Masan Kevyesti Kovaa Mito

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rekkamasa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Rekkamasa

MotOrg ry
IMG-20210717-210800.jpg


IMG-20210717-210821.jpg


IMG-20210717-210949.jpg


IMG-20210717-211037.jpg


Noniin tämmöinen olisi sitten seuraava projekti täältäpäin, kuten tuolla hupiketjussa tuli mainittua ei tämän projektin tarkoitus ole kerätä mainetta ei kunniaa vaan vain ja ainoastaan pitää hauskaa. Lopputulos olisi tarkoitus pitää katulaillisena joskaan ei kategoriassa kevytmoottoripyörä. Kuten kuvista näkee ovat katteet varsin rujossa kunnossa, joistain puuttuu isoa paloja joten täytyy harkita mitä korjataan ja mitä yritetään löytää uusia. Se mikä kuvista ei heti näy on ettei kyseisessä pyörässä ole tällä hetkellä lainkaan moottoria, joskaan se ei minua haittaa sillä se oltaisiin uusittu anyway.

Pari suuntaviivaa mitä tälle olisi tarkoitus tehdä:

-Candy apple punainen maalaus/teippaus yläpuoleen ja metallihopea alapuoleen tyylillä MV Agusta F3/4
-Undertail putkisto moniportti ulostulolla katso edellinen rivi
-Kaikki turha pois, jotta pyörästä tulisi mahdollisimman kevyt (hirveästi tuosta on paha laskea, mitään titaanipultteja en ala ostaa)
-140cc Lifan RSR Hondatype vaakapytty nelitahtimoottori
-Turbo.

Kyllä luit oikein tämä olisi tarkoitus yrittää ahtaa :grin: Kysymykseen joka varmasti on monien huulilla miksi, vastaan miksei! MItään järkeähän siinä ei ole mutta onpahan ainakin kohtalaisen (rahallisesti) turvallinen alusta opiskella pakotetun ilmansyötön perusteita. Mitään aikataulua tämän valmistumiselle ei ole, tehdään kun huvittaa ja rahat antaa myöten.

Ja jos joku ei sitä ennestään tiennyt on aihio tosiaan 2005 mallinen Cagiva Mito 125 Evo2.
 
Tutun näköinen USD-keula, etujarrusatula, etujarrulevy, takajarrusatula ja takajarrulevy...
Voisi äkkiseltään luulla, että myös etu- ja takapääsylinterit ei hirveästi eroa toisistaan.

Miun tallista löytyy Cagiva, Moto Guzzi ja Ducati, josta löytyy samoja osia.

Italialainen oli sen suhteen fiksu, että tusinapyörissä ei ihan joka malliin tehty omia osia, vaan ostettiin ne hyviksi havatuilta alihankkijoilta.
Sen takia miun tallissa yksi sarja etujarrupaloja tai keulastefoja riittää moneksi.
 
Tutun näköinen USD-keula, etujarrusatula, etujarrulevy, takajarrusatula ja takajarrulevy...
Voisi äkkiseltään luulla, että myös etu- ja takapääsylinterit ei hirveästi eroa toisistaan.

Miun tallista löytyy Cagiva, Moto Guzzi ja Ducati, josta löytyy samoja osia.

Italialainen oli sen suhteen fiksu, että tusinapyörissä ei ihan joka malliin tehty omia osia, vaan ostettiin ne hyviksi havatuilta alihankkijoilta.
Sen takia miun tallissa yksi sarja etujarrupaloja tai keulastefoja riittää moneksi.

Juu Marzocchin pamput, Brembon jarrut, ohjausiskari (joskin vainaa) jne valmiina niin tuosta on hyvä alkaa jalostaa, itsellä kun vielä tuota vartta miehiset 170cm sulka päässä niin ei runkokaan jää pieneksi eikä tartte maata tankin päällä niinkun joissain isommissa pyörissä :grin:
 
Kevariaikana tuota tuli kuolattua kun itse piti ajella vanhoilla vehkeillä ja kulkupuolikin oli kunnossa noissa täysitehoisina. Mielenkiintoinen tuo ajatus ahdetusta nelitahtikoneesta mutta pakko taas seurata :grin:
 
Se oli yksi syy metsästää juuri Mito kun noissa oli täystehoisena se 34 hummaa, ja lain mukaan tehoa ja/tai kuutiotilavuutta saa kasvattaa 20% siten että kuution kasvu katsotaan yhdeksi hevosvoimaksi. Jos tilavuutta kasvatetaan tässä tapauksessa 15 kuutiota jää mulle vielä 25.8 konia jota yrittää tiristää tuosta yli sen alkuperäisen 34:n, tokko tuommoisesta laatikosta 14hp omaavasta kiinakoneesta yli neljääkymmentä ponia edes saa ulos ilman koko kiukaan räjähtämistä :grin: mutta pitäs ainakin olla tarpeeks pelivaraa että saa tuommosen märän pierun painoisen vekottimen lentämään. Ja tietty ahtoputkeen himmee dumppi että voi kylällä kiusata teinejä :jpstyle:
 
Siitä voisi ihan satapiikkinäkin saada sellaisen, jolla jo radalla voisi kiusata autoja.

Tai sitten dragsteri. Laita 40 hp sähkömoottori 5 km rangella; muutaman lähdön voi aina ottaa liikennevaloissa, sitten Essolle tankille ja elvistelemään. Pyörä säilyy papereissa satapiikkinä.
 
Siitä voisi ihan satapiikkinäkin saada sellaisen, jolla jo radalla voisi kiusata autoja.

Tai sitten dragsteri. Laita 40 hp sähkömoottori 5 km rangella; muutaman lähdön voi aina ottaa liikennevaloissa, sitten Essolle tankille ja elvistelemään. Pyörä säilyy papereissa satapiikkinä.

Miton moottorin osat on kalliita ja hankalia saada, plus kakstahtinen on kohtuuvittumainen ahtaa joten tuommonen kiinakone on tämmöseen läpällä-prokkikseen oiva vaihtoehto. Ainoat miinukset kyseisessä koneessa on N-1-2-3-4 vaihteisto ja kuten nopeimmat jo laski, nelilovinen loota.
 
Tuota pohdin jotta minkähän kokosta kaasaria tuommoseen 140cc koneeseen pitäs kattella jos siihen meinaa puhaltimen panna, vaikuttaako miten paljon asiaan. Jotakin 38mm lienee tontilla jos orkkis on kolmenelkku? Suuttimethan siihen tarvinnee arpoa yrityksen ja erehdyksen kautta, siihen operaatioon pohdin jos systeemiin asentaisi lambdan ja askartelis simppelin AFR mittarin, ne ei pitäs olla kummosen hankalia tinailla itsekään. Itse kun en niistä kamalasti tiedä niin mihinkähän kohtaan pakaria se anturi pitäs laittaa, vissiin hetikohta pakoaukon jälkeen ennen turboa? Vedot tullee olemaan melko lyhyitä sikäli kun saan ahtimen mahtumaan heti kaasarin taakse.

Katteet tuli tossa pestyä liuotinpesun ja painepesurin kanssa, oikean puolen sivukatteet pystynee korjaamaan sikäli kun tuohon muoviin hartsi tarttuu, erilaista muovia kun tähän asti katteet ollu, jotenkin kovempaa ja hauraan tuntuista. Vasen ylempi sivukate on turha korjata siitä puuttuu isohko pala, samoin kuin peräkate se on kahdessa osassa ja yksi kolmannes puuttu kokonaan. Myöskin maskiosa on sekä halki että peilinpaikat puuttuu molemmin puolin, sitä täytyy vähän miettiä saisko sen leikeltyä silleen että saisin tallissa tyhjän tappina makuuttavan Daytonan tuulilasin jotenkin liitettyä siihen. Perä on katteiden kanssa se isoin dilemma, metsästääkö jostain uusi vai pitäskö tuohon askarrella joku kokonaan toinen pylly, tuo vaan kun on tuommonen 3/4 tai 4/5 kokoinen niin jonkun litrapyörän perse näyttänee tossa naurettavan isolta. Yksipaikkainen tästä tulee kuitenkin joten sen puoleen joku muu kuin originelli olisi ehkä parempi, tosin sattumoisin tykkään tässä mallissa just perästä ja keulasta.

Perjantaihin asti kotipaikassa joten omaan talliin pääsee takaisin askartelemaan vasta tulevana viikonloppuna
 
Meinaatko pitää kaasarin alkuperäisellä paikallaan ja ahtaa ilmaa sen läpi vai onko kaasutin tarkoitus laittaa ahtimen imupuolelle? Jos kaasari on painepuolella ei sitä kannata isontamaan ruveta. Turbo kyllä painaa ilmaa läpi pienemmästäkin kaasarista kun taas jos kaasari on kovin iso voi siellä virtausnopeus laskea turhan alas vaikka ilmaa meneekin koneeseen ahtopaineen ansiosta. Ahtimen imupuolella käy isompikin kaasari. Ja pitää varmaan ollakin...

Seosmittareita tehtiin itse joskus 90-luvulla kun käytettiin kapeakaista-antureita ja niille riitti ledinäyttö jossa oli 10 lediä jotka syttyivät 0,1 voltin välein nollasta yhteen volttiin. Kapeakaistainen lambda-anturi näyttää suht tarkkaan lambda 1 tienoilla mutta kaikki muu on arvailua. Nykyiset seosmittarit käyttävät laajakaista-antureita jotka vaativat kehittyneempää elektroniikkaa mutta näyttävätkin seoksen luotettavasti ja oikein (lähes) kaikilla alueilla. Suosittelen hankkimaan kunnollisen seosmittarin.

Turbohimmeleissä lambda-anturi sijoitetaan yleensä turbon jälkeen pakoputkeen. Sijainti ei ole kovin tarkkaa mutta ihan takapäähän sitä ei kannata laittaa koska siellä se saa jo raitista ulkoilmaa haistellakseen.
 
Tässä välillä itseasiassa Chinariders foorumin kautta tietooni saatettiin että näihin moottoreihin myydään myös ruiskusarjoja jossa on mukana plug 'n pray johtosarja, cdi, ecu läppärungot jne:t suurin osa sähköistä jotka olisin joutunut ostamaan enivei, miinus lataussäädin ja puola. Sarjan hinta ennen veroja kolmisen sataa joka varmaan menis edellämainittujen yksittäin hankkimiseen ja sen jälkeen pystyis kartat askarelemaan läppärillä, täytyy myöntää että houkuttaa...
 
IMG-20210723-WA0024.jpg


IMG-20210724-161616.jpg


IMG-20210724-161948.jpg


Tankin sarana oli murtunut joten se täytyi ehjästää, ei niitä parhaita hitsauksia kun automaattimaski päätti hajota joten täyty räkiä käytännössä sokkona mutta eiköhän tuo kestä.

IMG-20210723-211029.jpg


Bensahanaa ihmettelin kun tankkia tyhjentäessä sieltä tulee ensin kunnon solina mutta se nopsaan hyytyy yksittäisiksi tipoiksi vaikka korkki olisi auki, mistään en vikaa löytänyt joten tuota mysteeriä täytyy vielä metsästää. Filtteri puhdas, tankki puhdas ja kanavista paistaa päivä läpi (onhan muuten poikkeuksellisen siisti tankki siihen nähden että on seissyt varaston seinää vasten x aikaa ennen minua)

IMG-20210724-WA0039.jpg


Etuvalon kuuppa pääsi ensimmäisenä laihdutuskuurille, yli kilon valumurikka joten siitä joutaa hitusen sheivaamaan turhia pois ilman (toivottavasti) lujuuden mainittavaa kärsimistä. Porasta loppui pahalainen akku kesken huvin, huomenna jatkuu.
 
No ei jatkunu ihan huomenna :p Pikkasen ollu tässä kaikenlaista kommervenkkiä pitkin syksyä mistä en välitä julkisesti jutella mutta mainittakoon asioilla olevan suora ja tiukentava vaikutus hupibudjettiin...

d7f8c1f7-13e0-4325-9a6c-0c2eb424b44e.jpg


Tänään tuli kuitenkin hiukan edistystä projektiin kun tuli herättyä tuossa sianpiarun aikaan ja pakattua nuorempi marakatti autoon ja kävästiin nopsaan Helsingissä Konkarin juttusilla, paluukuormana keko Ducatin osia. Mitään hajua istuuko noi tohon mut ku halavala sai :grin:

7cfb2e75-5e6b-4866-8bde-2fa9a817b41d.jpg


d39212df-bdda-486e-84b3-d570845b86a8.jpg


44e82d58-2fc8-41c8-b0ac-9c31a6e43988.jpg


0d900ff6-7b4d-4b63-9bfd-11918b63576a.jpg


Kävi aika nopsaan ilmi että ne ei paitsi istu siihen, ne tekee niin lähes muokkaamatta! Etuhäkin pulttijako oli pikkasen kauempana ja leveämmällä kun myytisessä, tästä selvittiin reikiä hiukan viilaamalla ja nipulla korilaattoja. Mittaristo kävi paikalleen suoraan, tosin käyttää kolmesta tarjolla olevasta kiinnikkeestä vain kahta. Kolmaskin kiinnikepiste mittarin kuoresta löytyy reikä vaan on tulpattu mutta äkkiäkös tuohon pienen ruuvipuslan liimaa!
 
08caa7a9-7151-4920-9e9e-dbbae9f55a44.jpg


acdfc145-cf2c-4728-98e3-98d39235691f.jpg


baedcd04-831b-4cfb-a241-868f98815d17.jpg


e03cd950-4b19-4575-9e42-b2d0dcd754d2.jpg


Ei jumalauta en usko ei mulla mene KOSKAAN mikään näin helpolla :grin::grin::grin: Viimeisessä kuvassa näkyy toi vanha kiinnike jonka reikää hyödyntämällä täytyy tehdä uudet kannakkeet ja porata kaks reikää katteisiin uusille pulteille kun noi sivuhelmat hiukan lörpöttää tällä hetkellä sekä koko alakate makaa eturengasta vasten kun ei ne ole missään kiinni mut jos koko katesarjan saa paikalleen tekemällä kaksi J:n muotoista kannaketta alumiinilatasta niin ei paha minusta!
 
IMG-20211017-150316.jpg


Pari pikakannaketta polvee vasten, tarttee tehä uuet siistimmät myöhemmin mut protovaiheessa menee hyvin. Katepultit Benellin peruja, jotain ihme metallia luultavasti titaania. Ei ainakaan oikeen vaikuta alumiinilta.

IMG-20211017-154103.jpg


IMG-20211017-154122.jpg


IMG-20211017-154138.jpg


IMG-20211017-154221.jpg


Ihan hyvinhän se näyttää supersportin takki istuvan mitonkin selkään, mietin vaan et onks tää nyt sit Dugiva vai Cagatti :)- tuolle persiille vaan tarttee vielä keksiä jotain kun tuo SS:s perä on käytännössä se satula. Tod näk semmonen pitää jostain keksiä kun toi miton jakkara on mulle muutenkin rahtusen ahdas (Konkari jos luet näitä niin laita viestiä kun saat omas vaihdettua ja keksit vanhalle yhtä hyvän hinnan :bye: )
 
Jos joskus haluat punastuttaa nuot ss:n kuoret alkuperäisellä sävyllä, niin spies heckerin scania rod on lähes aito sävy. Pitää vain tehdä 2-k:na että lakka hieman "kellertää" punaista. Tämmöinen tuli vastaa aikoinaan kun oma ss 750 vaati maalia :grin:
 
Tilanne nyt elää vielä paljon mutta tämän hetkinen idea olisi maalata pyörä MV Agusta F3 tyylisesti punaiseksi ylhäältä ja hopeiseksi alhaalta semmoisella twistillä että punainen on mallia "metallic candy apple red" ja alakerta joko maalataan fleikkihopealla tai sitten teipataan kromiseksi. Sitä tuskin tarvitsee tosin murehtia vielä ensi vuonna koska kuten sanottua tässä tuli hiukan finanssillisia haasteita joten tämä proggis saattaa hiukan venyä. Kuinka paljon on hankala sanoa vielä.
 
Tuohan rupee olemaan ihan nopean näköinen pyörä!

Jos ton etujarrusatulan jarruletkun saat reititettyä etuputken toiselta puolelta, ni ois ihan jees. Pisti silmään, ni aattelin hihkasta :bisseä:

Mun silmään toi musta-punainen-valkoinen on ihan jees. Mä en laittaisi kromia alas. Harmaa voisi olla komea. Ja tietty vähän mustaa, ni saa kevyemmän näköisen lookin.

69395.jpg
 
Letku roikkuu vapaana kun noi etupamput vuotaa niin en viittiny sotkee itteeni öljyyn laittaakseni lokaria paikalleen kuvaa varten. Tarvii tota tekniikkaa ihmetellä ennen grafiikoita mut se kromi varmaan hakkaantuis hiekasta aika äkkiä puhki muutenkin. Kaverilla on suhteita puolan suuntaan ja sieltä saa kaikkee purkuosaa halvalla niin parhaillaan haistellaan josko sieltä löytyis sopivaa tekniikkaa, erityisesti tähtäimessä piikkisen duken kone. Käytettynäkin semmoiseen enempi luottoa kun noihin kiinan ihmeisiin varsinkin kun niissä on se "all up" vaihdekaavio ja vaakapytty. Pystypatanen olis huomattavasti helpompi saada sopimaan tonne kun toi välimatka swinginakselin ja eturenkaan välissä ei ole ihan mahdottoman pitkä enkä haluais venttiilikoppaa ihan kiinni etukumiin.

Johonkin kohtaa pyörää on kyllä pakko saada semmonen decali jossa lukee Lil' Red Rocket :grin:
 
sääli, että miton 916 tyyliset ja siten erittäin hieno muodot muuttavat perus SS pyöreilyksi.
 
Back
Ylös