• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Metzeler sportec M5 Interact

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sky
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

sky

New member
Otsikon mukaiset rinkulat tuli laitettua alle viime kesänä. Nyt sit tuli käytyä radalla niillä. Onnistuin saamaan rykkösellä perän totaalisesti irti täyskaasulla. Jotenkin jäi mielikuva että lämmön noustessa radalla pito katoaa. Toki lipsujen jälkeen rengas tuntui aika pidottomalla, mutta osin se saattoi olla psyykkistäkin:right:

Ainoa on että paineet saattoivat olla takana aavistuksen korkeat. Minulla ei ole rengaslämppäreitä ja kilpaharjoituspäivänä 40 minuutin välin aikana rengaslämmöt laskevat kokonaan, joten ei täysin lötköillä renkailla kehtais lähteä ajamaan...

Osaisiko joku fiksu kertoa mikä pitäisi olla noiden rinkuloiden paine lämpiminä? Koitin googlata, mutta valmistaja ei ilmoita mitään painearvoa:blink:

Toki esim. perän säädöissä voisi olla parannettavaa, mutta jotenkin eniten epäilen tuota rengaspainetta.
 
Ne on saippuaa kun lämpeevät "liikaa" alle kahta/kahta baaria noissakin kannattaa radalla pitää.
 
Ne on saippuaa kun lämpeevät "liikaa" alle kahta/kahta baaria noissakin kannattaa radalla pitää.

Ennen radalle lähtöä vai radalta tulon jälkeen mitattuna?

Itseäni hämmensi se että yleensä aikaisemmat renkaat mm. M3, super corsa ovat paljastaneet kulumisellaan liian korkeat rengaspaineet, ennenkuin ovat käyneet hengenvaarallisen livakoiksi. Nyt M5:n pinta oli todella siisti.
 
Itselläni on ollut M5:set BMW S1000RR:n alla yli 10 tkm ja yli 10 ratapäivää.
Bemussa luistonesto pitää huolen ettei lähde luistelemaan, eikä ole lipsunut
Alastaron n 1.37 vauhdeissa. Paineet on ollu edessä 2,3 ja takana 2,3 - 2,5.
Seuraavaksi menee Sportsmartit alle, kokeillaan niitä.
 
Setin jälkeen paineet olleet 2,0 - 2,3 on ollut ok.
Liika paine tekee todellakin ne liukkaan oloiseksi...
 
Itse ajelin Metzelerin Racetec K3 renkaalla pari kautta sitten ja lämminpaine noin 2,4 - 2,5 ja hyvin toimi ja kului nätisi. Ja sitä ennenkin katurenkailla (ei matalapaine) radalla noilla lämminpaineilla mennyt ongelmitta.

Edit. Ja varmaan kaikki renkaat saa täyskaasulla luistoon. Että onko paineet/rengas ainoa ongelma?
 
Itse ajelin Metzelerin Racetec K3 renkaalla pari kautta sitten ja lämminpaine noin 2,4 - 2,5 ja hyvin toimi ja kului nätisi. Ja sitä ennenkin katurenkailla (ei matalapaine) radalla noilla lämminpaineilla mennyt ongelmitta.

Edit. Ja varmaan kaikki renkaat saa täyskaasulla luistoon. Että onko paineet/rengas ainoa ongelma?

No itsellä on ollut myös noi samat rinkulat. Tähän mennessä käytössäni olleilla renkailla on 2.4 bar lämminpaineilla pärjännyt hyvin ja on menty pari sekuntia nopeamampaa kierrosaikaakin ongelmitta.

Aika hiljasta on jos meen tohon kadulle nyt koittaan, että saisin kakkosella 60-70 km/h vauhdissa täysavauksella perän irti. Rykkösen voimapiikki tulee vasta 9000 rpm jälkeen. Racetekillä se kyllä onnistui kylmillä keleillä (<+10 astetta).

No ens kerralla lasketaan vaan paineita ja katotaan kuinka käy...
 
Aika hiljasta on jos meen tohon kadulle nyt koittaan, että saisin kakkosella 60-70 km/h vauhdissa täysavauksella perän irti.

Mä lähinnä ajattelin, että mutkan ulostulossa kun on vielä sopivasti vähän kallellaan ja ehkä kuskin painopiste ei ihan optimi yms. niin siinä sitten lähtee luistaan, kun kaasua antaa liikaa.
 
Mä lähinnä ajattelin, että mutkan ulostulossa kun on vielä sopivasti vähän kallellaan ja ehkä kuskin painopiste ei ihan optimi yms. niin siinä sitten lähtee luistaan, kun kaasua antaa liikaa.

Ymmärrän pointin ja tiedän mitä kaikkea tapahtuu pyörän tullessa ulos kurvista, mutta mielestäni pyörä oli kutakuinkin pystyssä ja peränkin olisi pitänyt olla jo palautunut kurvista. Kuskin paino pisteestä en kyllä mene sanoman mitään, mutta kyllähän mä yritin olla kutakuinkin keskellä:D
 
Ennen radalle lähtöä vai radalta tulon jälkeen mitattuna?

Itseäni hämmensi se että yleensä aikaisemmat renkaat mm. M3, super corsa ovat paljastaneet kulumisellaan liian korkeat rengaspaineet, ennenkuin ovat käyneet hengenvaarallisen livakoiksi. Nyt M5:n pinta oli todella siisti.
Radalta varikolle eli ovat jo varmaan jäähtyneet pikkasen ja painekin pudonnut.
 
Pari M5 takista ja yhden etusen ajoin SF:llä. Tuntumaksi jäi että radalla ensiasennusrengas Pirelli Corsa 3 oli parempi. Pari kertaa lähti takapää alta avauksessa, mutta vetoluistonesto ilmeisesti pelasti tilanteen. Kerran etunen lähti alta sisään taittaessa, ja ajot sillä kertaa oli ohi (kuskin moka, siitä ei voi kumia syyttää).

M5 on hyvä katukäytössä, lämpenee nopeasti ja kestää sporttikumiksi aika hyvin, 8-9 tkm, kun corsa antautui siinä 7tkm paikkeilla.

Enempi oli luottoa noihin Pirelleihin, ja varmaan siitä syystä kierrosajat olivat vähän parempia. Nyt alla on Diablo Rosso Corsat, mutten ole käynyt vielä radalla.
 
Viimeksi muokattu:
Jos radalla käy ja ajaa keskiryhmän vauhteja nopeimmassa päässä niin ei M5:lla kannata lipsutella, Metzelerin K3 ja Pirellin Supercorsa SP parempia vaihtoehtoja, kestäähän noi kilometrejäkin ihan hyvin kun pitää katuajossa yli 3 bar paineita takasella.
 
Back
Ylös