mikä ajamisessa on vaikeaa?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarno73
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Voi sitä vasenta koipeakin nostaa käden sijaan...
Mutsielhänonvaihteetjamullaihantarpeekshankalaasenveivaamisessamuutenkin...
eek.gif
 
Voi sitä vasenta koipeakin nostaa käden sijaan...
Mutsielhänonvaihteetjamullaihantarpeekshankalaasenveivaamisessamuutenkin...
eek.gif
radalle siis...

Ihan oikeesti - en tyrkytä- ei kenenkään oo pakko - tää on vaan oma kokemus, jolla on tullu varmuutta ja tervettä luottamusta pyörään, omiin kykyihin ja niiden rajoihin.

Mun nähdäkseni rata-ajon tai muuten nopean (maantienopeus) harjoittelun tärkeimmät annit katumotoristille on:

1) rajat turvallisessa ympäristössä
   - kallistukset on usein isompia kuin koskaan tiellä
   - jarrutus, nopeuden vaikustus siihen
   - ie tartte löytää sitä rajaa jossa luistaa tai kaatuu, silti pääsee pitemmälle kuin kadulla.

2) Toisto turvallisessa ympäruistössä
   - vaihteita ja jarrua käytetään 10-1000 kertaa useammin kuin liikenteessa

   - "äksiisin omainen harjoitus"
   - kun usein sattuu niin siihen tottuu, kun siihen tottuu se tulee tavaksi.

3) se on ihan kivaa

1-2: kun pyörän toimita ja hallinta laitteet on tuttuja ja "selkäytimessä" edes jotenkin, jää huomattavasti aikaa seurata liikennettä, ajaminen on rennompaa - viretila pysyy hyvänä, jaksaa seurata liikennettä.

Ja näin välttää tilanteet joista joutuisi selviytymään.
 
Voi sitä vasenta koipeakin nostaa käden sijaan...
Mutsielhänonvaihteetjamullaihantarpeekshankalaasenveivaamisessamuutenkin...
eek.gif
radalle siis...
Ei tässä nyt varmaan vielä tarvi huolestua - kuukauden on ollut vasta pyörä alla
tounge.gif


Ja oli tuossa vähän itseironiaa, ei sentää niin tarvitse keskittyä vaihteiden polkemiseen. Jos vaan on siinä "tekemistä" moikkaamisen hetkellä, mieluummin vain nyökkään.
 
Jep toki  
biggrin.gif


mut sit se on hyvä aloittaa. - vielä kun pyytää jokun kokeneemman opastaan niin ei pääse syntyyn vääriä tapoja joita on vaikee poistaa sit muutaman vuoden päästä.
 
sanoi:
Lisäksi MustaTuntuu, että väistämisvelvolliset autoilijat ovat surmanneet tänä kesänä aiempaa enemmän motoristeja?

Suhtaudun autoihin siten kuin että ne eivät huomasi minua ollenkaan, tänään viimeksi tuli kolmion takaa harmaapääjuntti Tojota Korollalla jolla ei pää kääntynyt risteyksessä vasemmalle ollenkaan, vaaratilanteesta ei ollut tietoakaan...

Kerkesin vaan hyvin seuraan ukon rektioita..arvasin että se ei kato vasemmalle tai vaikka kattokin niin tuskin näki tai tajusi mitään..
mad.gif
 
Ei kai tääkään tähän kuulu mutta jos lähtee pitää enpä keksi parempaa tapaa lähtä kuin rakastamansa homman parissa
inlove.gif

Ajetaan siitä huolimatta loppu syksy varovasti
bowdown.gif
 
Pitää yrittää olla provosoitumatta, vaikka tien päällä toiset (kotilot) yrittää välillä tosissaan ärsyttää.
Tänään viimeksi oli hihat palaa. Mutta se siitä.

Tänään kun ajelin Kehä I:stä Tuusulan väylän ramppiin, niin huomasin että siinä pari autoa oli keksinyt ajaa kilpaa (taas kerran) meikäläisen kanssa, vaikka ajoin normaalia vauhtia muun liikenteen mukana. Siinä ne sitten poukkoili viime tingassa päättyvää kaistaa ohi. Tätä tapahtuu aivan liian usein  
mad.gif
 Näissä kotiloissa on kuskina aina mies. Provosoiko pieni naiskuski kyykkypyörällä normaalia enemmän vai sattuuko tätä yhtä usein muillekin ??  
nixweiss.gif
 
vastaavia tilanteita näkee paljon rampeissa, motoristi puskee päätietä. sivulta tulee auto, aikaa on todella rajusti reakoida ja poistua kuolleesta kulmasta, mutta motoristi vaan pöröttää tasaista vauhtiaan ja rampin lopussa auto tulee ja paniikki on päällä kummallakin. huvittavaa vaan katsella, kun ajaa itse 50metriä takana ja näkee tilanteen kehittyvän ja motoristi vaan pöröttää vielä tietämättömyydessä melkein 30sekunttia, vaikka tilanteen todennäköisyys oli jo mielessä itsellä.
Aika monelta tuntuu unohtuvan kokonaan tuo ramppiin katsominen kun ajelee isompaa tietä. Vaikka eihän se pakko ole sen lain mukaan väistää sieltä rampista tulijoita, niin kyllä sitä silti kannattais katsoa mitä sieltä on tulossa. sovittaa sitten vauhdin sen mukaan että kerkiää joko edelle tahi jättää hieman tilaa eteensä. Itse toimin näin myös autolla. On se paljon turvallisempi olo kun tietää koko ajan mitä sillä tiellä on tapahtumassa. Voisi melkein verrata siihen että ei katso peileihin ollenkaan. Aika hurjaa kun ei tiedä mitä takana tapahtuu.

Risteyksissä ns. katse kontakti on aika toimiva. Tarkoitan että jos näet että autoilija on katsonut sinun suuntaasi on hän toden näköisesti myös sinut huomannut. Jos taas et näe pään kääntyvän niin varaudu joko väistään tai jarruttaan. Liiallinen himmailu risteyksiin on myös huono koska silloin viestität itse että annat tietä ja se provosoi toisia ajamaan eteen. Voivat myös olettaa että olet aikeissa kääntyä, mutta unohdit vilkuttaa.

Tietysti aina on niitä urpoja jotka pysähtyvät stop-merkin taakse ja katsovat, "jaa mopo tulossa, ei haittaa" ja tuuttavat sen volvonsa siihen eteen niin että hyvä kun kerkiää jarruttamaan. Kuten taannoin eräs ammattiautoilija sen volvonsa siirsi eteeni.
 
Tänään kun ajelin Kehä I:stä Tuusulan väylän ramppiin, niin huomasin että siinä pari autoa oli keksinyt ajaa kilpaa (taas kerran) meikäläisen kanssa, vaikka ajoin normaalia vauhtia muun liikenteen mukana. Siinä ne sitten poukkoili viime tingassa päättyvää kaistaa ohi. Tätä tapahtuu aivan liian usein
mad.gif
Näissä kotiloissa on kuskina aina mies. Provosoiko pieni naiskuski kyykkypyörällä normaalia enemmän vai sattuuko tätä yhtä usein muillekin ??
nixweiss.gif
Valitettavasti aika yleistä on joo.
Ja persiissä roikkuminen kanssa. Sitte kun annat tietä niin jäävät hinaamaan siihen eteen ja ei mihinkään kiire...
 
Tänään kun ajelin Kehä I:stä Tuusulan väylän ramppiin, niin huomasin että siinä pari autoa oli keksinyt ajaa kilpaa (taas kerran) meikäläisen kanssa, vaikka ajoin normaalia vauhtia muun liikenteen mukana. Siinä ne sitten poukkoili viime tingassa päättyvää kaistaa ohi. Tätä tapahtuu aivan liian usein  
mad.gif
 Näissä kotiloissa on kuskina aina mies. Provosoiko pieni naiskuski kyykkypyörällä normaalia enemmän vai sattuuko tätä yhtä usein muillekin ??  
nixweiss.gif
Valitettavasti aika yleistä on joo.
Ja persiissä roikkuminen kanssa. Sitte kun annat tietä niin jäävät hinaamaan siihen eteen ja ei mihinkään kiire...
Sen verran vielä tarkennan, että ne autot ei suinkaan tulleet sivulta, vaan suoraan mun takaa viereistä kaistaa, joka päättyy kun saavutaan Tuusulan väylälle. Ne jotka tulee rampeista sivuilta, automaattisesti väistän vasemman puoleiselle kaistalle jos vaan suinkin mahtuu väistämään
sport05.gif
 
Miulla kehä 1 ramppi lahden motarille. Tojota änkes etee, motaril painu heti vas kaistalle mie porvoosee päin ni jatkoin sitä oikeeta. No eikös tää tullu kans sinne porvoosee päin. Jakomäen liittymäs olin jo ohi. Siitä kehä 3 liittymästä tuli taas perää. Siis ukko mitää hyötyny
 
Aika monelta tuntuu unohtuvan kokonaan tuo ramppiin katsominen kun ajelee isompaa tietä. Vaikka eihän se pakko ole sen lain mukaan väistää sieltä rampista tulijoita, niin kyllä sitä silti kannattais katsoa mitä sieltä on tulossa.
Itseasiassa se lakiteksti tuosta kohdin taitaa sanoa myös semmoista , ettei liittymästä tulevaa saa estää tulemasta tielle , vaikkakin sillä tulijalla se kolmio on, joka määrää varomaan jo siellä tiellä olevia.

Eli molemmilla on vastuu siitä , että tielletulo tapahtuu turvallisesti.

Valitettavasti monet kuvittelee omistavansa sen kaistan jolla ajaa , eikä näinollen tarvitsisi muka välittää niistä kolmion takaa tulijoista.

Varsinkin motarien rampeissa tätä tapahtuu paljon.

Tämä on vain yksi niistä monista yhteispeliä kaipaavista kohdista liikenteessä.

Itseäkin (varsinkin kaksipyöräisellä liikkuessa) nuo ramppikohdat jännittää , kun koskaan ei tiedä tuleeko sieltä kaistanomistaja vai ei. (yleensä tulee
sad_orig.gif
)

062802moto_prv.gif
 
Ai ramppikuumetta vai?
Kyllä kai ne risteykset ja kotilot on se vaarallisin juttu, mutta siihen ennakointiin ja rajojensa tuntemiseen sekä tilanteiden huomioimiseen vielä:
LUULET tuntevasi rajasi täysin- onko näin, mieti?
Huomioit hyvin, mutta arvaatko ettet VOI tietää niitä, mitä et huomannut, koska et niitä huomannut...selkiskö?
Joskus on niitä läheltä piti tilanteita (kotilokuskit), mutta eniten harmittaa kun joutuu itselleen puistelemaan päätä...

Ensi kesänä kyllä täytyy löytyä rahaa ratamatkailuun Suomessa - oppis ajamaan mutkaa (ja prätkää).
 
Back
Ylös