilaiset ei käytä aseöljyä.
Nestemäiset voiteluaineet kerää pölyn ja töhkän joka aiheuttaa väistämättä jumimisen ellei lukkoa sitten "huuhdella" jatkuvasti.
Paras on käyttää jauhemaisia grafiitti/teflon jauheita jotka jättää kaikkiin liikkuviin osiin ohuen liukkaan kalvon.
Ensin olisi tietenkin saatava kaikki öljy pois.
graphite-powder-192-p.jpg

On olemassa myös "nestemäisiä" kuivavoiteluaineita spraynä joissa grafiitin mukana on spriitä joka haihtuu sitten hetkessä pois.


Kysyjän ongelmaan aseöljy on ihan ok aine mutta sitä saa olla tunkemassa usein.
Avaimen irroitus kannattaa tehdä niin että kampeaa perästä avaimen ylös hieman pyörivällä liikkeellä.

Ja avaimen kuuluukin kulua nopeammin kuin lukon haitat, se on helpompi uusia. Siksi nuo on monesti valmistettu kromatusta messingistä.
 
Joka pesun jälkeen olen suhauttanut tuota CRC:n aseöljyä kaikkiin pyörän lukkopesiin.. liekö riittävä "huuhtelu".
 
Jos on kulunut avain ja lukko, öljyt ei auta vaan vika tuntuu vaan pahenevan öljystä, liuottimesta niin enshätään auttaa kun avaimeen sivelee yleisvaseliiniä tms rasvaa ja sen jälkeen liikuttaa lukossa ylös alas ennenkuin edes yrittää kääntää.

Paksu rasva jotenkin kait korjaa pieniä kulumisia ja välyksiä lukon haitoissa, kuluneita haittoja voi tietty poistaakin lukosta yksitellen...kaikki pois niin lähtee jäätelötikullakin käymään..
biggrin.gif
 
Aseöljy on osoittautunut hyväksi valinnaksi jo vuosien ajan.
Sitä kun laittaa säänöllisesti niin ei lukot tahmaa, olen jopa saanut vanhat "ryytyneet" lukot pelaamaan hyvin.
Takavuosina ostin ensimmäisen keskuslukollisen ja kaukoohjatun auton minkä takaluukun lukko oli jämähtänyt käytännössä paikoilleen (toimi kyllä keskuslukon kautta, mutta ei sieltä lukkopesän kautta juuri ollenkaan), nykyäänhän ei tarvitse käytellä avaimia lukoissa kun on nää kaukosäätöiset keskuslukitukset...

No ei mitään voitelin parin kuukauden ajan lukkopesää säännöllisesti sekä kääntelin sitä avaimella samalla ja alkoi toimimaan niin kuin uutena.

Sen jälkeen olen käyttänyt aseöljyä kaikissa lukoissa, oli ne sitten talon tai mopon tai auton taikka ylipäätänsä minkä tahansa lukkoja.

Kokemuksesta sanoisin että aseöljy toimii parhaiten, ainakin verrattuna sprayvaseliineihin. Lukkoseppien "sadetansseihin" en osaa sanoa, kun niitä ei ole tarvinnut esittää.
 
kiitoksia kaikille vinkeistä. taidanpa kokeilla ekaksi tuota vaseliinin sivelyä avaimeen. minusta kun tuntuu että nuo ohuet rasvat toimii "leikkuunesteen tavoin" ja hullummaksi vaan menee

on nää kyllä kummia riesoja kun mopotilla on ajettu nippa nappa pari kesää vasta. 10tkm tulee täyteen ehkä ens kesänä. silloin on jo varmaan aika uusia lukot
tounge.gif
 
Back
Ylös