• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Metzeler sportec m3?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Elmeri H.
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pirellin halpismerkki, halpa hinta, mutta ei mitenkään "halpa" ominaisuuksiltaan. Hyvin toimii kadulla ja radalla. Painii samassa sarjassa kuin esim. Diablo Corsa(/III), Qualifier, Pilot Power 2(/2ct), mikä näistä on paras - - makuasia. Minä olen suosinut M3:sta. Ei ole näistä mikään sitten tourinkirengas, 5-8 tuhatta kilometriä omassa käytössä kestäneet, ajotavasta riippuen...
Miten niin halpisrengas? Käsittääkseni Pirellin rinnakkaisrengas.

Omia kokemuksia -97 Bladen alla. Etusena maantieajossa aina ollut Sporttech M3, pitää, toimii ja kestää 8-10tkm. Takasena M3, kesti 3 tkm, piti erinomaisesti ja oli todella hyvä ajaa, ts profiili istui M3 etusen kanssa.

Kaksi kokeilua takana etusena M3 ja takasena Z6. Takasen profiili loppuu kantattaessa jo maantieajossa ja kesto max 5 tkm. Seuraava takanen ehdottomasti M3.

Niin täsmennyksenä:mopo 121hp takapyörätehoinen museomopo ja kuski 40+ pappamallin köröttelijä
Pirelli omistaa Metzelerin yrityksenä (ainakin suurelta osin), mutta Metzeler ei todellakaan ole mikään Pirellin "halpis"-merkki.

Heillä on oma tuotekehitys Saksassa ja paljon erinomaisia rengasmalleja erilaisiin pyöriin aina katurenkaista radalle ja maastoon.

Metzeler on lisäksi ainoa merkittävä vain ja ainoastaan kaksipyöräisiin ajoneuvoihin renkaita tekevä tehdas.

Niin ja suosittelen M3-mallia lämpimästi. Sen verran paljon on positiivista palautetta Orggilaisilta tullut kyseisestä kumista.

t. Spagu

Kyllä mullekin on noita M kolmosia tarjottu. Oli vaan sen verran rehellinen kauppias, että totesi niiden kestävän minun pyörän alla +-5000 km. Ei kiitos.
Minä ajoin noilla noin 9100 km ja sitten takanakista näkyikin nahat!  
biggrin.gif
Miten te pääsette millään renkaalla yli 3000km?  Eturengas saattaa tosin kestää jopa 5000km, mutta vähääkään revittelemällä takarengas on kankailla 2500-3000km.
Kun ei revittele ja käyttää yli 3 paineita. TTA?
Ei kyllä sitten saa lainkaan revitellä, kun paineet ovat olleet suositusten mukaisia (ehkä hitusen alle) ja silti kestä kolmea tonnia enempää.

Kumma juttu, kun mulla kesti M3 zzr1400:n takasena 13 tkm. Siinä oli kaikenlaista ajamista kaupungista rataan.

Kyllä mullekin on noita M kolmosia tarjottu. Oli vaan sen verran rehellinen kauppias, että totesi niiden kestävän minun pyörän alla +-5000 km. Ei kiitos.
biggrin.gif
Miten te pääsette millään renkaalla yli 3000km?  Eturengas saattaa tosin kestää jopa 5000km, mutta vähääkään revittelemällä takarengas on kankailla 2500-3000km.
Ei kyllä sitten saa lainkaan revitellä, kun paineet ovat olleet suositusten mukaisia (ehkä hitusen alle) ja silti kestä kolmea tonnia enempää.
Kyllähän tuolla mikä tahansa kumi savuks muutettuna kuluu loppuun alle parin kilometrin, mutta kyllä nuo sporttikumit aika kivasti kestää reipasta ajoo.

Tällä hetkellä Michelin Pilot Power 2CT on kestänyt edessä suurinpiirtein 15tkm, ja vielä on pari milliä pintaa jäljellä. Pitoakin tuosta renkaasta löytyy sen verran, että endot nousi vielä tänäänkin vaikka lämpötila oli pakkasella. Vaati tosin pari lämmittelyjarrutusta alle. Samaa merkkiä oleva takanen on pyörinyt alla nyt muistaakseni 5-6tkm, eikä vielä ole kulunut edes kantikkaaksi.

Kannattaa oikeasti etsiä syytä renkaiden kulumiseen, jos ei etunenkaan kestä kuin 5000km. Olettaen, että on katuajosta kyse. Ensimmäisenä tarkastaisin paineet luotettavalla mittarilla ja seuraavaksi tarkistaisin alustan perussäädöt kohdalleen. Etusessa olen pitänyt kadulla suurinpiirtein 2.5-2.7bar ja takana 2.7-3.0bar, eli jonkin verran yli suositusten.

Edit. Alustan säätöön löytyy vinkkiä foorumin rataosiosta.

biggrin.gif
Kyllähän tuolla mikä tahansa kumi savuks muutettuna kuluu loppuun alle parin kilometrin, mutta kyllä nuo sporttikumit aika kivasti kestää reipasta ajoo.

Tällä hetkellä Michelin Pilot Power 2CT on kestänyt edessä suurinpiirtein 15tkm, ja vielä on pari milliä pintaa jäljellä. Pitoakin tuosta renkaasta löytyy sen verran, että endot nousi vielä tänäänkin vaikka lämpötila oli pakkasella. Vaati tosin pari lämmittelyjarrutusta alle. Samaa merkkiä oleva takanen on pyörinyt alla nyt muistaakseni 5-6tkm, eikä vielä ole kulunut edes kantikkaaksi.

Kannattaa oikeasti etsiä syytä renkaiden kulumiseen, jos ei etunenkaan kestä kuin 5000km. Olettaen, että on katuajosta kyse. Ensimmäisenä tarkastaisin paineet luotettavalla mittarilla ja seuraavaksi tarkistaisin alustan perussäädöt kohdalleen. Etusessa olen pitänyt kadulla suurinpiirtein 2.5-2.7bar ja takana 2.7-3.0bar, eli jonkin verran yli suositusten.

Renkaan polttaminen ei ole koskaan ollut mun juttu, enkä sellaista ymmärrä, kun kuluvat muutenkin turhan nopeaan.

Paineita oon käyttänyt jotain 2.5 etu ja 2.7 taka.

Ehkä se on toi mun ajotapa, ku tykkään leikkiä vehkeellä ja annan sit kans kakkua sen minkä löytyy enkä himmaile turhan aikaisin.

biggrin.gif

Renkaan polttaminen ei ole koskaan ollut mun juttu, enkä sellaista ymmärrä, kun kuluvat muutenkin turhan nopeaan.

Paineita oon käyttänyt jotain 2.5 etu ja 2.7 taka.

Ehkä se on toi mun ajotapa, ku tykkään leikkiä vehkeellä ja annan sit kans kakkua sen minkä löytyy enkä himmaile turhan aikaisin.
Edelleen väittäisin että jos nostat paineita esim eteen 2.8-2.9 ja taakse 3.1-3.2 baria niin renkaittesi kulutuskestävyys tuplaantuu.

Voihan tuo M3 jossain pyörässä ollakin oikein hyvä, vaikka on vaikea ymmärtää miten se olisi mahdollista omien kokemusten perusteella. Misukan MPP:een verrattuna kun tuo rengas on vähän vaimennusta (kova?) tarjoava, uutena erityisen liposa, vähänkin kuluneena hyvin kulmikkaasti käyttäytyvä ja uraherkkä, ihan kuin tyhjä rengas. Tämä siis katukäytössä.

Reipas käyttö on juuri tuota. Mitä enemmän rengasta rasitat, eli ajat vauhdikkaasti (esim 200+ nopeuksia) vaikkapa baanaa, niin sitä paremmin ratarenkaat kestää verrattuna tourinkirenkaisiin
Ehkä näin, ei ole oikein kokemusta, mutta ei noi +200 nopeudet minun mielestä mitään keskiverto yleiskäyttöä ole. Eipä tule ainakaan minulla Saksan baanoillakaan +kahtasataa ajeltua, jos on matkustaja kyydissä ja 4 laukkua täynnä tavaraa - ei ainakaan pitkiä matkoja..

Taitaa olla koko Suomen harrastajien lukumäärään suhteutettuna kourallinen motoristejä, jotka edes Euroopassa reissaa.. Ja vielä vähemmän on niitä, jotka ajaa Saksan halki >200 lasissa.

Reipas käyttö on juuri tuota. Mitä enemmän rengasta rasitat, eli ajat vauhdikkaasti (esim 200+ nopeuksia) vaikkapa baanaa, niin sitä paremmin ratarenkaat kestää verrattuna tourinkirenkaisiin
Ehkä näin, ei ole oikein kokemusta, mutta ei noi +200 nopeudet minun mielestä mitään keskiverto yleiskäyttöä ole. Eipä tule ainakaan minulla Saksan baanoillakaan +kahtasataa ajeltua, jos on matkustaja kyydissä ja 4 laukkua täynnä tavaraa - ei ainakaan pitkiä matkoja..

Taitaa olla koko Suomen harrastajien lukumäärään suhteutettuna kourallinen motoristejä, jotka edes Euroopassa reissaa.. Ja vielä vähemmän on niitä, jotka ajaa Saksan halki >200 lasissa.
Varmasti näin. Yritin vaan kuvata tuolla sitä että sporttipyörään kannattaa laittaa sportti- ja kisarenkaat. Ei kannata pelätä kulutuskestävyttä. Touring kumeilla kun pilaa sporttipyörän ajo-ominaisuudet.

Varmasti näin. Yritin vaan kuvata tuolla sitä että sporttipyörään kannattaa laittaa sportti- ja kisarenkaat. Ei kannata pelätä kulutuskestävyttä. Touring kumeilla kun pilaa sporttipyörän ajo-ominaisuudet.
Onhan se näinkin, mutta jonkinlainen sportti, tosin suht. painava tuo minunkin ajokki on - eli en ihan noinkaan yleistäisi. Jos laitan ässääni pehmeät renkaat, niin ne on kulmikkaat jo neljän mökkireissun jälkeen..
Jos rataa enempi harrastaisin, niin toki rengasvalinta olisi toinen, mutta tällaisen sunnuntaiajelijan tarpeisiin nuo nykyiset riittävät radallekin.
Toisaalta sport-touring-kumit (esim. mz 6) toimii ainakin minun ajokissa vallan mainiosti myös reippaammassa ajossa mutkapätkillä. Onhan tuota joskus pk-ajeluilla tullut kokeiltua ja jonkun kerran ihan issekseenkin..

Onhan se näinkin, mutta jonkinlainen sportti, tosin suht. painava tuo minunkin ajokki on - eli en ihan noinkaan yleistäisi. Jos laitan ässääni pehmeät renkaat, niin ne on kulmikkaat jo neljän mökkireissun jälkeen..
Jos rataa enempi harrastaisin, niin toki rengasvalinta olisi toinen, mutta tällaisen sunnuntaiajelijan tarpeisiin nuo nykyiset riittävät radallekin.
Toisaalta sport-touring-kumit (esim. mz 6) toimii ainakin minun ajokissa vallan mainiosti myös reippaammassa ajossa mutkapätkillä. Onhan tuota joskus pk-ajeluilla tullut kokeiltua ja jonkun kerran ihan issekseenkin..
Misukan Pilot Power on yksi pehmeimmistä (mukava ja aina pitävä), eikä kulu kantikkaaksi tuollaisessa bemarissa mitenkään lyhyellä matkalla. Itsellä on nyt K12R:ssä tuollainen 6tkm ajettu setti, ja se menee vielä pitkälle ensi keväänä ennen vaihtoa. Tässä vaiheessa ei ole mitään ongelmia käyttäytymisessäkään. Suosittelen ainakin K12R/S-pyöriin, M3 en suosittele.

Monet ovat täällä maininneet jotain käyttämiään paineita, mutta niistä on paha päätellä mitään tietämättä mikä suositus on. Eli miten paljon yli suosituksen mielestänne on "sopivasti" jotta rengas ei kulu "tarpeettomasti"?

Monet ovat täällä maininneet jotain käyttämiään paineita, mutta niistä on paha päätellä mitään tietämättä mikä suositus on. Eli miten paljon yli suosituksen mielestänne on "sopivasti" jotta rengas ei kulu "tarpeettomasti"?
Ja onko ne paineet katsottu luotettavalla mittarilla? käytiin huvikseen kaverin kanssa neljän huolto-aseman mittarit läpi ja pienimmän ja suurimman välinen heitto oli 0.6 bar... eli suositus on 2.9 laitat "essolla" paineet 3.3:en eli 0.4 ylipainetta ja menet "shellille" niin renkaissasi on 0.2 alipainetta...

Ja onko ne paineet katsottu luotettavalla mittarilla? käytiin huvikseen kaverin kanssa neljän huolto-aseman mittarit läpi ja pienimmän ja suurimman välinen heitto oli 0.6 bar... eli suositus on 2.9 laitat "essolla" paineet 3.3:en eli 0.4 ylipainetta ja menet "shellille" niin renkaissasi on 0.2 alipainetta...
Edessä olen pitänyt 0-0.2 bar ja takana 0.2-0.5 bar yli suosituksen. Monet käyttävät vielä pari kymmenystä enemmän. Paineet tarkistan aina omalla digimittarilla, koska huoltoasemien vehkeet näyttävät lähes aina ihan mitä sattuu.

Edit. Omaan makuun renkaat tuntuivat tuota kovemmilla paineilla turhan kovilta ja aavistuksen liukkailta.

Millä renkailla ja millaisilla paineilla noin kävi?
Ne neljä mökkireissua itä-suomeen = 3200 km. Eli ei käynyt millään renkailla nykyisessä ajokissa, eikä tule käymään. Jos renkaat ovat vaihtokunnossa 5000 km lukemilla, niin aivan varmasti ne ovat kulmikkaat jo 3000 km paikkeilla. Tuossa aiemmin jo kirjoitin eräästä rengaskokeilusta.

Paineita olen pitänyt jo iät-ajat n. 0,4 bar yli suositusten.

Misukan Pilot Power on yksi pehmeimmistä (mukava ja aina pitävä), eikä kulu kantikkaaksi tuollaisessa bemarissa mitenkään lyhyellä matkalla. Itsellä on nyt K12R:ssä tuollainen 6tkm ajettu setti, ja se menee vielä pitkälle ensi keväänä ennen vaihtoa. Tässä vaiheessa ei ole mitään ongelmia käyttäytymisessäkään. Suosittelen ainakin K12R/S-pyöriin, M3 en suosittele.
Taisivat olla ensiasennusrenkaina minullakin.. Ihan ok, mutta varo, sillä kohta alkaa kumi hävitä silmissä. Muistaakseni jotain 9 tkm pääsin, mutta reissussa jouduin vaihtamaan. Olivat kyllä siinä kunnossa, ettei pahemmin uskaltanut enää edes katsella. Meni viimeiset sadat kilometrit aika rauhaisaa vauhtia  
tounge.gif

Pilot road kakkosia on ollut tarkoitus kokeilla, mutta eipä ole ollut just silloin saatavilla. Nyt tosiaan alla Metzelerin kutosten uudempi malli, eikä noistakaan pahaa sanottavaa..

Mulla Z6I ei kestänyt 5000 km enempää kaksi taka kummii meni tämä kesänä vanha z6 © raskaan pyörän takanen meni vaihtoon 14tkm jälkeen ,3bar ollu aina paineet (0.5 yli suosituksen) sekalaista ajoo enimmäkseen mutkaa

Back