• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mikä on pakollista?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Il_duce
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Paperiasioissa ei kannata pihtailla. Miksi lähteä tuhansien kilometrien päähän kinaamaan jonkin poliisn tai rajavirkailijan kanssa mitä kuuluu olla mukana tai ei. Passi, rekisteriote ja Green Card aina mukana. Jos tekee tiukkaa tilan puolesta, jätä toiset kalsarit pois  
biggrin.gif

sport05.gif
Jonkin sortin matkustajavakuutus + kortti, jos napsahtaa.

Vanhat kalsarit, sukat ja t-paidat voi heittää roskiin, ja ostaa kaupasta uudet, mikäli tavaramäärän aikoo optimoida.
wink.gif
 
Mitä on mielestäsi pakollista ottaa mukaan esim. parin viikon Keski-Euroopan reissulle?
Olenko minä outo, kun minulle aina pakollisia matkavarusteita kysyttäessä tulee ensimmäisenä mieleen EA-pakkaus (ja jonkinlainen taito käyttää sitä)?

Eihän siitä nyt välttämättä itselleen juurikaan hyötyä ole jos makaa jauhelihana jonkin rotkon pohjalla, mutta matkalla voi kohdata vaikka mitä, ja jos joku toinen saa mahiksen selvitä sen takia että oman prätkän satulan alla on mainittu ensiapupakkaus niin mikäs sen parempi.

/MarcusB
 
Paperiasioissa ei kannata pihtailla. Miksi lähteä tuhansien kilometrien päähän kinaamaan jonkin poliisn tai rajavirkailijan kanssa mitä kuuluu olla mukana tai ei. Passi, rekisteriote ja Green Card aina mukana. Jos tekee tiukkaa tilan puolesta, jätä toiset kalsarit pois  
biggrin.gif

sport05.gif
Jonkin sortin matkustajavakuutus + kortti, jos napsahtaa.

Vanhat kalsarit, sukat ja t-paidat voi heittää roskiin, ja ostaa kaupasta uudet, mikäli tavaramäärän aikoo optimoida.
wink.gif
Joo, tuo unohtui! Eli matkavakuutuskortti on hyvä olla reissussa.

Mitä tuohon keskusteluun noista asiapapereista / passeista tulee, niin nuo on sen verran mitättömän kokoisia, että ei tartte jättää kalsareitakaan pois vaikka ne mukana ovatkin. Siberia opetaa nimenomaan näissä asioissa.. ..kokemuksesta höpisen..
pftroest.gif
 
Mitä on mielestäsi pakollista ottaa mukaan esim. parin viikon Keski-Euroopan reissulle?
Olenko minä outo, kun minulle aina pakollisia matkavarusteita kysyttäessä tulee ensimmäisenä mieleen EA-pakkaus (ja jonkinlainen taito käyttää sitä)?

Eihän siitä nyt välttämättä itselleen juurikaan hyötyä ole jos makaa jauhelihana jonkin rotkon pohjalla, mutta matkalla voi kohdata vaikka mitä, ja jos joku toinen saa mahiksen selvitä sen takia että oman prätkän satulan alla on mainittu ensiapupakkaus niin mikäs sen parempi.

/MarcusB
Et ole outo. Hienoa, että joku ajattelee noin
thumbs-up.gif
 
Vaikkei nyt ihan pakollista.. ..niin vara-avain tuo tiettyä turvaa. Eihän sitä tiedä vaikka sattuis se kaivon kansi olemaan siinä kohtaa..
sad_orig.gif
Ja tietty on hyvä olla mahdollisuus käyttää myös kirkasta visiiriä (poislukien ne joilla on 2 in 1, eli aurinkolippa kypärässä).
 
Pyyhe ja uikkarit ovat mukavat kun aurinko porottaa +37 taivaalta ja ajelet rantsulle. Toki kaikille ei rantsu maita.

Sitäkään en voi ymmärtää että jengi ajaa 800 kilsaa päivässä katselemassa ulkomaalaisen tien pintaa. On sitten nähty eihveliä ja roomaa kun kamera kännyllä on otettu kuva kilsan päästä
wink.gif
Kyllä sen pitää olla sopusuhteessa ajoa ja rentoilua mukavissa mestoissa.
Eipä ole tullut mieleen mp-reissulla lähteä mihinkään turistirannalle makaamaan.

Mitä tuohon pelkkään ajamiseen tulee, niin ainakin minä pidän nimenomaan siitä ajamisesta. Toki tämäkin riippuu ihan henkilöstä, pyörästä, tieolosuhteista ja jossain määrin myös kelistä.

Saksalainen ja italialainen moottoritiekin on mukavaa vaihtelua suomalaiseen tiestöön. On se ajotapakin jotenkin mukavampi.

Tänä kesänä oltiin sellaisella porukalla liikenteessä, että hyvä kun 100 kilsaa selvisi pysähtymättä. Ei tosiaan sovi meikäläiselle sellainen meininki.

Kamerankin jätän suosiolla kotiin.

Muistikuvia on paljon helpompi retusoida jälkikäteen mieleisekseen
biggrin.gif
 
Eipä ole tullut mieleen mp-reissulla lähteä mihinkään turistirannalle makaamaan.

Mitä tuohon pelkkään ajamiseen tulee, niin ainakin minä pidän nimenomaan siitä ajamisesta. Toki tämäkin riippuu ihan henkilöstä, pyörästä, tieolosuhteista ja jossain määrin myös kelistä.
Joo, ihan samaa mieltä.

Meidänkin reissu tänä vuonna piti sisällään 10 000 kilometriä, 10 päivää ajoa ja vaikka heikoimpana päivänä ajettiin ajettiin alle 500 km (Pyreneillä... ja Italian/Ranskan pikkukylissä... mitäköhän johtuui pienet kilometrit...) niin parhaina *ajo* päivinä pukattiin ~2500 km johtaen siihen, että nopealla laskutoimituksella ajettiin silti keskimäärin 1 000 km per päivä. Tosin ajettiin myös kolme yötä tällä reissulla läpeensä kun alkoi ajo maittamaan...

Ja ensi vuonna uudelleen samalla reseptillä eli itse ajetaan tuonne etelä Espanjaan, perhe lentokoneeseen ja treffataan perillä viikon ajaksi ja sitten taas pyörällä takaisin!

Toimii ja kaikki tyytyväisiä. Tänä vuonna oltiin liikkeellä kahdestaan: BMW K1200LT:llä ja Suzuki Hayabusalla. Ensi vuonna liittyy ainakin pari kaveria mukaan.
 
Mitä tuohon pelkkään ajamiseen tulee, niin ainakin minä pidän nimenomaan siitä ajamisesta. Toki tämäkin riippuu ihan henkilöstä, pyörästä, tieolosuhteista ja jossain määrin myös kelistä.
Joo, ihan samaa mieltä.

Meidänkin reissu tänä vuonna piti sisällään 10 000 kilometriä, 10 päivää ajoa ja vaikka heikoimpana päivänä ajettiin ajettiin alle 500 km (Pyreneillä... ja Italian/Ranskan pikkukylissä... mitäköhän johtuui pienet kilometrit...) niin parhaina *ajo* päivinä pukattiin ~2500 km johtaen siihen, että nopealla laskutoimituksella ajettiin silti keskimäärin 1 000 km per päivä. Tosin ajettiin myös kolme yötä tällä reissulla läpeensä kun alkoi ajo maittamaan...

Ja ensi vuonna uudelleen samalla reseptillä eli itse ajetaan tuonne etelä Espanjaan, perhe lentokoneeseen ja treffataan perillä viikon ajaksi ja sitten taas pyörällä takaisin!

Toimii ja kaikki tyytyväisiä. Tänä vuonna oltiin liikkeellä kahdestaan: BMW K1200LT:llä ja Suzuki Hayabusalla. Ensi vuonna liittyy ainakin pari kaveria mukaan.[/QUOTE]
Tuo kuulostaa enemmän minulta. Kun lähdetään moporeissulle, ajetaan. En ymmärrä niitä, jotka koko kesän ajelee kaikki ajonsa pyörällä ja kerryttää kilometrejä omalla kylällään, vaan pari kunnon reissua ja sillä selvä. Joku voi tuosta vähän ottaa itseensä, mutta hän luultavammin verhoutuukin metrokuvio pöksyihin, värikkääseen kypärään ja hakee pienenä saamatta jäänyttä huomiota gixxerillään huoltoasemilla notkuen...
wink.gif
 
Paperiasioissa ei kannata pihtailla. Miksi lähteä tuhansien kilometrien päähän kinaamaan jonkin poliisn tai rajavirkailijan kanssa mitä kuuluu olla mukana tai ei. Passi, rekisteriote ja Green Card aina mukana. Jos tekee tiukkaa tilan puolesta, jätä toiset kalsarit pois  
Juuri näin. Kyllä Via Balticalla ainakin kaikkia muita papereita kysyttiin kyseltiin, paitsi Green Cardia.
 
Eihän siellä muuta pakollista tarvita kuin kypärä, ainakaan lain mukaan " Aatun " maalla.

Tuossa viime keväänä yks niku oli ajellut ipposen alasti prätkällä. Polizei pysäytti ja antoi sakot kun kypärä puuttui.
 
Vaikkei nyt ihan pakollista.. ..niin vara-avain tuo tiettyä turvaa. Eihän sitä tiedä vaikka sattuis se kaivon kansi olemaan siinä kohtaa..
Italiassa keväällä joku paikallinen skootterikuski oli tipauttanut avaimensa satulan alle, ja ehti painaa satulan kiinni, ennenkuin huomasi. Eipä ollut meistäkään apua, kun siinä helteessä ei jaksanut alkaa sen mopoa purkamaan. Eikä meillä olisi ollut kummoisia työkalujakaan. (seli seli...)

Eli vara-avain. Ja aito rekisteriote, ei mitään kopiota.
 
Joku pitää pakollisena sellasta renkaantäyttöspraytä (jos kumi tyhjenee) toinen vaimoa ja kolmas telttaa ja makuupussia. Itse ajaisin mieluiten ilman laukkuja / mitään ylimääräistä, mutta kun tuollainen tankkilaukku tuli hankittua, niin millä se tulisi täyttää parin vkon reissua silmällä pitäen?
Pakollisia taitaa olla aika vähän. Ajovarusteet, bensaraha (luottokortti) ja passi riittää, jos ei ole edustusmatkalle menossa.

Minun pyörässä on työkalupussi, ja se sisältöineen kulkee aina mukana.
Muutoin yritän ottaa mukaan vain sellaista, mitä oletan käyttäväni matkalla ainakin kahdesti.
Jos rengas puhkeaa, on siinä paljon muutakin vitutusta kuin pelkästään puuttuva spraypullo. Ja jos pullo on mukana, vituttaa sen viemä tila.

Paperit menee pieleen tilaan, ja niitä on tarvittaessa vaikea korvata muulla. Vara-avaimet on jo siinä rajalla, makuasia kuka haluaa ottaa riskin että pitää rikkoa lukko.
Teltan saa korvata majatalo, euroopan turneen budjetissa majoitukset ei ole se suurin kuluerä.
Mutta vaimoa ei mahdu tankkilaukkuun, joten se lienee paras jättää kotiin, ja varata vapautuva tila vaikkapa tuliaisjuomille.  
062802moto_prv.gif
 
Heijastinliivi on Autoliiton mukaan pakollinen varuste henkilöautossa Belgiassa, Espanjassa, Italiassa, Itävallassa,
Kroatiassa, Montenegrossa ja Slovakiassa. Saksalaiset kollegat kertoivat, että Itävallassa sen puuttumisesta on sakotettu motoristejakin! Päällä ei toki tarvi olla, mutta mukana.
 
Mistäs sais sellasia liivejä mitkä kestää olla ajossakin päällä? Yks mainosliivi oli päällä mutta siinä ei ensinnäkään tarrat pitäny joten siitä tuli nopeesti viitta. Sitten kun laitto hakaneuloilla kiinni niin neulojen kohdalta ja saumoista rupes repeämään.
 
pakko on vain kuolla, kerran.
Eikä sekään ole pakko, jos kuolee mielellään.
tounge.gif


Matkalle mukaan: Rahat, visa/masteri, vaihtovaatteet ym. Hammasharja ja tahna, shamppoot ja saippuat, käsienpesupyyhkeet, työkaluja, paikkapullo, makuupussi?, kuormaliinat (kevytmalli), lääkkeet jos tarvii, laastarit, kävelykengät.
Ja pois tullessa huomaat, että tälläkin kertaa oli roinaa mukana enemmän kuin olisi tarvinut. Kaikkiin akuutteihin ongelmiin kyllä kannattaa varautua. Ja jos on ketjupyörä, niin ehdottomasti pari ketjulukkoa. Itellä on kaksi kertaa ketjut menny poikki. Ei enää. Nyt on akselivetoinen.
 
En jaksanut koko ketjua lukea, mutta itellä on ollu reissuilla aina tapana pakata mukaan vanhoja huonokuntoisia kalsareita+sukkia ja päivän päätteeksi nakata likaiset roskiin. Kassit kevenee (
biggrin.gif
?!?) ja tilaa tulee mukavasti lisää laukkuihin. Sama homma t-paitojen kanssa. Yhdet farkut ja siistimpiä paitoja+tennarit, niin kehtaa kaljallakin käydä.

Nahkat päälle ja gore-takki+sadeasu ja kuivat hanskat laukkuun, niin niillä pärjää. Hyvä alusasu x2 (windstopperi ja tavallinen urheilukerrasto) menee pieneen tilaan.

Renkaanpaikkausvaahto on hyvä olla olemassa kans. Ja ketjurasva.

Energiapatukoita ja pari mikropizzalättyä laukkuun, niin voi tarvittaessa haukata jotain kun nälkä yllättää. Ja juotavaa kans kannattaa olla. Viimeksi meillä tosin oli Trangia mukana ja kuivamuonaa.

Jos aikoo jossain leirintäalueilla yöpyä, niin ei tarvi pakata telttaa/makuupussiakaan mukaan.

Ja kamera tietysti on aivan ehdoton!

Edit. Niin ja noi käsienpesukosteuspyyhkeet on loistavia.
 
Paperiasioissa ei kannata pihtailla. Miksi lähteä tuhansien kilometrien päähän kinaamaan jonkin poliisn tai rajavirkailijan kanssa mitä kuuluu olla mukana tai ei. Passi, rekisteriote ja Green Card aina mukana. Jos tekee tiukkaa tilan puolesta, jätä toiset kalsarit pois  
Juuri näin. Kyllä Via Balticalla ainakin kaikkia muita papereita kysyttiin kyseltiin, paitsi Green Cardia.
Green Card kannattaa olla mukana, sen verran komeita kenttiä tuolla Euroopassa. Caddiemaster ei päästä väylille ilman...
 
VIIKON VINKKI . Osta HONDA matkapyörä, niin tarvitset vain passin visan ja käteistä.
...muuten kaverilla oli t-paidan texti...
If HD makes aeroplanes, would you fly it.
..tuli jotenkin hyvä mieli
 
Back
Ylös