• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Makuupussi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kasuri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
jos ei kukaan vielä ole ehtinyt kehuo haltin multisport 560std makuupussia niin minä kehun! hyvin mp-matkailu ja kokoontumis käytössä pärjäillyt ei liian kuuma (+5)extreme lämpötila! menee povitaskuun pakattuna 12x25 hintaa vajaa 100eskoa

Nyt on Partioaitassa hyvät tarjoukset, ainakin Itäkeskuksessa.
Kävin eilen sieltä hakemassa Halti Multisport 560 hintaan 75 eemeliä (normaalisti joku 120 euroa).
Siellä oli myös muita kovia tarjouksia, esim Haglöfs Lim Zero ja +5.

Lafuman Warm'n Light 800 tai 600, hinta vähän reilut 100e, ainakin Keskisellä. Itellä on tuo 800 ja pelkissä kalsareissa nukuin lämpimästi, vaikka lämpötila oli nollassa.

Lafuma warm n' light 600 on todella jees. Ollut nyt mopoilu/kalastus/eräily/sekoilu käytössä kolme vuotta. Hyvin on kestänyt. On lämmin ja kevyt ja vie minimaalisen tilan takaboxista  
smile_org.gif

Lafuman Warm'n Light 800 tai 600, hinta vähän reilut 100e, ainakin Keskisellä. Itellä on tuo 800 ja pelkissä kalsareissa nukuin lämpimästi, vaikka lämpötila oli nollassa.
Ja tämä Lafuma on Partioaitassa nyt tarjouksella 89 eemeliä.
Mutta se on untuvapussi, joka ei oikein kestä kovaa menoa, eikä kosteutta samalla tavalla kuin kuitupussi.
Ja prätkäreissulla kun on, niin ei välttämättä kaikkia varusteita tule kohdeltua kovin hellästi.

...ei oikein kestä kovaa menoa, eikä kosteutta samalla tavalla kuin kuitupussi...
Millasta "kyytiä" sä makuupussille oikein annat?
omg.gif
tounge.gif
Itse tuli ostettua tuollanen kuussatanen painon ja kylmänsiedon perusteella, kokemus opettaa sitten aikanaan oliko kannattava sijotus.
Emmä nyt ihan sellasta kyytiä, mutta kuitenkin.
tounge.gif
Untuvamakuupussit kun hengittävät vähän huonommin kuin kuitupussit. Ja motoristi kun tuppaa olemaan kiireellinen, eikä jaksa kuivattaa ja tuulettaa pussia kunnolla, taittaa/kääriä/rullata sitä ehkä niin varovasti ja nätisti kuten pitäis, jotta makuupussin "ikä" oli mahdollisimman pitkä. Uudet kuidut rupeaa muutenkin olemaan aika lailla yhtä mukavia kuin untuvapussit, suurin ero on painossa ja hinnassa (untuva yleensä kalliimmat) ja se 150 grammaa eroa tuskin huomaa moottoripyöräilessä....ehkä vuorikiipeilyssä, mutta tuskin jysärireissulla
biggrin.gif

Pitkän juttutuokion Partioaitan asiantuntijoiden kanssa tultiin siihen tulokseen, että kuitupussi on motoristille parempi kuin untuva, ellei ole aikaa ja hermoja
smile_org.gif

Mulla on käytössä Freetime micropak 600 makuupussi.
Valmistajan suositusten mukaan 10-15+ extreme +3 tarkenee olen testannut  
biggrin.gif

Pieni kokoinen pakattuna ja kevyt  
smile_org.gif

Jep, tästä löytyy monta vanhaakin aihetta, johon on tullut itsekkin vastattua, ehkä vuosi sitten....
Mutta, mullakin on ollut pari vuotta käytössä tollanen GriZzlyn ostama Haltin makuupussi, Halti, tuolta makuupussit ja malli Multisport 560 std, pärjänny Suomen kesässä, paino 560g, hinta oli jotain satasen aikoinaan. Teltan merkkiä en muista, mutta samanlainen/hintainen (~200) kuin tuolta Haltilta Multisport 1400, paino toi 1,4kg ja koskaan ei ole tullut vesi sisään.
smile_org.gif

Helppo paketti pitää mukana, makuupussin ja puhallettavan tyynyn saa teltan pakettiin, paketin koko ~20cm x 50cm, paino 2kg, ei paljo mopoa rasita...
062802moto_prv.gif

GriZzLy, taas sua on vedätetty...., lueppa alin rivi...
biggrin.gif

Tuote:
Multisport 560 std / long makuupussi

Kuvaus:
Haltin kevyin untuvapussi seikkailu-urheilijoille ja kevyesti retkeileville
Käyttö: extreme +5 C, comfort > +12 C
Päällinen: Microtex, DuPont Tactel Polyamidi ripstop
Vuori: Microtex, DuPont Tactel Polyamidi ripstop
Täyte: valkoista hanhen untuvaa 90/10, 140g/155g, fillpower + 650 cuin

buttrock.gif

Kauheen hienoja ja kalliita pusseja ja telttoja!
Paikallisen halpamarketin 9€:n 600g painavalla "laatupussilla" oon menny monta vuotta. Välillä on palellu ja välillä ei, johtuen ilmasta, kännistä ja vaatteiden määrästä.
Telttakin on joku Haltin halvin n.45€. Ei oo maailman kevyin, mutta pitää sentään vettä kiitettävästi.
Joku tossa jo sanokin että telttailu on syvältä ...seestä. Olen samaa mieltä, enkä usko että yli kymmenen kertaa kalliimpi makuupussi ja hitech-teltta siitä juurikaan hauskempaa tekee...

Joku tossa jo sanokin että telttailu on syvältä ...seestä. Olen samaa mieltä, enkä usko että yli kymmenen kertaa kalliimpi makuupussi ja hitech-teltta siitä juurikaan hauskempaa tekee...
Erimieltä!  
wink.gif

Ei mullakaan kallit vehkeet ole, Haltin multisport pussi ja Hike&Bike 2 teltta. Mutta kyllä noilla oli paljon kivempi B-weekendissä sunnuntai aamuna kääntää kylkeä kun vesi ropisi teltan katton. Kaveri lähti samantie kahville kun HVHT:n (HaistaV*tunHarjaTeltta) kangas kastui. No loppujen lopuksi teltassa oli sen pari senttiä vettä että ei siellä olis ollut kivaaakaan.  
biggrin.gif
Mä nukuin kyllä oikein hyvin sen sateen ajan ja lähdin sitten vasta virkeenä kaffeelle.  
biggrin.gif

Eli kyllä mun mielestä vähän kannattaa panostaa. En mäkään teltassa ole vuodessa kuin pari yötä mutta sen verran kuitenkin mukavuuden halua löytyy ettei niitäkään halua kärsiä.

Siis meinasin että jos teltta pitää vettä, niinkuin tää Haltin halvinkin tekee, niin kaikki on okei! Kylmästä selviää lisäämällä vaatteita, märästä ei oikein mitenkään.

Asiaan kuulumaton, mutta hauska tapaus:
Joskus mennäkesänä kasattiin kaverin kupoliteltta pienessä siivussa, eikä osunu sisä- ja ulkoteltan oviaukot oikein kohdakkain. Makuupussi jäi siinä vaiheessa vielä pyörän sivulaukkuun. Yöllä herra oli sit könynny kauheessa kännissä pusseineen päivineen sisä- ja ulkoteltan väliin sateelta suojaan. Aamulla sit pikkasen hymyiltiin kun tajuttiin mikä teltan kyljessä oleva mytty oikein oli...

Kertokaas oi viisaammat että miten toi makuupussien pakkaus nyt meni - meneekö kuitupussi huonoksi jos sen sulloo säilytyspussiin laskostamisen sijaan?

Huh huh... Paljon tekstiä makuupusseista.  
tounge.gif
Ei jaksanut kaikkea edes lukea. Itselläni on myös haltin makuupussi mallia: lite 1000. Hintaa en muista, mutta muuten tuo täyttää annetut kriteerit hyvin.
062802jumpie_prv.gif

Joo, tuosta mun edellisestä viestistä saattoi saada käsityksen, että saa myös rullata/viikata/laskostaa, mutta siis ei -ainoastaan sullomalla, tyyli muuten vapaa
biggrin.gif

Väittävät että uudet kuidut saa sulloa pussiin miten tykkää eli sinne vaan
smile_org.gif
Ookoo, no tuo helpottaa jo paljon - eilen tappelin meinaan todella pussin saamiseksi rullattuna pakettiin. Sullomalla meni helposti
smile_org.gif

sanoi:
(pari makuupussia olis muuten kaupan täällä)
Kalliita ja isoja, ostin näet 2 settiä noita Louisin pussukoita mitkä mahtuvat 11x24cm tilaan pakattuna ja painavat 650g/kpl. Eilen tulivat ja ovat todella pätevän tuntuisia. Hintaa 29.90€/kpl

Suomen Höyhenen Joutsen 1000- makuupussia on tullut käytettyä prätkäreissuilla. Mukavuuslämpötila - 5 astetta ja extreme -15 astetta, joten kyllä tarkenee missä kelissä tahansa. Paino 1 kg ja tilaa vie 27 x 16 cm eli menee hyvin esim. kyykyn tankkilaukkuun.
cool.gif
En sinänsä erityisemmin pidä telttailusta, mutta niitä muutamia kesäöitä varten on oltava kunnon vermeet.

Back