• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mikä pyörä minulle?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sartre
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Sartre

New member
Elikkä seikkailuni ylipainoisten kromilehmien maailmassa alkaa olla lopuillaan. Vaan seuravasta moposta ei oikein ole tietoa. Mieli soutaa ja huopaa lähes päivittäin kyykystä enskaan.

Nykyinen Marauder, vaikka alustaltaan kustomiksi erinomainen onkin, ei oikein tahdo enää riittää kun tuolla syheröllä painellaan. Ketteryydessä ja ajo-ominaisuuksissa alkaa olla jo niin paljon toivomisen varaa, että nimenomaan näihin puoliin kaipailisin parannusta. Ja radalle, sinne on päästävä ensikaudella.
Teholle ei täällä suunnassa oikein ole himoa. Nykyinen 150km/h:n huippunopeus ja 50hp:n mylly on tähän asti riittänyt erinomaisen hyvin meikäläisen ja emännän kyydittämiseen. Alakierrosten vääntöä osataan toki täälläkin arvostaa.

Tällä hetkellä koeajokokemusten kärjessä on Ducatin S750:nen, vaikka itseäni hieman epäilyttää kestävätkö kädet tuota touhua pidemmällä aikavälillä. Jammun FZ6:sta tuli kanssa tuossa hiljattain testattua, mutta koneen kierrosluonne ei allekirjoittanutta oikein miellyttänyt. Toki myös nämä perinteikkäät CB500:t, ER-5:t  jne on tullut koeajettua, mutta vähän persoonatonta meininkiä tahtovat tarjota jo tällaiselle hieman kokeneemmalle mopoilijalle.

Pyörällä pitäisi siis olla luonnetta, ajettavuutta ja alavääntöä. Mitä siis kannattaisi yrittää vielä koeajaa, kun kelit sen sallivat?

edit: Käytettyjä tässä periaatteessa ollaan katsomassa ja alle 10k€ budjetissa pitäisi pysyä.
 
... meikäläisen ja emännän kyydittämiseen. Alakierrosten vääntöä osataan toki täälläkin arvostaa.

Pyörällä pitäisi siis olla luonnetta, ajettavuutta ja alavääntöä. Mitä siis kannattaisi yrittää vielä koeajaa, kun kelit sen sallivat?

edit: Käytettyjä tässä periaatteessa ollaan katsomassa ja alle 10k€ budjetissa pitäisi pysyä.
Ei persoonaton, kyyditsee emäntääkin tyylillä vaivattomasti, ei liian käsille nojaava asento, luonnetta, ajettavuutta ja alavääntöä:

Sport Tourer
 
VTR 1000 F? Täyttää vaatimukset ja suht uusia saat alle 10000€. Kannattaa ainakin kokeilla.
 
Kawasaki Z750..?
+ rivinelonen, ei täristä
+ rento ajoasento
+ helppo hallita
+ vääntöä
+ edullinen
 
Elikkä seikkailuni ylipainoisten kromilehmien maailmassa alkaa olla lopuillaan.
Hienoa.
thumbs-up.gif
cool.gif


sanoi:
Vaan seuravasta moposta ei oikein ole tietoa. Mieli soutaa ja huopaa lähes päivittäin kyykystä enskaan.
Joo, niin varmaan tekee, mutta tiedätkös, että tuo enskan ja kyykyn välillä haahuilu ei ehkä tule loppumaankaan, hommasit sitten kumman vaan. Itsellä on ollut kumpaakin, ja tällä hetkellä haluaisin molemmat erikseen.

sanoi:
Nykyinen Marauder, vaikka alustaltaan kustomiksi erinomainen onkin, ei oikein tahdo enää riittää kun tuolla syheröllä painellaan. Ketteryydessä ja ajo-ominaisuuksissa alkaa olla jo niin paljon toivomisen varaa, että nimenomaan näihin puoliin kaipailisin parannusta. Ja radalle, sinne on päästävä ensikaudella.
No joku taipuisa kyykkäri sitten...

sanoi:
Tällä hetkellä koeajokokemusten kärjessä on Ducatin S750:nen, vaikka itseäni hieman epäilyttää kestävätkö kädet tuota touhua pidemmällä aikavälillä.
No se täyttäisi kait kriteerit noin muuten, mutta muijan pitempiaikaiseen kyyditsemiseen se ei kyllä ole kovin ihanteellinen. Etukenoon ajoasentoon kyllä tottuu, eikä tuo ole edes pahimmasta päästä, koska jaloille on kohtuuhyvin tilaa. Paitsi siis sille takapenkkiläiselle. Kaspäällä ajoon joku isompi kone ois noin muutenkin passelimpi.

sanoi:
Jammun FZ6:sta tuli kanssa tuossa hiljattain testattua, mutta koneen kierrosluonne ei allekirjoittanutta oikein miellyttänyt. Toki myös nämä perinteikkäät CB500:t, ER-5:t  jne on tullut koeajettua, mutta vähän persoonatonta meininkiä tahtovat tarjota jo tällaiselle hieman kokeneemmalle mopoilijalle.
No sitten oikeastaan kaikki kuussataset R4 -japsit kannattaa jättää laskuista pois, merkistä riippumatta.

sanoi:
Pyörällä pitäisi siis olla luonnetta, ajettavuutta ja alavääntöä. Mitä siis kannattaisi yrittää vielä koeajaa, kun kelit sen sallivat?

edit: Käytettyjä tässä periaatteessa ollaan katsomassa ja alle 10k€ budjetissa pitäisi pysyä.
No, jos kerran pitäis reissaamaankin päästä ja vielä muija mukana, lisäksi pitäis olla rataominaisuuksia ja mutkapätkälystiäkin, niin kompromisseja täytyy tehdä, tietty.
Jos kerran ole tottunut noihin kustomien alhaalta vääntäviin putputtimiin ja pelkäät käsien puutumista kyykyillä, niin 'pehmeä lasku' kyykkärimaailmaan vois olla joku tvinikoneinen sport-toureri tai tarpeeksi iso R4 vastaava. Tai riippuu ihan siitä mitä noista eri osa-alueista haluat painottaa, myös joku norsu eli möhköenska vois olla sopiva vaihtoehto.

Elikkä tuosta edellämainitusta SS750:stä tulee mieleen ST2 tai ST4, joka on enemmän matkapyörä ja isommalla koneella, eli isommalla L2 -koneella, jossa on jonnin verran vääntöäkin. Siinä on hiukan 'helpompi' ajoasento kuin SS- tai xx9 -malleissa. Radallakin se kulkee, tosin se ei ole ihan yhtä hauska siellä kuin nuo kyykymmät. Vauhti onkin sitten kuskista kiinni. Ainoa totuttelemisen paikka on sen kuiva kytkin.

Jos taas haluat samassa merkissä pysyä mutta joko kyykympää tai enskampaa, niin sitten ainakin kakspäällä ajoon SS900/1000 tai Multistrada, joka ei ole enska eikä kyykky, mutta on aika lystikäs yleispyörä sekin. isompaa Multia ei vaan taida saada vielä kympillä. No ehkä se em. seiskapuokki SS menis sekin, jos muija on pieni, siro ja lauhkealuonteinen.
wink.gif


Onhan noita muitakin tuplapyttyisiä kivoja mopoja sekä sporttisemmasta että norsummasta päästä. Löytyy esim. Aprilia Milleä kyykkäröintiin tai Futuraa matkakyykkäröintiin kakspäällä, MZ 1000S oli positiivinen yllätys sporttiseksi yleispyöräksi, Aprilia Caponord sopii hyvin matkailuun myös huonommille teille ja kakspäällä, kulkee Triumph Tigerin tavoin reippaastikin, mutta on suht painava ja ei ole oikein ratapyörä.

Tai sitten yks pytty lisää ja tulee Triumph Daytona kyykkäröintiin tai Sprint sportahtavaan (kakspäällä) matkailuun, Tiger möhköenskailuun, jne. Ainakin kokeillun Sprintin isompi kone nyt veti kohtuudella myös alhaalta, (tosin toimii parhaiten kierroksilla) ja saundit oli kivat, tvinin ja rivinelkun välimaastosta. Noin muuten aikalailla samanlaisia kuin vastaavat R4-japsit.

Kawan isompi tsetsekärpänen ois sitten kokeilemisen arvoinen nelipyttyinen, tai sitten sportimpi 9R, joka tosin sekin innostuu menosta tosissan vasta kierroksilla. Molempia saa kohtuu hyväkuntoisena alle kympillä, jos ei ihan uusimpia vuosimalleja katsele. Pienemmät eli kuussataset on kyllä muuten ok, mutta ne on sitten niitä ylhäältä kiertäviä ja nopeammin pieneksi käyviä, ainakin kakspäällä matkailuun. Tosin sitäkin on tullut kokeiltua, eli meneehän se kun vaan viitsii niitä kierroksia pitää padassa.

Aika yleinen ilmiö japsikustomeilla ennen ajaneiden (ja siitä ainakin osittain parantuneiden) keskuudessa näyttäis olevan hommata joko Hontan tuplaäks tai iso bandiitti, jostain syystä. Isossa rosvossa ainakin riittää sitä vääntöä, eikä hinnatkaan kaiketi ole ihan pilvissä, eli todennäköisesti lystimpi ja luonteikkaampi vaihtoehto kuin tuo honta.

No, kunhan ensin selvität että mitä oikeastaan pyörältä haluat, niin eiköhän tuossa ole jo kokeiltavaa ainakin ens alkuun. 
wink.gif
 
Jos nyt edes vähän persoonallisempaa pyörää noihin kriteereihin haet, niin ehkäpä Motoguzzeista löytyisi jotain sopivaa?

Ilmeisesti italialaisen pyörän hankinta ei ole poissuljettu vaihtoehto koska Ducatikin voisi käydä?
 
VTR 1000 F? Täyttää vaatimukset ja suht uusia saat alle 10000€. Kannattaa ainakin kokeilla.

Tarkennetaas vähän...

Elikkäs mulla oli samanlaiset ajatukset viime vuonna, kun pyörää olin vaihtamassa:

- radalle oli päästävä (tai siellä oli päästävä lujempaa ku XX:llä)
- pyörässä piti olla munaa
- kyytiläisen olot täytyi olla edes jotakuinkin siedettävät (SP2:sta halusin....muttamutta...)

Pitkällisten tutkailujen, koeajojen ja nettisurffailujen jälkeen päädyin tohon Veturiin.

Pyörä täytti kaikki nuo vaatimukset + paljon muuta. Alhaisen hankintahinnan ansiosta jäi ylimääräistä rahaa putkiin sun muihin tilpehööreihin ja pyörästä tuli hieman paremman näköinen (ja muutenkin parempi kuin vakiosta)
TÄSSÄ mun mopo.


Noitahan saa vähän ajettuja 98-00 vuosimalleja todella sopivaan hintaan. Ja suurimmassa osassa on jo valmiiksi putket sun muut systeemit laitettu. Ruotsin puolelta kun Blockettia selailin löytyy vielä halvemmalla.

Radalla tuo pyörä toimii mukavasti. Vauhdin kasvaessa saattaa joutua sijoittamaan alustaan Öhlinssiä tai muuta vastaavaa(itsellä talvella edessä). Runkohan tuossa on tukeva.

Pidempää matkaakin pystyy heittämään vaivatta. Kyytiläinenkin on tykännyt (ei tosin niin paljon kun kahdesta edellisestä moposta), vaikka pitkäsäärinen kaunotar onkin
smile_org.gif


....menipäs taas oman mopon kehumiseksi.....heh...anteeksi...
 
Täytyy sanoa että onneksi itselle oli selvää alusta lähtien minkälaisen mopon haluan, vastaavassa tilanteessa en varmasti osaisi päättää
wink.gif
 
Hommaa bläkkäri.Varma ja hyvä pyörä asfaltin päällä liikkumiseen niin yksi kuin kaksi päälläkin.
 
Pyörällä pitäisi siis olla luonnetta, ajettavuutta ja alavääntöä. Mitä siis kannattaisi yrittää vielä koeajaa, kun kelit sen sallivat?

edit: Käytettyjä tässä periaatteessa ollaan katsomassa ja alle 10k€ budjetissa pitäisi pysyä.
SV 650/1000 S/N; kaikki kriteerisi täyttyvät, ja tonnisen kyseessä ollen reilusti.
 
Pyörällä pitäisi siis olla luonnetta, ajettavuutta ja alavääntöä. Mitä siis kannattaisi yrittää vielä koeajaa, kun kelit sen sallivat?

edit: Käytettyjä tässä periaatteessa ollaan katsomassa ja alle 10k€ budjetissa pitäisi pysyä.
SV 650/1000 S/N; kaikki kriteerisi täyttyvät, ja tonnisen kyseessä ollen reilusti.
Paitsi että Sartre epäili ettei sen kädet kestä kyykkyä...ja sen emäntä ei todellakaan tykkäisi lintulaudalla istumisesta
tounge.gif
 
Honda transalp tai africa twin jos korkeus ei ole este.
Tehottomia molemmat. Kannattaa sijoittaa ennemmin BMW:n R1100GS:ään, jos enskaa haluaa. Niitä saa jo alta 10 t eur.
Ilmeisesti kokemuksen syvä rintaääni puhuu? Jos Marauderinkin tehot sinällään olivat riittävät (voi lukaista aloitusviestin toiseenkin kertaan), niin eihän noita mukavampia jokapaikanpyöriä olekaan! Varsinkin AT valmis vaikka minkälaiseen reissuun ja tekniikkahan on todella kestävää.

T: Heikki ja tehoton SuperTénéré
 
Pyörällä pitäisi siis olla luonnetta, ajettavuutta ja alavääntöä. Mitä siis kannattaisi yrittää vielä koeajaa, kun kelit sen sallivat?

edit: Käytettyjä tässä periaatteessa ollaan katsomassa ja alle 10k€ budjetissa pitäisi pysyä.
SV 650/1000 S/N; kaikki kriteerisi täyttyvät, ja tonnisen kyseessä ollen reilusti.
Paitsi että Sartre epäili ettei sen kädet kestä kyykkyä...ja sen emäntä ei todellakaan tykkäisi lintulaudalla istumisesta
tounge.gif
Jos tuon pyörän vaikka hommaisi siltä salaa... Tuo SV näyttää omaan silmään todella mielenkiintoiselta vaihtoehdolta, mutta koeajomahdollisuutta ei susnan sivujen mukaan tarjoa yksikään pulju  
nixweiss.gif


Tällä hetkellä milenkiintoisimmilta vaihtoehdoilta alkaa tuntumaan VTR, SS/S750, SV650/1000. Trumpan mallit kaipaivaat myöskin vielä tutkimista sekä molemmat rosvot. Myös Ducatin Mörkö täytyy ottaa vakavaan harkintaan, vaikkei sitä tässä topicissa ole kukaan vielä ehtinyt mainostaa. Hyosungin Cometti vaikuttaa kanssa aika jännältä, mutta merkki vaan ei tahdo vakuuttaa. Muutenkin soisin pentsiinin ohjauksesta vastaavan mielummin piilastun, kuin tuollaisen mekaanisen kapistuksen.

Sen tosiaan unohdin tuossa aiemmin sanoa, että kawasaki + allekirjoittanut on sellainen yhtälö, joka ei vaan toteudu. EN-500:nen jätti sen verran syvät arvet itseeni, etten sen jäkeen oikein ole kawan kilin-kolin-moottoreita ilennyt kuunnella. Hyvinhän tuo toimi, ei siinä mitään, mutta niitä ääniä ei psyykkeeni kestänyt. Eihän tuo nykyinen suikkakaan äänetön ole, mutta se ei ainakaan kuulosta siltä että olisi kokoajan hajoamassa.
biggrin.gif


Enskapuolella huomasin kaverin DR:ää käskyttäessäni että hupi löytyy enskaosatolta omalta kohdaltani niiltä helvetin kapeilta ja karmeakuntoisilta metsäpoluilta. Tähän maastoon ei oikein AT:ta tai transalppia ilkeä viedä kun pyörän ajaa puuhun kuitenkin ensimmäisen mahdollisuuden koittaessa. Asfaltilla tuo enska ei sitten oikein annakaan enää sellaisia säväreitä. Se pehmeä alusta näes.

Matkalehmäosasto saa myöskin jäädä omalta osaltani väliin. Jo pelkkä istahtaminen tupla X:n puikkoihin kertoi, ettei pyörä ole minua varten. Samoin kävi myös Ducen ST:n kera. Fiilis oli vaan väärä.

Ilmeisesti kompromissiksi näyttää kehkeytyvän tuo emännän ajomukavuus. Onneksi se ei hirveästi mukana roiku ja pakolliset yhteiset siirtymät luulisi taittuvan kyykymmälläkin versiolla. Ja jos ei niin bussit kulkevat verrattaen tiuhalla aikataululla ympäri suomea  
tounge.gif
.

Vielä saa toki ehdotella, jos tulee jotain mieleen, mutta nämä nyt näyttäsivät pääsevän toiselle kierrokselle. Niin ja ei tässä mitään varsinaista motarille sopivaa matkustusvälinettä olla hakemassa. Suomeen pääsee joka paikkaan pikkutetä pitkin ja koskaan ei saa olla niin kiire, ettei ehtisi koukata sen mukavan näköisen syherön kautta
cool.gif


Ps. Muoviluotien makaavaan ajoasentoon ilmeisesti tottuu ennen pitkää? Löytyykö joukosta ihmisiä jotka eivät ole tottuneet? Mikä osoittautui ylivoimaiseksi.
 
Niin, sitä mörökölliä ei varmaan kukaan ehtinyt mainostamaan, kun sun piti saada se muija mukaan.  
wink.gif


Noin muuten tuossa kommentissa tuli kyllä hiukka ristiriitaisiakin lausuntoja, ainakin minusta.

Taitaa silti olla parempi, että mietit vielä asiaa ja käyt kokeilemassa erilaisia vaihtoehtoja ihan issekseen, koska niitä hyviä mutta erilaisia vaihtoehtoja on paljon, eikä se sopivimman löytäminen onnistu muuten kuin omaperstuntumalla. Niin ja voi siinä kuitenskin käydä niin, että valitsit minkä tahansa, niin vuoden päästä hingut taas jo jotain toisenlaista. Niin se mieli vaan muuttuu, kun toisenlaisten ajokkien makuun pääsee.

BTW, Jos muuten etsit kompromissia, jonka päällä muijalla ois hyvät oltavat, niin just ne 'epäsopivat matkalehmät' ois siinä suhteessa parhaita.

Edit:
sanoi:
Sen tosiaan unohdin tuossa aiemmin sanoa, että kawasaki + allekirjoittanut on sellainen yhtälö, joka ei vaan toteudu. EN-500:nen jätti sen verran syvät arvet itseeni, etten sen jäkeen oikein ole kawan kilin-kolin-moottoreita ilennyt kuunnella. Hyvinhän tuo toimi, ei siinä mitään, mutta niitä ääniä ei psyykkeeni kestänyt. Eihän tuo nykyinen suikkakaan äänetön ole, mutta se ei ainakaan kuulosta siltä että olisi kokoajan hajoamassa.
Vaes niin. No, mitäs siinä sitten, hommaa se honta, tai se sukisuki. Eipähän oo mitään moottoripyörän ääniä haittona, ei järky psyyke niiden surinasta ja pörinästä. Eli hommaa se veturi tai äsvee, tai vaikka se iso pantiitti, aja jollain niistä ens alkuun ja palataan sitten yhden surinavuoden jälkeen asiaan.
wink.gif


PS. Sen isomman rosmon päälle se muijakin mahtuu paremmin, ja vääntöäkin on ihan mukavasti.
 
Jos nakupyörä menettelee, niin voin lämpimästi suositella Thunderbirdiä, ja muita Trumpan vastaavia malleja(Adventurer, Legend TT)...  
wink.gif

Leppoisa ajettava, alhaalta vääntävä kone, riittävästi tehoa ja kestävän pyörän maineessa.
Täältä lisää tietoa.
 
Back
Ylös