Mikä näistä matkapyöräksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ana
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

ana

New member
Mikä näistä seuraavaksi matkapyöräksi???
1200LT 1200GT vaiko 1150RT tässä mulla pulma kerokaa
se paras valinta. VM noin 99-03. Vai jatkanko GTR kawalla?
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802moto_prv.gif

1200GT olis se jonka ottaisin nyt jos olisi rahaa, jodun kuitenkin ajamaan edelleen R1100RT:llä.
LT:tä pidän liian sohvana ja pienemmille mutka teille sopimattomana. RT on ihan hyvä yleispyörä, mutta tuo GT olisi kuitenkin mun makuuni sen pikkasen suuremman tehon takia.

Miten olisi tuo R1200RT  (-05 -> ) ainakin minulle positiivinen yllätys jos vertaa vanhaan 1150:een, vaatisi vähän lisää fyffeä  :peukutpystyyn

... Vai jatkanko GTR kawalla?
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802moto_prv.gif
JOVVAIN...!
sport05.gif

...Naaaaaa tolla kawalla ei kuitenkaan enää kannata jatkaa, se nyt on selvä..
biggrin.gif

Kaikki yhtä hyviä omiin tarkoituksiinsa, mutta mikä olikaan se sinun käyttöympäristö ja tarkoitus ?

-pitkää matkaa ?
-kylmässä ajoa ?
-huonossa säässä ?
-satunnaista matkaa ?
-mutkatietä ?
-asfalttia ?
-yksin vai kaksin ?
-roipetta mukaan vai kortti ?
-rauhallista ajoa vai nopeaa ?

Itelläni on LT ja se on ehdoton kun jutaan lappiin tms. suhteellisen hyviä ja suoria teitä. Hiekkateille saati rompoliin sillä ei ole mitään asiaa... .GT on taasen vain 80 kg kevyempi kuin LT mutta huomattavasti parempi jo hiekkateillä. Kate surkeempi tietysti, saati tuo plexi. Taittuu huomattavasti paremmin mutkatiellä. Ajoasento on jo enemmän käsien päällä, että ei niin hyvä ainakaan meikäläiselle (182/72) kuin LT.

No sitten jos tuo mylly saa olla Boxeri, niin tuo RT on varmaan sinun valintasi, sehän menee kaikilla pinnoilla, VARSINKIN tämä uudempi 1200. Siis ihan metsäautotielläkin aivan kuten joku GS eikä paina kun jokusen 230 kg ? Silti on matkapyörä jolla kuitenkin voi poiketa "rämeeseen". Plexin takaa vaan tulee kaikenmaailman pyörteet ja sadesäällä vedet silmille. Mikään ohjaamo ei ole niin hyvin suojattu kuin LT:n.
sport05.gif

Juu, funtsaa vaan ensin tuo Vanhemmanjutaajan checklista läpi. Eli haetko matkapyörää vai MATKApyörää.

Itse en voi kehua mitenkään laajalla mp-kokemuksella kun LT on eka oma pyöräni ja sillä olen nyt tähän mennessä selvinnyt kunnialla 40 tonnia ja kuukauden päästä toivottavasti vielä Amerikan läpikin.
Kuitenkin olen päässyt tässä viime aikoina kokeilemaan ns. "tavallisiakin" pyöriä (1200 GS, uusi R 1200RT, ja Yamahan DragStar). Kaikkihan on tietysti makuasioita - ei siinä mitään - mutta jos olisin aloittanut pyöräharrastukseni ns. oikeaoppisesti jollain kuussatasella tai vastaavalla, niin siihen olisi homma takuulla jäänyt. Nyt vasta osaan nostaa hattua customeilla ynnä nakupyörillä sateessa tai kylmässä päästeleville oikeille motskarihemmoille. Ei sitä ole tähän asti tiennytkään mitä on pitää kiinni tärisevistä kahvoista tuulen repiessä ja ötököiden paukkuessa visiiriin samalla kun miettii, että enää 500 kilsaa jäljellä...

No, jokaisella on omat mieltymyksensä ja niiden sekä käyttötarkoituksen mukaan pitää päätöksiä tehdä. Ei LT mikään ässä sorateillä ole, se on selvää. Ja jokainen osaa arvata istuuko kuusi / kahdeksan tuntia putkeen (mamman kanssa) mieluummin sohvalla vai jakkaralla. Mutta on se vielä moottoripyörä Wingiin verrattuna
tounge.gif

Onnea päätöksille!

t. pozo

062802moto_prv.gif

Kumpaa GT:ta tarkoitat, sitä uudempaa mallia vai vanhempaa mallia? ...Varmaankin sitä vanhempaa mallia.
Pyörästä on vain vähän kokemuksia, mutta ne on positiivisia.
Moottori on mukavan tehokas.

GTR on aika sporttinen, joten GT on lähempänä aiempaa pyörääsi.
Itselläni on 1200LT ja se on tosiaankin matkapyörä. Sen hyviä puolia on hyvä pysty ajoasento, erittäin suojaava kate, hyvä kaksi päällä (jos kyydissäolija saa päättää pyörästä, niin LT on hänen mielestään paras vaihtoehto).
Huonoja puolia on se ettei se oli kaikkein sppottisimpia ja on melko painava.
Toisaalta tiukat kurvit tuntuu haastavilta kohtuullisemmissakin nopeuksissa.

R1150RT on ihan oma pyöränsä. Se tosiaankin täytyy itse testata (kuten muutkin pyörät). Moottorin luonno on ihan omanlaisensa. ja se tärinä tyhjäkäynnillä on mielenkiintoinen. Itse en innostunut pyörästä.

Itse olen ajellut vuosien saatossa jos jonkun näköisiä ja kokoisia pyöriä, LT:tä viimeiset 2 vuotta ja n. 35000 km. Onhan tuo LT painava, mutta vaan paikallaan ja tosi hitaissa parkkipaikkanopeuksissa. Siihen tottuu kyllä nopeasti. Ehdottomasti mukavin noista, mutta tehottomin. Itse ajan 8 km sorateitä joka
päivä kun pyörän selkään hyppään. LT on soratiellä ihan ok, tottumus kysymys. Viime viikolla koeajoin uuden GT:n. Vaihtelevia teitä n. 2 tuntia. Olihan se LT:n jälkeen tehokas ja kivan kevyt, ketterä. En silti tykännyt. Mielestäni satula on tosi huono, heikko tuulensuoja ( LT:n jälkeen ), vaihteet klonksu, ruma,jne. Ei meikäläisen pyörä. Mielummin sitten suoraan S:ään. Sitten noi bokserit on taas oma juttunsa. Ne täristimet ei ole meikäläisen juttu sitten alkuunkaan. Onnea valintaan, minkä ikinä sitten valitsetkin. Se on varmaan se oikea SINULLE.

Kävin juhannuksen jälkeen koajamassa tunnin lenkin tuota uutta GT:tä, ja kyllähän se tuon nykysien 6v vanhan RT:n jälkeen tuntui mukavalta ajokilta. Positiivista oli tietty tehot, rivikoneen sametinpehmeys ja cruise (lisävaruste). Ajoasennosta tykkäsin myös, tosin RT:ssä on suojaavammat katteet. Eipä tuossa nykyisessä RT:ssäkään varsinaista vikaa ole.

Nyt, jos pyörää vaihtaisin niin valintani olisi tuo GT, tosin GS on käynyt myös mielessä – semmoisen voisi ostaa kakkospyöräksi.  
wink.gif

Minulla on mopokuume äitynyt pahaksi, ja haluaisin päivittää nykyisen vaikkei nykyisessäkään mitään ongelmaa ole.

Aluksi pidin selviönä, että haluan jatkossakin ajaa bokserilla, ja näin itseni sieluni silmin RT:n puikoissa. Kun sitten kävin ajamassa R1150RT:llä lyhyehkön lenkin, totesin, että se on liian sohva minulle, ja muutenkin jopa moottori tuntui jotenkin kolkommalta. Voin kyllä ymmärtää, että siinä on todella mukava istua vaikka useampikin tunti päivässä, eikä ajaminen rasita.

Niinpä pyöräytin takkini kuin Väyrynen ikään, ja kävin ajamassa GT:n (vm 03), johon sitten ihastuin.
buttrock.gif
Moottorihan siinä on tosiaan pirteä ja käynti (jota en ennen osannut bokserissa moittia
smile_org.gif
) tasainen. Ajoasentokin oli kevyt etunoja, aikalailla samanlainen kuin nykyisessä R1100RS:ssä.

Tosin kuten toisesta postauksesta käy ilmi, puolisko ei ole lainkaan vakuuttunut tuosta GT:stä, ja siten pähkäily jatkuu.

Seuraavana varmaan käyn vielä huvikseen ajamassa K1200RS:n, ja sitten pitääkin ottaa askel FJR:n/Pannarin suuntaan.
confused_orig.gif

Tämän kesän olen tuolla uudella GT:llä pöristellyt ja eihän se missään nimessä niin suojaava ja mukava ole suoraan körötellä kuin LT. Jos haluat leppoisaa matkustusnautintoa, niin ilman muuta LT tai RT kevyempänä vaihtoehtona. Jos taasen mutkia haluat päästellä ja teholla on merkitystä, niin GT tai varauksella RT -joka kuulemma on yllättävän ketterä mutkateillä. GS:ää olen itse kerran kokeillut ja piru että sillä oli kiva ajella. Jotenkin GS aina pyörii tuolla takaraivossa ja on se niin ruma että voisin siihen joskus vaikka sortua
biggrin.gif
.

GT:n vaihdelaatikko on yhtä meluton kuin S/R sisaruksienkin. Eli clonks kuuluu 1-2-3 vaihteilla. Sen joko hyväksyy tai sitten ei. Itse hyväksynyt ja muotoilua on minulle moni pyörän nähtyään kehunut, joten rumuus näyttää kääntyvä kauneudeksi, kunhan silmä tottuu
tounge.gif
.

Se mitä uudesta GT:stä olen nyt kokemusta saanut, niin istuin ei ole kaikista onnistunein siirtymätaipaleiden tylsille osuuksille ja korkea tuulilasi ikäväkseni tuottaa ihmeellistä puuskaista pyöritystä >130km/h vauhdissa. Mutta voi hyvät hyssykät sitä onnetonta torven ininää mitä napin painallus tuottaa. Ihan hävettää.
033102ass_1_prv.gif
Uusissa bemuissa taitaa kaikissa olla sama ominaisuus.

Tämän kesän olen tuolla uudella GT:llä pöristellyt ja eihän se missään nimessä niin suojaava ja mukava ole suoraan körötellä kuin LT. Jos haluat leppoisaa matkustusnautintoa, niin ilman muuta LT tai RT kevyempänä vaihtoehtona. Jos taasen mutkia haluat päästellä ja teholla on merkitystä, niin GT tai varauksella RT -joka kuulemma on yllättävän ketterä mutkateillä. GS:ää olen itse kerran kokeillut ja piru että sillä oli kiva ajella. Jotenkin GS aina pyörii tuolla takaraivossa ja on se niin ruma että voisin siihen joskus vaikka sortua
biggrin.gif
.
Pakko vähän puuttua.
biggrin.gif
Jos mutkaa haluaa päästellä, ja tuo on kriteeri, niin luonnollinen jatkumo R1100RS:lle on R1200ST.

Moottorihan tuossa on viritysasteeltaan samalla tasolla kuin RT:ssä, mutta painoa vähemmän ja muutenkin tuo on enemmän mopo kuin sohva...

GS:stä olen samaa mieltä... Helevetti kun houkuttaa. Kai sitä on tulossa vanhaksi.
tounge.gif

R1200GS Adventure on ehdottomasti paras matkapyörä, Vaikka maailman ympäri. Tai Eurooppa turneelle.

Joo toi GS on paras ja hauskin pyörä mitä mulla on ollut.
Ennen ajelin jollain katu- ja maantiepyörillä, mutta sitten ymmärsin ostaa ton GS:ssän.

Se on tosi monipuolinen ja innoittava.

Sillä voi ajella vaikka Saksan moottoriteitä päivän 160 km/h nopeuksilla, eikä mitään ongelmaa, vaikka kaks päällä ja kamat, niinkuin tehtiin kavereiden kanssa viime vuonna. Tai sillä voi kurvailla kotimaisilla asfalteilla naama virneessä tai vaikka radalla ( Kemorassa 4 kertaa tänä vuonna)
Se ei pelkää hiekkateitä tai jotain Lapin hiekkapolkuja.
Siinä kokee luonnonkin ihan toisin kuin jossain E4 tiellä.

Aivan mahtava pyörä.
Mulla on toi R1100GS, mutta se uusi R1200GS on vielä parempi, enemmän tehoa ja vähemmän painoa. Ja se R1200 GS Adventure on kaiken huippu.

Ainoa puute on katteiden pienuus ( siis pieni tuulilasi )
Jos haluaa ajaa niin, että tuulesta ei ole tietoakaan eikä vauhdista niin sitten joku LT on varmaan valinta. Sehän vastaa varmaan jotain kotisohvalla istuskelua.
Mutta sillä tavalla jää moottoripyöräilyn nautinnostakin paljon kokematta.
sad_orig.gif
sad_orig.gif
sad_orig.gif

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

PS. Se vaan vaatii tiettyä avarakatseisuutta ja keskiarvosta poikkemista, että uskaltaa ostaa tuommoisen GS:ssän täällä Suomessa. Saksassa ne on kyllä sen jo ymmärtäneet. Ei se ehkä ole kaikkein kaunein pyörä. Bemarimeetingissä, missä oltiin kavereiden kanssa viime vuonna niin GS:ssiä oli varmaan yli puolet kaikista 30.000 pyörästä.

PS2: Ai niin sulla oli tuo vuosimallitoive siinä kysymyksessä.
Osta R1150 GS tai R1150 GS Adventure. Siinä on sulle mainio matkapyörä ja pyörä muuhunkin huvitteluun. Tai R1100GS:ssän saa vielä halvemmalla, eikä sekään ole mitenkään vaatimaton. Mulla on se ja olen tosi tyytyväinen. Kulkee lujaa ja toimii mainiosti. painoa on enemmän kuin näissä uusissa, joten en mene suolle.

Voisin tietysti kopioida suoraan Pekan kirjoituksen, niin samanlainen on meillä toi pyörähistoria. Mutta kyllä se niin on että ei taida mulle enää "pelkkää" katupyörää tulla. Osta GS, ei tarvitse katua.

Kävin koeajamassa R 1200 GS:n viime keväänä. Mahtava pyörä. Vain siitä syystä en ostanut, että RM Heinon tarjous omastani vaihdossa oli niin surkea.

Kesän Euroopan-turneella sattuma johdatti mut Garmisch-Partenkirchenin BMW-miittiin (oikeastaan pitäisi kai puhua BMW-messuista). Siellä mulle kirkastui, että ehdottomasti haluan GS Adventuren. Sellaisen ostan heti, kun saan nykyisen pyöräni myytyä (R 1150 RS, rek. -03, jos ketä kiinnostaa). Tietysti mun pitäisi nyt kovasti kehua RS:ää, jos sen haluan myydä, mutta kyllä GS on parempi, ainakin mulle. Ainoa missä se häviää, on ulkonäkö, mutta kun GS:ää aikansa katselee, niin sekin näyttää aika hyvältä. Kauneushan on....kaikki tietää, kenen silmässä. Uskokaa tai älkää, ei mene kauaa, kun jo nuo neliskanttiset alumiinilaukutkin alkaa näyttää hyviltä :-)

Jostain netistä luin, että GS on ollut seitsemänä vuotena Saksan eniten rekisteröity pyörämalli. Jos tieto pitää paikkansa, niin se on aika hyvin tuon hintaluokan pyörältä. Siinä täytyy olla jotain erinomaista. Joka tapauksessa jokainen joka on vähänkin Alpeilla ajellut, varmasti on huomannut, että välillä ei vastaan näytä tulevan mitään muuta kuin bokserienskoja, häkellyttäviä määriä suorastaan.

Juu, ei tainnut olla GS noiden vaihtoehtojen joukossa viestiketjun aloittajalla. Mitään ei kuitenkaan häviä, jos käy koeajolla. Mut GS yllätti koeajossa täysin - uskon, että niin käy monelle muullekin.

Jostain netistä luin, että GS on ollut seitsemänä vuotena Saksan eniten rekisteröity pyörämalli. Jos tieto pitää paikkansa, niin se on aika hyvin tuon hintaluokan pyörältä. Siinä täytyy olla jotain erinomaista.
Paikkansa pitää - vuosista en tarkkaan mene takuuseen, mutta näin oli ainakin jo vuosia 1150 GS:n aikaan ja sama on jatkunut 1200 GS:n tultua. Seuraavina tilastossa taitavat tulla edullisemman pään japanilaiset perus/nakumallit.

Jos näitä näkö/makuasioita vielä jauhaa, niin minusta uusi Adv tuntuu vähän turhan möhköltä (jos ei lähde kaukomatkoille) normi-GS:ään verrattuna ja uusi GT taas on minusta oikein onnistuneen näköinen!

Jos näitä näkö/makuasioita vielä jauhaa, niin minusta uusi Adv tuntuu vähän turhan möhköltä (jos ei lähde kaukomatkoille) normi-GS:ään verrattuna ja uusi GT taas on minusta oikein onnistuneen näköinen!
Mitä se ulkonäkö vaikuttaa siihen fiilikseen miten upeaa sillä on ajaa.
GS:ssää on upeaa ajaa vaikka missä.
Se on oikeasti tosi hauska ja monipuolinen pyörä.

Pekka
omg.gif
omg.gif

Mitä se ulkonäkö vaikuttaa siihen fiilikseen miten upeaa sillä on ajaa.
GS:ssää on upeaa ajaa vaikka missä.
Se on oikeasti tosi hauska ja monipuolinen pyörä.

Pekka
omg.gif
omg.gif
Hondamiäskin täällä heittää aineksensa soppaan: ainoa ajamani BMW oli viime kesänä uusi GS, jumankekka XX:n kääntöympyrässä pystyi gössillä ajamaan kahdeksikkoa! Veret seisauttava kokemus, tuulensuojaa ei varmastikaan ole niin paljoa kuin esmes LT:ssä mutta maailmalta kuuluu että yllättävän hyvä suoja kumminkin. GS on minulla haaveissa, varsinkin kun toukokuisen Moselin laaksoon suuntautunut rautaperse osoitti että Saksan baanatkin ovat jo niin tukossa että XX:n kaltaiselle nopealle pyörälle ei ainakaan minun katsannossani ole paikkaa missä tehdä sitä mitä em. pyörälle parhaiten sopisi. Sääli sinänsä mutta minkäs teet. Itse himoitsen GS:ää ja haaveilen esim. kotimaan kasvojen katselemisesta muualtakin kuin vain asfalttiteitä myöten ajamalla.

Kävinpä muuten minäkin kiusaamassa eilen omaa RS:ääni Taivalkosken sorateillä, ja uskaltauduinpa jopa metsäautoteille sillä.

Oli sen verran hieno kokemus (kunhan hiekkaan taas tottui), että GS alkoi yhtäkkiä kiinnostamaan. Jotenkin en voisi kuvitella itseäni sinne harjun päälle pehmeään hiekkaan ajamaan GT:llä.
smile_org.gif

Toinen vaihtoehto olisi taas alkaa unelmoida jostain pikkukeveästä kotarista tms.

Btw, tuli testattua BT-GPS + Nokia 9300 + SmartComGPS SW, ihan toimivalta vaikutti.

(niin, kivoja hiekkateitä varmaan on myös Oulun lähistölläkin..)

Back