• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mielenkiintoinen tilanne

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja baritoni
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

baritoni

New member
Lähdinpä tänään apteekkireissulle (josta palasin vasta äskettäin kun "vähän" venähti
biggrin.gif
) ja heti ensi kilometreillä sattui kohtuullisen mielenkiintoinen tilanne:

Ajoin liikenneympyrään ja keskellä liikenneympyrässä edellä ajava corolla veti liinat kiinni ja pysähtyi keskelle ajokaistaa ja itse perässä ajavana tietenkin myös. Sain pyörän juuri ja juuri pysäytettyä ennen takapuskuria mopo huojuen. Pienen hetken ihmettelin ja lähdin kiertämään ohi, koska auto ei heti lähtenytkään liikkeelle. Vierelle päästyäni kolahti leuka polviin kun näin miksi oli pysähdytty - romanitäti oli sitten päättänyt pysähtyä juuri siihen näpyttämään tekstiviestiä!
crazy.gif

Lievästi agressiivisen viittomakielen saattelemana jatkoin hämmästyneenä matkaa. Kyllä tuolla liikenteessä voi sattua ihan mitä tahansa.

Turvallista matkaa!
062802moto_prv.gif

Onneks ei käyny mitään..Kyllä tommosilta sais kortin ottaa poies heti kättelyssä.
kaboom.gif

Todellaki. Jos kännykkään puhumisesta ajon aikana tulee sakko Suomessa ni tästä holtittomuudesta sais kyl todellaki lähtee kortti kuivumaan jos se saakelin tekstari niin tärkeä oli et liikenne piti vaarantaa.

Ja tod.näk. se tekstari oli tyyliin "joo tuon maitoa, kulta!"

Ei taida olla tädillä olla mitään korttia mitä ottaa.
Kela-kortilla ajelee.
Ammatti: Kansaneläkelaitoksen vapaa-aika konsultti.

Ei tuossa nyt mitään ihmeellistä ole.

Mulla sattu kerran autolla liikkuessani saman tyyppinen tapaus, jossa edellä ajanut auto myös pysähtyi liikenneympyrään, mutta hetken päästä syttyi sitten peruutusvalot
biggrin.gif

Onneksi kerkisin painaa äänimerkkiä ennen yhteentörmäystä.

Olisi siinä ollut vakuutusyhtiössä selittämistä, että mun keulaan peruutettiin liikenneympyrässä...

Ei tuossa nyt mitään ihmeellistä ole.

Mulla sattu kerran autolla liikkuessani saman tyyppinen tapaus, jossa edellä ajanut auto myös pysähtyi liikenneympyrään, mutta hetken päästä syttyi sitten peruutusvalot
biggrin.gif

Onneksi kerkisin painaa äänimerkkiä ennen yhteentörmäystä.
Liitytään kerhoon.

Papparainen vetäisi bemullaan liinat kiinni kesken ympyrän 60-alueella, väistääkseen oikealta kohtapuoliin ympyrään tulossa ollutta kuorma-autoa, jolla siis luonnollisesti kolmio. Aloin siinä jarruttelemaan ja olisin varmasti saanut pyörän siihen pysähtymään. Ainut vain, että perässäni ympyrään tulleen täysperävaunun torvi kehotti siirtymään edestä ja nopeasti. Onneksi se sitä torvea soitti, niin tajusin vilkaista peiliin ja siitä ajaa sinne ympyrän keskelle jarrua löysäten. Ei tainnut jäädä puolta metriä siihen bemarin perän ja nupin keulan väliin.

Siinä sitten leviteltiin käsiä, eikä se täysperävaununkaan kuski tyytyväiseltä näyttänyt torvineen ja huitomisineen, puhumattakkaan siitä miltä "puhe" kopissa näytti. Voipi olla, että sinne ympyrään mentiin liian lähekkäin, mutta kyllä tuollainen tapaus yllätti.

Kyllähän ainakin kerran vuodessa näkee sellaisiakin virtuooseja, että pienessä ympyrässä menevät vastapäivään kun kääntyvät vasemmalle!
Ja ainakin kerran kahdessa viikossa näkee, että laitetaan vilkku vasemmalle kun ajetaan liikenneympyrässä. No, tokihan se kaartaa vasemmalle mutta silti! Lisäksi noita kännykkään puhujia näkee motarien pientareelle pysähtyvän aina silloin tällöin.

tounge.gif

Muutama viiko sitten joku täti oli parkkeerannut Porvoon motarille ja räpsi valokuvia luonnosta.
biggrin.gif

Nää on parhaita nää liikenneympyrään pysähtelijät.
Itelle kävi kanssa että edessä ollut mamma iski jarrut pohjaan ja viittilöi oikealta kolmion takaa tulevaa ajamaan eteensä.
Onneksi ehdin pysäyttää, kun tuli tietty vähän odottamatta ja yllättäen mokoma stoppi...

Taas on reilun viikkon liikenteessä näitä liikenneympyrä pommeja kun paikallisen kesätapahtuman tiimoilta. Aiko kerran tulla housuun kun joku maanteiden ritari päästi liikenne ympyrässä eteen asuntovaunun kanssa. Onneks ei ollu kovin paljoa vauhtia tai ois päässy kokeileen karavaanari elämaa.

Mikä siinä liikenneympyrässä voi olla niin vaikeaa?

itsellä kävi viimekesänä niin että kun ajoin "romanicorollan" perässä liikenneympyrään (ihan ok välillä kuitenkin kun ei niistä tiedä) ni heittivätkin yllättäen takaikkunasta jotain lasipulloja tielle mun eteen
crazy.gif
niitä väistellessä ja jarrutellessä meinas tulla sit se takana tullutkin reppuun...
crazy.gif
tästälähin pidän "näihin" hieman hajurakoa liikenteessä...
shaun.gif

Minun kotilon navigatööri saattaa jopa joskus komentaa "kiänny liikenneympyrästä vaseemmalle"... ja onhan se käännyttävä, jos tietokone kerran niin käskee...

Toisaalta taitaa vaan tuo kielivalinta (savo) sotkea, vastuu siirtyy kuulijalle jne jne

Tässä pari viikkoa sitten tulin Hangon suunnasta ja nousin Omenan rampille ja Olarin suuntaan menevälle kaistalle. Pysähdyin liikennevaloihin rampin yläpäässä ja mitäs sieltä tuleekaan eteen? Liikennevaloista lähti joku farmari Volvo tunkemaan itseään sinne rampille vastakarvaan.
omg.gif
Pieni paniikki että mihis minä nyt tästä pakoon pääsen, jos setä ei todellakaan näe minua. Näkihän se sitten vihdoin kun se kotilo oli siinä poikittain keskellä risteystä. Sitten vanhempi herrasmies alkoi huitomaan minulle Volvostaan että menetkös siitä pois tieltä. Tjaa.. alkoi siinä jo olemaan muutama auto perässäkin. Mopo jalalle ja neuvomaan kuinka sinne Länsiväylälle pääsee ihan oikeaan suuntaan ettei tarvitse ajella siellä Suomenojalle asti vastakarvaan. Kaikille ne kortteja antaakin. Oli takimmaisen auton kuskilla hauskaa kun kypärä päässä ohjeistin Volvo kuskia. Ja oli kyllä Volvo kuskikin hieman naama punaisena.
blush.gif

Tässä pari viikkoa sitten tulin Hangon suunnasta ja nousin Omenan rampille ja Olarin suuntaan menevälle kaistalle. Pysähdyin liikennevaloihin rampin yläpäässä ja mitäs sieltä tuleekaan eteen? Liikennevaloista lähti joku farmari Volvo tunkemaan itseään sinne rampille vastakarvaan.  
omg.gif
Pieni paniikki että mihis minä nyt tästä pakoon pääsen, jos setä ei todellakaan näe minua. Näkihän se sitten vihdoin kun se kotilo oli siinä poikittain keskellä risteystä. Sitten vanhempi herrasmies alkoi huitomaan minulle Volvostaan että menetkös siitä pois tieltä. Tjaa.. alkoi siinä jo olemaan muutama auto perässäkin. Mopo jalalle ja neuvomaan kuinka sinne Länsiväylälle pääsee ihan oikeaan suuntaan ettei tarvitse ajella siellä Suomenojalle asti vastakarvaan. Kaikille ne kortteja antaakin. Oli takimmaisen auton kuskilla hauskaa kun kypärä päässä ohjeistin Volvo kuskia. Ja oli kyllä Volvo kuskikin hieman naama punaisena.  
blush.gif
tätä tapahtui usein myös kun muuttivat kehä III itäpään kiertämään sieltä takaa ympäri... kerrankin oli aika ruuhka ku hädissään oleva mummo mallas autoansa vastakarvaan rampista kehälle väärään suuntaan (kun siitä ennen mentiin)... sen verran keskittyny oli siihen että miten mahtuu ohi porukasta ku vaan 1 kapee kaista ettei ilmeisesti keksiny syytä miksi kaikki tunkee vastaan
biggrin.gif
biggrin.gif
mikähän fiilis sitte iski ku ajeli vastapalloon 80kmh ja keskikaide estää toisellepuolelle pääsyn?!
biggrin.gif

On nähty sekin että moottoritiellä tulee auto vastaan vasenta kaistaa, siis väärään suuntaan. Liikenneympyrä on monille paha paikka, varsinkin jos ympyrässä on enemmän kuin yksi kaista (Haagan ympyrä on pahin esimerkki, sellaisia pitäisi edes tehdä). Sinänsä liikenneympyrät on hyvä ratkaisu, mutta mieluusti vain yksikaistaisina, se on selvin ajaa.

Auttaa paljon kun pitää itse tarpeeksi väliä ja koko ajan tarkkailee sitä edessä menijää ja takana tulijaa, niiltä tosiaan VOI odottaa mitä tahansa.

On nähty sekin että moottoritiellä tulee auto vastaan vasenta kaistaa, siis väärään suuntaan. Liikenneympyrä on monille paha paikka, varsinkin jos ympyrässä on enemmän kuin yksi kaista (Haagan ympyrä on pahin esimerkki, sellaisia pitäisi edes tehdä). Sinänsä liikenneympyrät on hyvä ratkaisu, mutta mieluusti vain yksikaistaisina, se on selvin ajaa.
Jumalauta kortti pois sellasilta jotka ajaa motaria väärään suuntaan. Jos ei itse tajua virhettään niin, elinikäinen ajokielto. Jos 30kmh ylinopeus on vaarallista ja siitä lähtee kortti, niin tuosta pitäisi rangaistus olla huomattavasti kovempi.

Jos puolestaan ei osaa ajaa liikenneympyrässä niin kannattaisi pysyä siellä perähikiällä missä kolme autoa muodostaa iltapäiväruuhkan. Liikennevirran kasvaessa liikenneympyrä on loistava keino sujuvuuden parantamiseksi. Haagan "liikenneympyrä" on sitäpaitsi kiertoliittymä eikä varsinainen liikenneympyrä. Haagan risteyskin on varsin selkeä jos osaa lukea ja noudattaa kaistamerkintöjä ja opasteita.

Motarilla tuli joskus vuonna jotakin vastaan vanha nainen Hiacella sen mitä se kulki. Mustaa usvaa tuli putkesta ulos. Pääsi hieman yllättämään, kun tuli ns mutkan takaa siinä Espoon vaiheilla ennen 2-tien littymää. Tarkkaa paikkaa en enää muista.

Back