• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Matala pyörä hakusessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja aint
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

aint

New member
Naaraspuolinen ystäväni on melko lyh.... ööö... epäpitkä. Eli mittaa on tuommoiset 155.

Mieli tekisi kuulema kovasti pyörää mutta tähän asti vastaan on tullut vain HD.n lötyköitä joissa ylettäisi parillinen määrä jalkoja maahan yhtä aikaa.

Kaikella kunnioituksella HD:ita kohtaan mutta onko vinkata muita merkkejä / malleja (siis ei customeita) joita voisi harkita?

Mitäs muita ehtoja on? Mikä on haarukka hinnassa ja iässä?

Tuli mieleen, että Korean ihmeet Hyosung ja Daelim ovat jotkut aika matalia. Ja halvalla saa.
smile_org.gif

Oikeastaan kaikki pyöriä pystyy madaltamaan, eli katselee mikä itseä miellyttää ja sitten vaan madalluspalikkaa kiinni
idea3.gif

No kyseessä olis kuitenkin ensimmäinen pyörä eli kovin paljon siihen ei viittis pistää kiinni kun ei tiedä sitten jatkosta.

Enkä usko että sekään on ongelma jos ikääkin on jo sen verran että sisäänajo on reilusti ajettu loppuun.

Näin alustavasti lupasin tätä kautta kysellä että mitä mahdollisuuksia mahtaa olla.

Monet pyörät saa madallettua kuten tuossa aikaisemmin jo mainittiin. Oikeastaan vain ikä- ja hintaluokka ratkaisevat mitä on tarjolla ja miten niiden istuinkorkeuden saa laskettua. Meillä perheessä vaimon Suzuki GS500E -89 on saatu koiranluut vaihtamalla 78 cm -> 74 cm istuinkorkeuteen, joka alkaa olla tämäntyyppiselle pyörälle alarajalla ( maavara laskee turhan alas ). Tyttären CB500S on taas modifioitu satulaa muokkaamalla sopivammaksi.
Suzuki menee tod.näköisesti myyntiin tämän kauden jälkeen eli tuollaisen pelin hinta lienee haarukassa 1000-1500 euroa. Tuonikäisistä ei juuri enempää kannata maksaa vaikka käyttöikää niillä on vielä paljon jäljellä.

Entäs sitten käytännön puoli tuosta madaltamisesta. Saapikos sitä ruveta itse rälläkän ja hitsausvehkeiden kanssa kikkailee. Onnistuu kyllä allekirjoittaneeltakin mutta mitäs siihen tuumaa ne sinisissä haalareissa viihtyvät heput?

Viisaampi varmaan kuitenkin mennä kaupan kautta mutta mistä moisia palikoita löytää ja mitä ne maksaa? Merkkiliikkestä jos joutuu kyselemään niin pelottaa että keksivät niille sellaisia hintoja että tuommoisen halppispyörän hinta nousee rankastikin.

Mitä kaikkea saan pyörälle tehdä ilman että operaation jälkeen tarvitsisi katsastusviranomaisia vaivata, edes periaatteessa?

Ei ole tullut paljon pyöriä tuunattua joten ei voi tietää.

Entäs sitten käytännön puoli tuosta madaltamisesta. Saapikos sitä ruveta itse rälläkän ja hitsausvehkeiden kanssa kikkailee. Onnistuu kyllä allekirjoittaneeltakin mutta mitäs siihen tuumaa ne sinisissä haalareissa viihtyvät heput?

Viisaampi varmaan kuitenkin mennä kaupan kautta mutta mistä moisia palikoita löytää ja mitä ne maksaa? Merkkiliikkestä jos joutuu kyselemään niin pelottaa että keksivät niille sellaisia hintoja että tuommoisen halppispyörän hinta nousee rankastikin.

Mitä kaikkea saan pyörälle tehdä ilman että operaation jälkeen tarvitsisi katsastusviranomaisia vaivata, edes periaatteessa?

Ei ole tullut paljon pyöriä tuunattua joten ei voi tietää.

Tuskinpa noita itse kannattaa alkaa hitsailemaan, kuitenkaan.

Minkä hintainen/ikäinen pyörä olisi mielessä?

Suzukissa ko. osat eli "koiranluut" ovat periaatteessa raudanpätkät, joissa on 10 mm reikä kummassakin päässä; kiinni pyörässä kahdella tavallisella pultilla. Omat madallusosat tein sopivan paksuisesta rautasta, vaati kohtuutarkan mittauksen ( reikävälin muutos oli 5 milliä ) ja porakoneella reikä päihin. Toinen tapa on viedä osat jollekille metallipajalle; kaverit tekee sellaisen tuunatun version nopeasti ja halvalla. Kallein tapa lienee hankkia alkuperäisosat, niitäkin löytyy maahantuojien kautta.
Takapään pudotus vaatii yleensä myös etupään laskemisen; se onnistuu etuteleskooppien kiinnityskohtaa muuttamalla.
Vinkkinä: jos hankkii edullisen hieman vanhemman kakkospyörän niin pikku remontteihin joutuu tutustumaan ennemmin tai myöhemmin...
Viranomaisilla ei liene madalluksiin sanottavaa jos homma on asiallisesti tehty. Tietty maavara pitää pyörästä kylläkin löytyä.

Merkkiä/mallia en osaa suositella, mutta pelkkää istuinkorkeutta ei kannata pelkästään miettiä. Jos penkki on kapeampi, yltää jalat paremmin maahan, vaikka korkeutta tuntuisi olevan numeroina liikaa.

Mun vaimon pyörää kun laitettiin, niin verhoomossa madallettiin penkkiä ja suutarilla korotettiin kengänpohjia. Kumpaakaan ei varmasti tarvi ilmoittaa viranomaisille.

Siitä Keravalta ei oo pitkä matka koeistumaan Monstereita Hailacille Klaukkalaan. Matala istuinkorkeus, kevyt pyörä.

pari madallettua pikkumonsteria olen nähnyt ja olivat kyllä tosi matalia ja luulisi olevan muutenkin sopiva alottelijalle kun ei karkaa käsistä ja kohtuullisen kevytkin sekä mukava pysty ajoasento

Monsterin pienuudesta olen kyllä kuullut muuallakin. Ja etenkin nuo korotetut kengät kuulostaa yksinkertaisen nerokkaalta ajatukselta (miksi ihmeessä en itse sitä ole hoksannut).
withstupid.gif

Pitääpä ottaa naikkonen matkaan ja käydä jossain kokeilemassa miltä se hirviö tuntuu ja kuinka kaukana se ihan perusasetuksilla on. Jos ollaan edes lähellä niin siitä sitten vaan soveltamaan. Kiitoksia vinkeistä.

Tietty ideaalitilanne olisi jos jollakin olisi kohtuullisen matkan päässä valmiiksi madallettu / kavennettu versio minkä päälle voisin tytön koeistuttaa...

kawa gpz 500s on myös melko matala, oma emäntä on 161cm ja hyvin yltää jalat maahan. istuinkorkeus taitaa olla luokkaa 77 cm..

Monsteriahan saa sekä matalammalla että korkeammalla istuimella ja lisäksi siinä on takapäässä jousen esijännityksen lisäksi varsinainen maavaran säätö. Ja aina voi vielä tiputtaa keulaa nostamalla pamppuja kolmioissa. Eli ilman mitään lisäosia/investointeja siitä saa tooosi matalan. Omani on matalammalla satulalla perusasetuksilla ilman mitään muita madalluksia ja oma vaimoni (152cm) on todennut hyvin voivansa ajaa sillä. Hänellä on kortti ja ajokokemustakin mm. mun vanhalla zr-7 Kawalla, jolla ajelut suju ilman mitään modauksia. Ei tosin oo ajellu millään nyt pariin vuoteen, kun asiassa on ollut hieman vyysisiä esteitä, maha on ollu tiellä.
wink.gif
Kuitenkin noita madaltamisia on siis tullut jonkin verran pohdittua.

Ja kuitenkin se on mielestäni aika persoonallinen äijäpeli. Ja mun mielipiteeni asiasta on ihan täysin puolueeton vailla Ducati-laseja muodostettu.
cool.gif

Menkää sinne Hailacille kyseleen. Siellä on riittävästi Monstroja kokeiltavaksi. Eiköhän ne anna kokeilla ja esittelee madallusvaihtoehtoja varmaan mielellään kun kyselee reilusti. Varo vaan, voi tulla kallis reissu.
tounge.gif

No kattomienhan ei mitään maksa.... yleensä.

Eikä tässä mitään ostopäätöstä ole tehty, kunhan kartoitellaan tilannetta että mitä mahiksia on olemassa.

Täältä löytyy yksi matala ja kapea pyörä. Vaimo (n. 158 cm) hommasi Speed Triplen ja Cagiva on nyt ylimääräisenä tallissa odottamassa uutta omistajaa.

Back