Masan Kevyesti Kovaa Mito

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rekkamasa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
IMG-20240704-190107-138.jpg


Oli hetki ettei seinänaapurit eikä vaimo ollu kotona niin piti pistää taas rälläkkä laulamaan. Valmis tuo ei vielä ole, alapää täytyy muotoilla loppuun samoin eteen tuli pikku ongelma jota en ollut ottanut laskuihin, nimittäin tuo "kaari" ottaa koneenposkeen kiinni joten sitä täytyy vielä pakottaa ulospäin toinen kerta vaan nyt täyty lähtee pistää apinoita sivuttain. Edellisestä viestistä yliviivatut tilattu ja matkalla, mutta jos jollakulla ois hyvä tipsi mistä hankkia oikein paksuseinämäistä putkea vaikka alumiinia 8mm keskireiällä josta vääntää pari speiseriä koneen etukannakkeisiin niin ois jeppis. Varmaan 20cm pätkästä jäis jo yli.

Aijjoo ja Daytonan vaimennin ei käy mitenkään päin tähän joten pakko ostaa kaks uutta vaimenninta
 
IMG-20240706-160432-136.jpg


IMG-20240706-164852-906.jpg


IMG-20240706-164902-711.jpg


Sehän onnistu epäilyttävän helposti... Kertalaakista nappisovitus ilman mitään säätöä, jäi oikeen sellanen olo että mitä mä en nyt huomaa...

IMG-20240706-WA0012.jpg


Toistakin puolta sain vielä hiukan siistittyä. Eihän nää mitään plasmaleikattuja ole vaan eipä ne jää näkyviinkään jahka katteet on paikallaan joten pääasia että ovat rakenteellisesti riittävän tukevia.

Sain noita askarrellessa niskat niin kertakaikkisen lukkoon että tuskin pystyn jatkaan huomenna tosin seuraavat vaiheet muutenkin on tallin siivous ja TIG:in huolto.
 
Whats-App-Image-2024-07-09-at-17-15-42.jpg


Himpskutti nyt tuli rahtusen hätiköityä... Tilasin piikkisen Viragon OEM tyylisen kaasarin tietäen että se on CV mallia, mut en tajunnu/tullu ajatelleeksi että sehän on myös pystyimukaasari... Tänään tullutta kumikurkkua paikalleen askarrellessa aloin kattomaan et prkl imuaukko tulee kokolailla kiinni tankkiin, plus koska se on niin ylhäällä on tankin syöttö osapuilleen samalla korkeudella kohokammion kanssa joka sijaitsee kaasarin kyljellä ei sen pohjassa... Tarvinnee pistää se vaikka myyntiin kunhan tulee ja tilata jostain 26mm mutka ja PWK kaasari, aattelin että imuröörin sais ehkä pujoteltua tosta rungon reiästä läpi ja varsinainen suodatintatti johonkin mittareiden alle hönkimään.
 
Olisko FCR tyyppinen kaasari kuitenkin parempi, PWK on 2-tahtiselle ja kiihdytyspumppu puuttuu sekä nähtävästi tyhjäkäyntipiiri on tehty 2-tahtisen imuille eli toimii nihkeästi. Näin isot pojat ja veijo google kertoivat. 1)

Tietty voisit tehdä jomman kumman kovista ratkaisuista ja pistää saman tien polttoaineen ruiskutuksen (kun turboa haaveilet) tai siirtää bensasäiliön apurunkoon pumppuineen, ja hyödyntää vanhan tankin sisuksen airboxina / sähköpääkeskuksena. Tai molemmat! Saisi ainakin askarrella jos alkaa tuntumaan liian valmiilta.

1) https://www.thumpertalk.com/forums/topic/512537-tmx-or-pwk-on-4-stroke/
 
Noniin viimein jotain hyödyllistä infoa :thumbup: Enpä tiennyt tuota, eli täytyy opiskella hieman lisää ennenkun tilaan mitään. Ruiskutus on ollut alusta asti haaveissa, täydellinen setti tämmöiseen maksaisi abaut kolmisen sataa euroa MUTTA ongelma on että sarja toimitetaan "tabula rasa" eli kartta täytyy askarrella alusta asti itse eikä mulla ole hajuakaan miten moinen tehdään. Tällä hetkellä tavoite on saada tämä nyt ylipäänsä käymään, mietin va netä jos muutoskatsastan sen tuolle viragon koneelle ennen turbotusta lyödäänkö kuittiin se 34hp minkä rajoittamaton miton kone antaa vai 11?
 
Whats-App-Image-2024-07-13-at-21-47-17-1.jpg

Whats-App-Image-2024-07-13-at-21-47-17.jpg


Koko hemsvetin päivä siinä meni, taino tarkalleen ottaen ekat pakkelit vedettiin jo eilen illalla ajatellen että tänään pääsee helpolla kun nopsaan hinkkaa ne alas ja mattaa pinnan, no ei menny ihan niin kun joka hiontakerran jälkeen löytyi uusia naarmuja ja kolhuja varsinkin tuolta etupäästä mitkä olin missannut viime kierroksella. Lopulta varmaan viidennen kerran jälkeen ei sormi enää löydä pykäliä joten huomenna tallilla oluenkeitto/tiskipaikka muunnetaan taas maalauspisteeksi, siirretään imutorvi huuvasta vetoseinään ja vedetään happopohjat pintaan jonka jälkeen luultavasti hiotaan ainakin pari kierrosta vielä kaikkia niitä paikkoja mitä en vieläkään löytänyt... Tankin pokkaus on edelleen aika ruvella mutta sitä en alkanut hiomaan ja paklaamaan koko matkalta kun siihen ois tarkoitus lyödä reunanauha kuitenkin myöhemmin.

EDIT: tämän jälkeen alan hiljalleen ymmärtää miksi moottoripyörän kateosien maalautus on niin pirun kallista. Ei se itse värin ruiskiminen vaan nää pohjat... Konetta et juurikaan pääse käyttämään koska muotoa muodon päälle, jos nostat epäkeskon kulmalle se kaivaa samantien montun joten homma on tehtävä pääosin käsissä.
 
Muista olla armollinen itsellesi ja salli tietty määrä virheitä.
Jos yhden paikan hinkkaa, niin se vieressä oleva hinkkaamaton paikka...
 
:grin: tonne etureunaan jäänee syntejä piiloon samoin kuin satulan juureen. Muista että pyörä mistä aloitettiin oli rullaava perattu osaluovuttajarunko ilman moottoria pelastettuna vuotavan rännin alta muuan Tamperelaisen hallin takaa joten mm. tota tankkia on piesty kun vierasta sikaa, pelti ei ole ihme kyllä rutussa mutta maalipinta on varsinkin etureunastaan TÄYNNÄ semmosia pikkurillin kynnen kokoisia lohkeamia... Ja löytyi siitä niitä muitakin naarmuja ihan kiitettävästi, suurin osa jää resoluution takia kuvista näkymättömiin mutta nyt PITÄIS olla suurin osa täytetty ja tasoitettu, pohjamaali paljastanee loput. Eipä tässä muutakaan tekemistä juuri ole ennenkun lisää osia saapuu.
 
Whats-App-Kuva-2024-07-14-klo-23-17-59-9a501ce8.jpg


Ensimmäinen pohjamaalikerros vedettynä, yllättävän vähän sieltä nousi rupelia mutta pari paikkaa täytyy hioa ja maalata uudelleen. Nyt on vaan jaakobinpaini että vedetäänkö koko katesetti mattamustaksi vai perus mastonin punaiseksi. Halu olisi maalauttaa katteet ammattilaisella mutta siihen pitäis varata ainakin tonni ellei kaksi jota mulla ei nyt ole tähän projektiin laittaa... Täytyy käydä lähiaikoina motonetissä/kärkkäisellä hakemassa varaosia autoihin niin tarvii kattoa jos sieltä löytyis joku sopiva viininpunainen sävy mikä miellyttäisi silmää kun se mattapinta on hankala pitää sellaisena tai edes saada yhteneväiseksi koko pyörään...

Mut onsevaan nätti toi Miton tankki, mattapinta vasta oikeen tuo esiin noi kaikki muodot....
 
IMG-20240715-233758-351.jpg


Pohjamaalikierros kaksi maalattuna, tuli hiukka munattua kun piti ostaa akryylipohjaa mutta otin halvempaa enkä muistanu tarkistaa niin olikin alkydimaalia joten täytyy oottaa huomiseen ensimmäistä värikerrosta että on varmasti kuiva. Täyty kohdata elämän realiteetit ja unohtaa nyt tässä kohtaa noi candy apple jne fancy pants maalaukset että saa tätä nyt eteenpäin, tuossa näkyy valittu värimaailma, vision toteutus paljastunee vähitellen sitä mukaa kun saan valmista :polonen:
 
Vihreä, valkoinen ja punainen... Kuulostaa tutulta, mutta juuri nyt en muista, mitä värivalikoima on tuttu.
 
IMG-20240716-173342-594.jpg


IMG-20240716-173254-748.jpg


Tiukkaa on kö nunnan persiissä mutta kyllä se sinne just ja just menee niin että päälle saadaan vielä jonkummoinen vaahtotötterösuodatin kun tankin pohjassa on just sopivasti tuossakohtaa monttu. Bensansyöttö tankista on karkeasti samalla korkeudella kohokammion laen kanssa joten pitäis toimia. Mennään nyt tällä kaasarilla toistaiseksi kerta se on jo ostettuna ja halvinkin FCR flatslideri on puoltoistasataa plus postit.
 
ver-4.jpg


Katsokaa ja hämmästykää loistokkaista kuvanmuokkaustaidoistani :jpstyle: Photoshoppia ei oo enkä osais sitä käyttääkään joten mennään paintilla. Tää idea on nyt vielä vähän käymisvaiheessa ja muuttunee tuosta vielä tai sitten ei... Tankin päälle ehkä vielä vihreä raita, perään voi tulla tai olla tulematta johonkin vihreää, etuloksun sivut tullee toinen vihreällä toinen punaisella jne mut perusidea alkaa hahmottua. Musta on mattaa.
 
Whats-App-Image-2024-07-18-at-23-45-04.jpg

Whats-App-Image-2024-07-18-at-23-45-05.jpg


Innostuin nyt siinä määrin tosta maalaamisesta että valmista tulee ihan liukuhihnalta. Näköjään halvoillakin paukkupulloilla saa ihan kelvollista jälkeä kunhan pohjat on tehty huolella. Tankin laella on appelsiinia reilummin mutta se ei haittaa mitään kerta se hiotaan vielä kuitenkin seuraavia värikerroksia varten. Tää on jopa siinä määrin kiinnostavaa ja muutenkin nautin mm. maalipinnan vahaamisesta että mielessä väikkyy jopa ajatus seuraavasta uravalinnasta pintakäsittelijänä... Talliin tarvii kyllä saada tehtyä pressuilla rajausseiniä jos meinaan koko setin täällä maalata kun vaikka on toi vetoseinä kohtuu tehokkaalla imupuhaltimella ei se vedä läheskään kaikkea maalipölyä ulos täältä, mm näppis jolla juuri kirjoitan on harmaan pölyhunnun peitossa kun toi pohjamaali pöllyää 3x niin paljon kun pintavärit.

Viikonlopun tauko kun lähetään kakaroitten kanssa Tampereelle minilomalle, josen huomenillalla jotain ehdi tehdä.
 
Whats-App-Image-2024-07-19-at-23-50-44.jpg


Ei pysty istuun kädet taskussa jos on kaks päivää tulossa hyvää kuivumisaikaa joten pakkohan toi oli välihioa ja ruikkia punaiseksi. Jonkun verran roskia ropisi tuosta suodattimesta päälle kun vahingossa siihen sohaisin mut se ei tee mitään kerta tuo päällinen hiotaan vielä pariiinkin kertaan ennenkuin tuo on valmis asennettavaksi takaisin paikalleen.

Whats-App-Image-2024-07-19-at-10-57-00.jpg


EDIT: Aijjoo ja nämä saapuikin yllättävän nopeasti. Tällä pitäis saada tarkkoja rajoja aikaan.
 
Tämän tyyppisellä avaimella kun pitää kytkimen ulkokehästä kiinni, niin ei ainakaan hajoa mitään. Voi olla tietysti, ettei pito riitä käsityökalua vastaan, mutta pulttipyssylle saa ainakin riittävästi vastetta.

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/oljytyokalut/oljynsuodatintyokalut/yleisavaaja-2000016986

Edit: linkki lisätty

Mä oon pultannu vanhoista osista yhden kytkinlevyn ja yhden välilevyn toisiinsa ja siihen jonkun varren mistä pitää kiinni tai tukee johonkin lohkoa vasten. Helppoa ja nopeaa :D
 
Whats-App-Image-2024-07-21-at-23-39-07.jpg


Sieltähän se odotettu savolaisten sankari tuli käymään... Halvalla ostaa halvaa saa sano, viikon kuivunut alkydipohjainen punainen ei ole vieläkään kuivaa joten teipeistä jäi ihan karmeet jäljet, valkoisen raja vuoti pikkasen ihan omaa osaamattomuuttani kun mm. jälkeenpäin tajusin et se teippi ois pitäny poistaa ton valkosen yli ei poispäin jne MUTTA tämä on täsmälleen syy minkä takia tämä tehdään jo nyt, koko projektin pointti on opetella tekniikoita joita en vielä kovin hyvin taida. Tää saa nyt kuivua ainakin kuukauden samoin noi muut jo alkydimaalilla maalatut osat, jo ostetut alkydimaalit ruiskitaan näihin myöhemmin mutta niihin katteisiin joihin en ole vielä koskenut siirrytään akryylipohjaisiin maaleihin, hiukan kalliimpia ja kuivuu kovemmaksi joten kestää vähemmän fleksausta kuivuttuaan mutta noi duksun katteet on aika paksuja ja jäykkiä eikä sellasta ämpärimuovia kuten esim miton alkuperäiset.
 
Whats-App-Image-2024-07-25-at-23-26-37.jpg


Ensimmäinen kate ensimmäisessä värissä akryylilla. Onhan tää ihan toista tavaraa MUTTA aivan TODELLA lirua! Toi valkoinen ei peitä juuri mitään ja juoksee kuin Usain Bolt! Jouduin tänään hiomaan ton ja maalaamaan uudelleen kun kolmeen kohtaan tuli valumat vaikka kuinka hentosia kerroksia yritin vetää, tuli itseasiassa tänäänkin mutta sattumoisin näin kun se alkoi muodostua niin ehdin kääntämään katteen ylösalaisin niin se tasottui abaut 90%:sti. Suurien sivukatteiden maalauksesta tulee kivaa :kääk: no eipä tätä opi kun tekemällä...

Yks ongelma noiden värien kanssa on etten löydä RAL 6029 vihreää akryylinä mistään, tosin ainakin tossa alakatteessa sen osan voi erotella ja maalata alkydillä.
 
IMG-20240728-014842-028.jpg


Tämmöstä tänään, alkydillä koska sitä on jo hyllyssä, tää(nää en aatellu kuvaa toista puolta) saa kuivua nyt muutaman viikon jotta tankkifiaskon toistolta vältytään.
 
Back
Ylös