Jep, kilometrien keräily ja pelkkä ajaminen ei varmaan ole kenelläkään itsetarkoitus. Mutta meillä reissujen pituus on ollut 2,5-3,5 vkoa lomien lyhyydestä johtuen ja kun jossakin vähän etelämpänä on halunnut käydä (Nizza, Dubrovnik, Barcelona, Rooma) ja alpeilla matkalla vähän aikaa pyöriä niin alussa ja lopussa on päivä tai pari ajettu pidemmät siivut.
Muutoin päivämatkat ovat olleet välillä n. 150-500 km. Ja joka reissulla on ollut kaupunki- ja rantarasteja joissa mopo on saanut huilia 2-4 päivään paikallaan.
Nopeus on varmasti pyörä- ja kuskikohtainen. Kuussatasella nopeuden nosto muutti ajon rasittavuutta selvästi. XX:llä eroa ei niin paljon huomaa mutta jonkin verran kuitenkin. Mun XX:ssä mutkaisemalla ja pomppusemmalla bahnalla n. 200 kmh jälkeen alkoi laukkupaketit sen verran elämään että nopeuden nosto ei enää houkutellut.
Ja loppujen lopuksi pitkässä juoksussa tasaisella kohtuunopeudella jaksaa parhaiten. Bahnalla on yleensä myös ruuhkaa, tietöitä ja muita rajoitteita jotka omalta osaltaan pitävät huolen nopeuksista.
XX:ssä maksimikulutus kovassa ajossa oli 7,5 l/100km ja bahna ajossa keskimäärin 6,3-6,8 l/100km. Ja tankkausväli ei ole muutoinkaan muodostunut ongelmaksi kun meillä stoppi on pidettävä joka tapauksessa noin tunnin välein nikotiinin takia, joko tekee mieli röökiä tai vaihtoehtoisesti alkaa Ettan valumaan...
Anyway kannattaa suunnitella etukäteen mutta suunnitelmaa ei kannata kirjoittaa kiveen.