Masan Kevyesti Kovaa Mito

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rekkamasa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
IMG-20240728-215844-114.jpg


Parempi, vaan ei hyvä... Vielä tarvii harjotusta millon toi teippi pitää poistaa, nyt otin melkeen heti, ei ollu se oikea vastaus. Ton saanee vesihiottua hyväksi mut se on taas yks ylimääräinen turha työvaihe... No tekemällä oppii jne.
 
Whats-App-Image-2024-07-30-at-23-14-58.jpg


Väri #2 maskissa. Ei ny aivan paska vaikka itte sanonki. hioa toi raja tarvii silti mut luulisin 1000+ paprulla kevyen pyyhkäisyn jo riittävän ennen lakkaa.
 
Eikö Lahdestakaan saa alan liikkeistä oikeaa sävyä ? Olen autonromuihin saanut yleensä sitä mitä olen keksinyt pyytää.
 
Eikö Lahdestakaan saa alan liikkeistä oikeaa sävyä ? Olen autonromuihin saanut yleensä sitä mitä olen keksinyt pyytää.

Varmaan sais jos töiltä niihin pääsis. Vihreää ei tule kuin "bellypaniin" sekä raita molemmin puolin tuulilasia joista edellämainittu on jo maalattu. Onnistuu alkydilläkin sen pitää vaan malttaa antaa kuivua useamman viikon ettei uuden maalin liuotin korkkaa alla olevaa kerrosta. Aikaa on pakkasille mieli vaan malttamaton saada projektia eteenpäin :p Saa sit purkaa ton maalauspisteen tallista, vaikka on vetoseinä ja sen eteen kyhätty suihkuverhoista "koppi" sitä maalipölyä päätyy silti pitkin tallia ihan joka pinnalle.
 
Whats-App-Image-2024-08-05-at-02-03-38-1.jpg


Whats-App-Image-2024-08-05-at-02-03-38.jpg


Pari lisää kuivumassa. ilmatötterön reuna näyttää repalaiselta koska siinä on alla joku silikoniliima, tullaan maalaamaan vielä tuolla semimattamustalla kuin toisen puolen osa jo on (toivottavasti kuivuttuaan tuosta vielä hieman mattaantuu)

Samoin tässä täytyy pikkuhiljaa vaan hyväksyä se realiteetti että spraypullosta ei appelssiinipinnatonta tulosta vaan saa, maali ei kertakaikkiaan atomisoidu riittävän pieniksi pisaroiksi paukkupullon suuttimesta että se tasottuisi joka paikkaan peilipinnaksi. Toinen havainto spraymaaleista on että valkoinen väri on aivan VITUSTA maalata sprayllä! niin hentoista kerrosta et pysty maalaamaan ettei se jostain valu! Just tossa laskeskelin että kymmenen maalauskohdetta, suurimpaan osaan kaksi, joihinkin kolme väriä kertaa pohja, maali, hionta, maali, hionta, maali jne tekee likemmäs viiskymmentä sessiota koska tilanpuutteen vuoksi tehtävä osa ja kerros kerrallaan, alan pikkuhiljaa ymmärtää miksi moinen operaatio maksaisi ammattilaisella tuhansia....
 
Itse aikoinaan maalailin kotitarvetöinä mopoja ja mopojeni osia kohtuumenestyksellä. Pieni yläsäiliöruisku halpahallista ja värit automaalaamosta. Paineilmaruisku vie paukkupulloa 100-0 ja luultavasti oli helpompaa ja halvempaakin. Saa kelvolliset metallihohdot ja helmiäiset. Lakkakin kunnollista kovettimen kanssa.
 
On kyllä vakavasti harkinnassa, ainakin tää on viimenen isompi projekti jonka kalikalilla maalaan. Tarvis vaan kunnon kompuran plus pääosin myöhään illalla pääsen maalaan ni se mekastus kuuluu asuntoon ku talli kellarissa...
 
Minulla on suosikki ihan parin kympin halpahallin yläsäiliöruisku pienellä säiliöllä. Joskus lainasin tutun ammattilaismallia ja omasta mielestä se oli huonompi...

Kompura on ihan hinnat alkaen 24 litrainen halpahallikompura. Maalaamiseeen riittää mikä vaan. Nythän on tullut noita hiljaisia kompuroita.
 
mä viime kierroksella kattelin niitä "hiljasia" kompuroita, en oikeen päässyt lopulta niistä kuvauksista perille onko niissä wankel vai ruuvityyppinen se painepuoli vai jotakin muuta kun pääasiassa käytettiin vaan nimitystä "rotary", ei nekään ihan hiljasia ole jos nyt ei kuulosuojaimia tarvi suljetussa tilassa. Tollanen salkkukompura tuli ostettua FB kirppikseltä joku aika takasin, sekin varmaan riittäis mut siin on jotain vikaa kun se ei sammu ollenkaan vaan aika-ajoin sanoo PSSSSH ja jatkaa vaan pumppaamista, liekö painekytkin kaputt en ole vielä ehtiny siihen perehtyä.

Toi semi-matta musta on kyl mun mielestä semi kiiltävää kuivuttuaankin eikä oikeen istu suunnitelmaan joten se vaihtunee vielä täysmattaan, en onneks kerenny ruikkia sillä kun yhden katteen.
 
Minä ostin joku vuosi sitten saunan panelointia varten Mätänetin Stanley Siltekin: https://www.motonet.fi/tuote/stanle...ineilmakompressori-750-w-6-l?product=70-13849
Viimeistelynaulain toimi hienosti, ziljoona kertaa hiljaisempi kuin noi 24 litran satasen mallit. Pystyi käyttämään pienessä saunassa ilman kuulosuojaimia, ja keskustelukin sen käydessä sujui huutamatta. Jatkosijoituspaikan toi sai työtilassa, jossa kasaan ja maalaan pienoismalleja. Luulisi riittävän tuollaiseen pienehköön yläkannuruiskuunkin.
 
Tuossa esim oiva pikkuruisku mopohommiin. Noita samoja on eri värisellä rungolla ja eri merkillä, mutta samoja ne ovat. Toimii hyvin ja jälki ihan yhtä hyvää kuin millä tahansa. Minulla taitaa olla samanlainen, mutta vihreäksi maalattuna. Olikoha Einhell tms.

https://www.puuilo.fi/kramfors-maaliruisku-ylasailiolla-0-12l-hvlp?queryID=283616bd493639e2b7f6de260ff780f2&objectID=133005&indexName=puuilo_fi_products

On minulla sitten isompikin halpahallin yläsäiliöruisku ja ihan yhtä hyvää jälkeä sekin tekee, mutta tuo pieni on kätevä mopon osille.

Jos ranneliike on jo sen verran hallittu, että paukkupullolla saa kelvollista jälkeä, paineilmaruiskulla tulee jo pro-tasoa.
 
Whats-App-Image-2024-08-07-at-23-35-35.jpg


Whats-App-Image-2024-08-07-at-23-35-35-1.jpg


Tää alkais olla valmis. Tarvii viel oottaa et se on TÄYSIN kuiva ja kevyesti buffata fareclan kanssa kun jostain paperinraosta tollanen hiirenpieru maalisumua löysi tiensä tohon valkoiselle. Kuva on otettu noin puol tuntia maalauksen jälkeen hetikohta teipinpoiston jälkeen joten toi vihreä on vielä pitkälti märkää-> värien raja tasoittunee tuosta vielä kun se kuivuessaan vetäytyy ainakin näin on käynyt muualla.
 
Tuosta ahtamisesta vielä... Olen tässä toisella korvalla hiukan opiskellut asiaa ja tuon kokoonpanon turbottamisessa on muutama mykkyrä, mainitakseni muun muassa epäsäännöllinen sytytysjärjestys joka aiheuttaa pulsseja imupuolelle, sekä se että hyötyalue jäänee kovin kapeaksi punarajan tuntumaan kun juuri vääntöä ja kiihtyvyyttä haetaan enemmän kuin huipputehoa, josta syystä katse on kääntynyt remmiahtimiin. Tarkalleen ottaen AISIN AMR300 roots-ahtimeen, se on kompaktin kokoinen joten mahtunee koneen eteen alas, putkitus on huomattavasti simppelimpi tehdä kuin turbolle kun esim pakoputket voi tehdä sit vapaasti 1 to 1 mistä ne nyt sattuu mahtumaan jne. Täytyy vaan pähkinöidä miten sille sais rakennettua vedon.
 
:grin: tokko tänä kesänä edes käynnistyy vielä tää on sellanen hyväntuulen projekti jota tehään kun kiinnostaa, parhaillaan huvittaa toi maalaaminen niin tehään se nyt ensin pois ja katellaan noita metalli ja sähköjuttuja sit pakkasilla sisällä.
 
IMG-20240810-WA0021.jpg

Vitut sano vatanen yritin pelastaa tota tankkia hiomalla mut toi maali on useamman viikonkin seisomisen jälkeen vieläkin ihan räkää... Kuvassa kolmas kierros wurth gasket&paint removerilla, saa olla yön yli kun ei tunnu kovin tehokkaalta mut sitä oli hyllyssä, jos ei huomennakaan lähe vielä pellille niin lahesta pönttö nitroo kun on sinne muutakin asiaa ja akryyliä pintaan... Oikeestaan parempi et tää tuli ilmi nyt kun ekalla tankkauksella ois huomannu et hups tää ei kestäkään bensaa...

Mutjoo alkydimaaleihin en tämän kokemuksen jälkeen enää koske, piste.
 
:grin: tokko tänä kesänä edes käynnistyy vielä tää on sellanen hyväntuulen projekti jota tehään kun kiinnostaa, parhaillaan huvittaa toi maalaaminen niin tehään se nyt ensin pois ja katellaan noita metalli ja sähköjuttuja sit pakkasilla sisällä.

Olishan se ensi kesänä hienoa todistaa neitsytmatkaa, jos satun olemaan silloin mökillä Vesivehmaalla!
 
IMG-20240811-WA0014.jpg


En tiiä millä perkeleen panssarimaalilla toi oli maalattu kun kaks eri maalinpoistoainetta ei saanu sitä liikkumaan, jouduin lopulta poraan sen somppulaikalla ja messinkiharjalla että sain sen paljaaks, tonne etusträpin monttuun ei yllä mikään mut tuskin siitä haittaa tulee. Toi on nyt vesihiottu 600:lla, kuumailmapyssytetty polttavan kuumaksi että kaikki vesi varmasti haihtuu pois, annettu jäähtyä rauhassa ja pyyhitty tinnerillä ja nukkaamattomalla liinalla, tuon enempää en tolle oikeen voi pohjia tehdä... Opiskelin vähän noita maaleja niin noi akryylimaalit pitäis kestää JONKUN verran bensaa joten teen varmaan silleen et maalaan ton nyt uudestaan noilla maston car color acryl sarjan maaleilla, annan kuivua baut kuukauden ja vedän niskaan kunnon maalikaupasta oikean 2k lakan suojaksi.

EDIT: NitroMors maalinpoistoainetta ei oo näköjään saanu myydä enää pitkään aikaan. Harmi, se oli oikeesti tehokasta...
 
Opiskelin vähän noita maaleja niin noi akryylimaalit pitäis kestää JONKUN verran bensaa joten teen varmaan silleen et maalaan ton nyt uudestaan noilla maston car color acryl sarjan maaleilla, annan kuivua baut kuukauden ja vedän niskaan kunnon maalikaupasta oikean 2k lakan suojaksi.

Tässä se riski, että 2k-lakka voi alkaa kiehuttamaan mastonia vaikka se olisi kuivunut kuukausia. Melkeinpä hakisin maalikaupasta kilikolipulloon oikean sävyistä automaalia ja siihen sopivaa 2k-lakkaa niin onnistuminen on varmempaa ja hintaero nyt ei ole kovin suuri tankin kokoisen esineen maalauksessa kuitenkaan. Tietty jos on kokemuksia maston + 2k-lakka yhteensopivuudesta niin mikäs siinä.
 
Siinä on se riski myönnetään mutta pullo punaista, valkoista, vihreää ja lakkaa =160 euroa joten houkuttaa ottaa riskillä... En oo viel päättäny illalla vedän tohon nyt pohjat ettei ruostu oottakoon sit pari päivää päätöstä kiirekös tässä.
 
Back
Ylös