Mikä ensimmäiseksi ratapyöräksi?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Temezkii
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos ei, niin pitää maksaa verot ja lisäksi Tragicomissa saattavat vittuillessaan alkaa vaatimaan yhtä sun toista. Yhdellä kaverilla just tällainen keissi menossa: ei saa enskapyörää kilpiin, vaikka löytyy alkuperäistä ostokuittia ja todistusta kilpailukäytöstä.

Mikäs tässä kaihertaa? Päästönormit vai joku muu?
 
Joo ne vaati senhetkisten hyväksyntien täyttämistä. Tragicomin omat siirtokilpilaput eivät kelvanneet todisteeksi käytöstä – muistaakseni syynä oli, että niillä oli tehty joku tietokantamuutos, jossa oli kadonnut tietoa määrä X, joten eivät pystyneet varmistamaan, että laput pitävät paikkansa :blink:

Kyllä taas hallintoalamainen sai tietää paikkansa.
 
Ratakokemusta on tasan kaksi päivää, molemmat tuolla MT-07:lla jossa tehoa on se joku 70 heppaa. Sikäli siis en usko että noiden kusiaistenkaan pienemmät tehot heti kävisivät ongelmaksi, kuten ei myöskään tonnareiden isommat tehot siinä mielessä kun olen melko pedantti ja rauhallinen luonne.
Jos haluat hieman levätä pitkillä suorilla ja pedata seuraavaa mutkaa millintarkasti, niin kusiainen.
Jos haluat vetää suorilla ihan eniten ja sitten mutkaan menee vähemmän millintarkasti, niin tonnari.
Kumpikaan ei ole väärä tapa harrastaa.
Jos haluat keskittyä enemmän opetteluun ja edistymiseen, niin kusiainen.
Jos taasen enemmän fiilistelyyn ja hauskanpitoon, niin tonnari.
Kumpikaan ei ole väärä tapa harrastaa.
 
Kiitos vinkeistä. Toki valmiiksi rakennettu olisi varmasti paras vaihtoehto, mutta niitä ei varsinkaan kilvellisenä ja kohtuubudjetilla ihan hirveästi näytä olevan tarjolla. Saa toki tarjota jos löytyy ylimääräisenä :grin:

Ratakokemusta on tasan kaksi päivää, molemmat tuolla MT-07:lla jossa tehoa on se joku 70 heppaa. Sikäli siis en usko että noiden kusiaistenkaan pienemmät tehot heti kävisivät ongelmaksi, kuten ei myöskään tonnareiden isommat tehot siinä mielessä kun olen melko pedantti ja rauhallinen luonne.

Ja tosiaan, ainakin alkuun on tarkoitus kulkea pyörällä radalle. Autossa ei ole koukkua enkä omista pakua, plus kaiken muun oheissälän varastointi aiheuttaa haasteita. Vähän tällaista kompromissiratkaisuahan tässä haetaan, mutta näillä mennään nyt.

Ei mitään hajua 07 ajettavuudesta, mutta tehojen puolesta tekijä mies varmasti ajaa tuolla keskiryhmän nopeaan päähän. Että riippuen nyky vauhdista jos vaan ostokuume ei liikaa nouse niin tuollakin hetken pärjää ainakin alustapäivityksillä.

Edit. Tai sit ostaa tuon mun Giksun :WAZAAP:
 
Jos haluat hieman levätä pitkillä suorilla ja pedata seuraavaa mutkaa millintarkasti, niin kusiainen.
Jos haluat vetää suorilla ihan eniten ja sitten mutkaan menee vähemmän millintarkasti, niin tonnari.
Kumpikaan ei ole väärä tapa harrastaa.
Jos haluat keskittyä enemmän opetteluun ja edistymiseen, niin kusiainen.
Jos taasen enemmän fiilistelyyn ja hauskanpitoon, niin tonnari.
Kumpikaan ei ole väärä tapa harrastaa.

Jos haluat puljata enemmän renkaiden kanssa, niin tonnari.
Jos haluat puljata vähemmän renkaiden kanssa, niin kusiainen.

Tai ainakin näin mun kaveripiirissä. :;):
 
Kuussatanen antaaa vähän anteeksi kuskin töppäilyjäkin, esimerkiksi lauantaina onnistuin Alastaron kolmosmutkan jarrussa antamaan kämmensyrjällä samalla kaasua :kääk: hiukan runko keinahti, mutta ei sentään rynnännyt minnekään...
 
Et omista vielä. Ensi kesän lopulla saatat jo omistaa :D

Näin se helposti menee :D Mutta en viitsi vielä ennakoida kaikkien investointien suhteen.

Esim. Nitrous voi korjata jos olen pahasti väärässä, mutta mun käsittääkseni ratarakennetun mopon saa suht vähällä vaivalla katukelpoiseksi ja siten kilpiin. Tarttet vain ne katteet joihin saa vilkut, valot yms. ja sitte ne itse valokennot ja johdot niihin. Noi voi kysäistä siltä myyjältä että löytyykö siltä niitä alkuperäisiä osia tms jos on piuhasarjat poistettu.

Toki siis jos tarkoitus on ajaa sekä rataa että katua, ni ihan yhtä hyvin toimii ihan kilvissä oleva pyörä johon ei ole rakennettu yhtään mitään. Siihe vain sitte vauhdin kertyessä ratarenkaat alle (pyydä vaik jotain kaveria toimittamaan radalle sulle pari nakkeja tai vastaavaa). Vakioalustoilla pääsee jo melkoista kyytiä ku oppii viemään pyörää.

Hyviä vinkkejä, kiitos.

Ei mitään hajua 07 ajettavuudesta, mutta tehojen puolesta tekijä mies varmasti ajaa tuolla keskiryhmän nopeaan päähän. Että riippuen nyky vauhdista jos vaan ostokuume ei liikaa nouse niin tuollakin hetken pärjää ainakin alustapäivityksillä.

Edit. Tai sit ostaa tuon mun Giksun :WAZAAP:

Joo, varmasti tässä kuski on rajoittavampi tekijä kuin pyörä. Ja alustahan tuossa MT:ssä on se heikkous, sen huomaa jo katuajossakin. Saisihan tuohon ainakin Öhlinsiltä ja Bitubolta kilkettä alustapäivitykseen, mutta en ole ihan varma että puolentoista tonnin alustapäivitys tuohon olisi kuitenkaan sen vaivan väärti.
 
Itse ehdottaisin, että ihan heittämällä kusiainen ekaks alle. Ei mitään järkeä lähteä kylmiltään tonnarilla rataa ajamaan, vaikka olis kuinka ajanut liikeenteessä sata vuotta. Ei mitään järkeä. Kusiaisella pääsee kuitenkin treenaamisella sellaisiin vauhteihin, joihin nuo yllä mainitut tonnaritkaan eivät pääse. Siis jos on jollain tapaa oikeasti tavoitteellista ajoa. R6:sia on kuitenkin ihan helkutin hankala löytää tällä hetkellä. Jos löytää, niin on myyjän markkinat. Suosittelen silti R6 sen takia, että se on kuitenkin käytetyin ratapyörä (ainakin Suomessa) ja siihen löytyy varaosaa jne paljon helpommin, ku Hondaan, Suzukiin tms. Helppo kysellä varikolla osia rahaa vastaan, ku aina löytyy.
 
Itse ehdottaisin, että ihan heittämällä kusiainen ekaks alle. Ei mitään järkeä lähteä kylmiltään tonnarilla rataa ajamaan, vaikka olis kuinka ajanut liikeenteessä sata vuotta. Ei mitään järkeä. Kusiaisella pääsee kuitenkin treenaamisella sellaisiin vauhteihin, joihin nuo yllä mainitut tonnaritkaan eivät pääse. Siis jos on jollain tapaa oikeasti tavoitteellista ajoa.

Höpöhöpö

Kuten Scuuba kiteytti hyvin tuossa, ei ole väärää tapaa.

Jos haluat puljata enemmän renkaiden kanssa, niin Michelin/Pirelli.
Jos haluat puljata vähemmän renkaiden kanssa, niin Dunlop.

Tai ainakin näin mun kaveripiirissä. :;):

fix'd :D
 
Höpöhöpö

Kuten Scuuba kiteytti hyvin tuossa, ei ole väärää tapaa.fix'd :D

Juu, olet ihan oikeassa. Ei ole väärää tapaa. Jokaisella on omat tavoitteensa ja tärkeintä on hyvä fiilis! Scuuba ajaa omaa vauhtiaan ja nopeammat sitten sitä omaansa. Scuuban perustelut oikein päteviä. Fiiliksen ja oman tavoitetason mukaan. Harva silti suosittelee ekaks treenipyöräks tonnaria. Itse suosittelisin jotain RC390/ R3 ja sitten orgin AT2:lle oppimaan rata-ajon perusteet. Se kurssi oli omalle lapselle se, mikä johdatti eteenpäin.
 
Itse ehdottaisin, että ihan heittämällä kusiainen ekaks alle. Ei mitään järkeä lähteä kylmiltään tonnarilla rataa ajamaan, vaikka olis kuinka ajanut liikeenteessä sata vuotta. Ei mitään järkeä. Kusiaisella pääsee kuitenkin treenaamisella sellaisiin vauhteihin, joihin nuo yllä mainitut tonnaritkaan eivät pääse. Siis jos on jollain tapaa oikeasti tavoitteellista ajoa. R6:sia on kuitenkin ihan helkutin hankala löytää tällä hetkellä. Jos löytää, niin on myyjän markkinat. Suosittelen silti R6 sen takia, että se on kuitenkin käytetyin ratapyörä (ainakin Suomessa) ja siihen löytyy varaosaa jne paljon helpommin, ku Hondaan, Suzukiin tms. Helppo kysellä varikolla osia rahaa vastaan, ku aina löytyy.

Ei kai niitä R6:ia löydy kun ne on kaikki Track Punkilla. :)-

Mutta joo, R6R on hyvä, siihen saa kaikkea helposti, vanhalla R6:llakin olen pärjäillyt, mutta se teettä vähän enemmän töitä osien hankinnassa ja elektroniikka on melko rajoittunut, muuten kelpo treenipeli sekin.
 
Ei kai niitä R6:ia löydy kun ne on kaikki Track Punkilla. :)-

Mutta joo, R6R on hyvä, siihen saa kaikkea helposti, vanhalla R6:llakin olen pärjäillyt, mutta se teettä vähän enemmän töitä osien hankinnassa ja elektroniikka on melko rajoittunut, muuten kelpo treenipeli sekin.

No perkule, mut on se kyl aika perushyvä ratapyörä lähtee liikenteeseen tuo vanhempi R6. Näin mua on opetettu:WAZAAP:. Sillä kelpo treenipelillä (2006 -2008 R6) ajeltiin myös stokissa Kymillä aika-ajoissa kolmoseks (1:56..) ja Alasraadossa kutokseks (1:20..).

Alkuperäinen kysyjä... Hanki Joku kusiainen, mene Orgin AT2-kurssille, nauti ajamisesta, opi joka kerta jotain, kysele opettajilta ja kovilta kuskeiilta. Näin meidän teini eteni. On paljon juttuja, jotka voi jättää omaan arvoonsa. Täällä on paljon keulijoita, jotka ovat elämänsä dataajia ja mestareita, mutta eivät kuitenkaan osaa ajaa.. Kuskista se on kiinni. Kusiainen alle ja radalle treenaamaan perkule. Mutka mutkalta ja ajolinja haltuun. Sit, ku homma kehittyy, ni säätäämään jotain dataa jne. . Noihin datoihin ja lässyihin keskitytään täällä aivan liikaa. Eivät paranna kenenkään perus ratakuskin ajoa.
 
Joo, varmasti tässä kuski on rajoittavampi tekijä kuin pyörä. Ja alustahan tuossa MT:ssä on se heikkous, sen huomaa jo katuajossakin. Saisihan tuohon ainakin Öhlinsiltä ja Bitubolta kilkettä alustapäivitykseen, mutta en ole ihan varma että puolentoista tonnin alustapäivitys tuohon olisi kuitenkaan sen vaivan väärti.
Jos se MT on nappi pyörä sun tarpeisiin noin muutoin kuin alustan osalta, niin ehdottomasti kannattaa ladata vähintään se puolentoista tonnin alustapäivitys siihen.
Jos taasen mieli halajaa jotain muuta kuin alustaltaankin kunnossa olevaa MT:tä, niin sitten tietenkään ei.
 
Ei tosiaan hyviä kuusatkuja kauheasti ole, sitten kun sellasen saa niin "tarvii" shifterin, alustapäivitystä putkiston ja rahaa palaa koska kaikki sanoo että vakiona on ihan kuraa. Sitten kun ostaa ratavalmiin niin pieni ihme jos löytyy sellainen minkä historia tiedossa ja ei tarvitse mihinkään isoon remppaan polttaa rahaa. Siinä mielessä se oma jonka tietää voisi olla kannattava päivittää. Veikkaan että alusta, ecu modauksilla vois saada aika mukavan ja jos vähillä kilsoilla ei ainakaan kone heti räjähdä.
 
...Sillä kelpo treenipelillä (2006 -2008 R6)...

Tarkoitin tuota edeltävää mallia, eli 2003-2005. Mulla on 2005 (eroaa kahdesta edeltävästä vuosimallista jarrujen, keulan ja ruiskurungon osalta) ja silläkin roikkuu jokkiksessa muiden mukana. :thumbup:
 
Itse olin vastaavassa tilanteessa vuosi sitten. Lopulta päädyin k7 kilogixeriin, kun vähän ajettu, putkivireinen sekä säädetty, teknisesti toimiva (kerran kaadettu ja siksi ruma) pyörä osui kohdalle. Kokemusta oli kyllä runsaasti tehokkaista katupyöristä ja rataakin oli ajettu useamman kerran muilla pyörillä. Kovasti kyllä varoiteltiin, että älä osta tonnaria, liian tehokas ekaksi ratapyöräksi. No tähän on ratkaisuna jo se täälläkin esitetty isolla vaihteella ajaminen. Alastarolla kun vetää kolmosella koko radan niin ei ole juurikaan vaaraa, että pyörä lähtisi käsistä tehon takia missään kohtaa. Taitojen kehittyessä sitten pienempää pesään. Ja onhan tuo kilogixer ihan huikean hauska peli ajaa. Silloin harvoin, kun sen puikkoihin pääsee niin on hymy korvissa :)

Nyt vuosi pyörän hankinnan jälkeen voi todeta, että onhan sitä rahaa palanut päivityksiin. Nyt alusta sekä jarrut päivitetty ja pelkästään niihin on rahaa palanut reilut kolme harrasteyksikköä sekä ajovarusteisiinkin mennyt jo tonni. Näköpiirissä tulevan off-seasonin aikana kaikenlaista päivitystä pyörään sekä omaan ajovarustukseen. Pitäisi hommata GPS-mokkulaa sekä kameraa ja kypäräkin pitäisi varmaan uusia. Noh, minulle ja varmaan monelle muullekin pyörän rakentaminen ja varustelu on osa harrastusta.

Yritän tässä kertoa, että osta valmiiksi rakennettu kilvellinen ratapyörä niin pääset halvemmalla.
 
Kovasti kyllä varoiteltiin, että älä osta tonnaria, liian tehokas ekaksi ratapyöräksi. No tähän on ratkaisuna jo se täälläkin esitetty isolla vaihteella ajaminen. Alastarolla kun vetää kolmosella koko radan niin ei ole juurikaan vaaraa, että pyörä lähtisi käsistä tehon takia missään kohtaa.
Ja tuollakin tavalla pääsee alastarossa keposesti alle 1:30 kierrosaikoja, eli nopeen ryhmän vauhtia.
 
Back
Ylös