Mikä merkki?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JIMJAK
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hieno Kawa sulla. Jotenkin noissa vanhoissa pyörissä on minusta enemmän henkeä kuin uudemmissa. Vaikka ajoominaisuudet eivät ole kovin kehuttavat nykypyöriin verrattuna mutta kyllähän kunnon moottoripyörässä on polkustartti, pinnavanteet, moottori näkyvissä ja pientä laittoa aina talvisin
smile_org.gif


Mietin pitkään minkälaisen pyörän ostaisin, mutta kun en ole mikään merkkiuskollinen tai vauhdin perään niin vanhemmat pyörät ovat lähellä sydäntä.
 
Tallista (jos sellainen olisi) löytyy:
ZX9-R -99 (siis ei veteraanipyörä)
DKW NZ-250 -41
Solifer Export -73
 
Moi tarramies.

Tunnut epäilevän kommenttejani. Epäillähän aina voi.

- Jos H2 oli nopein, miksihän sillä ei noita em. nopeusennätyksiä tehty???

- Jos perehtyisit muutoksiin mitä -76 malliin tehtiin, ehkäpä olisit samaa mieltä kanssani. Halutuin ja paras ei mielestäni ole aina sama asia. Kyllähän kivikautinen kirveskin on haluttu...

- Missä mielessä kantaisä on tuutti?? Ei se ollut ensimmäinen nelitahti, eikä edes nopein aikalaisensa (Kawa 500 oli nopeampi).
Myönnän, että hyvän nelariprätkän tekivät, mutta Z1:stä vaan pidetään kaikkien superpyörien esi-isukkina tuolla isossa mualimassa, ehkäpä tuon kiistattoman aikakautensa ylivoimaisuuden johdosta.

Voit tietysti olla vaikka minkälainen wanha tietäjä ja harrastaja, mutta pistä faktoja peliin äläkä urputa.
 
Tuutin omistajana yritän olla puolueeton, mutta kyllä tuuttia taidetaan pitää supersport-pyörien 'esi-isänä', jos niin nyt voi sanoa. Vaikkakin kannesta löytyy vain yksi nokka-akseli, mutta vuonna -68(69) pyörä oli aika edistyksellinen monella tavalla kun se esiteltiin oliko nyt Tokyo motor showssa..

Olihan siinä se levyjarru kasattu etupäähän, ja onni että oli, taisivat japanin pojat miettiä pitkään kumman kahdesta prototyypistä esittelevät; levyjarrullisen ja rumpumallisen.

Ja aikapitkällehän nuo supersport pyörät ovat vieläkin nelitahti+nelisylinterisiä eikä 3..toisin kuin H1 tai H2 esim. olivat...

omasta mielestäni nopein ei välttämättä ole paras, eikä se esi-isä. Pelkkä rengaskin menee aika kovaa jos sen tiputtaa lentokoneesta..

En ole mikään kawa tai honda tuntija joten en ala tässä väittelemään, mutta jos tuolla kawa 500:lla tarkoitat -69 mallia (500 Mach III), niinkä eikö tehdas ilmoita sille tehoksi 60 hp kun tuutin -69 k0:ssa niitä ilmoitettiin 67 hp..huipuista en sitten tiedä mutta kumpi meni silloin kovempaa?
vaikuttaako kaksitahtisuus tähän, en tiedä..?!

062802moto_prv.gif


Sen jälkeenhän kun Kawa kopioi, eikun siis itse keksi että neljä sylinteriäkin voi laittaa mopoon niin alkoivat kawatkin kulkea ja olla siltä kansitekniikaltakin edistyksellisempiä kuin hondat kun laittoivat kaksi nokkaa..hondaltahan meni melkein kymmenen vuotta ennen kun se esitteli kaksi nokkaakselisen version tuutista (CB750KZ).

Sitä en käy kieltämään etteikö kawat ole hienoja pelejä. Ja varmasti z900 oli taas hieman edistyksellisempi kun tuutit, mutta peruskonsepti taisi olla aika sama.

Toivottavasti kukaan ei ota turhia kierroksia tästä, kuten sanoin niin en ole mikään asiantuntija..
 
Harmittaa että provosoiduin tyhjästä. Hienoja prätkiä ja edelläkävijöitä toki tuutit ovat ja pääasia että jaappaninpoijjaat alkoivat aikoinaan tekemään prätkiä.
Mitenhän olisi muuten käynyt??
wink.gif


Toivottavasti Teitä vanhus-orggislaisiakin näkee Helsingissä Metsäläntiellä Maunulan majalla joka parittoman viikon keskiviikkona (seuraavan kerran 27.8) n. klo 17-20, jolloin toinen toistaan upeampia wanhuksia on ihasteltavana pihamaalla.
Ja ne saundit kruunaa kaiken..

T:
blush.gif
ja elr-värinen Z900.
 
Pitänee laittaa kiirettä pyörän kasaukseen jotta kerkiäisi vielä syksyllä johonkin kokousajoon tai syysajoon.

Innostuin 'pieneen' huoltooperaatioon joka paisuikin eilen siihen että nostetteen moottoria irti rungosta kaverin kanssa.

Tuutissa on monia hyviä insinöörin väläyksiä kuten esim. venttiilien säätö systeemi.

Huonoja väläyksiä on sitten ehkä enemmän, kuten esim.

-Pinnapulttien upottaminen muoviin, esim. ilmanputsari
-ristipääruuvit moottorissa (tästä syystä irroitettiin koko moottori että saatiin muutama jämähtänyt ruuvi auki ja venakoppa irti)

no, sunnuntaina pitäisi osien tulla maaluksesta joten ehkä silloin pyörä on taas muutenkin kasassa ja alkuperäisen näköinen paukuttaja.
 
Ittellä on vm73 Suzuki GT380...

Ikää pyörällä on 11 vuotta enemmän ku kuskilla ja pyörä on melko raato... ...vielä.
 
täällä on ollu tällanen palsta enkä oo huomannu eikä kukaan ole kertonu, noh,,

mulla vähän liian uusia nuo mopot, tai ehkä gpz1100 i unitrak kawasaki vm.1983 lasketaan jo veteraaniksi. sellaiseksi käsittääkseni on yleisesti lasketeltu yli 15 vuotiaat moottoripyörät.

gpz:ssa on jonkun aikaa, mitä lie pari vuotta, ollu jonkullainen projekti päällänsä, osia haettu sieltä täältä ja lievä pakokaasunkierrätysjärjestelmä on asenteilla silleen pikkuhilijaa, siis jotku kutsuvat sitä turboksi. tehoa ei ole tarkotus otta sen kummemmin, muuta ku pensankulutusta vain laskia ja matka ajoa vähän mukavoittaa lievän väännönlisäyksen saattamana.

parisen kesää kerkesin ajellakin gpztalla, silleen ihan vakiona ja kävin sillä mm. norjassa, sekä baltian kautta saksassa zytaniassa, jossa on eräs kawakaupunki, vanhoille z-kawoille tarkoitettu ralli siis. mukawa prätkä, ihanine tärinöineen ja hajuineen.

toinen on liian uusi, mutta se onkin kärpiö, tulevaisuuden mallia, ainakin 2005,,, ei vaiskaan sen perusta on zzr1100 c-malli ja syntymäajankohta löytyy dokumenteista 31.1.1992 klo. 15.00 kawasakin tehdas.

sen toin saksasta vuonna 2000 ite ajamalla.

gpz on ollut suomessa alusta asti.

tai japanissa tietysti tehty.

molemmat ovat kivoja, mutta gpz, wanhempi, on mieluisampi ja nautittavampi vehe, siinä on sitä jotakin... thing.

z1 rikkoi kaikki mahdolliset nopeusennätykset silloin 70-luvun alkupuolella. h2 oli kait huipuissa lähes yhtä nopea, mutta paljon vaikeampi ajettava ja kiihytyksissä nakkas keulan pystyyn, tehopainosuhe ois voinu sinänsä olla edukkaampi kun verrataan numeroina z1 ja h2.

tuutti oli se superpyörä, jota ite penskana ihmettelin,

kansi oli yhdellä nokalla ja kuivasumppuvoitelu ym. mutta ruuvisäätöiset venttiilit olivat helpommat säädellä kuin kawoissa on kaks nokkaa ja palat, jotka tosin pitävät säätönsä paljon pitempään, sekä rullalaakeroitu alakerta, joka on maailmankuulu kestävyydestään.

hondan tuutissa oli aluksi 67hv ja 1972 tulleessa kawasakin z1:ssä 83hv.

nykyään sellaisia viissatasen peruspyörän teholukuja, mutta,,,
oli niissä muuta, sitä taas, jotakin..

jos valita pitäisi niin ottaisin molemmat, mutta kawan ensiksi, jostain syystä...
 
Kawasaki Z1 900 kopioitu mukamas tuutin Hondasta. Aika härski väite. Pelit poikkeavat tekniikaltaan täysin toisistaan jos niiden rakenteisiin perehtyy.

Hieman Z1 mallin historiaa:
Kawasakilla oli vuonna -69 suunnitteilla 4-tahtinen, 4-pyttyinen kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustettu moottoripyörä. Tuo Hondan CB 750 julkaisu -69 pysäytti suunnittelijat hetkeksi, jonka jälkeen "New York Steak" mallin (myöhemmin sai nimen Z1 900 Super four)suunnittelu sai alkusykäyksensä ja keväällä -72 ekat sarjatuotannon pelit näkivät auringonvalonsa.

Mistään muiden kopiosta ei ollut kysymys. Z1 Kawassa oli ekana nelipyttyisenä käytössä :

Edistyksellinen kansitekniikka (Hemimäiset palotilat nokka-akselien vaikuttaessa suoraan venttilien päihin ohjainkuppien ja yläpuolisien säätöpalojen välityksellä)

Kampiakseli oli tehty rullalaakerein prässäämällä osat toisiinsa jolloin voitiin käyttää kevyitä kiertokankia, yksi vastapainoista oli työstetty ensiörattaaksi kytkimelle.(jolloin ensiöketjua ei tarvita)

Näiden lisäksi moottori oli märkäsumppu voitelulla, eli öljy ovat koneen sisällä ja erillistä öljysäiliötä letkuineen ei tarvita.
Takaketjulle hoiti voitelun erillinen öljypumppu, joka sai käyttövoimansa toisiovedon eturattaalta erillisestä säiliöstä toisen sivukopan alta. Moottorin huohotuskaasut johdettiin takaisin ilmanpuhdistin koteloon, josta takaisin uudelleen poltettavaksi kaasareille ja palotiloihin.

Muotoilultaan peli oli omaa rohkeaa linjaa vetävä, perälippoineen.

Aika monta näistä ideoista on käytössä tänäkin päivänä, kuka sitten kopioi ja ketä?

Räikein kopio taisi olla -77 Suzuki GS 750 jonka motti oli suora kopio Z1 koneesta. Tuon jälkeen kopiointi oli enemmän tyyli kuin poikkeus.

Näillä perusteilla Z1 Kawasaki oli eka Superpyörä.
 
niin, sen verran lisähuomiona, että kawasaki suunnitteli silloin 1969 750cm3 kokoista, mutta kun honda tuli omallaan, niin päättivät kawasakilla tehdäkin siitä suuremman, eli 903cm3 z1 lopulta tuli, ja itseasiassa sen prototyyppejä oli ajossa jo varhain 1971, siis z1 900 kawoja, kun 60-luvun puolelta saakka oli ollut valmis tekniikka-aihio ja pannu kaikkineen, siis tosin kolmevarttilitraisena.

etupäässä japaninmarkkinoille, missä laki salli maximissaan 750cm3 myllyt, kawasaki teki samaan aikaan rinnakkaismallin nimeltään z2, 738cm3 moottorilla.
 
Vähän huumoria peliin, eihän täällä ketään kai tosisaan ole kopioinninsta syyttänyt.
wink.gif
Yksi tosiasia on se että Kawat tosiaan olivat edistyksellisiä 'superpyöriä'.

Mutta toinen tosiasia on se että Honda taisi esitellä oman 'superpyöränsä' ensin, sen takia tässä ensimmäisestä superpyörä väittelyssä on varmaan aina kaksi oikeaa vastausta, riippuen katsooko maailmaa hondan vai kawan lasisen läpi.
 
honda on toki maailman suurin ja vanhin oikea moottoripyörätehdas...

heh..

tässä ei lasketa maamoottoreita tai -talouskoneita... virniöitä.


kawa tekee lentokoneita ja kawasaki on ollut olemassa 1878 vuodesta saakka firmana.
 
Kyllä mun mielestä ensimmäinen TODELLINEN superbike oli vm 1962-mallinen Tunturi 49,4cc !
Tästä legendaarisesta killeristä on kopipoitu lukemattomia hienoja yksityiskohtia tämän päivän superpyöriin.
Kattokaa vaikka ite!! :


Älkääkä olko niin vakavia!
 
Honda CB 125 Twin -82. Sopivan vanhan (vuoden vanhempi kuin omistajansa!) tyttönen miulle
tounge.gif
 
-83 Kawa GPz 1100 unitrakilla sitä vielä minäkin. Kymppitonni tänä kesänä, kolme suvea pörrätty sillä nyt 20tkm takana. Talvella taas varmaan osittain muttereiksi, ellen sitten myy...
Tosissaan, pitäisi moottori vamaankin maalata, mikäköhän maali siinä pysyisi? Ettei vetäisi harmaaksi. Muuten ei pataan tarvitsisi kajota, hiukka häiritsee lohkon ja moottorirungon välistä tihkuva öljy, tiiviste lienee kovettunut, mutta se on pientä vielä. Jos tiivisteen vaihtoon innostun niin kaipa sen siinä samalla rengastaakin. Belgiassa on kyllä käynnissä V-MAX:in etsintä, mutta voisihan tuon KaWanhuksen säilöä...
lookaround_orig.gif
 
Ja nyt on tallissa Z900:n lisäksi myös museoitu Kawasaki S2/350cc vm- 1972.
Se komipyttyinen pärisijä
sport05.gif
 
on se hurrrrrja.

onnea teitille, uuelle s2:lle, siis sulle uuelle, museoikäinen on jo kohta mieheniässä.

mites jos nainen tulee miehen ikään? tätä olen tuuminut jo vuosia, alkaako kuten luulisi ilmeisesti naiselle kasvaa naavaa ylähuulen päälle, näyttäisi varsinkin kreikkalaisnaisille näin käyvän, ja pulkaarialaisille kuulantyöntäjille.. hehiö.

mites se zl projektin kanssa mennee, kuulin, notta oisit etsiskellyt mahollisesti eliminaattoriaki?
 
Back
Ylös