MCN testaa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ek@
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
"Vanhoja" japskimalleja (Honda, Suzuki ja Yamaha) vertaillessa nämä MotoUSA:n käppyrät vastaavat muistaakseni aiempiakin mittauksia, ja sen lisäksi tulokset sopivat omaankin perstuntumaan. Tuossa ylempänä ollut italialaisten tekemä käppyrästö oli kaiketi tuloksiltaan vähän poikkeava?
 
Mitä mooseksenaikaisia pyöriä täällä testataan? Kawa vetäisi ainakin Fast Bikessa 175 hp @ 13000rpm vs BMW 179 hp. Taitaa olla kuohittuja jenkkimalleja?
 
"Vanhoja" japskimalleja (Honda, Suzuki ja Yamaha) vertaillessa nämä MotoUSA:n käppyrät vastaavat muistaakseni aiempiakin mittauksia.
Jep. Sen verran kuitenkin noissa on eroa Euro-käppyröihin, että usein Jenkeissä on pieni tehorajoitin ecussa aivan korkeimmille kierroksille. Ainakin Kawassa on näin, ja muistaakseni Hondassa (ja oliko myös R1:ssä?).

Myös tehopenkeistä löytyy toki eroja.

Noita pyörien vuosikohtaisia eroja on aina arvuuteltu. Nytkin tuossa MotoUSA:n 2011-testissä kehutaan R1:stä paremmin säädetyksi (alustan osalta) kuin edellisvuonna. Joskus on myös outoja tehoeroja eri vuosimallien välillä vaikka pyörän olisi pitänyt olla muuttumaton. No, tuotantotoleranssit ja niin edelleen... Paljonkohan maahantuojat tai tehtaat preppaavat pyöriä testejä varten? Testin alusta jää sellainen kuva, että pyörät pyydetään ja tulevat erikseen maahantuojalta kun Aprilia ei RSV4:n 2011-mallia saanut (ilmeisesti APRC-versio oli kiikarissa) ja MV Agusta kieltäytyi (taas) testistä.
 
Itse kun ajelen näillä laitteilla lähinnä vain liikenteen seassa, niin ihmetyttää tämä nykysuuntaus, jossa tonnisistakin tehdään äärimmäisiä kierroskoneita.

Lueskelin April-issue:ta britti-Bike:stä ja siinä oli laitettu päällekkäin 2004, 2006, 2008 ja 2011 vuosimallien ZX-10R:ien tehokäyrät. Kaikki aiemmat mallit olivat selvästi uusimman edellä aina 10.000 kierrokseen asti, sen jälkeen muita huomattavasti nuhaisempi 2004 malli jäi jalkoihin. Vasta yli 11.000 kierroksen kohdalla uusin malli ohitti nuo pari muuta. Esim. normiajoon sopivalla 5000-8000 kierrosalueella 2006 malli oli koko alueella n. 20hv tehokkaampi kuin 2011 malli.
 
Edellisen kanssa tismalleen samaa mieltä, joskus jopa koettanut nostaa "kissaa pöydälle", turhaan, menee kuuroille korville.
 
Itse kun ajelen näillä laitteilla lähinnä vain liikenteen seassa, niin ihmetyttää tämä nykysuuntaus, jossa tonnisistakin tehdään äärimmäisiä kierroskoneita.

Lueskelin April-issue:ta britti-Bike:stä ja siinä oli laitettu päällekkäin 2004, 2006, 2008 ja 2011 vuosimallien ZX-10R:ien tehokäyrät. Kaikki aiemmat mallit olivat selvästi uusimman edellä aina 10.000 kierrokseen asti, sen jälkeen muita huomattavasti nuhaisempi 2004 malli jäi jalkoihin. Vasta yli 11.000 kierroksen kohdalla uusin malli ohitti nuo pari muuta. Esim. normiajoon sopivalla 5000-8000 kierrosalueella 2006 malli oli koko alueella n. 20hv tehokkaampi kuin 2011 malli.
Johtunee siitä, että noita tonnisia markkinoidaan mielikuvilla. Se markkinoiden tehokkain on usein myös halutuin. Honda on tuota toistaiseksi vältellyt tuota lyhytiskuisuuden aiheuttamaa tehoalueen siirtymistä ylemmäs ja ylemmäs mutta joutuu varmaankin seuraamaan Bemarin ja Kawan viitoittamalla tiellä.

Toisaalta. Mitäpä se katumopoilijaa haittaa, kun kuitenkin 99% väittää, ettei normaalikuski pysty kaikkia tehoja muutenkaan hyödyntämään.
 
.. noista painoista .. Kawassa ja Hondassa ei varmaan ollut ABS:iä mutta BMW:ssä oli ?
 
valinta kannattaa tehdä ulkonäön, äänen ja ajoasennon mukaan. Eiköhän jokainen näistä kulje ihan riittävästi.
 
Itse kun ajelen näillä laitteilla lähinnä vain liikenteen seassa, niin ihmetyttää tämä nykysuuntaus, jossa tonnisistakin tehdään äärimmäisiä kierroskoneita.
Johtuisiko siitä, että ko. laitteita ei ole suunniteltu ensisijaisesti katuajoon, vaikka niitä menestyksellä kadulle myydäänkin?
Konppi. Mun on jostakin syystä vaikea ymmärtää, miksi ostaa muoviluoti pelkästään katuajoon ja sitä myöten yhtä vaikea ymmärtää, miksi laittaa se paukku alajengoille siihen kyykkymopoon jos sen kustannuksella saadaan kampe nopeammaksi ratakierroksella. Jokin supermoto tai naku tuntuisi ainakin itselleni paljon paremmalta vaihtoehdolta jos ei tulisi ratailtua, kun ei tarvii kahtasataa vauhtia että on kivaa. Tahikka sitten joku matkasohvampi laitos jos tekee mieli kierrellä Norjan vuonoja.
 
Back
Ylös