MC BioDiesel Conversion Kit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hlpvu8
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

hlpvu8

New member
Nyt olis moottoripyöräinsseillä hieno mahdollisuus tehdä maailmanlaajuinen valloitus ja tuohta keksimällä moottoreihin muuntosarjoja biopolttoaineita käyttäväksi.
062802moto_prv.gif

Olen kylmä rinki p...een ympärillä odottanut sitä hetkeä, jolloin moottoripyöräily nykymuodossaan kielletään tai sitä aikakin kiusallisesti rajoitetaan. Silloin on hyvät neuvot tarpeen.

Onko kukaan kuullut mistään avusta tähän uhkaan ?
 
Onko kukaan kuullut mistään avusta tähän uhkaan ?
Miten olisi vaikka saksalaiset, italialaiset ja englantilaiset mp-valmistajat ja heidän lobbarinsa? Niinkauan kuin EU:ssa on mp-valmistusta, niin heidän busineksia ja työpaikkoja uhkaavia säädöksiä ei voi noin vain EU-tasolla asettaa. Eikä Suomi voi yksipuolisestikaan näitä rajoituksia asettaa, ainakaan ilman valitusrumba. Kyllä siinä Suomesta vain katoaisi työpaikat eikä ilmasto siitä pelaistuisi kuitenkaan.
 
Kyllähän noita muuntosarjoja on autoihin tarjolla, esim biokaasullakäyviksi. Turboissa toimii ilman mainittavaa tehohäviötä, eipä taida olla vapaastihengittävässä olla kuin 10% tehohäviö. Eiköhän noita sais mopoonkin asennettua, ei ole edes vie paljoa tilaa, ainoa ongelma taitaa olla kaasupullon viemä tila, tai jos pistää pienen pullon niin käyttösäde.
 
Näin 90-luvulla dieselkäyttöisen Enfieldin. Sen oli muistaakseni tuonut näytille Kalles Motor Teerijärveltä, liekö tuonut myös maahan, sitä en varmaks tierä... Hyvältä näytti.
 
Nyt olis moottoripyöräinsseillä hieno mahdollisuus tehdä maailmanlaajuinen valloitus ja tuohta keksimällä moottoreihin muuntosarjoja biopolttoaineita käyttäväksi.
062802moto_prv.gif

Olen kylmä rinki p...een ympärillä odottanut sitä hetkeä, jolloin moottoripyöräily nykymuodossaan kielletään tai sitä aikakin kiusallisesti rajoitetaan. Silloin on hyvät neuvot tarpeen.

Onko kukaan kuullut mistään avusta tähän uhkaan ?
Ja järki tässä olisi?
Ei tarvitsisi kuin uusi kansi venttiilikoneistoineen, männät, kiertokanget, laakerointi, polttoainejärjestelmä, järeämpi sähköjärjestelmä, välityssuhteet, moottorinohjaus jne jne.

Veikkaampa, että bensa-> Biodieselmuutossarjoja teollisesti tekevät yritykset muodostavat jo jonoja moottoripyörätehtaiden oville..
 
itse asiassa joskus 70? luvulla autoja konvertoitiin käsittääkseni dieseleiksi bensakoneista. ongelma juuri siinä, että ei tahdo kestää.

tulpan paikalle ruuvataan ruiskuputki ja joku ulkoinen jakajapumppu jakamaan ja ajastamaan ruiskutusta. puristussuhdetta nostetaan yms.

kaasuläpän voi poistaa. tai käyttää sitä vain sammuttamiseen.

diesel kone pitää olla järeämpi suurien puristusten takia. siksi kai ei kestä.

jotkut koneet kuitenkin silloin aikoinaankin olivat parempia konversiokoneita kuin toiset.
 
itse asiassa joskus 70? luvulla autoja konvertoitiin käsittääkseni dieseleiksi bensakoneista. ongelma juuri siinä, että ei tahdo kestää.

tulpan paikalle ruuvataan ruiskuputki ja joku ulkoinen jakajapumppu jakamaan ja ajastamaan ruiskutusta. puristussuhdetta nostetaan yms.

kaasuläpän voi poistaa. tai käyttää sitä vain sammuttamiseen.

diesel kone pitää olla järeämpi suurien puristusten takia. siksi kai ei kestä.

jotkut koneet kuitenkin silloin aikoinaankin olivat parempia konversiokoneita kuin toiset.
Ei ihan noinkaan helpolla mene. Dieselkoneessa on erilaiset imu- ja pakokanavat. Niiden toiminta on erilainen kuin bensavehkeessä. Noissa "konversiokoneissa" oli kaikissa omat sylinterinkannet. Bensamoottoreiden kannet mitoitetaan aivan erilaiselle sylinteripaineelle, kuin diesel. Suuruusluokka bensamoottori 20bar/diesel 170-200bar.
Myöskään tavanomaisella bensakoneen palotilalla ei päästä dieselin vaatimaan yli 15:1 puristussuhteeseen. Ainakaan järkevästi. Edes madaltamalla. Myös pattipäämännät kannattaa unohtaa..

Joku kuitenkin nostaa esille, ellen ehdi ensin, Chevyn dieselmurheet 70-80-lukujen vaihteesta. Niiden huono maine tuli teknisestä alimitoituksesta. Moottori (350D) suunniteltiin kokonaan uusiksi, ei gasomoottorista, kuten luullaan. Moottori jäi kuitenkin liian heppoiseksi sivistymättömälle jenkille, joka käytti sitä yhtä huolettomasti kuin bensamoottoriaan. Oikein huollettuna ja käytettynä toimiva kone. Parin vuoden päästä suuniteltiin uusi moottori, jossa korjailtiin edellisen virheet. Maine oli kuitenkin jo menetetty ja tämän takia Chevyn dieseleitä muistetaan niinä huonoina moottoreina. Silti näitä tapaa yhä päivittäiskäytöstä jopa yli miljoona kilometriä ajettuina..
 
Joku kuitenkin nostaa esille, ellen ehdi ensin, Chevyn dieselmurheet 70-80-lukujen vaihteesta. Niiden huono maine tuli teknisestä alimitoituksesta. Moottori (350D) suunniteltiin kokonaan uusiksi, ei gasomoottorista, kuten luullaan. Moottori jäi kuitenkin liian heppoiseksi sivistymättömälle jenkille, joka käytti sitä yhtä huolettomasti kuin bensamoottoriaan. Oikein huollettuna ja käytettynä toimiva kone. Parin vuoden päästä suuniteltiin uusi moottori, jossa korjailtiin edellisen virheet. Maine oli kuitenkin jo menetetty ja tämän takia Chevyn dieseleitä muistetaan niinä huonoina moottoreina. Silti näitä tapaa yhä päivittäiskäytöstä jopa yli miljoona kilometriä ajettuina..
Eikös se ollu Olds, jossa se diesel ihan aluksi kokeiltiin. Delta 88:sta se alkoi vuonna 1978 ja tuli Suomeenkin kovalla tohinalla eikä se kestänyt täälläkään ja Oldsit hävisivät taksitolpilta yhtä nopeasti kuin sinne tulivatkin...

Pian se sama kone asennettiin muihinkin GM-merkkeihin aina Caddya myöten. Samaan aikaan Caddyssa kokeiltiin myös sitä 6-litraista V-8-6-4 -konetta, josta ei myöskään ole lapsille kerrottavaa...
 
Ja löytyy sitä kyykkymiehillekkin pyörä. Artikkelin mukaan pesee japanilaiset isot kyykyt kevyesti, eikä paina normaalia enempää. Tekniikka kehittyy, parin vuoden päästä voi hyvinkin olla jonkun ison valmistajan valikoimassa joku diesel.
 
Nyt kyllä tarvittaisiin ehdottomasti joku vaikkapa saksalainen(?) auto ja mp-valmistaja tekemään kohtuutehokas turbodiesel-moottoripyörä.

Kävis oikein hyvin johonkin "matkavessaan", mutta ongelmana lienee, että motoristit eivät liene kovin kiinnostuneita polttoaineen säästöstä.
 
Joku kuitenkin nostaa esille, ellen ehdi ensin, Chevyn dieselmurheet 70-80-lukujen vaihteesta. Niiden huono maine tuli teknisestä alimitoituksesta. Moottori (350D) suunniteltiin kokonaan uusiksi, ei gasomoottorista, kuten luullaan. Moottori jäi kuitenkin liian heppoiseksi sivistymättömälle jenkille, joka käytti sitä yhtä huolettomasti kuin bensamoottoriaan. Oikein huollettuna ja käytettynä toimiva kone. Parin vuoden päästä suuniteltiin uusi moottori, jossa korjailtiin edellisen virheet. Maine oli kuitenkin jo menetetty ja tämän takia Chevyn dieseleitä muistetaan niinä huonoina moottoreina. Silti näitä tapaa yhä päivittäiskäytöstä jopa yli miljoona kilometriä ajettuina..
Eikös se ollu Olds, jossa se diesel ihan aluksi kokeiltiin. Delta 88:sta se alkoi vuonna 1978 ja tuli Suomeenkin kovalla tohinalla eikä se kestänyt täälläkään ja Oldsit hävisivät taksitolpilta yhtä nopeasti kuin sinne tulivatkin...

Pian se sama kone asennettiin muihinkin GM-merkkeihin aina Caddya myöten. Samaan aikaan Caddyssa kokeiltiin myös sitä 6-litraista V-8-6-4 -konetta, josta ei myöskään ole lapsille kerrottavaa...
Niin, tuossa Chevyn kohdalla tulisi lukea GM. Oldsin merkillä se toki askaroitiin, kuin ennakoiden pioneerityöntekijän nimen odotettavaa ryvettymistä
tounge.gif

"Perustuu" oldsin 350 perusmottiin.
Tuota konetta sitten käytettiin kaikissa GM:n merkeissä (Pontiac, Caddy (yhden vuoden), Chevy, Buick ja Oldsmobile). Perusversio oli se noin sataheppainen 350 cid eli 5,7 litrainen.

Tuo Caddyn 4-6-8 koneen venttiilien/sylinterienlepuutusjärjestelmä oli vain aikaansa edellä. Ja oli aika utopistinen toteutus noinkin alkeellisella moottorinohjauksella ja yleisellä aikansa elektroniikalla. Tarjottiin Cadillaciin vain yhtenä vuonna, vaihtoivat jopa takuuna tavallisia moottoreita tilalle. Nythän Chrysler-yhtymä käyttää tuota järjestelmää omissa kaseissaan ja poimii edelläkävijänmaineen hedelmiä.
 
Lueskelinpa tätä. Sivuilla on aika vakuuttava teos: saksalaisen tyypin tekemä fighteri, jossa -85 Golfin turbodiesel. Hyvin monipuolisesti kerrottu rakennusprojektista, myös kuvin.
bowdown.gif
 
Back
Ylös