Pyörä Suzuki Burgman Executive 2008
Kulutus on täysin riippuvainen ajotyylistä ja siitä onko ajo kaupunkipyörimistä vai matka-ajoa. Suuri heitto kulutusvertailuun tulee myös siitä miten tankkaat, eli pitää tankata pyörä samaan tasoon ennen ja jälkeen mittauksien ja huomioida myös että pyörä on aina samassa asennossa tankatessa, toki Suzukissa laskee tietokone keskikulutuksen - mutta kuitenkin.
Toiseksi, yhden tankkausvälin mittaaminen on lähinnä itsensä pettämistä ja se antaa korkeintaan suuntaa antavaa tietoa. Luotettavaa kulutustietoa saa vasta, kun seuraa KA-kulutusta muutaman tuhannen kilometrin ajan.
Myöskin millä kuormalla mittauksia tehdään - yhden vai kahden hengen kuormilla - tyhjänä vai matkavarusteilla. Itselläni mittausarvot on lähes 100 % kahden hengen kuormalla.
Itse en keskustele lainkaan yhden tankillisen kulutuksen perusteella annetuista kulutusarvoista, koska ne voivat olla ihan mitä vain välillä +/- 1,0 L/100 km suurempia tai pienempiä kuin todellinen kulutus - mittaavasta henkilöstä riippuen.
Seurattuani Suzukini kulutusta muutaman tuhannen verran olen havainnut seuraavaa:
- maantieajossa ja nopeusrajoitusten mukaan ajellessa kulutus meillä menee jonkin verran alle 5L/100km, jopa välillä 4,5 - 4,8.
Ripeä maantieajo vie jo 4,9 - 5,2 välillä ja nopea-ajo nielee jopa > 5,5 (vähintään moottoritienopeus + rapiat päälle).
- kaupunkiajoa pelkästään ei ole niin paljon ollut, että saisi luotettavaa dataa, mutta kaupunki ja lähiajelu vienee n. 5 L
Mukavaahan se on aina porukassa keskustella kulutusluvuista, mutta ne eivät ole aina vertailukelpoisia keskenään mm. em. syistä ja yleensähän siinä myös helposti tapahtuu "pientä" pyöristystä alaspäin.
Itse olen mitannut pisimmän keskikulutuksen 3506 km matkalla seka-ajossa lomamatkalla, silloin oli 2 hlö + täydet matkavarusteet ja n.40 % matkasta ajettiin tosi lujaa (noh - kaikki on niin suhteellista eihän tuon suskan maximikaan ole kuin 190:n luokkaa

), siltä reissulta palattuamme keskikulutus oli tietokoneen mukaan 5,1L/100 km.