• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mikä paras yleispyörä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja seppo02
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Lähinnä tuo soralla-ajo pudotti noi pois. Merkkikaipuuta ei ole muutakuin että olen havainnut että jos ostaa jonkin extrememerkin (esim kotarin) niin täytyy löytää joku kotareista innostunut jolle myydä se järkihintaan. Bemarit putosi pois kuska a) en todellakaan ikinä totu siihen vilkkuhässäkkään b) jotenkin ne on liian hienostuneita...
Jos soralla-ajo pudottaa baniitin pois vaihtoehdoista, ei sopivaa todennäköisesti löydykään. Ainakaan rekisteröitävistä pyöristä...
Mielestäni kawan zx6r taipuu soralla aivan mainiosti. Ja siihen verrattuna bandiittihan on lähes crossipyörä.
Ja en omista bandiittia, ainakaan vielä, joskin suzukilla kuitenkin ajelen
062802moto_prv.gif
 
V-Strom, joko 650 tai 1000.
Tonniseen rva:lle matalampi satula.
Jos on kaksipäällä tarkoitus ajella niin 100 vstrommissa tehoa paremmin siihen tarkoitukseen. Yksin ajellessa 650 on ketterä ja tarpeeksi tehokas. 650ssä matalampi satula -> voi sopia naiselle paremmin. Myös tonnisesta saa satulaa helposti madallettua kotikonstein.
oralla hyvä ajettava, tunnokkaampi kuin esim bemarin vastaavat mallit. Asfaltilla mutkateillä kuin kotonaan. Käyttäytyy hyvin myös vauhdikkaammassa ajossa radalla kunhan jousitusta vähän päivittää MOT
cool.gif

Mökkitiellä ok kun ei innostu rälläämään.
 
Hiace + supermoto.

+ ei tarvi laukkusarjoja, Hiaceen mahtuu kaikki
+ ei tarvi ajaa mopolla tylsiä pätkiä
+ Hiacessa keppiveto

- Hiaceen ei saa laukkusarjoja
- Hiaceen ei sovi throttle rocker
- Hiaceen on turha laittaa scottoileria

Se siitä tietoiskusta. Jos pitäis tilatun mukainen mielipide antaa niin kai joku FJR on tossa hintaluokassa lähimpänä sellaista pakettiautoa jota tässä haetaan.  
biggrin.gif


Edit:lisätty hymiö

Pystyhkö ajoasento avittaa käsittelyä, samoin pieni paino. Toisaalta massa tarjoaa vakautta.

Mulle tuli mieleen myös Suzukin tonninen V-Strom (tjsp). Nuo matkaenskat on paperilla-ensivaikutelmaansa parempia yleispyöriä. Teho on vääntöpainoitteista eikä niillä mene sormi suuhun ainakaan niin kauan kuin liikutaan esim. GT-kartasta löytyvillä teillä. Jonkinmoinen kate helpottaa maantiematkailua, niitä on vaivaton ohjastaa mutkateillä, pitkät joustovarat eli sopivat tosi hyvin kotimaiseen tiestön kunnossapitoon (ei haittaa kuopat eikä routavauriot). Pystyn ajoasennon takia käteviä kaupungissakin. Varmasti riittää paukku kakspäällä viemiseenkin. Ainoa ongelmakohta voi olla korkeus vaikka 172cm varrella pitäis kyllä osua jalat maahan.

Summa summarum, kysymykseen "mikä on paras yleispyörä" on vastaus mielestäni "matkaenska"
 
Hyviä yleispyöriä ovat matkaendurot merkistä riippumatta. Moottoriksi B/V/R 2-kone.
 
olen ajanut R1:llä kaks päälläkin soraa-savea-sepeliä so what ! Thundecatillä eräänkin "kestopäällystämättömän" tien

asenteesta kiinni. tietenkään R1:llä tai Tcatillä ei voi vetää yhtä kovaa niinkuin enskalla, mutta varsinkin Tcat on yllättävän moneen taipuva laite.
 
Ajoasennoista sen verran, että mikäli muut ominaisuudet pyörässä viehättävät, mutta pyörä on omaan mieleen liian ''kyykky'', niin lähes malliin kuin malliin saa korotetut cliparin parilla sadalla eurolla. Satanen lisää, niin saa touring-pleksiä, tuplakuplaa tai muuta härpäkettä muuttamaan kypärään osuvan ajoviiman paikkaa.

Esimerkiksi itse en ollut ajatellutkaan Bläkkäriä ennen kun pääsin kokeilemaan kyseisessä pyörässä 50 millin korotettuja clipareita ja touring-pleksiä. Todella iso muutos kyykystä matkapyöräksi.
 
Varadero on tuonkokoiselle miehelle aika sopiva. Käy matkaan, hiekalle, soralle, ei ole älyttömiä tehoja mutta varmasti ehtii. Ei tarvitse ajaa pää edellä, suojaavat katteet, käyttövarma tekniikka.
 
Noilla määrityksillä hankkisin BMW 800S:n. Jos ajelette enemmän kahdestaan ja laukut täynnä eväitä, niin FJR riittää mihin tahansa, tosin hintakin nousee.
 
Oletetaan tilanne että tarttis löytää hyvä yleispyörä. Vaatimuksia:
* Ajosta 95% asfaltilla, 4% kovapintaisella soratiellä, 1% metsäautotiellä (kesämökki)
* Kuljettajina 186 cm mies ja 172 cm nainen
* Tehoa "vääntöpainotteisesti"
* Ulkonäöllä ei juuri väliä, kunhan ei ole kyykky
* Ei eksotiikkaa (=kotarit jne)/bemaria
* Teline ja 3*laukut
* Mielellään uusi - max. 2004
* Hintakatto 13keuroa

Ehdotuksia?
Helppo vastaus, mikä tahansa suurehko MATKAenduro. Kaikki speksit täyttyy. Ei tarvitse välttämättä katua.
 
Back
Ylös