Mites pyörien valmistajat (Suzuki, Kawasaki, Honda, HD, Ducati, BMW yms. ) moiseen laitteeseen suhtautuu ?
Koska tälläinen laite on saatava hyväksytettyä ja testattua kaikilla mopojen valmistajilla, jos ko. laite ottaa tehonsyöttönsä tai on jollain tavalla naimisissa tuon pyörän sähköjen kanssa tai aiheuttaa esim. sähkömagneettista (EMC)säteilyä joka voi jollain tavalla haitata joko pyörän omia systeemejä tai aiheuttaa jotan häiriöitä johonkin muuhun ulkopuliseen (siis kolmannen osapuolen laitteeseen esim. radioliikenne).
Se ei vielä riitä että joku haluaa tuollaisen systeemin myydä jollekin hullululle kuka siitä on kiinnostunut.
Mitenköhän muuten ko. laite toimii. Onko se satelliittipaikannukseen perustuva järjestelmä vaiko joku esim. puhelinjärjestelmiä käyttävä laitteisto vaiko ihan "perinteistä" anturiteknologiaa käyttävä systeemi (mallia esim. nopeuden mittauspisteet) vaiko ihan jotain muuta ?
Kyllä nämä ovat vielä tällä hetkellä ihan scifiä, vaikka tekniikka periaatteessa onkin mahdollista. Käytäntö onkin sitten toinen juttu, koska tuollaiset syteemit maksaa rahaa ja varsinkin niiden suunnittelu ja testaus on kallista.
Tälläisissä systeemeissä, vaikka tekniikka nopesti kehittykin, puhutaan kuitenkin niin pitkistä käyttöönottoajoista että eipä kannata paljon panikoida. Jonkin prototyypin, mikä toimii jossain tietyssä testissä nyt varmaan valmistaa hetkessä, mutta se että se tulisi yleiseen käyttöön (kolmansien osapuolien laitteisiin, siis pyörien valmistajat yms.) on aika kaukana vielä.
En jaksa ottaa paniikkia, otan ennemin
ja haaveilein uudesta gixeristä (jossa tuskin veilä ensi vuonna tuota sirua on).