Männänhelmojen pinnoitus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja finn
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

finn

Aina rakentelu mielessä....
Männänhelmojen pinnoitus

Koneen kokoaminen edessä vanhoilla osilla. Onko mitään järkeä pinnoittaa männän helmat ja minkälaisia komemuksia pinnoituksista on?

Linkki: http://nfmetals.fi
 
Koneen kokoaminen edessä vanhoilla osilla. Onko mitään järkeä pinnoittaa männän helmat ja minkälaisia komemuksia pinnoituksista on?

Linkki: http://nfmetals.fi

Riippu mitä on hakemassa ja mitä muuta on tehty,

hiukan liukaamin liikkuu

E:hipusen vähemään lämpöä syylärissä mutta vaikea sanoa
johtuuko varsin siitä liukaamsat liikumisesta vai siitä että sen johtumine muttuu
mutta ei öljykään kumentunut että ehkäpä liukaudesta
 
Ihan vakio konetta olen kasaamassa. Sylinterit olisi tarkoitus hoonata ja ajattelin, että hieman kuluneet männät pinnotteella sais sovitettua tehtaan toleransseihin.
 
Ja toimiiko viimeisenä pelastajana jos jostain syystä öljykalvo pettää?
Leikka vai ei leikka?
 
Ei nelari sillei "leikkaa". Kisakoneissa jopa käytetään isompia välyksiä.....2 tahtari onkin sitten eri asia.
 
Hoonataan/porataan sopivaan ylikokoon ja uudet laadukkaat männät, ainoa oikea ratkaisu. Ja jos olet normimotoristi, valetut männät pelittää oikein hyvin. Näiden takomäntien kanssa vaatii vähän tarkempaa lämpötilan seuraamista, siis kylmässä koneessa. Nelarissa ei niin kovin suuri haitta ole takomännät, mutta 2 tahtimiehet tietää mistä on kysymys.
 
Ihan vakio konetta olen kasaamassa. Sylinterit olisi tarkoitus hoonata ja ajattelin, että hieman kuluneet männät pinnotteella sais sovitettua tehtaan toleransseihin.

Eli vaiko 4t kone,
niin oikeestaan hukaan heitettyä vaivaa
enemin keskityä että männän renkaat
ok eikä kuluneet ja jos on kulunut niin uudet mistä katko
sopivaksi,
sitten jos mänättä on kulunt niin paljon(todella paljon)
että vaihto raja ylitynyt niin enemin uudet männät,
 
Helman pinnoitteen suurin hyöty taitaa olla männän suojaaminen naarmuuntumiselta sisäänajon aikana. Tuossa tarkoituksessa niitä taidetaan käyttää jonkun verran ihan tehdaskoneissakin. Useimmat noista pinnoitteista on kuitenkin loppuviimein aika pehmeää tavaraa, joka kuluu pois kohtuullisen nopeasti.

Pari vuotta sitten sylinterien poraamisen yhteydessä laitoin mäntiin MoS2-pohjaisen pinnoitteen helmoihin. Nyt noin 5000km myöhemmin kun jouduin avaamaan koneen muista syistä, niin suurin osa pinnoitteesta oli häipynyt. Vaikea sanoa oliko tehnyt mitään hyödyllistä sisäänajon aikana.

Eli vanhoilla osilla kasatessa en vaivautuisi. Tai ainakaan en kuluttaisi ylimääräistä rahaa tuohon.
 
Edelläkerrotussa käsityksessä olen minäkin. Ei sillä mittoja korjata mutta varmistaa helman voitelua.
 
Nelitahtisen kampikammiossa roiskuu öljyä ihan hitokseen, joten männänhelman voitelu ei ole kovinkaan kriittinen. Samoin leikkaaminen tulee yleensä yläpäässä.
 
Mul on männässä laki ja helmat pinnoitettu marteliuksella. En ole vielä konetta ottanut auki ja tutkinut onko hyötyä. Mutta maksoi 8 vuotta sitten 90€ posteineen, yksi männän pinnoitus, niin ajattelin kokeilla. Tavallaan voisi kuvitella että vapari moottorissa ei ehkä olisi niin iso juttu, kun turbo moottorissa. Sanotaan näin, jos olet halukas kokeilee, niin anna mennä ja on ylimääräistä. Myös tohon voisi lisää rvs käsittelyn, niin on moottori suojattu kunnolla
 
Niin turboa muut virtetyt on aikapaljon eri juttu muutenkin kuin tässä jutussa ollut
vakio
 
Back
Ylös