• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Masan Bashan

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rekkamasa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Rekkamasa

MotOrg ry
Ylläpito poistakoot tai siirtäkööt paskanjauhantaan jos on liikaa renkaita MP-Projektiosioon :p

436655dcae81386fa7.jpg


Tuommonen katumönkkäri tuli tosiaan ostettua, alunperin sillä ajatuksella että tuosta revitään takahaarukka huit mäkkylään ja hitsataan VFR 750:n ykspuolswingi tilalle josta syystä kone ei ole kovinkaan nätissä kunnossa kun piti halpa saada, vehjettä hakiessahan sitten kävi tosiaan niin että selvisikin laitteen olevan kilvissä joten siitä se ajatus sitten lähti...

436655dcb204f6c764.jpg


436655dcb204f75f64.jpg


436655dcb204f7e9e2.jpg


436655dcb204f87add.jpg


436655dcb204f90ddf.jpg


Mönkkärin edukkaaseen hintaan toimi päätekijänä tosiaan se että se oli edellisellä omistajalla kesken ajon leimahtanut tuleen paskan kaasarin tulviessa aivan vieressä menevälle pakoputkelle. Alustavien tutkimusten valossa vauriot näyttäisivät rajoittuvan pääjohtosarjaan sekä CDI-boksiin jotka on hankittavissa uutena alle satasella joten remontteeraaminen ei liene tällä kertaa erityisen mielekästä, uusiks vaan jahka budjetti sallii. Kauppahintaan kuului myös aivan bränd nyy keihinin kaasari kiihdytyspumpulla sekä uudet vaijerit ja adapterikurkku joten se puoli on jo hoidossa.

436655dcd3c156e2ce.jpg


Katteita aloin tuossa jo hiukka entrailemaan kera asetonin ja lasten vanhan poikki väänetyn duplo-alustan. Muuten näyttäisi toimivan mutta kuivaa tuskaisen hitaasti joskin tässä mihinkään kiire ole, kevääseen asti aikaa turata.

436655dcd3c1577aa7.jpg


Turaamisesta puheenollen valomaskin ensimmäisestä maalikerroksesta tulikin sitten hiontaväri kun mustasta näkyy kaikki vanhat synnit vaikka yritin kuussataseen asti tasottaa. Uusiks ja todennäköisesti lopputulos viimeistellään SFT-grafiikoin (taikka jollain halvemmalla vastaavalla)

436655dcd3c8881a6e.jpg


Tuo tankin päälle tuleva välipaneeli puuttuu eikä sitä näytä mistään oikeen saavankaan muttei näyttäisi olevan kovin kummoinen laatta vääntää vaikka invapellistä, sitä pitäisi itseasiassa löytyä jostain varastosta valmiiksi.

Vielä kun saisi edelliseltä omistajalta varmenteen niin pääsis muuttamaan omiin nimiin (tuttu kaveri) ja näkis mikä tuo on kun tyyppikilpi sanoo Bashan BS200-S7 mutta katteissa näkyy vanhojen tarrojen varjossa Fude Hornet F200, tosin eikös tuota samaa vehjettä ole noiden lisäksi myyty myös sekä Comanche että Shineray tarroin koristeltuna?

Tuo tankki on kyllä naurettavan pieni, pitää varmaan väsätä tohon tarakkaboksi jonne saa piiloon toisen isomman ja sit vaan vaihtohana johkin...
 
Mun puolesta liittyy sopivasti vielä rätkiin.:thumbup:
Kunnon sladipulkka talveksi kerta kilvissä.

Onko tekniikalle tulossa muutoksia?
 
Taree ny iha enste verifioida että se ylipääsä käy ja liikkuu ennenku aletaan mitään kallista suunnitella, peruskunnostukseen ja kaunistukseen menee jo ihan tarpeeks rahaa, en usko että tosta kattilasta irtoo kauheesti lisätehoja lman että huoltoväli dramaattisesti lyhenee.
 
436655dd083103558e.jpg


Hitto minen istunu kolmea vuotta amiksessa elti-asentan opissa vain tilatakseni uuen johtosarjan heti kun pikkasen tarttee kolvia... Olihan tuo aluksi hiukka hankalaa ilman kytkentäkaaviota kun toistakymmentä senttiä johtosarjasta, juuri siitä missä on kaikki haaroitukset, on sulanut yhdeksi kiinteäksi klöntiksi joten yleismittarillakaan ei paljoa tee kun ei ole mitään varmuutta ottaako johdot sulan sisällä (taikka liittimissä) yhteen vai ei. Lähdin helpot edellä liikenteeseen jonka jälkeen tuo alkoikin aika pian avata salansa, ei menny opit hukkaan vaikken ole tuota työkseni koskaan tehnykkään. Nähtävästi koko systeemi on, ylläriylläri, tehty niin halvalla kuin suinkin mahdollista, kaikkia valoja ohjaa yksi keskusreleboksi, useat johdot joissa liitin molemmissa päissä on aivan naurettavan liian pitkiä joten uusiokäytetty jostain toisesta mallista, ja mm releeltä starttiin mennyt johto oli paitsi kohtalaisen ohut myös niin pitkä että se oli muutamalla kiepillä! Todennäköisesti Daytonan vanhalla akulla ja uusilla lyhyemmillä paksummilla johdoilla noussee starttikierroksetkin ihan kivasti. CDI on sulanut käyttökelvottomaksi joten se täytyy jostain tilata (sekä keksiä mistä siihen sais uuden töpselin) sekä valoreleen liitin oli kanssa sulanut joten päätin poistaa sen enkä alkanut etsiä siihen yhdeksänpinnistä liitintä. Toinen ihmetyksen aihe oli että koko laitteessa on tasan YKSI nalli joka ei btw ollut edes lauennut.

436655dd124cd138b2.jpg


Valomaskin onnistuin jo saamaan kerrassaan erinomaisen näköiseksi lukuisilla välihionnoilla ja maalikerroksilla. Päätin vetää päällimmäiseksi akryylimaalin että pinnasta tulisi mahdollisimman kova ja kiiltävä, ja enkös perkele tiputtanu märän katteen matolle!!! Aijjehna tuo tulee olemaan hauska hioa uudelleen tasaiseksi... Vitutusta ei ainakaan vähennä se että uusi osa olis ollu halvempi -niitä vaan ei enää saa mistään. Briteistä tilannen uuet katteet myöhemmin, alkuperäiset on pelastuksen tuolla puolen, niilekin vaan tulee hintaa melkein kolmesataa posteineen. Nekin olis ollu halvemmat jo myyntihinnaltaan kotimaisesti mutta lyhyt spostinvaihto maahantuojan kanssa paljasti ettei niitä ole enää mahdollista tilata (voisivat sitten poistaa tuotteen nettikaupasta jupijupi...)
 
436655dd2370852f05.jpg


Nähtävästi tosta CDI:stä onkin sulanut ainoastaan liittimen uloin kuori (ja yks nurkka). Melkeen tekis mieli rutistaa vaan abikot narujen nenään ja kokeilla josko tuossa ois vielä henkeä tallella.
 
Olisikohan kiinanpoika laittanut ihan tavallisen kaasarin kallliimman, ns offroad-kaasarin sijasta? Jälkimmäinen toimii jossain määrin melkein missä tahansa asennossa, mutta tavallinen kaasari voi läikyttää bensaa tiukassa paikassa. Joku syyhän siihen pitää olla, miksi pakosarjan päälle meni bensaa. Vai korkkasiko letkut?
 
En osaa sanoa mikä oli syynä kaasarin tulvimiseen joskin se ongelma on hoidossa sillä kaupassa tuli mukana edelleen suojamuoveissaan kellotteleva bränd nyy kiihdytyspumpullinen Keihin sekä tarvittavat muutosvaijerit ynnä sovitinkurkku.
 
Tästä tulee mieleen omat viimeisten vapaa-aikojen rakennukset. Mulla on ollut tallissa kiveen ajettu aakutosen alumiinivanne jonka päällä vaihtanut kuramopon kummit. Mutta iso ja painava vanne on jotenkin turha säilytellä, ja heitin sen metallinkeräykseen. Hommasin Aliexpressistä muutaman U-urallisen väkipyörän ja rakentelin putkentaivuttimeen polkupyörän kammesta ja akselista installaation jolla saan putkea valssattua ympyräksi.

Sitten vähän Kemppiliimaa ja päälle tuumaista puutarhaletkua. Varmaan 10h yhteensä meni paskarrellessa. No, saahan sen ripustettua seinälle eikä pyöri painava vanne lattialla. Mutta melko turhaa hiposteluahan tämä taas oli... Varsinkin kun tehty tuollainen maksaa peräti 50€.

IMG_8590.jpgIMG_8591.jpg

Toisaalta, eikös se joku kirjailija väittäny ettei päämäärä ole tärkeä vaan se matka.
 
Hipostelu ei ole koskaan turhaa, kirjataan se sitten vaikka taitojen kartuttamiseksi/ylläpitämiseksi tai ihan vaan "talliterapiaksi". Tuo rullari kiinnostais nähdä jos vaikka tekis itte kans!

Tuota pohdin että vielähän tuosta sen burnisvehkeenkin sais kun sorvauttais jossain taka-akselille sopivat spacer-kalikat jollekin auton vanteelle ja hakis romarilta pinkan jotain kaposia kumeja, kaipa tuo kahtakin polttaa kerrallaan, sit vaan sinkula banjo polkujarruun että saa takahidastimet toimimaan pelkästeen käsikahvasta.
 
Hipostelu ei ole koskaan turhaa, kirjataan se sitten vaikka taitojen kartuttamiseksi/ylläpitämiseksi tai ihan vaan "talliterapiaksi". Tuo rullari kiinnostais nähdä jos vaikka tekis itte kans!

Tuota pohdin että vielähän tuosta sen burnisvehkeenkin sais kun sorvauttais jossain taka-akselille sopivat spacer-kalikat jollekin auton vanteelle ja hakis romarilta pinkan jotain kaposia kumeja, kaipa tuo kahtakin polttaa kerrallaan, sit vaan sinkula banjo polkujarruun että saa takahidastimet toimimaan pelkästeen käsikahvasta.

Nappaan kuvat rullarista jossain kohtaa. Ja mullahan on sorvi josei tarvi nyt ihan tuhannesosamillin toleja holkeille...
 
:thumbup: pietään mielessä! Ei nyt oo ihan ekana eikä vielä toisenakaan ajankohtaista, tarvii hiukka opiskella vaikka tohon kävis jostain navat missä ois sopiva jako jo valmiina
 
Minulla oli joskus hyvin vastaava, mutta Kinroad-merkkinen 250 kuutioinen laite. Johtosarjat ovat todellakin vähän sätöstykset ja yleismalli eri mönkkäreihin. Paljon ylimääräisiä liittimiä jne. Startin piuhat olivat onnettomat ja ei jaksanut startata enää nollakelilläkään. Laitoin Speed triplen vanhan akun ja Biltemasta 16 neliön kaapelit ja lähti kertapyöräyksellä keli kuin keli.

Moottori, kaasari, lataus ja sytytys ym toimi moitteettomasti koko neljä vuotta mitä oli minulla. Takaiskariksi laitoin romulootasta gsxr 750 pumpun. Renkaat piti vaihtaa pyöreisiin ja ilmaa pitäviin, niin ajo-ominaisuudetkin olivat lähes siedettävät. Ihan kiva peli oli ajella ja ajoi asiansa siihen hintaan.
 
Renkaat piti vaihtaa pyöreisiin ja ilmaa pitäviin.

Tuo kiinan pojan rengaspolitiikka on kyllä melko ihmeellinen.
Ostin aikoinaan tytöille uuden pieneltä crossimopolta näyttävän samurai? 70 kulkimen.
Kun sillä oli ajettu noin kaksi tuntia, niin nappularenkaan nappulat alkoi irtoilla, niin etu- kuin takarenkaasta.
Silloin 7-vee tytär sillä tuskin keuli ja revitteli, kun olin sen menohaluja kuristanut luistin rajoituksella ja pakoputken holkilla.
Naapurimökillä oli 70 kuutioinen (vissiin sama Honda Monkeyn koneelta näyttävä kone) nelipyöräinen ja sama homma. Naapuri kertoi, että hyvä kuin kärristä mönkkärin maahan, niin ekat nappulat irtosi renkaista.

Miksi sellaisia renkaita pitää valmistaa, jotka ei kestä minkäänlaista käyttöä?
Luulisi sen olevan raaka-aineiden, työajan ja tuotantolaitteiden silkkaa hukkaamista.
Varsinkin kun laaturengas maksaa pari kymppiä, niin kovin iso kustannusäästökään ei pelleilyllä voi tulla kysymykseen. Siis tarkoitan sitä, että laitetaan eurooppaan meneviin kulkimiin ihan paskat renkaat, että täytetään tilausvaatimukset.
 
Uudetkin renkaat olivat kiinalaiset tai taiwanilaiset Innova-merkkiset, joka oli mönkkäripiireissä ihan laatukumin maineessa.
 
Kinroad, Bashan, Fude, Shineray... Sama paska eri katteet. Tässä näyttäis olevan renkaina tällä hetkellä Linswood Winx A/T:t.
 
Kaikissa on matkittu Yamaha Raptorin ulkonäköä ja koneen kantaisä on ollut Honda CG125 tappikone, mutta eri tehtaissa nuo kaikki on tehty ja pieniä vivahde-eroja on siellä sun täällä. Epäilyistä huolimatta Kinroad osoittautui todella varmatoimiseksi vehkeeksi. Ei siitä mennyt yhtään niveltä edes. Ihan päin persettä se oli kasattu tehtaan tai maahantuojan jäljiltä, mutta pikkujuttuja kun laittoi renkaat osoittamaan suoraan jne ja rasvaili nivelet ja niputti johtosarjat uudelleen. Ketjut taisin vaihtaa myös heti alkuun. Mittaristo ravisteli näytön jalkoja poikki, mutta kuumaliimalla asettui.
 
Mie tutustuin samurai crossimopossa tinapultteihin, taipumattomaan nippusiteeseen ja kuiviin ohjauslaakereihin.
Kiinanihme kannattaa käydä mutteri mutterilta läpi, jos sillä veinaa yhtään ajaa.
 
Jaa toi on tappikone, no se selittääkin ton kupumaisen venttiilikopan :p viime katsastuksessa näyttää olleen neljä tonnia ja vaihtorahat lasissa et ei ihan loppuun veetty vielä. Mitenhän noin niinkun teoriassa tommonen selviäis nyt vaikka seinäjoelle ja takaisin viikonlopusta, ei liene kovin miellyttävä laite ajaa pidempää matkaa ainakaan. Mittaristo mennee uusiksi jo siksikin että toi taskulaskinta taikka yleismittaria muistuttava kalikka on aivan saatanan ruma, ja ehkä siksi että ostin heräteostoksena matalamman krossitangon jossa poikkituki tajuamatta ettei se ja mittaristo mahdu samaan paikaan... Jää nähtäväksi onko toi tanko jo liian matala mutta päätellen nykyisten kahvojen asennosta toi on jossain vaiheessa käyny katollaan ainakin kerran joten sarvet menee vaihtoon enivei. Tuota oon ihmetelly miks noissa on toi hemmetin peukalokaasu aina, se kyllä vaihtunee tuppimalliseen, eikai sitä mikään asetus ainakaan estä?
 
Back
Ylös