Masan Bashan

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rekkamasa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
436655e1f8fbade56d.jpg


Katteet olis porailtu suunilleen paikalleen. Ovat selvästi maanneet jossain varastossa vuosia koska molemmat isot palaset oli parista kohtaa tapunu väärään suuntaan. Olkoot nyt paikallaan vähän aikaa että ottavat muotoa, tod näk avittelen varovasti kuumailmapyssyllä sieltä täältä että saa turhat jännitteet laukemaan. Tankin vaimenninkumit ei liene alkuperäiset kun koko pönttö istuu aivan liian korkealla eikä toi fillipaneeli mikä kuuluisi tohon rakoon mene paikalleen. Sitä tosin ehtii hämmästellä sen jälkeen kun nyt saadaan ensin kattila tulille.

436655e1f8fbae6a79.jpg


Tarratehtaalta pari uunituoretta...

436655e1f8fbaed8ab.jpg


and thattis all vee hav todei, tänks and pai pai.
 
Mulla on ollu tollanen samanlainen 200 cc mönkkäri.
Melko pehmeetä metallia kaikkialla.
Varsinkin taka-akseli oli mutkalla kokoajan. Vähänkään kun töppäsi takarengas kiveen, niin meno muuttui täriseväksi.

Nappasin silloin taka-akselin irti ja vein lähimpään metallipajaan. Laittoivat sen sorviin kiinni ja rautakangella väänsivät suoraksi. Aina välillä pyöritti sorvia, niin näki heiton.

Hauskaa tollasellakin pystyy pitämään!
 
Nojuu eipä nää laadulla loista ja osia saa puol ilmaiseksi, mm yli oman paksuutensa solmussa ollut takajarrulevy maksoi hurjat 18e uusia, takasatulasta paloineen sai pulittaa jo viiskymppiä kun on sellanen käsijarrullinen versio. Täys katesarja 160, etuvaloumpio tais olla 25 jne... Rässätään kunnes päsähtää, emmä aio ton perään paljoo itkeä, myy jos on vielä riittävän hyvässä kunnossa tai vaikka tuhoaa SMASH 2021:ssä sikäli kun semmonen järjestetään...
 
436655e20df1c9523e.jpg


436655e20df1c9df4e.jpg


Teippailu jatkuu. En oo ihan varma tosta lokarin takaosasta, noi loksussa olevat on molemmat tehty jämäpaloista kun tuo tarra ei ole ihan halpaa ja se näkyy tossa palasessa jos osa kattoa oikeeseen kohtaan (sisempi kaari)
 
Liemet vaihdettu, olihan öljy sen verran lirua että tais olla huomattavalla prosenttiluvulla bensaa seassa. Toivottavasti ei ole aiheuttanut suurempia vaurioita, nimittäin koko koneen vaihto ei enää ainakaan finanssipoliittisesti olis järin mielekästä.

Mun PITI alkaa huomenna askarrella pakarin takaosaa mut kerta fiuden vetari leipoo kohta taitaa tää viikonloppu mennä nissanin kimpussa kerta taka-akselin romutkin puuttuu vielä niin ei tota ulos saa kuitenkaan.
 
Anna palaa fränk, mitään järkeähän tässä projektissa ei todellakaan ole mut toisaalta just se tästä tekee niin hauskaa.
 
436655e2778f8065ae.jpg


436655e2778f80eb6c.jpg


436655e2778f81644b.jpg


Vinyylit alkais olla paikallaan ja lahden traktorivarusteelta tuli viesti että taka-akselin laakerit sais noutaa, toivon mukaan tänä viikonloppuna pääsis askartelemaan pakarin loppuun ja sais ton takas renkailleen että pääsis viimein kokeilemaan lähteekö toi yleensäkään käyntiin ja onko siinä mitään tehoja jäljellä :p Jaa mutta sitä ennen pitäis vielä akkukotelokin askarrella paikalleen ja akkukaapelit joko jatkaa taikka tehdä uuet pitemmät.
 
436655e28c4722a5ab.jpg


Kysymys viisaammille. Tuon taka-akselin keskiön laakerit ovat merkinnöistä päätellen sisäpuolelta avoinna ja tuo laakerien välitila keskiholkin ympärillä on täys rasvaa. Kun nyt vaihdan tuonne kahta puolta suojatut laakerit niin eikös silloin tuon rasvaamisen voikin unohtaa vai revinkö laakereista sisemmät suojat veks (kuullostaa ainakim omaan korvaan ittensä jalkaan ampumiselta)
 
Äkkiseltään tulee mieleen, että muodostuisikohan tuosta keskikohdasta kondenssivesipyydys, jos se on kuivillaan eikä täynnä rasvaa? Ja siellä hautuva kosteus ei äkkiä ajatellen tunnu yhtään hyvältä ajatukselta myöskään, jos akseli pitäisi muutaman vuoden ruosteenkeruun jälkeen vielä saada irti? Nämä mututuntumalla...
 
Just toisella foorumilla keskustelin asiasta, se on kuulemma sen takia että pidemmän ajon päälle toi murikka alkaa kuumeta, sit kun dippaat vaikka ojan tai joen läpi äkisti jäähtyvä napa hörppää alipaineella vedet sisään, näin ei käy (ainakaan niin pahasti) jos välys on täynnä rasvaa.
 
Kuulostaa järkevältä selitykseltä, kun ilmalla kuitenkin on ihan eri mittakaavan lämpölaajenemiskerroin kuin rasvalla tai nesteillä yleensäkään. Helppo todentaa vaikka laittamalla tyhjä suljettu limupullo huoneenlämmöstä pakastimeen.
 
Just toisella foorumilla keskustelin asiasta, se on kuulemma sen takia että pidemmän ajon päälle toi murikka alkaa kuumeta, sit kun dippaat vaikka ojan tai joen läpi äkisti jäähtyvä napa hörppää alipaineella vedet sisään, näin ei käy (ainakaan niin pahasti) jos välys on täynnä rasvaa.

Jotenkin tulisi mieleen, että molemmin puolin suojatut laakerit (kuten rätkässä) ja rasvanippa pois, niin vesikin pääsee pois.
 
Tuo on epäkeskonapa ja toimii samalla ketjun kiristimenä, rasvanipan reikä ei ole välttämättä edes alaspäin.
 
436655e2cc79e10b9f.jpg


Sieltähän löytykin pikkuruinen ylläripylläri navan sisältä. Liekö ensimmäinen omistaja laiminlyönyt rasvaamisen sillä oikean puolen laakeri vaikuttaa räjähtäneen ja nähtävästi molemmat puolet on vaihdettu jo kertaalleen. Liekö sitten ollut jotkun ebay laakerit sillä vasen puoli on jo melko kantikas vaikkei mittarissa ole kuin 4200km joka taasen aiheuttaa pientä epäilystä luvun paikkansapitävyydestä... Ois nähtävästi ollu hyvä idea avata tuo ensin sillä uus koko napa ois maksanu 50e...

436655e2cc79e182e8.jpg


Akkukotelon kannakkeen täppäilin paikalleen samoin kuin välituen sisälle. Tuli vaan hiukka tyköistuva joten saumoja täytyy hiukka viilata jotta akku mahtuu paikalleen.

436655e2cc79e1eb0d.jpg


Änkkärin etukannake oli myöskin onnistunut repeämään irti runkoputkesta joten se täytyi uusia samoin kuin hitsailla pari repeämää sieltä täältä ynnä hioa pari ruostunutta paikkaa metallille ja maalata ruosteenmuunninmaalilla. Eritoten jarrusylinterin säiliön letkun alta oli putki sangen rapsakka letkun haperruttua ilmeisesti tulipalon lämmöstä.

Seuraavaksi pitäis askarrella toi pakoputken takapuolisko mutta putkentaivuttimesta on sopivasti kadonnut just se meisti minkä tarttis, täytyy se etsiä tässä odotellessa jos tää tauti joskus vielä taittuis (ja takajarrun osat suvaitsisi saapua)
 
436655e33582d8f4e0.jpg


Uudet laakerit asennettuna takanapaan, en kuitenkaan vielä kasannut taka-akselia kun perjantaina sain sähköpostin että takajarrun osat ovat lähteneet Hollannista vain kolmen viikon odottelun jälkeen tilauksesta. Eipä tässä kiire ole mutta reilun satasen tilaus ois kiva saada ajallaan...

436655e35f9728d272.jpg


Tässä odotellessa on hyvää aikaa tehdä noita rästihommia pois. Hitsaukset ei ole ihan luokkatasoa koska jouduin käyttämään osia alkuperäisestä putkesta mm mittojen takia liitoksessa, noita orkkispaloja on hankala hitsata kun ne on jotain kissanpaskametallia ja todella ohutseinäistä, sekä ehkä isoimpana tekijänä en ole kovin kaksinen hitsaaja... Takavilkkujen johdot sekä starttireleen teline tuli myöskin hitsattua/kolvattua mutten nähnyt tarpeelliseksi alkaa niistä kuvia ottamaan.
 
436655e4804ec81c38.jpg


436655e4804ec889ee.jpg


436655e4804ec8ef70.jpg


Noniin nyt olis yksi suuri virstanpylväs saavutettu, nimittäin moottori todistetusti käy ja jopa kuullostaa tyhjäkäynnillä varsin hyvältä. Siihen hyvät uutiset melkein loppuukin sillä tie tähän pisteeseen on ollut jopa odotettuakin kivisempi. Sähköjen kanssa on saanut raapia päätä eräänkin illan nimittäin uusi johtosarja jonka hankin osoittautui olevan johdotettu suoraan sanoen päin helvettiä, eikä kyse voi olla mallieroista sillä sen tekemisessä on tehty ilmiselviä virheitä. Niiden löytäminen ei myöskään ole ollut kovinkaan helppoa sillä näihin vehkeisiin ei ole missään saatavilla kytkentäkaaviota joten kaiken on joutunut tekemään niinsanoen kantapään kautta. Jotain hämärää siellä edelleen on muttei siitä nyt sen enempää.


Tuossa pieni videonpätkä ei ole kovin pitkä mutta ongelman pitäisi siitä ilmetä johon pyytäisin arvon foorumin kaasariguruilta nyt apuja. Tuon kaamean räklätyksen voi unohtaa säikähdin sitä ensin itsekin mutta se on vain irto-osien räminää peräpäässä. Ongelma on siinä että laite kyllä tyhjäkäy hienosti ja pikkukaasulla ottaa jopa hieman kierroksia mutta narun kun vetää piukalle kone tuntuu "tukehtuvan" pystymättä nostaa kierroksia. Systeemiä on muutettu alkuperäisesta siten että alkuperäinen umpipaska kaasari on korvattu kiihdytyspumpullisella Keihinillä (en tiedä mallia) ja alkuperäinen ilmanputsari on korvattu jetcone tyylisellä ebay powerfiltterillä. Meneekö tuo nyt sitten pääsuuttimen alueella laihalle vai rikkaalle ja miten sen saisin selville? Osaan ropata yhtä sun toista mutta kaasarin säätäminen ei valitettavasti kuulu repertuaariini.
 
436655e4804ec81c38.jpg


436655e4804ec889ee.jpg


436655e4804ec8ef70.jpg


Noniin nyt olis yksi suuri virstanpylväs saavutettu, nimittäin moottori todistetusti käy ja jopa kuullostaa tyhjäkäynnillä varsin hyvältä. Siihen hyvät uutiset melkein loppuukin sillä tie tähän pisteeseen on ollut jopa odotettuakin kivisempi. Sähköjen kanssa on saanut raapia päätä eräänkin illan nimittäin uusi johtosarja jonka hankin osoittautui olevan johdotettu suoraan sanoen päin helvettiä, eikä kyse voi olla mallieroista sillä sen tekemisessä on tehty ilmiselviä virheitä. Niiden löytäminen ei myöskään ole ollut kovinkaan helppoa sillä näihin vehkeisiin ei ole missään saatavilla kytkentäkaaviota joten kaiken on joutunut tekemään niinsanoen kantapään kautta. Jotain hämärää siellä edelleen on muttei siitä nyt sen enempää.


Tuossa pieni videonpätkä ei ole kovin pitkä mutta ongelman pitäisi siitä ilmetä johon pyytäisin arvon foorumin kaasariguruilta nyt apuja. Tuon kaamean räklätyksen voi unohtaa säikähdin sitä ensin itsekin mutta se on vain irto-osien räminää peräpäässä. Ongelma on siinä että laite kyllä tyhjäkäy hienosti ja pikkukaasulla ottaa jopa hieman kierroksia mutta narun kun vetää piukalle kone tuntuu "tukehtuvan" pystymättä nostaa kierroksia. Systeemiä on muutettu alkuperäisesta siten että alkuperäinen umpipaska kaasari on korvattu kiihdytyspumpullisella Keihinillä (en tiedä mallia) ja alkuperäinen ilmanputsari on korvattu jetcone tyylisellä ebay powerfiltterillä. Meneekö tuo nyt sitten pääsuuttimen alueella laihalle vai rikkaalle ja miten sen saisin selville? Osaan ropata yhtä sun toista mutta kaasarin säätäminen ei valitettavasti kuulu repertuaariini.


Onko siinä ryyppyä? Paraneeko vai huononeeko jos laittaa ryyppyä päälle? Jos kyllä niin laihalla, jos ei niin rikkaalla. Noin karkeasti ottaen siis.
 
Ryyppy on ja huonommaksi menee, tuota lähinnä pohdin että kerta se tyhjäkäy nätisti ei ilmaruuviin kannattane kajota vaan ennemmin laskee neulaa jos voi tai hankkii pienempää pääsuutinta? Vaan kuinka paljon pienempää?
 
Tukkoinen ilmanputsari?

Ei tuommoiseen rötäämiseen mitkään säätöruuvit auta. Pääsuuttimen kokoon monessa kaasarissa karkea nyrkkisääntö, kun kertoo kurkun halkaisijan neljällä. Eli esim 30mm voi kokeilla 120 suutinta.
 
Back
Ylös