• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Merinovilla alusasut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rengas
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mites toi kestävyys? Joku on valittanu että on alkanu revetä joidenkin pesukertojen jälkeen.

North Outdoor paita itselläni vuoden ahkeralla käytöllä kulunut aivan reikäiseksi. Tiedäsitten löytyisikö kestävämpää, muutoin mainio tuote. Ei hiosta eikä kutita. Tosin olen käyttänyt aivan tyytyväisenä karkeinta virkamiestappelijasotilasvillapaitaakin ihoa vasten. Prismasta ostin alesta kympillä.

Ostin talviajelua varten Varustelekasta merinovillaiset alusvaatteet (kalsarit, aluspaita, sukat) sekä villapaidan ja kypärähupun. Niiden päällä oli fleecepusero ja -housut sekä päällimmäisenä normi Rukkan ajopuku. Sillä varustuksella ajelin viime tammikuussa viikon verran (~2600km) etelärannikolta Keski-Suomen kautta Saariselälle ja idän kautta takaisin. Pakkasta oli viimeistä ajopäivää lukuun ottamatta noin -15°C. Ei tullut kylmä eikä toisaalta hiostanutkaan. Vaikka pidin samoja alusvaatteita koko matkan ajan, ne eivät alkaneet haista. Minkäänlaista kutinaakaan ei esiintynyt. Sikäli voi suositella niitä.

Kesällä en ole kokeillut niitä, mutta ovat ilmeisesti silloinkin käyttökelpoiset.

North Outdoor paita itselläni vuoden ahkeralla käytöllä kulunut aivan reikäiseksi. Tiedäsitten löytyisikö kestävämpää, muutoin mainio tuote. Ei hiosta eikä kutita. Tosin olen käyttänyt aivan tyytyväisenä karkeinta virkamiestappelijasotilasvillapaitaakin ihoa vasten. Prismasta ostin alesta kympillä.

Vanha, jo kulunut tosiasia on ettei halvalla saa hyvää.... Tai voi saada jos se hyvä on hyvässä tarjouksessa:D:D

Tosiasia joka vaikuttaa eniten merinovilla tuotteen kestävyyteen on yllättääen materiaali.
Merinovilla on ns kauppanimi, mutta merinovillaa on myös erilaatuja, vaikka se periaatteessa tulee jopa samasta lampaasta.
Erona on villakuidun pakusuus.... halvin ja paksuin villa on lampaan selkäpuolella ja hanurissa. Se on lyhytkuituista ja ollut eniten auringolle, sateelle, paskalle ja hyönteisille alttiina. Ennen jatko käsittelyä, tämä villa muistuttaa PataPataa... teräsvillaa.... tätä villaa lammas tuottaa noin 80%.... tästä normaalisti tehdään ns. paksut, halvat villatuotteet, kuten 5 € sukat ja paksut villapaidat.
Paras ja kallein villa on lampaan vatsapuolella... se on "silkin"pehmeää, ohutta ja pitkä kuituista. Tästä villasta tehdään monisäikeistä ja ohutkuistuista lankaa, jonka kestävyys on erittäin hyvää.... ja tämä maksaa 10-20 x enemmän kuin tuo halvin selkäkarva..... tällaista laatuvillaa lampaasta saadaan noin 5-10%...

Mitkä myy Suomessa valmistettuja tuotteita ? Ilmeisesti ainakin;

https://www.merinovillakauppa.fi/
https://webshop.ruskovilla.fi/

Noita "Design in Finland" juttuja nyt on kaikkialla :boring:

TamSilk Kangasalla. Siellä on myös tehtaanmyymälä. Onhan niillä verkkokauppakin. Itse ostin myymälästä merinovillakerraston ja kaulurin. Hyvin ovat toimineet ja hyvältä tuntuvat pitää. Hinnat edullisemmat kuin näissä lainauksessa mainituissa. Laatueroista en tiedä, mutta nämä, joissa on merinovillan seassa 15% silkkiä, tuntuvat hyviltä.

Itse olisin ottanut kokoa M, mutta myyjä sanoi, että otat kokoa S. Hyvä valinta! Nämähän aika lailla ovat venyväisiä. Ilman seassa olevaa silkkiä ilmeisesti olisi vaarana rikkoa asuste helposti...? Tai jotain sellaista olen kuullut.

edit: Näitä merinovillsta tehtyjä vaatteita ei ihan hirveän usein kannata pestä. Tuuletuskin riittää.

North Outdoorin 100% merino-alusasua on tullut käytettyä niin vilpoisella kuin kuumallakin kelillä. Varsinkin nahka-asun alla aivan loistava. Esimerkiksi kuumassa ilmassa nahkahousut ja -takki ei hiosta. Eikä myöskään tuoksu. Välillä vain tuulettumaan.
Sen verran kuitenkin heikko että kerran jalkaan vetäessä housuun repesi pieni reikä.
En kyllä ilman noita enää osaisi kerrospukeutua.

Kas kummaa, että miun vastaavissa housuissa on samasta syystä syntynyt repeämä...

Minulla tuli siitä syystä että vedin voimalla jalkaan ja kangas venyi antaen lopulta periksi. Voisin sanoa että oma vikani. Hyvä asuste tuosta huolimatta.

North Outdoorin 100% merino-alusasua on tullut käytettyä niin vilpoisella kuin kuumallakin kelillä. Varsinkin nahka-asun alla aivan loistava. Esimerkiksi kuumassa ilmassa nahkahousut ja -takki ei hiosta. Eikä myöskään tuoksu. Välillä vain tuulettumaan.
Sen verran kuitenkin heikko että kerran jalkaan vetäessä housuun repesi pieni reikä.
En kyllä ilman noita enää osaisi kerrospukeutua.

saman firman villasukat säännöllisessä käytössä koko talven yleensä. extreme 70% menee normisukkana ja paksumpi 90% sitten kun pitää ulkona olla pitkiä aikoja jne. ainoa vika noissa ensimmäisissä, että kuluu kantapään päälle kalju läikkä liian nopeasti.. ja välillä martta mainitsee kun lattialla on mustia tumppuja, kun villaa sattuu irtoamaan käytössä. pittää vissiin sanoa sille että imuroi tiheämmin.. :grin:

Mulla on Woolpowerin ohuet merinovilla-kalsarit, on tosi toimivat. Niiden päälle kun laittaa Rukan Windstopperin, niin voi jumpe, että on hyvä kylmässä kelissä.

Aiemmin ketjussa mainittu Rukan Outlast -kerrasto löytyy myös, mutta vaikka sekin on hiton hyvä, on merinovilla vaan parempi.

TamSilk Kangasalla. Siellä on myös tehtaanmyymälä. Onhan niillä verkkokauppakin. Itse ostin myymälästä merinovillakerraston ja kaulurin. Hyvin ovat toimineet ja hyvältä tuntuvat pitää. Hinnat edullisemmat kuin näissä lainauksessa mainituissa. Laatueroista en tiedä, mutta nämä, joissa on merinovillan seassa 15% silkkiä, tuntuvat hyviltä.

Itse olisin ottanut kokoa M, mutta myyjä sanoi, että otat kokoa S. Hyvä valinta! Nämähän aika lailla ovat venyväisiä. Ilman seassa olevaa silkkiä ilmeisesti olisi vaarana rikkoa asuste helposti...? Tai jotain sellaista olen kuullut.

edit: Näitä merinovillsta tehtyjä vaatteita ei ihan hirveän usein kannata pestä. Tuuletuskin riittää.

Tuo onkin mukavan lähellä Tampereelta niin täytyy käydä kun ehtii. Harmi että valikoimat vähän suppeat, mutta tilaan sitten loput muualta.

Kiitoksia myös muille vinkkiä antaneille. Pakkohan näitä on koittaa kun niin paljon kehutaan ja itse en usko viilentävään vaikutukseen :D

Joo, Tamsilkin koot ovat tasan päinvastoin kuin yleensä eli suurempia kuin mitä voisi merkinnästä luulla. Ja reilusti. Itselläni yhdet pitkätkalsarit jotka ostin sokkona kokonumeron perusteella. Ne voi vetää liki kaulaan saakka eikä tee edes ahdasta.... hihat lisäämällä saisi haalarin. Eli tuo myyjän kommentti on täysin oikein. Vähintään yhden koon pienempi, ja noista kalsareista olisi pitänyt olla kaksi numeroa pienemmät. :)

Mulla on Woolpowerin ohuet merinovilla-kalsarit, on tosi toimivat. Niiden päälle kun laittaa Rukan Windstopperin, niin voi jumpe, että on hyvä kylmässä kelissä.

Aiemmin ketjussa mainittu Rukan Outlast -kerrasto löytyy myös, mutta vaikka sekin on hiton hyvä, on merinovilla vaan parempi.

Tuo Woolpower on ihan ykkönen. Se ei ole puhdasta merinovillaa vaan sekoite. Se on huomattavasti kestävämpää kamaa kuin puhdas/pelkkä merinovilla. Lisäksi tuo ei tunnu märältä samalla tavalla kuin puhdas merinovilla.

Puhdasta merinovillaa en suostu enää päälleni laittamaan, mutta tuosta woolpowerista en luovu. Talviretkeilyssä todella mukavaa ja lämmintä. Kylmillä keleiläl toimii kesällä myös ajopuvun alla hienosti.

Back