Eka lomareissu takana Burgerilla, etappeina; Koti - Vaasa - Rovaniemi - Kilpisjärvi - Alta - Hetta - Levi - Kuopio - Jyväskylä - koti.
Lomille lähdettiin oikein kunnon vesisateessa 21.7, no tulihan varusteet testattua ja kypärän "huurtumaton" visiirikin.
Onneksi Rovaniemen majoituksena oli niin iso mökki, että saatiin kaikki varusteet kuiviksi ennen Kilpisjärven etappia.
Kypärän visiirikin pysyi muutaman tunnin huurtumatta, mutta jatkuva rankkasade otti siitäkin lopulta voiton. Tosin vettä taisi päästä kypärään, kun muutaman kerran oli pakko avata visiiriä koska vettä tuli niin paljon ettei tahtonut nähdä mitään.
Eipä muuten harmittanut yhtään, kun oli hyvät kahvalämppärit, tuollainen 14 asteinen ilma ja rankkasade saattaa muutaman tunnin ajorupeaman jälkeen jähmettämään nakasormikkaassa olevia kätösiä.
Maisemat Kilpisjärvi - Alta on ihan kympin luokkaa ja ilmakin oli hyvä, eli vettä ei satanut ja pilvipoutaa, sekä aluksi + 12,5 astetta lämpöä ja nousi siitäkin vielä päivän mittaan parikolme astetta.
Matkaa kertyi mittarin mukaan 3506 km ja keskikulutus oli tietokoneen mukaan 5.1 L/100 km. Matkavauhti maisema-alueilla oli rajoitusten mukainen ja ns siirtymätaipaleilla ajettiinkin sitten hyvin reippaasti.
Tankkausväli kulutukset menivät pääosin aika tarkkaan siihen vitosen tietämille, pienin oli kuitenkin yhden kerran 4,8 L/100 km ja suurin 5,8 L/100 km, joka tuli Kemijärveltä etelään tultaessa ekalle tankille. Ohitimme silloin mutkatiellä lujaa ajavan GoldWingin ja sitten sitä tultiinkin iso lujaa peräkkäin, kuten kulutuksestakin näkee :jpstyle
On todella hienoa tehdä matkaa pyörällä joka toimii kaikissa tilanteissa kuin unelma, kuormana 2 ihmistä ja ruumallinen tavaraa, sekä vielä takalaukku, lisäksi tilaa on reippaasti kahdelle ja istuimet huippuluokkaa. Yhden kerran piti myöskin laittaa ABS-jarrut lujille kun poro tuli aika yllättäen eteen, mutta pyörä totteli silloinkin loistavasti kiperän tilanteen.
Ohjattavuus ja käsiteltävyys onkin erinomainen eri nopeuksissa ja erilaisilla tienpinnoilla, siitä kokemuksia mm. uutuuttaan sade liukaalta asvaltilta, kuin myös tietyömään sorapintaisilta osuuksilta, sekä röpelöiseltä rikkinäiseltä asvaltilta.
Peilit on kyllä tässä yhteydessä mainittava myös erikseen, sillä tässä pyörässä on minulle ekat sellaiset peilit, joista näkee kunnolla takana olevat tapahtumat, niin oudoissa kaupungeissa kuin tienpäällä ja ne peilit eivät värise ja ovat kunnon kokoiset.
Manuaalivaihteistoakin käytin paljon Lapin pitkillä suorilla siirtymätaipaleilla, koska silloin saatoin käyttää kuutos (6) vaihdetta ja hyödyntää sen taloudellisuutta suurissa nopeuksissa. Kuutonenhan laskee n 400 r/min kierroksia kun vaihtaa esim 120 km vauhdissa automaatilta manuaalille. Tosin kuutonen taitaa olla niin pitkä "loikkari", että alle satasen vauhdissa sitä ei kannata päälle laittaakaan.
Näitä maxeja ei todellakaan ole paljon niillä pohjoisen seuduilla liikkunut, koska muutamassa tauko paikassa vierelle tuli aina porukkaa katsomaan ja ihmettelemään, että mikäkös se tuo on. Kelpasihan siinä sitten Isoa Burgeria esitellä ja kertoa mikä se oikein on. Tosin Ruotsissa Pajalassa poiketessamme, viereemme tuli 2 suomea puhuvaa miestä ja toinen kertoi hänen kaverillaan Pellossa olevan samanlainen.
Kaksi maxia ehdin bongata matkalla, toinen (Yamaha) ennen Oulua ja toinen Kuopion lähellä (pikku Burgeri), molemmilla oli matkavarusteet päällä.
Terveisiä vain kaikille lomareissaaville maxisteille, turvallisia ja mukavia kilometrejä vain!!