Metallipinnoitus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Joni_V
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Joni_V

New member
Mielenkiintoinen juttu tämä joka tuli neloselta koeajo.tv ohjelmassa tällaisesta metallipinnoitteista.

Liiman ja hienon metallipölyn seos ruiskumaalataan kovaan pintaa (myös auton ulkopinnat, joten sopii kai mopottimeenkin) ja sitten hiotaan / lammaslaikalla kiilloitetaan -> kiiltävä metallipinta.

Kuullosti aika kalliilta operaatiolta (joku pikkuosa kojelaudasta ~100eur tai enemmän). Olen joskus pyöritellyt päässäni ajatusta että miten voisi kaikki katteet ja rungon osat pinnoittaa kiiltäväksi hopeaksi eli ns. peilipinnaksi. Tämä vaikutti siltä että voisi toimia..

Mielipiteitä tästä menetelmästä tai vielä parempaa, kokemuksia?

Linkit:

Nelosen artikkeli

Valmistajan sivu

Ilmeisesti Autotanskanen on ainoa firma joka kaupallisesti tätä tekee suomessa tällä hetkellä..? Niin ainakin kutussa kerrottiin.

Metallit yleensä saat kiiltämään, kun ensin poistat maalit ja lakat pinnasta esimerkiksi Nitro Mors maalinpoistoaineella (parhainta mitä olen kokeillut) ja sen jälkeen hapettumat ja pienet naarmut vesihiomapaperilla asteittain siirtyen hienompaan. Tämän jälkeen käyt ostamassa kiillotustahnaa esimerkiksi autosol:n tahna on hyvää pienissä hommissa. Tahnaa ja hinkkausta lisäten loppuun päin vettä mukaan perstuntumalla ja lopuksi pesu, niin kyllä kiiltää. Käsin pystyt kiillottamaan pieniä alueita mutta isommissa tarvitset jo kiillotuslaikkaa. Alumiinissa olen huomannut kiillotuksen jälkeen ettei se hapetu vaikka siihen ei lakkaa laitakkaan, vissiin joku kemiallinen juttu tai sitten se on jotain seosta mutta kiilto on yleensä säilynyt
smile_org.gif

Metalleja voi pinnoittaa myös elektrolyyttisesti toisella metallilla.

Ahaa, tässä laitettiin muovin päälle tuota pinnotetta
idea3.gif

Tulee väkisin mieleen, että entäs jos alusta joustaa ja on päällä kova pinnoite
eek.gif

sanoi:
Lähetetty Maalis. 26 2005,13:29maalaamalla onnistuu. helsingissä on tuohon erikoistunut firma.

customcoating

että sinne vaan. alkusivulla jo näkyy krominen R1
nus nus, on muuten r6 mutta itse asiaan...
Olen lukenut että noilla maaleilla ei saa kyllä oikeen aikaan tuollaista maalipintaa vaan lakkaamisen jälkeen pinta haalistuu. Myöskään firma ei itse ehdi maalailemaan noita vehkeitä ainakaan tällä hetkellä. Tiedä sitten mutta itsellä on ainakin pieni epäilys noita maaleja kohtaan...

Aika mielenkiintoinen oli tuo aihe, mutta käytännössä tuollaisen käyttäminen on varsin työläs toimenpide - ei mikään 'hokkuspokkus' temppu. Ja tästä seuraa myös tuo hintavuus. Mutta siitä huolimatta varmasti käyttökelpoinen moneen asiaan.

Autotanskanen on muuten Klaukkalassa eli massojen lähettyvillä. Onko Ducatitkin kohta kromin värisiä
tounge.gif

Todella monessa kännykässä on metallilla pinnoitettua muovia. Vaikka piirilevylle juotettaisi metalliset kannutkin komponettien päälle niin silti se runko-osa, johon piirilevy ruuvataan pitää olla joko metallia ja yleisemmin kuitenkin metallilla pinnoitettua muovia. Muussa tapauksessa RF:n pörinät karkaavat. Tuota metallointia kutsutaan yleensä sputteroinniksi. Metalli höyrystetään tyhjiössä metalloitavan kappaleen pintaan. Suomi kun on kännykkämaa, niin meilläkin on sputterointia tekeviä yrityksiä. Sitä en tiedä kuinka isoja kappaleita noihin vehkeisiin mahtuu ja minkä hintaista homma on yksittäiskappaleille ja suostutaanko sellaista tekemään ollenkaan. Niin ja sputteroitavan pinnan laadun on oltava täydellinen ihan niinkuin metallinkin kromauksessa.

Back