Maxistit tienpäällä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mixu66
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

mixu66

New member
062802moto_prv.gif

Maxistit ainaki on kaikki tienpäällä kun ei paljoo juttuja tule.

Itse olen ny jokapäivä 125cc lläni painellu yli 200km

Isompia lenkkejä ei kerkeä kun on perhe kotona odottamassa.

Työmatka-ajelusta kirposikin sitten oikein mukava harrastus.

Kun tuuli humisee ja maisemat vaihtuu, tunne on ... kesäinen

HYVÄÄ KESÄÄ kaikille Maxisteille

moikataan ku kohdataan
 
Tien päällä tosiaan, lähes päivittäin. Mukavampaa kyllä olisi, jos lämpötila olisi vuoden ajankohtaan nähden sopivampi.
 
Huomenna se taas jatkuu, kun haen mopon huollosta. Viikon tauon jälkeen. Reissun aikana mopo on toivottavasti saanut uuden hihnan ja eturenkaan. Loppuviikosta lähdetäänkin moikkaileen lounais Suomen mopoja.
062802moto_prv.gif
 
Jatkuvaa ajelua.Mökkireissunkin jätin suht sovussa väliin ja jäin yksikseni ajelemaan kotikonnuille.
Paras mopokesä vuosiin.Maxi taittuu ihan mihin tahansa.Ajoasennon vaihtelumahdollisuuksien vuoksi normaaliajossa parempi kuin mikään omistamani mp.Kunhan kaivonkannet,poikittaistöyssyt ja pitkittäisurat huomaa ajoissa.
Tulkoon tähän: ensimmäinen ´ läheltäpiti´eilen . Kanttaus normaalissa kadunkulmassa ja mopo yllättäen huimaan sivuliirtoon ja äkkipitoon.Pelastuksena nopeat jalat ja onnistuneiden paniikkiliikeiden sarja.Pakko oli käydä katsomassa mistä lähti.Ilmeisesti kaivonkannesta.
 
Reissun aikana mopo on toivottavasti saanut uuden hihnan ja eturenkaan
Huoltotaukoa itselläkin pukkaa. Burgeri on jo saanut uuden takamunkin ja takajarrupalat. Etupalat ovat vielä tilauksessa, yksi sarja jo tuli, mutta tartteekin kaksi sarjaa vaikka onkin vain yksi jarrulevy
eek.gif
Se on näet ne yhdistelmäjarrut kun molemmat kahvat ottaa etukiekkoon, vasen lisäksi (ja ainoana) taakse. Etupäässäkin kahvojen tasapaino on 50/50 eikä "perinteisesti" että yhdistelmäkahva ottaisi max. 25% eteen ja pelkkä etukaffa loput. Tästä tasapainosta johtuen edessä on myös molemmille männille omat, irralliset palansa. Siis kaksi identtistä palaa peräkkäin / jarrulevyn puoli
omg.gif
 
Hyviä ajopäiviä on ollut, vaikka sää vaihteleekin tiuhaan -onneksi kovaa rankkasadetta ei vielä ole osunut matkalla kohdalle.

Eihän se oikein ekologista ole, kun pitää tehdä 100 km:n ajolenkki aamukahvin vuoksi. Taitaa vain olla niin, että se mikä on kiellettyä tai vähän hölmöä, niin on myös hauskinta.

Tosiaankin maantietöyssyt, kaivonkannet, paksut tiemaalaukset öljysorassa, tien pintarikot ym poikkeamat ovat harmillisia skodeajelussa. Kun löytää hyväpintaisen, mutkaisen ja sopivasti mäkisen tien, niin ei riemulla rajaa kun skodella ajaa  
sport05.gif
.

Nautiskellaan kesästä ajeluiden merkeissä ja hyviä ajokelejä kaikille  
062802moto_prv.gif
!
 
Tuli toteutettua suunnittelemani Etelä- ja Länsi-Norja -kierros. Juhannuksen jälkeen lähdin matkaan ja 9 päivän aikana kertyi lähes 4000 km mittariin. Norjahan oli tavoitteena ja siirtymät Tukholmasta sinne ja Tornion kautta takaisin kerryttivät kilometrejä yllättävänkin runsaasti. Matka sujui ilman minkäänlaisia teknisiä (pyörä) tai henkisiä (kuski) ongelmia. Automaatti on serpentiiniteillä(kin) todella
kätevä ja vaivaton. Norjan tiestö on tosin paikka paikoin yllättävänkin huonokuntoista ja kapeaakin, mutta maisemat sitten korvaavat kaiken. Niiden jälkeen Ruotsin ja Pohjanmaan/Satakunnan tasamaat eivät oikein jaksaneet sävähdyttää. Samalla kertaa tässä osallistun myös "Bongaa maxi" -osioon. Koko matkan aikana kohtasin 4 (siis neljä!) maxia, joihin laskin kaikki moposkootteria isommat skootteria muistuttavat kaksipyöräiset. Bongatuiksi tulivat Vespa Sprint (Skien), BMW 200 (Bergen), Piaggio 500 (Geiranger) sekä Gilera 500 (Pohjanmaa). En ihan vielä usko skootterien Pohjoismaiden valloitukseen. Niin, tulihan näiden lisäksi tavattua Dalsnibban huipulla saksalainen matkailija, joka kertoi omistavansa myös 650 Burgmanin, oli kylläkin sillä kertaa bussiseurueen mukana matkalla. Olin huomaavinani kasvoillaan kadehtivan ilmeen, ainakin halusin tulkita niin. Kotiin palattua viime viikko olikin sitten vähän vaatimattomampi ajomäärän suhteen, mutta kyllä se tästä taas vilkastuu. Ja sitten vielä, ovathan kaikki jo muistaneet ilmoittautua elokuun 2. viikonlopun maxi-meetingiin Orivedellä? Saunotaan ja suunnitellaan loppukauden kuvioita ja toimintaamme.
 
"burgerille" Moikka ja tervetuloa taas kotimaisemiin.

Sellaista kysyisin, että laitoitko ylös paljonko menovettä kului / 100km? Norgessahan tuo maasto on hieman haasteellisempaa, joten paljonko se nosti keskikulutusta?
 
biggrin.gif

Luin aluks että: "Marxistit tienpäällä"...

Ei sitten ollutkaan kyse .ORGin poliittisesta järjestäytymisestä...  
biggrin.gif
tounge.gif
 
Ja sitten vielä, ovathan kaikki jo muistaneet ilmoittautua elokuun 2. viikonlopun maxi-meetingiin Orivedellä? Saunotaan ja suunnitellaan loppukauden kuvioita ja toimintaamme.
Ööööö siis 8.-10.8. viikonloppuna? Jotenkin mennyt ohi silmän tieto tuosta. Mutta nyt on kalenterissa, katsotaan lähempänä pystynkö tulemaan. Orivesi on vähän turhan kaukana Oulusta, mutta jos sää on hyvä ja viikonloppuvapaa myönnetään, niin miksipä ei.....
 
Olit oikeassa, Trinity, sinun Gilerasihan se oli, pääsi listalleni. Polttoaineen kulutuksesta pidin alkuun tarkkaakin kirjaa, mutta Skienissä, ennen serpentiinejä, hotellin parkkipaikalla Burgmanin sivussa olevat lukitsemattomat lokerot tyhjennettiin ja mukana meni myös kirjanpitoni kulutuksesta. Mitään arvokasta en niissä tietenkään ole pitänyt, suurin menetys taisi olla korkkaamaton sinappituubi. Että sellaisia varkaita Norjassa, turskankohan päälle sinappini pusersivat? Sen jälkeen seuranta jäi, kynänkin veivät!

Mutta toki kulutus arvioni mukaan vähän kasvoi, tiestö oli paikoitellen aika vaativaa. Ruotsin puolella kulutusta lisäsi sitten kasvanut keskinopeus. Leveät tiet ja Keski-Ruotsin hiljainen liikenne saivat nopeuden välillä nousemaan moottoritielukemiin. Pakkaa se kulutuskin sitten vähän nousta. Tämän tarkempaa analyysia en pysty antamaan.
 
Polttoaineen kulutuksesta pidin alkuun tarkkaakin kirjaa, mutta Skienissä, ennen serpentiinejä, hotellin parkkipaikalla Burgmanin sivussa olevat lukitsemattomat lokerot tyhjennettiin ja mukana meni myös kirjanpitoni kulutuksesta.
Mitenkäs jos noita syöttelisi vaikkapa http://www.tankkaus.com. Tuolla voi pitää paitsi tankkaus, mutta myös huolto- ja varaosakirjaa ihan OnLine niin ei pääse katoamaan. Ja tuohon on myös känny-liittymä, jolla tankkausmerkinnät voi suorittaa vaikka huoltsikan pihassa ja jos datasiirto on kallista, jättää ne phonen muistiin siirrettäväksi kirjanpitoon joskus myöhemmin
thumbs-up.gif
 
sanoi:
kynänkin veivät!
Ne roistot
kaboom.gif


Ajeltu on jonkinverran. Vaimo osti moottorpyörän, niin ollaan yhdessä treenattu ajelua. Töiden lomaan yritetään yhteisiä ajoaikoja mahuttaa.
 
Eka lomareissu takana Burgerilla, etappeina; Koti - Vaasa - Rovaniemi - Kilpisjärvi - Alta - Hetta - Levi - Kuopio - Jyväskylä - koti.
Lomille lähdettiin oikein kunnon vesisateessa 21.7, no tulihan varusteet testattua ja kypärän "huurtumaton" visiirikin.
Onneksi Rovaniemen majoituksena oli niin iso mökki, että saatiin kaikki varusteet kuiviksi ennen Kilpisjärven etappia.
Kypärän visiirikin pysyi muutaman tunnin huurtumatta, mutta jatkuva rankkasade otti siitäkin lopulta voiton. Tosin vettä taisi päästä kypärään, kun muutaman kerran oli pakko avata visiiriä koska vettä tuli niin paljon ettei tahtonut nähdä mitään.
Eipä muuten harmittanut yhtään, kun oli hyvät kahvalämppärit, tuollainen 14 asteinen ilma ja rankkasade saattaa muutaman tunnin ajorupeaman jälkeen jähmettämään nakasormikkaassa olevia kätösiä.

Maisemat Kilpisjärvi - Alta on ihan kympin luokkaa ja ilmakin oli hyvä, eli vettä ei satanut ja pilvipoutaa, sekä aluksi + 12,5 astetta lämpöä ja nousi siitäkin vielä päivän mittaan parikolme astetta.

Matkaa kertyi mittarin mukaan 3506 km ja keskikulutus oli tietokoneen mukaan 5.1 L/100 km. Matkavauhti maisema-alueilla oli rajoitusten mukainen ja ns siirtymätaipaleilla ajettiinkin sitten hyvin reippaasti.
Tankkausväli kulutukset menivät pääosin aika tarkkaan siihen vitosen tietämille, pienin oli kuitenkin yhden kerran 4,8 L/100 km ja suurin 5,8 L/100 km, joka tuli Kemijärveltä etelään tultaessa ekalle tankille. Ohitimme silloin mutkatiellä lujaa ajavan GoldWingin ja sitten sitä tultiinkin iso lujaa peräkkäin, kuten kulutuksestakin näkee :jpstyle

On todella hienoa tehdä matkaa pyörällä joka toimii kaikissa tilanteissa kuin unelma, kuormana 2 ihmistä ja ruumallinen tavaraa, sekä vielä takalaukku, lisäksi tilaa on reippaasti kahdelle ja istuimet huippuluokkaa. Yhden kerran piti myöskin laittaa ABS-jarrut lujille kun poro tuli aika yllättäen eteen, mutta pyörä totteli silloinkin loistavasti kiperän tilanteen.
Ohjattavuus ja käsiteltävyys onkin erinomainen eri nopeuksissa ja erilaisilla tienpinnoilla, siitä kokemuksia mm. uutuuttaan sade liukaalta asvaltilta, kuin myös tietyömään sorapintaisilta osuuksilta, sekä röpelöiseltä rikkinäiseltä asvaltilta.
Peilit on kyllä tässä yhteydessä mainittava myös erikseen, sillä tässä pyörässä on minulle ekat sellaiset peilit, joista näkee kunnolla takana olevat tapahtumat, niin oudoissa kaupungeissa kuin tienpäällä ja ne peilit eivät värise ja ovat kunnon kokoiset.

Manuaalivaihteistoakin käytin paljon Lapin pitkillä suorilla siirtymätaipaleilla, koska silloin saatoin käyttää kuutos (6) vaihdetta ja hyödyntää sen taloudellisuutta suurissa nopeuksissa. Kuutonenhan laskee n 400 r/min kierroksia kun vaihtaa esim 120 km vauhdissa automaatilta manuaalille. Tosin kuutonen taitaa olla niin pitkä "loikkari", että alle satasen vauhdissa sitä ei kannata päälle laittaakaan.

Näitä maxeja ei todellakaan ole paljon niillä pohjoisen seuduilla liikkunut, koska muutamassa tauko paikassa vierelle tuli aina porukkaa katsomaan ja ihmettelemään, että mikäkös se tuo on. Kelpasihan siinä sitten Isoa Burgeria esitellä ja kertoa mikä se oikein on. Tosin Ruotsissa Pajalassa poiketessamme, viereemme tuli 2 suomea puhuvaa miestä ja toinen kertoi hänen kaverillaan Pellossa olevan samanlainen.

Kaksi maxia ehdin bongata matkalla, toinen (Yamaha) ennen Oulua ja toinen Kuopion lähellä (pikku Burgeri), molemmilla oli matkavarusteet päällä.

Terveisiä vain kaikille lomareissaaville maxisteille, turvallisia ja mukavia kilometrejä vain!!
 
Menköön tänne!

Keitä oli ne kaksi maxia tänään illalla välillä Kangasala- Valkeakoski?
Ajelin perässä muutamia kilometrejä ja vaikka en tunnistanutkaan merkkejä, taittuivat ne nätisti mutkiin. Oli kiva kattella miltä skootteri näyttää kunnon mutkapätkillä, kun harvemmin sitä luonnossa näkee.

Joskus luin jostain Orivesi meetingistä. Koskas se on ja missä?
 
Kangasalalta Valkeakoskelle tuli myös ajeltua tänään, mutta pälkäneen kautta..
 
Orivesi meeting on ensi lauantaina eli 9.8. Ja paikkana Hotelli Orivesi.
Olisiko joku tietoinen tarkemmista aikatauluista?
 
Back
Ylös