• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Matkaenduro isolle kuskille

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja make607
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

make607

New member
Aiheesta varmaan miljoona aloitusta, mutta kevät lähenee ja pyöräkuume kasvaa.. eli joku suht ripeä matkaenska/supermoto mietinnässä mikä toimisi asfaltilla ja hiekkatiellä suht ok.. budjetti vajaa 10k€ max. Ktm 990sm yks vaihtoehto, liekkö adventure sitten järkevämpi vaihtoehto. Mitäs muita tuohon hintaluokkaan kannattaa katsella?
 
Nyt on niin väljät speksit, että saat 100 ehdotusta. Aloitan Tiger 1050:llä , vaikkei olekaan matkaenska eikä supermoto, mutta ehkä suht ripeä kuitenkin ja hintahaarukassakin.
 
Nyt on niin väljät speksit, että saat 100 ehdotusta. Aloitan Tiger 1050:llä , vaikkei olekaan matkaenska eikä supermoto, mutta ehkä suht ripeä kuitenkin ja hintahaarukassakin.

Niin taitaa olla vähän väljät speksit, liikaa valinnan varaa näillä kriteereillä 😂 Pitäs jotenkin saada rajattua, mut täytyy tutkia tuota trumppaa myös
 
Valkkaat sitten minkä vain (eli kotarin adventuren), niin rengastus on ajoa ajatellen myös kriittinen valinta.
 
Tarkoittaako "iso kuski" pitkää vai lihavaa kuljettajaa vai molempia?
 
1200 Tenere, sopii reissuun, kadulle, soralle. Ei karmee tykki mutta vääntävä ja huoleton moottori ja tekniikan osalta odotettavissa huolettomia isoja kilometrejä. Ohjaamo väljän oloinen ja kyydissäkin on tilaa.

EDIT: Ja vakuutukset on järki hintaiset. Samoilla spekseillä nykyisen T7 vakuutukset täyskaskolle on reilu 800€, kun 1200 Teneen vastaavat vakuutukset alle 500€. Hinnat poimittu halvimman vakuutuksen perusteella.
 
Viimeksi muokattu:
Jos BMW R1200GSään päädyt, ota 2007 tai nuorempi, niissä ei enää ole servojarruja. Huollot on helppo tehdä itse, halvat vakuutukset IFissä. Lisävarustetarjontaa joka makuun, myös käytettyjä osia erittäin hyvin tarjolla mm. ebay:ssä.
 
Aika normi kokoinen matkaenduron ohjaamoon. Mun kommentit 1200 Tenestä 186/100kg ajokamojen kanssa.
 
Valkkaat sitten minkä vain (eli kotarin adventuren), niin rengastus on ajoa ajatellen myös kriittinen valinta.

Katos katos..... sä alat oppia :grin:.

Tuohon perään vielä se, että mitä huonommaksi latu muuttuu,
laitteen painon haitat kasvaa potenssiin.

Ei siinä mitään pahaa ole ajella yli neljännestonnin "seikkailupyörällä"
ja sport touring gummeilla pitkin pikiteitä..... kiitäen mielessään
pitkin Mongolian aroja, tai jossain muualla hiekka-aavikoita dyyneillä surffaten.

Ei muuten tarvitse tavallisen kuolevaisen, hyväkuntoisenkaan, kovin kauas
hyväkuntoiselta ja kovapohjaiselta ladulta sivuun poiketa kun massan laki jysäyttää
mielikuvakuplan POX! :D.

Kun näistä seikkailukuskeista suuri osa kuitenkin on enemmän tai vähemmän rapakuntoisia,
selkä/jalkavaivaisia + kovaa "kenttäkokemusta" omaamattomia, on oikeastaan kaikille parasta,
että "enimmät seikkailut" tapahtuukin menttaalisella tasolla pienempiä pikiteitä
ja kovapohjaisia hiekkalatuja kierrellen :D.
 
suomessa jos ajelee pienempiä asfalttiteitä, niin matkaenduro on paras valinta. routaheittoihin ja uriin ja irtosoraan sopiva. ja nopeusrajoituksiin myös.
 
Katos katos..... sä alat oppia :grin:.



Ei siinä mitään pahaa ole ajella yli neljännestonnin "seikkailupyörällä"
ja sport touring gummeilla pitkin pikiteitä..... kiitäen mielessään
pitkin Mongolian aroja, tai jossain muualla hiekka-aavikoita dyyneillä surffaten.
.

Älä nyt paljasta "suurelle yleisölle" isojen seikkaulupyörien markkinointikuviota.:D

Niin tai ei vain ainoastaan isojen seikkailupyörien, vaan melkein kaikkien isojen pyörien.:grin:
 
Jos soratie kutsuu niin täältä ääni 21" etuselle. Sellaisen kanssa kuski ilahtuu kun sora alkaa. Tai no miksei 19" pärjää mutta fun factor jää heikommaksi. 17" on jo sitten enemmän "kunpa tää kura jo loppuis"-moodia.
 
Jos soratie kutsuu niin täältä ääni 21" etuselle. Sellaisen kanssa kuski ilahtuu kun sora alkaa. Tai no miksei 19" pärjää mutta fun factor jää heikommaksi. 17" on jo sitten enemmän "kunpa tää kura jo loppuis"-moodia.

17" menee katukumeillakin aivan hauskasti, kunhan ei ole upottavaa pehmeää hiekkaa.

Sorakadut ovat ainakin täällä päin usein jopa tasaisempia kuin asfalttitiet, joten jousitukseltakaan ei välttämättä vaadita älyttömiä.
 
17" menee katukumeillakin aivan hauskasti, kunhan ei ole upottavaa pehmeää hiekkaa.

Sorakadut ovat ainakin täällä päin usein jopa tasaisempia kuin asfalttitiet, joten jousitukseltakaan ei välttämättä vaadita älyttömiä.

Renkaistahan se enempi on kiinni kuin parista tuumasta halkaisijassa. Multistrada oli mulla eka 17-tuumanen, en pettynyt odotuksiini soratieominaisuuksista. Ja edellenkin soralle menen mielellään 17" Scorpion Rally STR -etusella. Toki on erikseen oikeilla vanteilla oleva pyörä(t)kin.
 
Älä nyt paljasta "suurelle yleisölle" isojen seikkaulupyörien markkinointikuviota.:D

Niin tai ei vain ainoastaan isojen seikkailupyörien, vaan melkein kaikkien isojen pyörien.:grin:

Eiköhän tuo ole jo kaikkien tiedossa :D.
Enemmän lienee kysymys siitä, moniko tiedostaa ja kuinka paljon :D.

Tunne ja elämys edellä mennään hupihommissa ja näin pitää pitkälti ollakin.... ja kyyllä....
usein turhan paljon mennään fiiliksellä ihan totisissa kisahommissakin pyyhkien persettä
analyyttisyydellä ja johdonmukaisuudella:D.

Ei fiiliksiä pidä dissata. Ehkä joskus vihjata, että "liian korkealla lentäen alkaapi happi olla vähissä" :D.
(lue: 300 kiloisen norsun suosta tunkkaaminen)

Useimmilla isoilla nykypyörillä pahin vika ja vitsaus on oikeastaan jo ainakin viimeiset 10 vuotta ollut se,
että ne ovat "liian hyviä" ajettavaksi yleisillä laduilla tavalla, jolla kortti pysyy taskussa ja
talous tähän liittyen tasapainossa.

Katselin eilen kaiholla messuilla pääsisäänkäynnin aulassa pötköttävää vanhaa 500:sta 2t Kawaa :thumbsup:.
Vaikka ilmoitettu teho 60 hp, ainakin kohdilleen laitettuna, on hieman alakantissa,
oli noilla meno ihan pikkasen tunteikkaampaa.... samoilla laduilla, samoilla kyydeillä kuin
nykypyörillä:;):.

Sama vitsaus vaivaa moderneja premium luokan kotiloitakin.

"Tappava (tylsyyteen) kaikilla nopeuksilla (lähelläkään sallittuja) :p.
 
Useimmilla isoilla nykypyörillä pahin vika ja vitsaus on oikeastaan jo ainakin viimeiset 10 vuotta ollut se,
että ne ovat "liian hyviä" ajettavaksi yleisillä laduilla tavalla, jolla kortti pysyy taskussa ja
talous tähän liittyen tasapainossa.


Osa "liiasta hyvyydestä" johtaa valitettavasti tavallisimpaan suomalaiseen vakavaan mp-turmaan: 33 vuotias mieshenkilö suistuu tieltä kohtalokkain seurauksin.
Harva kai itsekseen tieltä suistuu liian alhaisen ajonopeuden takia?

Kun pyörä kiihtyy nollasta satkuun viidessä sekuntissa ja huippu on jotain vaatimatonta 200 luokassa, niin tosimotoristi Suomessa nimittää kapinetta tyttöpyöräksi.
Aloittelijoillekin ( siis miespuolisille ) tosimotoristi suosittaa yleensä heti alkajaisiksikin vähintään 1000 kuutioista, joka aika helposti nykäisee sen alkusatkun muutamassa sekuntissa ja lopettaa vauhdin keräämisen vasta 240 yläpuolella.
Sitten taas ihmetellään korkeita vakuutusmaksuja ja hymistellään piittaamattoman ajokäytöksen ikäviä lopputuloksia.

Ehkä tytöt ovat fiksumpia ainakin pyöränvalinnassa?:)
 
^
Edelleen: jos ei ole kännissä/ huumeissa, aja 2-3 x tikkaria, omaa kortin, ei aja varastettua mopoa/ autoa, on Suomessa aika turvallista ajella.

Turhaan keuhkoat. Jossain Saksan Schwarzwaldissa saa piipaa-auto kuskata keskivertoviikonloppuna motoristeja liukuhihnalta. Täällä Suomessa ajellaan enimmäkseen nätisti unen ja kooman välimaastossa.
 
Back
Ylös