Samanlaista ongelmaa poden kuin topicin aloittaja. Lähinnä kiikarissa on ollut
Hondalta CBR 1000f, 1100xx, NT, ST
BMW RT
Yamaha FJR
Kawasaki GTR
(muitakin saa siis toki ehdottaa)
Tiedän, ettei ongelma ratkea kuin ajamalla ja testaamalla, mutta ajokokemuksia melun kannalta olisi mukava kuulla. Minulla on ikävä tinnitus, joten kova kiinnostus olisi mahdollisimman hiljaiseen pyörään.
Sama vika täällä, laho pää. Kaksikin paria erilaisia muotoonvalettuja korvatulppia max. vaimennuksella mitä kaupasta on saatavana lojuu käyttämättömänä kun ei vaimennus riitä.
Korvakitti tulpaksi pyöritettynä ja vastoin käyttöohjeita korvakäytävään tungettuna, Shoei XR-1000 + Whisper kit ja Pannari vakiopleksillä on ainakin 80 - 100 nopeuksiin saakka minusta hiljaisempi kuin vaimon Volvo S80 samoissa nopeuksissa.
Jos ylläolevasta spesifikaatiostasi melu nousee kriittiseksi, sinulle jää Wingin ja LT:n tällä puolella kaksi vaihtoehtoa: Pan ja RT.
Jos meluntorjunnasta on vara tinkiä ja pitää saada parempi ajettava, niin sitten FJR tai Kwak GTR, jonka vakaa alusta jää minusta aivan suotta mahtimoottorin varjoon. Kypärämelu on tosin minun mittaiselleni aivan yhtä hirveä kuin FJR:ssakin.
Jos Bemua tekee mieli, niin RT:stakin saa erittäin hiljaisen ellei selkää ja kaulaa ole aivan laittoman pitkästi. Mutta IMHO GT on se ajettava Bemu.
Jos kaksiteholasien tms. syyn vuoksi on pakko ajaa linssien yläosa edellä, niin Kwak ZX-12R tai hyvä CBR 1000 F olisivat omat vaihtoehtoni lähes siedettävän ajoasennon vuoksi. Mutta melutasoa niillä ei minimoida.
Schuberth S1 ei välttämättä ole täyskatetuissa matkapyörissä se paras vaihtoehto. Melua tulee lähinnä katolta tuuletusventtiileistä ja nehän ovatkin ainoa vapaassa tuulessa oleva osa, paitsi jos Panin pleksi ajetaan vielä 15 cm ylemmäs...
Puolikatetun Banditin kanssa S1 oli omakin suosikkini, mutta RT:n tai Panin kuskin pitää käydä kädellä koettamassa ulkona että sataako siellä, joten tuuletus ei noissa S1:lle riitä. Sitä paitsi Shoei whisper kitillä on yhtä hiljainen.
RT voi vaatia pitkälle kuskille pikku lisävarusteena ylikokopleksin, joita saa Kiuruvedeltä jopa parempia kuin BMW:lta. Useimmille alle 2-metrisille Panin vakiopleksi sallii tien katselun pleksin lävitse jos niin haluaa.
GT:ta tai GTR:aa en ole saanut ajaa ylikokopleksillä, mutta FJR:aa olen, eikä ainakaan se olisi minun ratkaisuni. Valtavan lipan huono puoli on se niskapyörre, tuuli painaa harteista ja niskasta mantienopeuksilla.
Panin pleksin saa kiinnikkeisiinsä myös vakiota 6 senttiä ylemmäs. Varmista ennen koeajoa että pleksi on pultattu kehikkoonsa ylempään asentoon, jolloin moottoria ei tarvi ajaa niin ylös ja pleksi jää sekä loivempaan kulmaan että enemmän irti katteen pinnasta. Kiinnityspultit löytyvät niiden mustien muovikalikoiden alta ja kiinnityspisteiden vaihto koeajopyöräänkin on suunnilleen viisi sormea ja vilaus -homma.
Joo, näyttää se Pappa-Tunturilta isoilla peileillä. Minä ainakaan en kehtaa parkkeerata ajamatta pleksiä alas ensin
Kurkkaa lisää arvioita kotisivujen mopohistoriasta.