Masan Kevyesti Kovaa Mito

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rekkamasa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
niin sitten laittaisin kytkinkehän ja kampuran rattaan väliin esim kuparilisun tai vaikka viiden sentin kolikon. Ei hajota mitään siellä välissä.

Tulee aivan järkyttävät voimat laakereihin ja alumiinilohkoon. Onhan noita tehtaankin kiinnipitovehkeitä, joissa hammassegmentti rattaiden väliin, mutta ottavat kiinni kauempaa, joten voima pienempi.

Itse en uskalla tuollaista tehdä moottoripyörälle ja olen askarrellut aina jonkin kiinnipitotyökalun. Ducatin kytkinpaketin mukana tuli asiallinen jigisysteemi.
 
Mikäköhän vaihde sinulla on ollut eturattaasta pitäessä päällä? Meinaan jos on lipsunut mutta pultti silti löysällä. Oman koneen kun viime talvena käytin auki, hitsasin mutterin vanhan rattaan kylkeen että saa avaimella kiinni, kutonen pesään ja vääntöä.
Tuota kiilaa en itsekkään uskalla käyttää, varmaan toimii enimmäkseen mutta kuten B12 tarinoi, kauheat voimat.
Eturatasta en osaa yleisesti suositella mutta omasta oli aika nopea laskea että kytkinakseli saa ajossa maksimissaan vähän päälle 200Nm ja mutterin momentti on 130Nm niin ei se avatessakaan kovempaa kyytiä saa kuin ajossa.
 
Nyt en uskalla vaihteesta varmaksi sanoa, ongelma oli enempi se että se moottori oli sen verran veemäisessä asennossa siinä penkissä etten vissiin sitten saanut sitä voimaa kohdistettua siihen mutteriin nimittäin se oli lopulta sen verran höllässä että siihen viissenttiseen ei jäänyt kun ihan kevyt painauma ja vain toiselle puolelle, perstuntumalta sanoisin parikyt newtonia ehkä. No se on nyt auki ja se on pääasia, ens viikolla pitäs tulla uus kiksiakseli ja sit sen saakin laittaa uudelleen läjään että pääsee kannakkeita suunnittelemaan (heti kun joku siivoaa tallia sen verran että sielä mahtuu kääntymään...)
 
Joo ei ne mitään laboratoriohommia ole, mutta nuokin kaverit tietävät mitä tekevät, niin onnistuu hiekkalaanillakin.

Tuo esim kotarin 690 on siinä helppo kone, että siinä ei shimmailla muuta kuin kampuran päittäisvälys. Muuten senkun kolistelee osat nippuun.
 
Olikohan -77 vai -78 kun Toyota Crownista puhkes kaksi mäntää pari päivää ennen vappua. Broidin kanssa nostettiin kone nokalta köyden ja riu'un avulla, tarvikeliikkeestä löytyi juuri sopivasti kaksi mäntää, laakerit ja tiivistesarja, siinä sitten faijan puuliiterissä kone nippuun ja vappuaattona baanalle. Sen ajan koneet oli vähän simppelimpiä kuin nykyisin...
 
Ei se mikään lohkoa halkova kamala voima ole. Kun pehmeä lisu on riittävän ohut tuolla välissä, se ei juuri muuta tee, kuin estää pyörimisen. Jos hampaiden väliin tarjoaa jotain paksumpaa, pyrkivät akselit eri suuntiin. Kytkimen mutteri ei ole kovin kovin kireällä.
Eipä ole yksikään moottori hajonnut tuolla tavalla. Aika monta on tullut avattua. Ja kasattua. Toki, jos on kytkinlevyistä tehty tai hommaan tarkoitettu työkalu, niin hyvä sitten.
 
IMG_20211230_233859_copy_1152x864.jpg

Tuota kytkintä avatessa ei paljoa kytkinlevystä tehty pidin auta kun tota mutteria aukoessa on vielä pakka paikallaan. Katoin huvikseni netistä niin kiinnipitotyökalu lukittuu ilmeisesti noihin neljään takalevyn "jalkaan". Tuonne meisselin osoittamaan väliin sen kolikon kun laitto niin heti irtos (on muuten ainakin oman muistikuvan mukaan täsmälleen identtinen tuo kytkimen rakenne kuin '89 NS125R:ssä)

MP-Pitstopin paketti tuli, tänään tuskin ehtii askarrella mut toivottavasti viikonlopun aikana jotain sais aikaan.
 
Ei se mikään lohkoa halkova kamala voima ole. Kun pehmeä lisu on riittävän ohut tuolla välissä, se ei juuri muuta tee, kuin estää pyörimisen. Jos hampaiden väliin tarjoaa jotain paksumpaa, pyrkivät akselit eri suuntiin. Kytkimen mutteri ei ole kovin kovin kireällä.
Eipä ole yksikään moottori hajonnut tuolla tavalla. Aika monta on tullut avattua. Ja kasattua. Toki, jos on kytkinlevyistä tehty tai hommaan tarkoitettu työkalu, niin hyvä sitten.

Eihän siinä sitten muuta kuin siitä vaan.

Sen verran vinkkiä statiikan lyhyellä oppimäärällä, että mitä ohuempi lisu, sen isompi se lohkoja halkova voima.
 
Toiset tekee 60 euron koneeseen remontteja "väärillä" työkaluilla, toiset odottaa liksapäivää, että pääsee velkavetoisen laitteen erikoistyökaluja ostamaan marmorilta. :p
 
Ei se mikään lohkoa halkova kamala voima ole. Kun pehmeä lisu on riittävän ohut tuolla välissä, se ei juuri muuta tee, kuin estää pyörimisen.
Näinhän se on kun tavallinen ihminen ajattelee terveellä järjellä, ja ohittaa kaiken turhan matematiikan mikä kertoisi paljonko se voima todellisuudessa on.
Ja oikein kovasti kun uskoo, niin se mutteri aukeaa lähes itsestään ilman mitään vastavoimaa.
Mutta joo, niin kauan kun mikään ei silmin nähden hajoa ja mistään silmälle näkymättömistä pikku murtumista ei välitä, niin kaikki hyvin!

Onkohan liian kaukana jos arvaan että kun mutteria vääntää esim 100Nm voimalla, niin rattaiden välissä oleva seitinohut kupariluiska aiheuttaa 10-100x eli 1-10kN voiman?

Anyhow, sen sijaan että pyrkii laittamaan mahdollisimman ohuen kupariluiskan väliin, niin jos välttämättä haluaa rikkoa jotain, niin suosittelisin pistämään mahdollisimman paksun kupariluiskan väliin, ihan siis luokkaa 1-10 mm jne.
Silloin se voima jää tasolle 1-10X.

Matematiikka on ihmeellistä. :D
 
Anyhow, sen sijaan että pyrkii laittamaan mahdollisimman ohuen kupariluiskan väliin, niin jos välttämättä haluaa rikkoa jotain, niin suosittelisin pistämään mahdollisimman paksun kupariluiskan väliin,
:D
En jaksa käydä laskemaan, mutta noin se menee. uskokaa tai olkaa uskomatta, ei ole minulta pois :p
 
No, sitä odotellessa että mun ratapyörän kone halkeaa minä hetkenä hyvänsä! Olen siitä kaksi kertaa irroittanut ja asentanut kytkimen tuolla tavalla ja kampiakselin rattaan irroittanut ainakin kahdesti. Tai joku niistä ainakin kahdestatoista muusta koneesta, joissa vastaavaa keinoa on käytetty.
Niin, jokainen toki voi brassailla laskentakyvyillään tai muulla. Kannattaa muistaa, että pöydän toisella puolella saattaa olla kokemusta laskennasta ja käytännöstäkin.

Tai no joo, en kyllä provosoidu sen enempää. Jatkakaa te tappelua ja väittelyä.
 
Viimeksi muokattu:
Tai no joo, en kyllä provosoidu sen enempää. Jatkakaa te tappelua ja väittelyä.

Eipä tässä tapella tai provota. Jokainen tehköön omille vehkeille mitä lystää, mutta kun alkaa antamaan ohjeita muille, siihen sisältyy jo pieni vastuukin.:)
 
Ei kait kukaan usko mitä lehdissä tai internetissä lukee. Tekee kuten parhaaksi näkee ja homma toimii tai ei.
 
IMG_20220101_174406_copy_1843x1382.jpg

Kuva ei näy mutta tekstistä tuli mieleen, hittokun oisin muistanu tän... Askartelin joskus takavuosina kun oli kuorma-auton vedenerottimen patruuna juntannu niimmaan kertakaikkisen tiukkaan, tuohon joutu vielä laittaan toista metriä vartta ja purkki meni kasaan melkein puolet ennenkun antautui mutta lähti. No, pannaan tuon kanssa kohta kiinni sitten kun saan kiksinakselin vaihdettua.
 
Back
Ylös