Masan GTS

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rekkamasa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
WhatsApp Image 2023-05-16 at 21.04.53.jpg

Tuli työpäivän jälkeen pyörähdettyä Lahes niin pääs Kärkkäiseltä poistamaan hiukan tarviketta. Toivon mukaan Helatorstaina saa kytkimen pellit hiottua, tulpat paikalleen ja ilmaboksit yms äms kasattua, eturengas on tasapainotettu ja kotio noudettu, sit pitäs alkaa askarrella noita katteita varmaan takas paikalleen sillä aikaa kun uus kytkinkopan tiiviste saapuu Latviasta. Tänään sain viestiä että ensimmäinen oli jo saapunut liikkeeseen mutta vaurioitunut kuljetuksessa joten jäämme odottelemaan seuraavaa...
 
Whats-App-Image-2023-06-09-at-22-09-45.jpg


:rakastunut:
 
WhatsApp Image 2023-06-11 at 14.54.02.jpg
WhatsApp Image 2023-06-11 at 14.54.11.jpg
WhatsApp Image 2023-06-11 at 15.34.04.jpg
WhatsApp Image 2023-06-11 at 16.04.32.jpg

Siinä muutama otos tämän päivän saavutuksista. Toissakesänä mulla oli tossa takapenkillä liinoilla kiinni istuinosaltaan lyhennetty turvaistuin että sai poikia kuskata pari kertaa mutta lyhennettynäkin mun tarvi istua aivan munat tankissa että mahduttiin siihen molemmat. Aloin pohtimaan parempaa ratkaisua niin huomasin että tossa Corbinin jakkarassahan on sekä kuilu että valmiiksi kierteytetyt reiät hoijakkaa varten. Jämämetallikasasta levynpala, putkenpätkä ja vähän lattaa, eiköhän se tuosta lähde syntymään, varmasti tukevampi kuin ohutta muovia oleva ontto turhaistuin. Tarvii vaan hommata vaahtomuovia ja tekonahkaa että saa topattua&päällystettyä ton levyn. Lähtee kahta pulttia puol kierrosta löystämällä irti kun ei tarvita, ainoa miinus on että top boksi ei mahdu paikalleen selkänojan kanssa joskaan en usko sen muodostuvan oikeaksi ongelmaksi missään kohtaa.

Asiasta mutkan kautta Beetlehemiin, mahtaako kukaan tietää miten näistä luetaan vikakoodit ja missä on niistä lista? Mulla palaa rempan jäljiltä moottorin vikavalo, ei hajuakaan miksi tai miten se kuitataan kun kaikki kuitenkin toimii normaalisti.
 
WhatsApp-Kuva 2023-09-22 klo 19.35.06.jpgWhatsApp-Kuva 2023-09-22 klo 19.35.07.jpgWhatsApp-Kuva 2023-09-23 klo 16.06.49.jpgWhatsApp-Kuva 2023-09-23 klo 16.06.492.jpgWhatsApp-Kuva 2023-09-23 klo 16.06.50.jpg

Siinä hiukan tämän päivän askarteluja. Hollannista tilasin Baboonilta (ent.Boonstra Parts) käytetyn hiukan kolhitun yläteepalan jottei tarvitse tehdä peruuttaamattomia muutoksia, taakse käännetyt koropalat on eBayn kautta ja ohjaustanko TRW Lucas TYP10 "superbike elegance" by Motonet. Koropalojen pohjissa oli hiukka askartelemista koska toi yläkolmio ei ole likikään tasainen joten sen pinnan muoto täytyi käytännössä kopioida käsin niihin. Alapuolelta riitti että etupulttien ympärystää hiukan avarsi että sinne mahtuu mutterit. Alkuperäinen idea oli valaa tonne teepalan pohjaan UV-hartsia antamaan paksuutta ja lisävahvuutta mutta koska itse yläkolmiosta ei ole poistettu materiaalia juuri reikiä enempää siltä kohtaa en usko sille olevan välitöntä tarvetta. Molemmat alkuperäiset kahvanpaikat on leikattu irti ja karkeasti tasoitettu, täytyy siistiä se vielä paremmin myöhemmin sekä maalata.
 
Meikäläisen silmä hieman tarttuu tuohon, kuinka kapealla välillä kannakkeet ovat. Jää meinaan vipusuhde yläkolmion laakerointipisteeseen melko lyhyeksi jolleivat tangon mittasuhteet hämää silmää. Tuo voi osaltaan lisätä noiden kiinnityspisteiden kuormitusta.
 
Siinä oli noiden alapuolisten rakenteiden takia aikalailla tasan yksi paikka johon ne sai mahtumaan ja itseasiassa juuri tästä syystä käytin kaksipulttisia kannakkeita jotta saa kuormaa jaettua isommalle alueelle. Mitä tuolla FB GTS ryhmässä kyselin miten muut on homman tehneet sain pari vastausta jotka tehty 2000-luvun alkuvuosina ykspulttisilla abaut siihen missä mulla on takaset joten en ole kovin huolissani kestävyyden kanssa.
 
Ok, kuvista kun ei oikein nähnyt onko se materiaalivahvuus reikien kohdalla lähempänä milliä vai senttiä, niin katsoin parhaaksi kuitenkin ottaa asian esiin.
 
Joo ihan vapaasti rakentava kritiikki on aina tervetullutta, sitä itsekin helposti rakentelun innossa "sokeutuu" oman ideansa edessä jollekin epäkohdalle joka voi ulkopuolisen mielestä olla hyvinkin ilmiselvä. 7.5mm on materiaalivahvuus takapulttien alla ja reilun kuusi etummaisten keskimäärin (kalteva pinta)
 
93c1329c-46b6-41ef-a14c-29fbe0170089.jpg

Modattu teepala hiottu, pohjamaalattu sekä vannehopealla viimeistelty, saa kuivua ainakin huomiseen ennenkun mulla on aikaa kokeilla sitä paikalleen (olen täysin varautunut siihen että tuulilasin reunoja saattaa joutua kaivertamaan)
 
IMG-20230513-153651.jpg


Jännä tulee siitä etten mä löydä tuolta minkäänlaista vikaa. osat on kyllä kuluneita mutta hyvin tukevasti 50% merkissä kuluneisuudessaan niin levyt kuin jousetkin. Ainoa asia minkä keksin on tuolta koneesta valutettu öljy joka oli aivan pikimustaa. Voiko ylipitkään ajettu öljy aiheuttaa kytkimen ajoittaista sutimista vai onko edellinen turakki kaatanu tonne jotain auton öljyä?


Aika moni moottoripyörän kytkin toimii hienosti autoöljyllä, mutta liki yhtä moni luistattaa sitä käyttäessä kytkintä.

Ei muuta kuin JASO MA öljyä ja ajoa. Ehkä joutuu vaihtamaan öljyn pari kertaa, tiedä sitä?
 
Karhensin joo, sen verran hioin että lämpöväri lähti ja katsoin että koko matka ottaa lasilevyyn paprun alla. En muista mitä öljyä laitoin tais olla castrol superbike tms muttei luista enää. "Purentapiste" on todella ylhäällä hyvä että vipua ehtii painaa juuri lainkaan mutta se on kuulemma näille hyvin tyypillistä ja moni hiookin sitä vivun ja sylkän välissä olevaa tappia hieman lyhyemmäksi.

EDIT: ei ollu ku motulia, postissa #41 näkyy käytetyt tarvikkeet nyt kun aloin kattelemaan taaksepäin.
 
Asiasta kukkaruukkuun. Ootko tarkastanut takaiskarin alapään kiinnitystä ? Huomasin nyt kun viimeksi vaihdoin takajarrulevyn, niin alapään helassa reilusti väljää. Se on joku niin sanottu häränsilmälaakerin tapainen hela.
Oon miettinyt että voisko se vaikuttaa kun tulee 50-60 nopeudessa semmosta nakutusta kahvoihin ja jalkatappeihin. No joka tapaujsessa se menee vaihtoon ja svingin laakerit myös.

Tohon stongahommaan, niin itse hommasin puolalaisen kaverin tekemät korotuspalat viime talvena ja keväällä laitoin paikalleen. On kyllä paljon parempi ajoasento nyt mun kropalle kun palat nosti kahvoja sen 50mm.
 
En ole tarkastanut takalinkkua, tähän on joku joskus vaihtanut Öhlinsin takapampun, mutta tarvii joskus kattoa tuo läpi. Kukaan ei vissiin vieläkään tee näihin aftermarket etulaikkoja? Alkaa molemmat olla aika ohkasia ja etuset maksaa hinajaa käytettynäkin.

Piotr Golinsky, tuttu mies, totesin vaan itse että edm modi ei tuo tankoa tarpeeksi taakse mulle ja näin itse tehden voin vaihtaa stongaa jos ei nykyinen olekaan hyvä.

Uudet osat on paikallaan mutta pimeys yllätti, proggis jatkuu torstaina, toivottavasti päästään testiajolle ensi viikonloppuna.
 
Semmonen kaveri kuin Armin Kraemer on teettänyt ilmeisesti niitä saksassa, maksavat vaan ihan julmetusti eli 949,00. Pystyy ilmeisesti tilaamaan tätä kautta:
https://www.at-rs.de/shop/index.php?page=product&pID=373647&car_id=cf82d2d7b18c13e95b17bc5c4c243e10&acPath=406_421&fbclid=IwAR2t0jRjHfDZzhZeCHENon3lwt6w_iTXesql6zxLNsB9YrlZu3AJ0I_o1jM

Mulla onneksi on levy vielä noin 13,3 - 13,4mm paksu eli vielä on varaa vähän kuluttaa. Olenkin opetellut käyttämään takajarrua enemmän esimerkiksi risteystilanteissa.
 
En ole tarkastanut takalinkkua, tähän on joku joskus vaihtanut Öhlinsin takapampun, mutta tarvii joskus kattoa tuo läpi. Kukaan ei vissiin vieläkään tee näihin aftermarket etulaikkoja? Alkaa molemmat olla aika ohkasia ja etuset maksaa hinajaa käytettynäkin.

Piotr Golinsky, tuttu mies, totesin vaan itse että edm modi ei tuo tankoa tarpeeksi taakse mulle ja näin itse tehden voin vaihtaa stongaa jos ei nykyinen olekaan hyvä.

Uudet osat on paikallaan mutta pimeys yllätti, proggis jatkuu torstaina, toivottavasti päästään testiajolle ensi viikonloppuna.


https://www.xlmoto.eu/motorcycle-pa...neFlag=EU&@Sort.categorySortingAttribute_EU=0
 
Jaa enpä tiennytkään että niitä kelluvia niittejä voi niitata itsekin. Mistäs niitä sais? Oletettavasti tarvii jonkinlaisen meistityökalun? Lyödäänkö ne vai prässätäänkö?
 
WhatsApp Image 2023-09-28 at 18.31.42.jpg WhatsApp Image 2023-09-28 at 18.32.52.jpg WhatsApp Image 2023-09-28 at 19.06.23 (2).jpgWhatsApp Image 2023-09-28 at 19.06.23.jpgWhatsApp Image 2023-09-28 at 19.06.24.jpg

Sehän on niinku se ois tehty siihen, mitään ei tarvinnu leikata paitti tankoa lyhentää pari senttiä per puoli, kaikki kaapelit ja johdot riitti kun käytti uudelleenreitityksessa ohuesti luovuutta. Pulttiajo Lauantaina josei sada kaatamalla, nyt on alettava pistään apinoita sivuttain ja huomenna kun pääsen töistä on jo pimeetä.
 
Back
Ylös