Millä putsata koko jäähdytintaydeemi?

motskarimies123

New member
Millä putsata koko jäähdytintaydeemi?

Elikkäs ei tietoo millon on nesteet vaihdettu niin aattelin suoraan putsata koko jäähytysjärjestelmän. Englannin kielellä löytyy että etikkaa/tislattua vettä 50/50 koko syyläri täyteen(?) ja sit annat käydä ja päästät ulos. Lopuks huuhtelu pelkällä vedellä ja sitten jäähynesteet.

Mut minkälaista etikkaa tonne pitäis laittaa? Noihan on vaikka mitä lisäaineita täynnä noi kaupan etikat
 
Miltä koneessa oleva neste näyttää eli onko tarvetta puhdistaa ?

en oo kurkannu vielä, pitäs noi katteet ottaa edestä pois. Mut entinen omistaja on kahden vuoden aikana vaan lirauttanut sinne lisää eikä ottanu kertaakan ulos. Sitä aiempien omistajien huolloista ei mitään tietoa. Aatttelin varautua nyt siihen että putsaan. Lämmöt käy kans hitusen korkeella, aattelin jos sielä jotain kalkkeutumia ois tms
 
Lamellit voi olla paskasta tukossa. Syyläri(t) irti ja likoamaan kevyeen kuumaan saippuaveteen ja sitten vesijohtopaineella putsausta ja runsasta huuhtelua ulkoa/ sisältä.

Ei emäksisiä pesuaineita (konetiskitabletit jne.) taikka happoja kun syövät alumiinia.
 
Lamellit voi olla paskasta tukossa. Syyläri(t) irti ja likoamaan kevyeen kuumaan saippuaveteen ja sitten vesijohtopaineella putsausta ja runsasta huuhtelua ulkoa/ sisältä.

Ei emäksisiä pesuaineita (konetiskitabletit jne.) taikka happoja kun syövät alumiinia.

Mites tommonen puhdistusaine. Ainakin motonetistä löytyy nimellä stp radiator flush. Aattelin että jos sillä selviäis et juoksuttaa tsydeemi ympäri. En nyt rehellisesti jaksais alkaa ylimääräsii asennushommii tekee kun tossa mun ninjassa saa nähä hiema vaivaa et saa irti
 
Mites tommonen puhdistusaine. Ainakin motonetistä löytyy nimellä stp radiator flush. Aattelin että jos sillä selviäis et juoksuttaa tsydeemi ympäri. En nyt rehellisesti jaksais alkaa ylimääräsii asennushommii tekee kun tossa mun ninjassa saa nähä hiema vaivaa et saa irti

Ei ole kokemusta, mutta kannattaa taskulampulla ainakin katsella, että paistaako päivä lamellien läpi ja kuinka rutussa ne ovat.

Paskaahan voi koittaa liottaa väleistä irti pesuaineella ja vesiletkulla syyläri paikallaan. Vie aikaa. Painepesurin kanssa varovainen, ettei mene lamellit nurin.
 
Etikka on mieto happo. Alumiiniin muodostuva oksidikerros estää syöpymistä hapossa, mutta emäksien kanssa alumiini reagoi voimakkaasti. Näin meille opetettiin lukion kemian labroissa jo 50vuotta sitten. Tiä sitten onko maailma muuttunut.
 
Etikkaa suosittelevat Briteissä mm. kovan veden takia.
Etikka on hyvä poistamaan mahdolliset kalkkisaostumat, mutta mikäli ei saostumia tiedossa, niin pari kertaa tislattua vettä järjestelmään ja käyttöä välillä. Sitten puhdas glygoli/vesiseos järjestelmään.
 
On erittäin epätodennäköistä, että syylärin sisällä olisi likakerrostumia. Ulkopuolella varmasti on, ja niihin liuotinta ja sen jälkeen vesipesu pesuaineen kanssa.
 
Osta vaan alumiinikoneelle sopivaa jäähyjärjestelmän puhdistusainetta ja käytä sitä ohjeen mukaan. Lopuksi järjestelmän huuhtelu vesijohtovedellä mielellään virtaussuuntaa vastaan. Lopuksi vielä järjestelmän huuhtelu akkuvedellä (tai muulla tislatulla vedellä), jotta vesijohtoveden jäämät poistuvat.

Minun pyörän (2007) jäähyjärjestelmästä tuli uskomaton määrä kaikenlaista partikkelia ulos, kun tein homman pari vuotta sitten. Ei varmaan putsattu ikinä ennen.
 
Viimeksi muokattu:
Osta vaan alumiinikoneelle sopivaa jäähyjärjestelmän puhdistusainetta ja käytä sitä ohjeen mukaan. Lopuksi järjestelmän huuhtelu vesijohtovedellä mielellään virtaussuuntaa vastaan. Lopuksi vielä järjestelmän huuhtelu akkuvedellä (tai muulla tislatulla vedellä), jotta vesijohtoveden jäämät poistuvat.

Minun pyörän (2007) jäähyjärjestelmästä tuli uskomaton määrä kaikenlaista partikkelia ulos, kun tein homman pari vuotta sitten. Ei varmaan putsattu ikinä ennen.

Kuulostaa bs:lta.
 
Ite oon kanssa tehnyt tuon i/ö banditin syylärille, niin sieltä tuli sellaista tahmeaa, mustaa mönjää... Tuli heti sellainen kauhukuva, että jos sitä on päässy koneeseen :kääk:
 
On tuota vaivaa muissakin. Ducatin 900 Monsterin pikkusyyläri oli kanssa ihan täynnä mustaa tahmeaa mönjää. Luin täältä että moottoriöljyllä saattaisi olla vaikutusta ja vaihdoin varoiksi öljyt ja se kyllä auttoi.
 
Ei kai moottoriöljy jäähdytysjärjestelmässä ole normijuttu? Tivarit eivät ole täysissä järjissä, mikäli vuoto riippuu moottoriöljystä.

Ainakaan japsipyörässä.:)
 
Tää on hienosti rakennettu: i/ö, syyläri & musta mönjä

Hyväksyn!
 
Ei kai moottoriöljy jäähdytysjärjestelmässä ole normijuttu? Tivarit eivät ole täysissä järjissä, mikäli vuoto riippuu moottoriöljystä.

Ainakaan japsipyörässä.:)

Ja kaupanpäälle liukulaakerit tuhoutuu.
Pienikin määrä glykolia moottoriöljyssä riittää tekemään madonreikiä liukulaakereihin.

Vanhan Racing-moottorin jäähdytys sydeemi voi olla täynnä kalkkikiveä jos on käytetty pelkkää vettä.
 
Vesijohtovettä ei kannata kipata jäähdyttimeen, kalkki on yksi syy. Toinen syy on galvaaninen syöpyminen. Jos veden ph poikkeaa neutraalista, syntyy eri metallien välille sähköpari ja syöpyminen alkaa, vaikka hitaastikin. Siitä voi muodostua "karstaa".

Jäähynesteelläkin on merkitystä. Edelliseen 1200 multiin tuli takaisinkutsu, Shellin neste vaihdettiin Agipin liemeen. Kuulemma Shellin tuotteella jäähdyttimeen kasvoi levää joka saattoi tukkia jäähdyttimen.
 
Viimeksi muokattu:
Vesijohtovettä ei kannata kipata jäähdyttimeen, kalkki on yksi syy. Toinen syy on galvaaninen syöpyminen. Jos veden ph poikkeaa neutraalista, syntyy eri metallien välille sähköpari ja syöpyminen alkaa, vaikka hitaastikin. Siitä voi muodostua "karstaa".
.

Tämä on kyllä kemian sijaan alkemiaa.
 
Back
Ylös