Mihin katosi vilkkukohteliaisuus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mchuurre
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Cruise säädetty 95 km/h ? Juu, rajoitin 88... vai paljonko se virallisesti on ?

Cruisessa 85, todellista 82-84 riippuen vetopyörien kulutuspinnasta. Rajaa vasten ajaa näillä polttoaineen hinnoilla melko harva.
Vihjaaminenkaan rajoittimen äpäröintiin alkaa olla aika väsynyt vitsi, sitä ei ole koskaan isommin harjoitettu. Yksittäiset kurwa kolekat ylikokorenkaineen ovat aika harvinainen poikkeus.

Aloittaja ihmetteli käytäntöä ”koiraa pienempää ei väistetä”. Itse olen oppinut tämän muodossa ”ihmistä pienempää ei väistetä” ja siihen on ihan hyvä syy, kerrannaisvahingot epäonnisesta väistöyrityksestä tapaavat olla suuremmat kuin harmitus yliajetusta supikoirasta.
Räntti rekan ratista loppuu tähän, rahtarifoorumit on erikseen. Täällä mä ajan moottoripyörällä.

Joko se ns Iso-Britannia rajoitin on ns kulunut vitsi, tai sitten navigaattoriohjelmistojen nopeusnäyttö on se vitsi.
Aika moni raskaampi tuntuu kulkevan sen navigaattori ysivitosen, vaikka taloudellisesti ajateltuna siinä ei pitäisi olla liiemmin järkeä. Vaikuttaa olevan osittain firmakohtainen asia, jos liikennöintiä ajattelee esim Hanko-pääkaupunkiseutu akselilla vuodesta toiseen.

On siinä kuljetushommassa muutakin kuin polttoainekulut. 88 vs 80 km/h ajaville kuskeille toiselle tarvitsee maksaa 10% vähemmän palkkaa samasta matkasta.

Mutta mitä ohittamiseen tulee, niin olen huomannut että se on yleensäkin katoavaa kansanperinnettä. Mun autoni on minikuormuri, eli sillä saa päästellä sitä kahdeksaakymppiä, toki olen rebel ja ajan yleensä noin yhdeksääkymppiä, etten ole rekkojen jaloissa. Todella usein moottoriteillä tulee joku reilusti kovempaa takaa, vain jäädäkseen siihen konttiin roikkumaan. Tilan salliessa yleensä tiputan cruisen pois, noin 60 km/h vauhti aiheuttaa useimmille jo innon ohitukseen. Joillekin riittää kun vaihdan vasemmalle kaistalle, niin porhaltavat siitä lasittunein katsein oikealta ohi. Sitkeimmät ovat olleet sellaisia, että on pitänyt itse käydä liittymän kautta, että on päässyt perässäroikkujasta eroon.

Maanteillä tilanne on melko sama, osa ei mene ohi millään, vaikka tilaa ja näkyvyyttä olisi vaikka muille jakaa. Vaan ajaa jurnutetaan siinä kontissa kiinni, ilmeisesti odottaen että saavat työnnettyä lisää vauhtia edellämenevään. En toki ole edes yrittänyt ohitusmerkkejä antaa, en jaksa uskoa että tuollaisten kanssa siitä olisi mitään hyötyä. Ehkä pitää seuraavalla kerralla kokeilla ja katsoa mitä tapahtuu.

On siinä kuljetushommassa muutakin kuin polttoainekulut. 88 vs 80 km/h ajaville kuskeille toiselle tarvitsee maksaa 10% vähemmän palkkaa samasta matkasta.

Mutta mitä ohittamiseen tulee, niin olen huomannut että se on yleensäkin katoavaa kansanperinnettä. Mun autoni on minikuormuri, eli sillä saa päästellä sitä kahdeksaakymppiä, toki olen rebel ja ajan yleensä noin yhdeksääkymppiä, etten ole rekkojen jaloissa. Todella usein moottoriteillä tulee joku reilusti kovempaa takaa, vain jäädäkseen siihen konttiin roikkumaan. Tilan salliessa yleensä tiputan cruisen pois, noin 60 km/h vauhti aiheuttaa useimmille jo innon ohitukseen. Joillekin riittää kun vaihdan vasemmalle kaistalle, niin porhaltavat siitä lasittunein katsein oikealta ohi. Sitkeimmät ovat olleet sellaisia, että on pitänyt itse käydä liittymän kautta, että on päässyt perässäroikkujasta eroon.

Maanteillä tilanne on melko sama, osa ei mene ohi millään, vaikka tilaa ja näkyvyyttä olisi vaikka muille jakaa. Vaan ajaa jurnutetaan siinä kontissa kiinni, ilmeisesti odottaen että saavat työnnettyä lisää vauhtia edellämenevään. En toki ole edes yrittänyt ohitusmerkkejä antaa, en jaksa uskoa että tuollaisten kanssa siitä olisi mitään hyötyä. Ehkä pitää seuraavalla kerralla kokeilla ja katsoa mitä tapahtuu.

Saman huomannut tuolla VT1:llä jota ennen kutsuttiin tarvontieksi. Tullaan perään, tilaa on motarilla aamuviiden aikaan mutta siihen perään jäädään kökkimään vaikka minäkin ns.pikkuautolla. Ohitus usein vasta sitten kun itse ajan jonkun ohi. Varmaan yksi syy tuon lisääntymiseen on nämä adaptiiviset cruiset jotka heivaa huomaamattomasti edellä ajavan perään sopivalle etäisyydelle ja kuski on niin mietteissään ettei edes huomaa että vauhti on pudonnut. Ja sitten kun tulee ohitustilanne niin cruise päättää nostaa vauhtia ja mennään ohi.

Olen ymmärtänyt, että kulutusero voi noiden ajotapojen välillä olla nykytekniikalla jopa 25%, varsinkin mikäli ajossa huomioidaan mäet. Mikä kulutusero onkaan silloin, kun "rehellisesti" rajoitettu kulkee 95 GPS nopeutta?

Rekat voisi kieltää kokonaan kun ajavat niin hurjan kovaa että tuollahan on kehällä nykypäivän etelänlampaat hätää kärsimässä jaloissa. Kait ne ajoi ennen vanhaa hitaammin.

Juu, kyllä raskaan liikenteen nopeudet on nousseet. Monesti näkee rekkoja, jotka ajavat mittarin mukaan 95km/h tossa kehä kolmosen rekkarallissa. Yleensä ovat ulkomaan kilvissä.

Back