Matkailua nahkoilla

Säätömies

New member
Olisi tarkoitus lähteä elokuun loppupuolella Norjan Lofooteille viikon reissulle. Asuna nahkapuku ja sadeasu, joilla olen pärjännyt Suomessa keväästä pitkälle syksyyn. Lämmintä saa ylläpidettyä teknisellä alusasulla ym., joten kylmyys ei tule olemaan ongelma

Kokeneemmilta retkeilijöiltä kysyisin kuitenkin kokemuksia miten hankala on pitää nahkapuku kuivana viikon reissulla, jos tarkoitus on majoittautua mökkeihin ja vasta äärimmäisessä hätätapauksessa telttaan.

Tämä kysymys ihan kiinnostuksesta. Joka tapauksessa lähden reissulle nahkoissa. Lepattava kuituasu on häkkivarastossa ja siellä pysyy (ja kyseessä on oikeasti olkapäistä lepattava Reima-takki, eikä mikään kallis Rukka mikä tietysti olisi ihan hyvä, mutta kun nahkoillakin on pärjännyt Suomen reissut jossa yöt pääsee viettämään kavereiden ja sukulaisten mörskissä).

Sadeasu pitää kyllä kuivana kunhan sen vain viitsii pistää päälle hieman pienempiinkiin sateisiin. Jos mökkeihin majoitut, niin yön aikana saa kyllä kuivattua pienet kosteudet pois eikä kylmä pääse aamullakaan yllättämään. Parit reissut Norjassa nahkapuku+sadeasu yhdistelmällä tehnyt eikä se sen kummosempaa oo ollu kuin Suomessakaan. Norjaan vaan!
thumbs-up.gif

elokuun loppupuolella Norjan Lofooteille viikon reissulle. Asuna nahkapuku ja sadeasu, joilla olen pärjännyt Suomessa keväästä pitkälle syksyyn. Lämmintä saa ylläpidettyä teknisellä alusasulla ym., joten kylmyys ei tule olemaan ongelma
En käy väittään vastaan kun kerran kokemuksesta tiedät mimmosiin lämpötiloihin asukokonaisuutesi yltää. Mut ite kyllä pakkaisin mukaan jotain muutakin allelaitettavaa kuin pelkän teknisen alusasun. Ite kävin Lofooteilla kesäkuun alussa ja välillä reissussa oli kyllä pirun kylmä. Pahin oli Kölivuoriston ylitys. Siinä käydään suht korkeella, tien vierillä oli vielä lunta ja sattu vielä vesisade. Sit itse Lofooteilla tuulee mereltä aina. No okei oli kyllä lämpimämpiäkin päiviä ja paleleminehan on yksilökohtainen juttu.

Ne pari kertaa kun oon ite yöpynyt mökeissä niin niissä on suht pieni patteri ja aika olematon ilmanvaihto. Et pari sadepukua, pinnasta kastuneet bootsit yms. saa kuivamaan kyllä. Mutta jos päästää nahkapuvun kunnolla märäksi tahi on isompi lössi liikkeellä niin kamat ei kerkiä kuivaa yössä.

Oli juuri kuun alussa 6 päivän reissulla Norjassa ja nahat + sadeasu + mökit toimi hyvin. Kuten tuossa jo kirjoiteltiin, niin sadeasu päälle jo pienemmässäkin sateessa ettei pääse pahasti kastumaan.

Joops sadeasu heti päälle kun alkaa sataa. Itse tulin juuri tänäänkin nahkoilla sadehaalari päällä ja vettä tuli rankasti. Ongelmaksi olen todennut sen, että sadehaalari hikoilee tai siis kastuu myös sisältä- en kuitenkaan ole huomannut, että se vuotaisi. Näin nahkatkin ovat kostean nihkeät ajon jälkeen. - Kävin myös lapissa ja huomasin, että jonkinlainen lämmitys piti olla mökissä, että asun sai kuivaksi siis niin ettei se jäännyt nihkeäksi ja oli taas helppo ja mukava pukea päälle.
smile_org.gif

Kun vaan sen sadepuvun vetää heti sateen alettua niin ei mitään ongelmia.
Tiesikös porukat sen että jo ennen tixtex-pukujen keksimistä ajettiin moottoripyörillä matkaa ja vieläpä aika pitkiäkin reissuja.

Se vain tuo viileys/kylmyys on otettava Norjan reissuilla aina huomioon. Viime vuonna lähdin Suomen tolkuttomasta helteestä hölmistyneenä ilman lämpöasua Norjaan ja kylmähän siellä tuli.

Back