Masan XJR 1300

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rekkamasa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Rekkamasa

MotOrg ry
Mitään kovin järisyttävää ei tässä ketjussa tule tapahtumaan ainakaan vielä vähään aikaan mutta ajattelin kuitenkin dokumetoida yhteisen taipaleen näin alusta asti. Virallisestihan pyörä ei ole vielä edes minun mutta siihen tullee muutos kuluvan viikon aikana sillä ensi viikonloppu olisi kovasti tarkoitus viettää pohjanmaan lakeuksilla joten olis hyvä saada mopedi oman vakuutuksen alle.

Kyseessähän on siis tosiaan 1999 vuosimallin pyörä eli tää on vielä kaasareilla. Aikaisempia muutoksia ennen minua on ainakin tuo Vance&Hines:in 4-1 putkisto, itse olisin ehkä mielummin pitänyt originaalit mutta mennään tuolla kerta se siinä jo on.

436655f4369f208096.jpg

Lisävaloketjussahan nämä kuvat jo olikin eli laittelin tuohon keulalle tuommoisen LED palkin että näkee ajella myös syyspimeällä, tuo poistettaneen talven aikana koska tarkoituksena olisi asentaa valon ympärille niinsanottu bikinikate.

436655f4369f20e70b.jpg

Tässä vielä nämä kuvat pitkästä valosta ilman...

436655f4369f213f49.jpg

...ja LED-palkin kanssa.

436655f5558e9cb817.jpg


Tuleva reissu mielen päällä ajattelin että ehkä ihan hyvä nostaa tuo ilmaan ja hieman tutustua paremmin nimittäin tällä hetkellä kyllä NÄEN tuon pyörän potentiaalin mutten niinsanotusti tunne sitä jos ymmärrätte mitä tarkoitan...

436655f5558e9d3533.jpg


Nomutta mitäpäs sieltä löytyy... Abaut tunnin liottamisen ja paskankaapimisen jälkeen paljastui että pyörässähän on ei paitsi kiillotetut vannekehät mutta myös teräksenväriset ketjut! Täähän alkaa näyttää paremmalta jo nyt.
 
Eilen raapusteltiin pyörästä kauppakirjat ja tänään tuossa tovi takasin vääntelin vakuutus/trafi hanikat kohdalleen eli pyörä olis sitten virallisesti allekirjoittaneen nyt, en edes alkanu kilpailuttaa vakuutuksia kun IF:in satunnaislukugeneraattori arpoi osakaskolle vuosihintaa hurjat 154€. Tulevan syksyn/talven aikana nähtäneen kohtuu mietoja muutoksia kuten clubman/M-bar tangot, mahdollisesti joku kate etuvalon ympärille tai sitten ei ja joku söpö kaffe-perä. Hirveän radikaaleihin muutoksiin tuskin alan vielä ekana talvena sillä suunnitelmalistalla ois useampikin muukin proggis jotka suoraan sanoen tällä hetkellä houkuttaa enemmän, niistä lisää jos/kun onnistun jostain löytämään sopivia runkoja ja muuta tarvittavaa.
 
Tulipa tuossa leikittyä jonkin aikaa starttisprayn kanssa ja vaikuttaisi siltä että vaikka kaasarin kurkut ovatkin pahoin halkeilleet ne EIVÄT silti vuoda joten kysymys kuuluu mikä voi aiheuttaa sen että toisinaan esim liikennevaloihin hidastaessa kierrokset jää päälle kunnes ne luistattaa kytkimen kanssa alas, kun taas toisella kertaa tyhjäkäynnille pudottaessa saattaa pyörä sammua. Samoin käynnistettäessä haluaa moottori hieman kaasua ennenkun hörähtää käyntiin, tyhjäkäynti "laukkaa" ihan kun yks pata ei kävisi kunnolla ja tyhjäkäynniltä nostaesssa on alakierroksilla havaittavissa pientä epäröintiä ennen kun alka toimia kunnolla. Kierroksilla pyörä käy ihan normaalisti, kuluttaa 8.2L/100km ja matkaa taittaa ilman ongelmia.

Voiko epäsynkassa olevat kaasarit aiheuttaa tuommoista?
 
Erittäin miehekäs kulutuslukema ja käyntihäiriöt viittaavat siihen, että paras ottaa kaasaripaketti pöydälle ja käydä ajatuksella läpi.

Tuon ikäisestä (ja jos vielä ajettukin) voi löytyä kuluneita neulasuuttimia, kuluneita neuloja, vuotavia neulaventtiilejä, hapertuneita letkuja, rikkinäisiä kalvoja, väärän kokoisia suuttimia ja kaikkea muuta mahdollista. Puhumattakaan edellisten omistajien suorittamista virityksistä ja /tai räpellyksistä.
 
Paketti otetaan auki talven aikana jo siksikin että vaihdan noi kurkut, ans nähdä mitä kaikkee jänskää sieltä löytyy...

74tkm on lasissa tällä hetkellä
 
Puhumattakaan edellisten omistajien suorittamista virityksistä ja /tai räpellyksistä.

Eikös nämä ole juurikin niitä vääränkokoisia suuttimia?:grin:

Toi leijuminen kyllä viittaa tyhjäkäyntipuolen tukkeisiin/laihuuteen, jota on kompensoitu seosruuveja ja tyhjäkäyntiruuvia vääntelemällä.
Toki, mahdollista myös luistien takertelu.
 
Saattaa höplöttää tyhjäkäyntiä paikallaan sit ilman et kukaan koskee alkaa ykskaks ryntäämään, joskus palautuu omin avuin toisinaan taas ei
 
Automaattisen bensahanan haljennut alipaineletku teki Banditissa vastaavia häröjä.
 
Täytyypä tuota tutkailla tässä päivänä jonakin, nyt ei ainakaan muutamaan päivään pääse tallille kun vaimolla pari yövuoroa niin täytyy noita nilviäisiä paimentaa ja alkaa hiljalleen tuntua siltä että taisin onnistua vilustumaan lauantain kaatosateessa... Ei sillä että tässä nyt olisi ajojakaan suunnitteilla ihan hetkeen.
 
Ensin kannattaa katsoa alipainehanan letku. Täältä voi jopa päätyä bensaakin ihan väärälle puolen kaasaria. Letkun voi irroittaa hanasta ja kaasarin päähän laittaa ehjän tulpatun letkun tilalle, näin niinkuin ensiavuksi. Tulppaus vaikka pultilla. Pidemmälle ajalle pidempi ratkaisu.

Muuten jos haluaa tasaisen tuloksen käyntihäiriöistä niin pitkän kaavan mukaan joutuu menemään, tai sitten luottamaan säkään.

Ensin kaasarien putsaus & pilottiruuvien nollaus tehdasasetukseen & hajonneiden osien korjaus (jotain O-renkaita helposti sökönä pilottiruuveista joista voi vuotaa ilmaa)
Sitten synkkaaminen (mielellään ennen tätä venttiilien säätö ja samalla tulppien tarkastus)
Testi tähän väliin ja sitten pilottiruuvien säätäminen oireiden mukaan jos kierrokset leijuvat.

Hetki sitten kärsin vanhan ZZR:n leijuvasta tyhjäkäynnistä joka tuli yo. kaavalla pilottiruuveilla korjatuksi, turha niitä olisi ollut heti säätää kun venttiili kantoi (ainakin lähes), synkat olivat mitä sattui ja likaakin oli suuttimissa. Nyttemmin herkistelin vielä luistit, kun huomasin että eri kaasareissa liikahti huomattavan eri voimalla luistit liikkeelle, vaikka kalvot ovat ehjänä. ZZR:ssä kaasarit ovat vinossa ja luistit makaavat kyljellään joten siihen tulee eräänlaista ryytymää. Vielä en ole ehtinyt testille mutta toivo elää että 3000rpm hakeminen olisi nyt muisto vaan.
 
Neulojen suutinputkien uusiminen pudotti takavuosieni YZF750:n kulutusta reilusti. Kannattaa tsekata nekin.
 
No minäpä tuota hämmästelin viikonlopun aikana kun useamman kerran peräkkäin trippimittarista TASAN kahdensadan kohdalla alko rötäämään että varahanalle, pahin oli sen kaatosateen läpi 185 että kyllä muut oli tuola malliketjussa päässy paljon pidemmälle mut meinasin että veipä kaverin 1000f CBR:kin kymppiä samoilla kilsoilla... Että vähemmän pitäisi viedä, täytyypä tutkia asiaa. Edellinen omistaja kuulemma ultraäänipesettänyt kaasarit mutta siitä ei ollu mitään puhetta että niitä olisi varsinaisesti HUOLLETTU.

Hyvää tipsiä tulee kiitos näistä :thumbup: täytyy ottaa kaasarit pöydälle tuossa talven aikana, nyt en ala purkaa jos sitä vielä johonkin pikkulenkille ehtis ennen lumia.
 
Hyvää tipsiä tulee kiitos näistä :thumbup: täytyy ottaa kaasarit pöydälle tuossa talven aikana, nyt en ala purkaa jos sitä vielä johonkin pikkulenkille ehtis ennen lumia.

Talvella tuskin on kova kiire, niin kaasareiden osat voi tilata tarkastuksen jälkeen.
Kesällä kiireen keskellä juuri se kaasuttimen osa on rikki, jota ei etukäteen varattu...
 
Tulipa tuossa leikittyä jonkin aikaa starttisprayn kanssa ja vaikuttaisi siltä että vaikka kaasarin kurkut ovatkin pahoin halkeilleet ne EIVÄT silti vuoda joten kysymys kuuluu mikä voi aiheuttaa sen että toisinaan esim liikennevaloihin hidastaessa kierrokset jää päälle kunnes ne luistattaa kytkimen kanssa alas, kun taas toisella kertaa tyhjäkäynnille pudottaessa saattaa pyörä sammua. Samoin käynnistettäessä haluaa moottori hieman kaasua ennenkun hörähtää käyntiin, tyhjäkäynti "laukkaa" ihan kun yks pata ei kävisi kunnolla ja tyhjäkäynniltä nostaesssa on alakierroksilla havaittavissa pientä epäröintiä ennen kun alka toimia kunnolla. Kierroksilla pyörä käy ihan normaalisti, kuluttaa 8.2L/100km ja matkaa taittaa ilman ongelmia.

Voiko epäsynkassa olevat kaasarit aiheuttaa tuommoista?

Ei tuo mitenkään mahdoton kulutus ole. Omani josta on kaasarit entrattu ja säädetty niin 7litraa sadalle se hörppää ja oma ajotyyli on aika rauhallinen.

Otat ne kaasarit pöydälle ja katsot onko läppäakselit väljät jos on niin uudet kaasarit siihen jostain jos ei oo väljät, niin purat katsot mitkä suuttimet siellä on, kun on kerran putkistokin jo vaihdettu.
Sen jälkeen vaihdat sieltä kaasarien korjaussarjan mukana tulleet rojut ja samalla kun ne on irti niin vaihdat nuo kaasarin kurkut uusiin yamaha fj1200 kurkkuihin saat sillä muutaman hevosen lisää tehoa.
Samalla kun on kaasarit pois tieltä on hyvä säätää venttiilit, ja sen jälkeen vasta kaasarien säätöön.
Omassa sai vaihtaa pääsuuttimet sekä tk suuttimet ennenkö rupes pelittää.

Varaudu henkisesti että noin 3 kertaa saa ne kaasarit sieltä repiä ennenkö se pelaa :grin:
 
Kaasarit on pöydällä, läppäakseleissa ei tuntunut väljää, suutinputkia en vielä kovin tarkkaan katsonut mutta vakuumikalvot kävin valoa vasten läpi ja totesin uudenveroisiksi. Suuttimet näytti olevan kaikki 96:sia.

Englannista on parhaillaan matkalla tänne ns. "Ace Bar" kaffilatanko, peilit tarttee jostain keksiä kun ebaystä tilatut palauttikin rahat kun ei voi lähettää. lisävalon otin jo irti mutta tuskin huolellista kuurausta enempää aion tätä pyörää enää modifioida.

Lisämainintana kaasareitten kulhoissa oli melkoisesti ruostetta eli mahdollista että se on tukkinut tyhjäkäyntisuuttimia. Laitan bensaletkuun ylimääräisen suodattimen mut pohdin että pitäsköhän tolle tankillekin varmaan tehdä jotakin.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös