Masan Kevyesti Kovaa Mito

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rekkamasa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ainakin olis helpompi toteuttaa kuin kaks ketjua. Muuten mietin tossa että jos ton tekee yhdellä ketjulla niin eikös tuo eturatas-takaratas väli muuta pituuttaan jousituksen liikkuessa eli tuohon "alajuoksulle" ois varmaan hyvä laittaa jousikuormitettu rissa ja käyttää vähäsen ylipitkää ketjua
 
Ainakin olis helpompi toteuttaa kuin kaks ketjua. Muuten mietin tossa että jos ton tekee yhdellä ketjulla niin eikös tuo eturatas-takaratas väli muuta pituuttaan jousituksen liikkuessa eli tuohon "alajuoksulle" ois varmaan hyvä laittaa jousikuormitettu rissa ja käyttää vähäsen ylipitkää ketjua

Alkaa kuulostamaan jo todella jännältä. Kun näitä kuvia katsoo niin itse en harkitsisi mitään muuta vaihtoehtoa kuin kahden ketjun käyttämistä, onhan tuo ketjulinjan liike / akselivälin muutos aika merkittävä joustoissa - mitäs sitten kun se ketju pomppaa hemmettiin välirattaalta kun jousikuormitettu kiristysratas ja takajousitus osuvat epäedulliseen vaiheeseen keskenään kun vetää pitkin supisuomalaista kärrypolkua sinkki kireällä.

Jos offset-rattaan tekeminen on vaikein rasti, niin väittäisin että pääset myös vähemmällä.
 
Tuntuu kyllä omaankin mutuun paremmalta ratkaisulta tuo kaks ketjua... Hämärä muistikuva että oisin jopa joskus nähny jossain myynnissa "tuplarattaita", tiedä vaan sitten saako semmoista 428 jaolla vai mitä tässä nyt sit käyttääkään, joku 530 taitaa olla melkoisen "overkill" tämmöseen.

Edit: näköjään saa valmiina laakeroituna tuplarattaita kun joissain atv/utv systeemeissä käytetään moisia ja hintaakaa ole kun kakskymppiä. Yks sellanen ja pätkälle limpparia.
 
img-20220521-wa0004-jpeg.153044


img_20220521_154845-jpg.153036


img_20220521_154836-jpg.153037


img_20220521_154829-jpg.153038


img_20220521_155048-jpg.153039


img_20220521_155331-jpg.153041


img_20220521_155354-jpg.153040


img_20220521_162358-jpg.153043


img_20220521_162438-jpg.153042


Sinnehän se sujahti. Kuten arvelinkin alakatteet ei enää mahdu kunnolla paikalleen mutta se on korjattavissa myöhemmin. Ketjulinjan muutos ei olekaan ihan niin raju kun alunperin kuvittelin sillä sain houkuteltua konetta vielä jonkin verran ylemmäs mutta tod näk se väliratassysteemi täytynee silti rakentaa mutta siitä sitten jossain myöhemmässä jaksossa.
 
Alkaa kuulostamaan jo todella jännältä. Kun näitä kuvia katsoo niin itse en harkitsisi mitään muuta vaihtoehtoa kuin kahden ketjun käyttämistä, onhan tuo ketjulinjan liike / akselivälin muutos aika merkittävä joustoissa - mitäs sitten kun se ketju pomppaa hemmettiin välirattaalta kun jousikuormitettu kiristysratas ja takajousitus osuvat epäedulliseen vaiheeseen keskenään kun vetää pitkin supisuomalaista kärrypolkua sinkki kireällä.

Jos offset-rattaan tekeminen on vaikein rasti, niin väittäisin että pääset myös vähemmällä.

Saatettiin huomiooni toisella foorumilla semmoinen homma että noin lyhyt ketju kuin tuo ensimmäinen tulisi olemaan, varsinkin niin suojatussa paikassa kuin se tulisi olemaan, kuumenee käytössä niin paljon että se kohtalaisen nopeasti paistaisi omat tiivisteensä ja kohtapian perään räjähtäisi joten homma tultaneen toteuttamaan yhdellä pitkällä ketjulla mutta vetävälle puolelle laitetaan rissan sijaan laakeroitu ketjupyörä ja pitkälle alajuoksulle käsivarren päässä oleva jousitettu kiristinrulla pitämään huolen ettei kettinki pääse löystymään ja pomppaamaan pois paikaltaan.
 
img-20220528-wa0017-jpeg.153129

En helvetissä maksa kahtasataa rahaa raiserikahvoista jos mulla on sekä materiaalit että pari tuntia aikaa ihan omasta takaa.

img_20220528_193527-jpg.153130


Pointtina lähinnä se että jarrupääsylinteri ottaa kiinni kelloihin ja vasemman puolen nappulaboksi raahaa katteeseen, puhumattakaan näistä mun rikkinäisistä ranteista... Nyt tuli vaan pari muuttujaa matkaan nimittäin nyt se jarrusylkkä ottaa kiinni tohon yläkolmion puristimeen joten hieman pohdinnan alla taivutanko tankoja hieman taaksepäin vai hommaanko radiaalisylkän, ensimmäinen optio tuntuisi paremmalta sekä ranteiden että lompakon kannalta.

Seuraavaan päivitykseen saattaa vierähtää tovi sillä vahvasti vaikuttaisi että näitä tehdessä mun TIG kone meni särki. Täytyy yrittää selvittää vieläkö siinä on takuu voimassa, mitä sille tapahtui ja voiko sen ehjästää...
 
Asiallinen meininki ja makea projekti mutta noita kahvoja tarkastelisin parikin kertaa ennen liikenteeseen lähtöä. En ihan ainevahvuutta hahmota mutta tälleen puolityökseen metallihommien kanssa pulaavana ja lopun aikaa pyöriä rikkovana tuo latanpätkä putkiosien välissä näyttää aika helposti taittuvalta.
 
Tod näk alapuolelle tehtäneen vahvistuskolmiot mutta koska se tiggi meni vissiin paski en saanut tehtyä sitä ainakaan ihan vielä. Mietin kanssa että mitenköhän kestää ja kyllä ne hiukan fleksaa mutta kyllä ne ainakin punnertaa kestää paikallaan mutta tosiaan ihan mielenrauhan vuoksi varmaan vielä vahvistan. Välikappale on 6mm teräslevyä ei lattaa, ja putki on 22x1.5mm.
 
Siihen en osaa vastata kun pala on jostain hukkalavalta aikoinaan dyykattu mutta on se lattaa selkeästi kovempaa.
 
on se lattaa selkeästi kovempaa.
Jos on jotakin muuta kuin rakenneterästä, onko huolehdittu oikeasta korotetusta työlämpötilasta, oikeasta lisäaineesta, palkojen välilämpötilasta, jäähtymisnopeudesta ja jälkilämpökäsittelystä?:dunno:
 
Mitenniin tehdään asioista monimutkaisia :D
B12 on kyllä oikeassa, lujemmat laadut osaa joskus kareta ja haurastua hitsatessa ja lopputulos voi olla jännittävä. Tosin niin se on myös jos tuo taittuu vaikka johonkin röykkyyn jarruttaessa. Itse vältän viimeiseen asti hitsisaumoja väsyttävällä kuormalla olevissa rakenteissa mutta aina ei voi välttää. Tuollaista jos tekisin, tekisin kokonaan putkesta. Katkaisut 45° kulmaan ja sitten kiertää putket semmoiseen asentoon että saa saman muodon. Tulee paljon jäykempi kun saadaan poikkileikkausalaa ja vielä taivutuksen suuntaan leveyttä.
 
Mitenniin tehdään asioista monimutkaisia :D
B12 on kyllä oikeassa, lujemmat laadut osaa joskus kareta ja haurastua hitsatessa ja lopputulos voi olla jännittävä. Tosin niin se on myös jos tuo taittuu vaikka johonkin röykkyyn jarruttaessa. Itse vältän viimeiseen asti hitsisaumoja väsyttävällä kuormalla olevissa rakenteissa mutta aina ei voi välttää. Tuollaista jos tekisin, tekisin kokonaan putkesta. Katkaisut 45° kulmaan ja sitten kiertää putket semmoiseen asentoon että saa saman muodon. Tulee paljon jäykempi kun saadaan poikkileikkausalaa ja vielä taivutuksen suuntaan leveyttä.

No nyt sit saatana sanot... Vittuku olis keksiny ton itte eilen... :doh: No eipä tossa paljon mitään menetetty, hitsausharjoitusta jne... Joo teen varmaan putkesta uudet myöhemmin kun saan ton kipinäboksin polttamaan rautaa taas...
 
f8d11c87202bd5ab4f0ec688d8fe8988.jpg


No nyt oli kyllä Opastamon pojilla sähäkkää toimintaa! Huhtikuun kahdeksas päivä tilattu ulosvetäjä saapui jo nyt heti kahden tiedustelun jälkeen! Ei vaan, tiesin tilatessa että tässä tulee kestämään ja viivytys ilmeisesti johtui enempi vähemmän luotettavasta tavarantoimittajasta kuin suoraan heistä mutta silti kolme kuukautta on kyllä aika pitkä aika odotella yhtä työkalua jota tarvii kerran...


fe3c4eb6-f071-4abd-87eb-64279ce42df7.jpg


Vitut sano Vatanen täälä mitään vikaa ole, mä en enää keksi mistä se muoviliuska joka löytyi tuolta koneen pohjalta voi olla, joka paikka on katottu eikä mistään puutu :dunno: Kaitpa ton sit uskaltaa laittaa nippuun ja eteenpäin. Jos joku sattuu tarviimaan juuri täyshuollon saanutta piikkisebarin konetta niin saa vinkata.
 
Näinkin voi sanoa... Pyörä on kyllä tallessa mutta viety toistaiseksi kotipaikan talliin pois tieltä kun ei vaan aika riitä. Projekti on kyllä tarkoitus saattaa loppuun mutta sitä on tässä kohtaa hankala sanoa milloin. Nyt pitäs seuraavaksi saada toi GTS huollettua että pääsis jollakin pöristelemään
 
IMG-20240621-200232-317.jpg


Vanhempi juippi oli kesälomaa viettämässä mummilla pari viikkoa niin kerta olin käymässä siellä anyway niin nappasin Tokmannilta kärryn lainaan. Huomenissa/viikonlopun aikana pitäis aloittaa aivoriihi millä saa tunkattua tota moottoria ylöspäin keinolla tai toisella. Etupytyn kannen kuoret irrottamalla ja rungon sivukiinnikkeitä sheivaamalla pitäis saada ainakin jokunen sentti, jää nähtäväksi riittääkö se.
 
IMG-20240629-WA0013.jpg


Pikkusen suunniteltua kauemmin siihen meni kun sattu tollanen pieni aikatauluttamaton sitikan akseliremppa eteen mut tänään viimein pääsin tämän kimppuun. Edellä mainitut osat poistettu ja muovattu, kyllähän se perkule sinne vaan menee, mihinkään ei jää ylimääräistä milliä mutta se mahtuu sinne ja vieläpä abaut vaaterissa! Huomenna tarvii kipasta puuilosta laatta 5mm teräslevyä jotta pääsee askartelemaan uudet takakannakkeet moottorille ja sen perusteella pähkinöidä mihin muualle sen saa kiinni. Miton alkuperäinen konehan roikkuu rungosta kannestaan niin pohdin uskaltaisko noista kansipulteista minkä alla noiden kromikoppien kiinnityshäkkikin oli, askarrella pidikkeen samoihin kannakekorviin.
 
Whats-App-Image-2024-06-30-at-13-57-40.jpg


Tänään ollut ohjelmassa CAD suunnittelua eli siis Cardboard Aided Design sitähän se tarkottaa eiksnii :)-

Whats-App-Image-2024-06-30-at-15-04-25.jpg


Tää oli kans taas yks työmaa... Eka vanha rälläkkä joka mulla jo oli alko sylkeen tulta abaut puolessa välissä joten Sitikkaan ja Tokmannille, sieltä samanlainen tilalle. No se kesti ehkä viis minuuttia ennenkun kulmavaihde porsi, moottori käy mutta laikka pysähtyy kun tarjoo terästä. Ei muutakun takaisin, ovella edellisellä kerralla vastaantullut pariskunta oli vasta kassalla kun menin tekemään rekkulaa infoon. No heti kolmannella koneella päästiin jo sit loppuun asti...

Whats-App-Image-2024-06-30-at-16-12-10.jpg


Vaatinee vielä siistimistä mut nyt oli päätavoite saada noi sopimaan tonne ja siinä muutaman iteraation jälkeen onnistuttiin.

Whats-App-Image-2024-06-30-at-17-09-34.jpg


Whats-App-Image-2024-06-30-at-17-09-35.jpg


Olihan tiukassa paskat, grillinpuhdistusaineella ja painepesurilla sai useamman kierroksen vetää että lähti noinkin hyväksi. Hiukan mukavampi nostella tuota mutikkaa jos ei oo joka kerta kyynärpäitä myöten musta...

Whats-App-Image-2024-06-30-at-20-58-09.jpg


Aavistuksen etukenoon se jää mut en usko noin vähän aiheuttavan mitään ongelmia onhan teissä jyrkempiä mäkiäkin jo kun tuo. Eturatas tulee jo itseasiassa vähän TURHANKIN korkealle mutta moottorin pyörittäminen kuvakulmasta myötäpäivään toisi sitä myös reippaasti lisää eteenpäin koska takakansi on melkein kiinni rungon poikkipalkissa jo nyt joten tuo on nyt tuollanen iloinen kompromissi. Voi mennä hetki että kerkiän jatkaa, toivottavasti ei kuitenkaan tällä kertaa vuosia :p Seuraavaks pitäis ideoida jonkummoinen kannake etukannesta runkoon joka olis vielä mielellään kumipuslattu. Ideoita kuunnellaan.
 
Olen tässä nyt muutaman päivän puntaroinut tätä projektia ja päätynyt siihen lopputulokseen että lienee viisainta toistaiseksi unohtaa se turbo, saada toi nyt ensin rakennettua kasaan ja käymään kunnolla, mahdollisesti jopa muutoskatsastettua tuolle moottorille, se ahdin lienee sitten yksinkertaisempi saada asennettua jo toimivaan pakettiin kuin tapella molempien lastentautien kanssa yhtä aikaa. Eli seuraavaksi alkaa osien metsästys, huonosti on pikkuvirrejä saati niiden osia purkamoilla joten jos joku sattuu tietämään esim konerikkoisen raadon jonkun vajan nurkassa niin vinkvink.

Ainakin seuraavat osat hakusessa:
-kaasarin kurkku
-kaasari
-CDI aski
-Syttypuolat
-johtosarja
-Latausvirransäädin
-Kytkentäkaavio

Varmaan vastaan tulee vielä kaikenlaista pikkunippelin tarvetta kunhan päästään eteenpäin. Töistä kun pääsen pitää pistää netti ylösalaisin edellämainittuja etsien. Seuraavan kerran kun aikaa riittää askarrella täytyy piirtää ja leikata moottorin etukannakkeet ja varmaan alkaa hämmästelemään pakoputkistoa. Josei se näytä aivan toopelta ajattelin hyödyntää Daytonasta yli jäänyttä vaimentajaa, onhan se varmaan melko suuri tuohon pyörään nähden mut pitäis ainakin antaa kunnon jytinät, taino mitä nyt piikkisestä irtoaa...
 
Back
Ylös