Mikä 450cc crossi?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Julle
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Julle

New member
Teres,

Allekirjoittaneelle on iskenyt kauhia kurapyöräkuume, tai noh - on se ollut päällä jo siitä lähtien kun edellinen crossi tuli myytyä vuonna -94
smile_org.gif


Ajattelin hommata jonkin uudenkarhean tai ihan uuden 450cc nelaricrossin. Sillä voisi jäärataakin ajaa ja hommata myös supermotokamppeet kesäksi.

Noista ei vain ole oikein vielä oikein kartalla että mikä sopisi parhaiten yleispyöräksi. Tarjouksia on jo kyselty eri liikkeistä ja tässä olisi vaihtoehtoja uusista:

Honda CRF 450 vm2008 xxxx€
Suzuki RM Z 450 vm2009 +500€ edelliseen
Yamaha YZ 450 F vm2009 +500€ ensimmäiseen
Honda CRF 450 vm2009 +1100€ ensimmäiseen

Eli saako tällainen perusharrastelija mitään lisäarvoa jos maksaa 500€ tai 1100€ ylimääräistä verrattuna halvimpaan vaihtoehtoon eli ylivuotiseen Hontaan? Mitä eroja noissa on?

Ja sitten, tähän mennessä parhaimmat tarjoukset on tulleet Speederman:ista, onko ko kauppaan luottaminen?
 
Melkeinpä noista vaihtoehdoista ainoa varteenotettava kampe olisi toi CRF. Siihen saa osia mukavasti ja ne ovat melkein kohtuu hintaisia.

Japsien hinnat kun pompsahtaa vahvan Jenin takia niin kannattaa myös tsekata KTM:t.
wink.gif
 
Melkeinpä noista vaihtoehdoista ainoa varteenotettava kampe olisi toi CRF. Siihen saa osia mukavasti ja ne ovat melkein kohtuu hintaisia.

Japsien hinnat kun pompsahtaa vahvan Jenin takia niin kannattaa myös tsekata KTM:t.  
wink.gif
Kiitoksia kommenteista. Kotareissa hieman epäilyttää huollettavuus... Yhden LC4:sen omistaneena ei oikein innosta. Noh, ei kotari ollut mulla kuin yhden öljynvaihdon yli. Sitä tankattiinki sitten ohjekirjasta kolmen sivun verran
smile_org.gif
 
Vielä tämmöinen lisäkyssäri,

Mitä eroa on USA ja EU malleilla crosseissa? Kuulemma USA- mallin vois saada edukkaammin...
 
Honda, perusvarma crossi. Saa osia hyvin ja edullisesti, pyöriä on paljon markkinoilla. Nelari vaatii vähän enemmän huolenpitoa. Mutta kun öljyt ja putsarin vaihtaa ajallaan, eikä käytä Delvaccia
smile_org.gif
, vaan kunnon öljyä, niin aika huoleton tuonne 100 tuntiin. No siihen pitää kyllä mäntä vaihtaa kerran tai pari. Venttiilin välykset myös kunnossa, pelaa paremmin, eikä kansi ongelmia. Ei nämä nelarit mitään ikiliikkujia ole. samoin kannattaa kiinnittää huomiota sinne ilman putsari puolelle. Ja ei kun ajamaan.
-h
 
Melkeinpä noista vaihtoehdoista ainoa varteenotettava kampe olisi toi CRF. Siihen saa osia mukavasti ja ne ovat melkein kohtuu hintaisia.

Japsien hinnat kun pompsahtaa vahvan Jenin takia niin kannattaa myös tsekata KTM:t.  
wink.gif
Kiitoksia kommenteista. Kotareissa hieman epäilyttää huollettavuus... Yhden LC4:sen omistaneena ei oikein innosta. Noh, ei kotari ollut mulla kuin yhden öljynvaihdon yli. Sitä tankattiinki sitten ohjekirjasta kolmen sivun verran
smile_org.gif
No joo, eipä kannata vanhaa LC4 verrata noihin uusiin crosseihin kuitenkaan!  
wink.gif
Kyllä noi on ihan asiallisia huollettavuudeltaan ja osia saa nopeesti ja kohtuu hintaan. Eräskin tuttu ajoi kauden enskaa, 148 tuntia ja 32 kisaa ilman että tarvi konetta edes avata sen ihmeemmin. Mitä nyt öljyt ja suodattimet vaihto ja venttiilinvälykset tsekkas tasasin väliajoin.

Männällä voi melko huoletta ajaa sen 200 tuntia vaikka ohjekirjassa lukee että se pitäs vaihtaa (muistaakseni) 90 tunnin kohdalla. CRF:n ohjekirjassa tais lukee että mäntä pitäs vaihtaa 15 tunnin kohdalla, mutta hyvin silläkin voi sen 100 tuntia ajaa.

Kestävyys tietenkin riippuu aina omasta viitseliäsyydestä. Kun käyttää kunnon öljyjä ja vaihtelee niitä 5 tunnin välein, niin kyllä se kone kestää melko hyvin ilman suurempia murheita.
 
Aiemmin 450CRF:n venttiileissä oli jotain ongelmia, kuluivat pahasti??. Muutoin kai ovat aika lujia pelejä (nekin). Meillä on taas ollut kaveripiirissä YZF450 vehkeitä useita, lujia pelejä nekin tuntuvat olevan. Yhdestä meni vaihdelaatikosta pari ratasta, mutta muuten ei ongelmia oikeastaan ole ollut.
Kai noilla molemmilla ajaa sen 100h ilman isompia remontteja, ellei ole huono tuuri. Jotain enska-ajoa varmaan enemmänkin jos ei koko ajan vedetä kaasu pohjassa (vrt. smotoa tai jäärataa joita itse tuli ajettua).
 
Melkeinpä noista vaihtoehdoista ainoa varteenotettava kampe olisi toi CRF. Siihen saa osia mukavasti ja ne ovat melkein kohtuu hintaisia.

Japsien hinnat kun pompsahtaa vahvan Jenin takia niin kannattaa myös tsekata KTM:t.  
wink.gif
Kiitoksia kommenteista. Kotareissa hieman epäilyttää huollettavuus... Yhden LC4:sen omistaneena ei oikein innosta. Noh, ei kotari ollut mulla kuin yhden öljynvaihdon yli. Sitä tankattiinki sitten ohjekirjasta kolmen sivun verran
smile_org.gif
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että mikä siinä wanhan LC4:n huoltamisessa on niin vaikeaa? Siis niin paljon vaikeampaa kun "uusien" moottoreiden.
 
Itselläni ei ole kokemusta 4-T crosseista, mutta kaveripiirissä on pyöriä tullut ja mennyt ja aina ovat lopulta Hondaan päätyneet, vaikka välissä onko Kotarit ja Jampit ja Suitsat kokeiltu. Tiedä sitten onko Hondat sen parempia kuin muut, vai onko pelkkää kuvitelmaa
tounge.gif
 
Melkeinpä noista vaihtoehdoista ainoa varteenotettava kampe olisi toi CRF. Siihen saa osia mukavasti ja ne ovat melkein kohtuu hintaisia.

Japsien hinnat kun pompsahtaa vahvan Jenin takia niin kannattaa myös tsekata KTM:t.  
wink.gif
Kiitoksia kommenteista. Kotareissa hieman epäilyttää huollettavuus... Yhden LC4:sen omistaneena ei oikein innosta. Noh, ei kotari ollut mulla kuin yhden öljynvaihdon yli. Sitä tankattiinki sitten ohjekirjasta kolmen sivun verran
smile_org.gif
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että mikä siinä wanhan LC4:n huoltamisessa on niin vaikeaa? Siis niin paljon vaikeampaa kun "uusien" moottoreiden.
No just esimerkiksi toi öljyn ja suodatinten vaihto. Kertoo paljon jos ohjekirjassa ko toimenpidettä selostetaan 3 sivua
smile_org.gif
Itse en kummempaa ko laitteelle ehtinyt tehdä kun se meni kaupaksi samantien mutta kaverit on kironneet laitteen huollon vaikeeksi.
 
Mikäs on oikeesti paras öljy tollaselle korkeavireiselle 4t crossille..?

Tietysti tehtaan suosituksen mukaan, mutta tavanomasista mp öljyistä...

...Kaveri tossa oli hommannu jääratavireisen RM-Z 450:en, kaasarikoneisen...kehui että olis n 70hp, aivan hullu ajettava ja että kansi olisi tehty jostain Gikserin kannesta tms...täytyy kysellä vielä tarkemmin mistä ja miten...*.
 
Melkeinpä noista vaihtoehdoista ainoa varteenotettava kampe olisi toi CRF. Siihen saa osia mukavasti ja ne ovat melkein kohtuu hintaisia.

Japsien hinnat kun pompsahtaa vahvan Jenin takia niin kannattaa myös tsekata KTM:t.  
wink.gif
Kiitoksia kommenteista. Kotareissa hieman epäilyttää huollettavuus... Yhden LC4:sen omistaneena ei oikein innosta. Noh, ei kotari ollut mulla kuin yhden öljynvaihdon yli. Sitä tankattiinki sitten ohjekirjasta kolmen sivun verran
smile_org.gif
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että mikä siinä wanhan LC4:n huoltamisessa on niin vaikeaa? Siis niin paljon vaikeampaa kun "uusien" moottoreiden.
No eipä se nyt vaikeaa ole kun sen kerran tekee ja tajuaa mistä on kyse.
Koneessa on 2 suodatinta ja öljyä menee koneeseen sekä runkoon.
 
Olisko USA ja meidän versioiden eroina nuo e-merkinnät. Eli veikkaisin, että USa-malleista ne puuttuvat.

Änkkärin ja putken osalta uskon, että näin on, muidta osista en osaa sanoa.

Ehkä saa päivitettyä meidän versioksi, ehkä ei. Tiedä sitä
biggrin.gif


Ilman e-merkkejä ei kilpailemaan välttämättä pääse. Crosseissa ei kai niin nuukaa, uskoisin, että vaikuttaa enemmän enskassa tai jos laittaa valkokilpiin.
 
Tollasen kun laitat niin ei tarvi pettyä/rassailla-KTM EXC 450-530 08->
Tehoa ja ajettavuutta löytyy vaikka enska onkin,ja kesto jotain muuta kuin crosseissa,niin ja huollosta tuskin helpompaa voi tehdä?
Ja sit ainakin KTM:n kohdalla noi US versiot aivan erilaisia mitä EU mallit.
Joku sitä öljyä näihin kyseli niin Bel-Ray thumper on hyväksi havaittu.

Ai niin mulla vois olla myynnissä 08 450 EXC 50h ajettu.
 
Aiemmin 450CRF:n venttiileissä oli jotain ongelmia, kuluivat pahasti??. Muutoin kai ovat aika lujia pelejä (nekin). Meillä on taas ollut kaveripiirissä YZF450 vehkeitä useita, lujia pelejä nekin tuntuvat olevan. Yhdestä meni vaihdelaatikosta pari ratasta, mutta muuten ei ongelmia oikeastaan ole ollut.
Kai noilla molemmilla ajaa sen 100h ilman isompia remontteja, ellei ole huono tuuri. Jotain enska-ajoa varmaan enemmänkin jos ei koko ajan vedetä kaasu pohjassa (vrt. smotoa tai jäärataa joita itse tuli ajettua).
Otetaan vähän takas tuosta jammujen kestävyydestä... tänään jäällä kaksi kolmesta hajosi. Toisesta lohko halki ja öljyt pihalle... ja toinen alkoi pitää paha ääntä, meni jotain ilmeisesti kytkimestä.
Ja päivän kruunasi jäihin pudonnut traktori...

Välillä tää motoharrastus on ******

Update: toisesta kickstartin rattaasta lähtenyt hammas irti ja halkaisi lohkon, toisessa oli kytkinakselin laakerin kuulat ympäri konetta.
 
Back
Ylös