• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Millä välityksillä ajat?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mikkokoo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

mikkokoo

New member
No niin eli piristetäänpä taasen tätä Aprillifoorumia tärkeillä kysymyksillä. Tunnettu tosiasia kun on (ainakin Millessä ja Tuonossa), että vakiovälitykset ovat liiiiian piiiitkät kaikkialle muualle paitsi Saksan baanoille. Itse ajan 16/42 välityksillä (17/42 eurotuonoissa vakiona) ja olen ollut varsin tyytyväinen. Ei enää kytkimen luistatusta lähdöissä ja muutoinkin kone tuntuu olevan enemmän "käytettävissä" vaihteesta riippumatta. Tästäkin huolimatta ajattelin laittaa vielä hampaan isomman taakse kun ketjut ja rattaat vaihdan (koskas olette muuten vaihdelleet?). Sitten oltaisiin jo melkosen lähellä tuota kansainvälisesti suosituinta comboa Tuonossa eli 16/44 välityksiä. Syy, miksi tyydyn mahdolliseen +1 lisään taakse (+2 sijaan), on kulutuksen lisäyksen minimointi, pelko liian lyhyestä ykkösestä ja usko siitä, että 16/43 riittää mulle. Kertokaapas kokemuksianne!

16/52 Nyt on muuten kiva kurvailla mut huippuja ei mee ku 225
mittariin,tosin ei toi wessa jaksa vakio väleilläkään paljoo kovempaa mennä!
Sit kun lähtee euroopan reissuun ni vaihdan 17 eteen.
Nii ja mopo on -04 Tuomo.

16/52 Nyt on muuten kiva kurvailla mut huippuja ei mee ku 225
mittariin,tosin ei toi wessa jaksa vakio väleilläkään paljoo kovempaa mennä!
Sit kun lähtee euroopan reissuun ni vaihdan 17 eteen.
Nii ja mopo on -04 Tuomo.
16/52
omg.gif
omg.gif
omg.gif
Huh, huh...tykkäät siis keulia sillä kutosella?
tounge.gif
Aika radikaaliin ratkaisuun olet päätynyt. Ihan mielenkiinnosta...paljonko Tuomos vie satasella?

Niin, Tuonohan on kait ensiesittelystään lähtien ollut tunnettu siitä, ettei se mitenkään erityisen pihi mopo ole sen löpön suhteen. Sama lienee totta muistakin samaa konetta ja viriastetta käyttäville malleille. Mulla on piikkiä pienempi edessä pelkästään, tosin ei ookaan Tuono.
Toisaalta, itse kyllä hiukan epäilen tuon ratastuksen vaikutusta kulutukseen, ainakaan merkittävästi. Olkoonkin että tuo ratastuksen ero vakioon on vain yksi piikki, en itse ole huomannut havaittavaa muutosta puoleen tai toiseen. Matka-ajossa tulee kuitenkin käytettyä samanlaista kierrosaluetta, ja taajama-ajossa se välityksen tihennys ei paljoa ajotapaan vaikuta, ainakaan kovin merkittävästi.
Tuota piikkiä isompaa taakse voisi vielä harkita, mutta kylläpä tuohon nykyratastukseen on jo tottunut, eikä se kovin pahalta vaikuta, varsinkin kun on tottunut moisiin välityksiin jo aiemmassakin mopossa. Tosin kuutosen käyttö yli 4500rpm muualla kuin motarilla on edelleen turvallisuusriski, maantierosvot vaanivat pusikoissa, ja kerran jo napsahti hiukan yli rikesakon. Vakiovälityksellä sitä kutosta ei kannattanut juuri tarjota alle 130 vauhdeissa.

Niin, Tuonohan on kait ensiesittelystään lähtien ollut tunnettu siitä, ettei se mitenkään erityisen pihi mopo ole sen löpön suhteen. Sama lienee totta muistakin samaa konetta ja viriastetta käyttäville malleille. Mulla on piikkiä pienempi edessä pelkästään, tosin ei ookaan Tuono.
Toisaalta, itse kyllä hiukan epäilen tuon ratastuksen vaikutusta kulutukseen, ainakaan merkittävästi. Olkoonkin että tuo ratastuksen ero vakioon on vain yksi piikki, en itse ole huomannut havaittavaa muutosta puoleen tai toiseen. Matka-ajossa tulee kuitenkin käytettyä samanlaista kierrosaluetta, ja taajama-ajossa se välityksen tihennys ei paljoa ajotapaan vaikuta, ainakaan kovin merkittävästi.
Tuota piikkiä isompaa taakse voisi vielä harkita, mutta kylläpä tuohon nykyratastukseen on jo tottunut, eikä se kovin pahalta vaikuta, varsinkin kun on tottunut moisiin välityksiin jo aiemmassakin mopossa. Tosin kuutosen käyttö yli 4500rpm muualla kuin motarilla on edelleen turvallisuusriski, maantierosvot vaanivat pusikoissa, ja kerran jo napsahti hiukan yli rikesakon. Vakiovälityksellä sitä kutosta ei kannattanut juuri tarjota alle 130 vauhdeissa.
Joo, ei se bensan kulutus ollut kyllä se pääkriteeri kun tohon pyörään päädyin, joten sen voinee jättää laskuista kun näitä välitysasioita pohdiskelee. Liika välitysten lyhentäminen on kuitenkin liikaa (tässä kohtaa toki jokaisella oma mielipiteensä) jo tuon keulimistaipumuksenkin vuoksi. Mulla kierrokset kutosella 100 vauhdissa on aika lailla tasan 4000 ja 5000 kierroksella mennäänkin jo aika lailla 130 tuntumassa. Piikkiä isompi takana toisi noihin kierroksiin ~2,4 % nousun eli kiekat samoilla nopeuksilla 4096 ja 5120. Ei tunnu henkilökohtaisesti ainakaan kohtuuttomalta lisäykseltä tai "koneen huudattamiselta" (mikä onkin varsin suhteellinen käsitys näissä twineissä...). Toisaalta ajossakaan muutos ei voine olla kovin tuntuva. Ei nimittäin tuo piikkiä pienempi (edes) edessäkään mitään ihan mahdottomia mutoksia ajoon tuonut. Näillä näkymin siis kohti 16/43 ratastusta sitten seuraavaksi...

Niin, ja en muuten minäkään huomannut kulutuksessa mitään eroa kun piikkiä pienempi eturissa vaihdettiin, joten huoli saattaa olla jossain määrin turha. OIkean käden ranneliike kun lienee edelleen se suurin kulutuksen määrittäjä ja käytetyt kierrokset/tietty nopeus muilla kuin kutosvaihteella edetessä...

Välitykset 14/40. Kivat "monttuvälit". Bensaa kuluu, mutta kuluu sitä muutenkin. Huippuja kelaa jotain 150 mittariin. Keulii kytkimellä.

Aprilia Miller05

Joo kyllä mun mielestä oma 15/42 on liian pitkä, seuraavan kerran kun menee ketjut&rattaat vaihtoon tulee taakke isompi..
Minkähän pituinen ketju tulee asentaa?

Tosin se on sitten ensi kesän hommia jos vielä sillonkaan

15/42 väleillä täälläkin ajellaan. Ero vakioon on jo aikamoinen, mutta siltikin aion ensi kesänä kokeilla 15/43 tai jopa 15/44

15/42.

Välitykset sopivat hyvin Virtasalmelle, kutosella käy juuri rajoittajalla bussipysäkin viimeisessä kallistuksessa.

Jurvassa taas ei tarvii paljon vaihdella: kolmonen ja nelonen riittää.

Huh, huh...ja vauhtia oli 250-265 kmh?
omg.gif
Vai kumpi sulla Jopi olikaan - Mille vai Tuono??

Fäktory. Omissa yksilöissä mittariin jää 272. Tuohan on essonbaarilukema.

Pyörä on niin kallellaan viimeisessä oikeassa, että pyörän kehä on pienempi. Pysäkin jälkeen todellinen nopeus kasvaa, vaikka mittarin näyttämä pienenee.

Suoran päässä todellinen loppunopeus on mittarin maksiminäyttämää huomattavasti pienempi.

Pari vuotta sitten tutkalla mitattuna vakio factory jätti bussipysäkin lukemaksi 265 ja tutkalla mitattu suoran loppunopeus oli 236.

Tulipa tehtyä mielenkiintoinen havainto kun on jossain määrin mietittynät noi välityssuhdeasiat. Tein hippasen tosielämän testausta 4000 kierroksella (ja ykkösellä ja kakkosella myös 8000 krpm) ja vaikuttaisi, että mun Tuonossa on Factoryn vaihdelaatikko
omg.gif
Jep, jep...nopeudet ainakin tuossa taulukossa täsmää paremmin Factoryn lukemiin kuin standardi Tuonon lukemiin. Mullahan on siis "melkein" Factory näemmä!!!
tounge.gif
Ovat vissiin laittaneet sielä tehtaalla sisään noihin viimeisiin Tuonoihin sitä mitä hyllystä on löytynyt...

Back