• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Millainen kypärä?

MarkusSaarinen

New member
Millainen kypärä?

Moi,

olen aloitteleva uusi moottoripyöräilijä ja kulkupelinä Yamaha Virago 535. Millaista kypärää suosittelisitte?

Jonkinlainen avomalli olisi mielessä, mutta mitenkäs ajolasit/visiiri/aurinkovisiiri?

Eli kokemuksia, minkälainen olisi toimiva niin, ettei esim. ötökät lentele silmiin tai muuten kärpäset naamalle.

Kypärä on niin henkilökohtainen varuste kuin vain moottoripyöräilyssä voi olla.
kuka tykkää mistäkin.

Itsellä on perusmallin AGV:n avokypärä (toki mieleiseksi maalattu), toinen vähän erimallinen avokypärä (jonka merkkiä en muista ja tietenkin mieleiseksi maalattu) ja aviator gogglessin ajolasit.
Ajolasien alle mahtuu silmälasit tai vaihtoehtoisesti aurinkolasit.

Avokypärien visiirit yms. on aika typerän näköisiä ja ne menettelee, vain jos alla on moposkootteri tai vastaava..

Toiset sanoo, että avokypärä on vaarallinen kun suurin osa osumista tulee leuan aja kärsän alueelle, mutta tyyli ennen terveyttä:thumbup:
Itse pidän avokypärästä juuri sen avoimuuden takia, Tuuli ja kärpäset tuntuu ihan eri tavalla.
Avokypärä on vähän huono sateella, koska sadepisarat hakkaa ikävästi nenän vartta!

Avokypärää käytän 85% niin kyykyllä kuin nakupyörällä ajaessa.
Sitten kun on kylmä tai kosteaa, niin käytän schuberth c2 ja enskalla tietenkin enskakypärää.

edit: Meinas unohtua tärkein asia. Paras kypärä on hyvin omaan päähän istuva kypärä.

Viimeksi muokattu:
Ostin itse elämäni ensimmäisen MP-kypärän viime kesänä. Kiertelin liikkeet ja sovitin lähes kaikkia merkkikypäröitä. Toimin tälläkin foorumilla esiintyneen neuvon mukaan: Ostin sen joka tuntui päähän parhaalta. Jos turvallisuutta ajattelee, niin ehkä avopotta ei ole paras vaihtoehto, ainakaan aloittelijalle...

Kiitos vastauksista.

Tuollaista avomallia noilla aviator goggleseilla olen harkinnut. Se visiiri tuntuu vähän typerältä, mutta mietin sitä sen takia että häiritseekö avokypärässä nuo viimat ja kärpäset pidemällä matkalla? Varmaan jonkinlaiset ajolasit (tai visiiri) on välttämättömät pidemmän päälle?

Ajoa tulee näillä näkymin olemaan päiväreissuja ja kenties kesän aikana pidempääkin reissua vapaa-ajan mukaan.

Käynyt noita jo sovittelemassa ja menossa uudelleenkin, mutta lisää kokemuksia/vinkkejä otetaan vastaan!

Tuollaista avomallia noilla aviator goggleseilla olen harkinnut. Se visiiri tuntuu vähän typerältä, mutta mietin sitä sen takia että häiritseekö avokypärässä nuo viimat ja kärpäset pidemällä matkalla? Varmaan jonkinlaiset ajolasit (tai visiiri) on välttämättömät pidemmän päälle?

Viima kasvoilla on juuri se juttu, mikä tekee moottoripyöräilystä moottoripyöräilyä.
Jos viima alkaa kyllästyttämään, niin sitten voi käyttää huivia.

Ajolasit on ihan ehdottomat jo pelkästää silmien suojauksen takia ja sitä kautta turvallisuuden takia.

Ps. Joko olet katsellut Aviator Gogglessien hintoja...?

Ostin itse elämäni ensimmäisen MP-kypärän viime kesänä. Kiertelin liikkeet ja sovitin lähes kaikkia merkkikypäröitä. Toimin tälläkin foorumilla esiintyneen neuvon mukaan: Ostin sen joka tuntui päähän parhaalta. Jos turvallisuutta ajattelee, niin ehkä avopotta ei ole paras vaihtoehto, ainakaan aloittelijalle...

Sitten on tuo Schuberth J1 missä on leualle oma ripa estämään maa-lärvi -kosketusta. Coolness-taso lienee jotain skootterin luokkaa, eli ihan jees.

Viima kasvoilla on juuri se juttu, mikä tekee moottoripyöräilystä moottoripyöräilyä.
Jos viima alkaa kyllästyttämään, niin sitten voi käyttää huivia.

Ajolasit on ihan ehdottomat jo pelkästää silmien suojauksen takia ja sitä kautta turvallisuuden takia.

Ps. Joko olet katsellut Aviator Gogglessien hintoja...?

Joo olen katsellut hintoja, eikä näyttäis kovin hintavia olevan. Ja on noita avokypäriä näköjään myytävänä, missä tulee nuo lasit mukanakin. Elikkäs tämä keskustelu vahvistaa jo aiempaa ajatusta hankkia avokypärä ja jonkinnäköset lasit siihen. Plus sitten aurinkolasit sellasille keleille, kun niitä tarvitsee. Osaan ajolaseista saa ilmeisesti aurinkolasit sinne sisään ja osa on sen verran pieniä, että sitten mennää pelkillä aurinkolaseilla..

Tietysti lisää kommentteja ja vinkkejä otetaan vastaan!!

Avokypärien visiirit yms. on aika typerän näköisiä ja ne menettelee, vain jos alla on moposkootteri tai vastaava..

Ostin joskus Tokmannilta alepoistosta 29 euroll mopokäyttöön Syko-merkkisen avopotan lipalla ja lipan alle piiloon nousevalla visiirillä. Todella mukava potta päässä ja kokeilin Trumpalla kerran 180km/h vauhdissa ja toimi yllättävän hyvin. Tuuli ei puistellut, eikä meteli ollut paha. Visiiri suojasi hienosti.

Onhan se vähän epämiehekkään näköinen mutta toimiva kampe, jos sellaisesta tykkää tai tarvitsee.

Miksi visiiri olisi vähemmän miehekäs Et ilmeisesti ole saanut vielä ampiaista naamaasi 100 km vauhdissa Osta vaan se visiiri kanssa oleva kypärä on sateen mukavampi.

Ostin joskus Tokmannilta alepoistosta 29 euroll mopokäyttöön Syko-merkkisen avopotan lipalla ja lipan alle piiloon nousevalla visiirillä. Todella mukava potta päässä ja kokeilin Trumpalla kerran 180km/h vauhdissa ja toimi yllättävän hyvin. Tuuli ei puistellut, eikä meteli ollut paha. Visiiri suojasi hienosti.

Onhan se vähän epämiehekkään näköinen mutta toimiva kampe, jos sellaisesta tykkää tai tarvitsee.

Itseäni kyllä epäilyttää tuon kypärän toiminta silloin kun se oikeasti suorittaa sitä tehtävää mikä sille on annettu...:sad3:
Näin niinkuin yhden Syko-merkkisen mopokypärän myös itse omistaneena.

kuka tykkää mistäkin.

Itsellä on perusmallin AGV:n avokypärä (toki mieleiseksi maalattu), toinen vähän erimallinen avokypärä (jonka merkkiä en muista ja tietenkin mieleiseksi maalattu) ja aviator gogglessin ajolasit.

Toiset sanoo, että avokypärä on vaarallinen kun suurin osa osumista tulee leuan aja kärsän alueelle, mutta tyyli ennen terveyttä:thumbup:
Itse pidän avokypärästä juuri sen avoimuuden takia, Tuuli ja kärpäset tuntuu ihan eri tavalla.
Avokypärä on vähän huono sateella, koska sadepisarat hakkaa ikävästi nenän vartta!

Sitten kun on kylmä tai kosteaa, niin käytän schuberth c2 ja enskalla tietenkin enskakypärää.

edit: Meinas unohtua tärkein asia. Paras kypärä on hyvin omaan päähän istuva kypärä.

Tyyli ennen kaikkea.... tai ainakin heti toisena :D.

Tämän kanssa tasapainoillaan molemmilla suunnilla senkin jälkeen
kun on valittu avo/umpi.

Toisaalta..... kun on riittävästi niellyt paskaa, kaivanut sitä ja ties mitä roinaa naamasta irti,
pinnasta ja välillä syvempääkin, ehkä hankkinut keväällä tahtomattaan "nastahampaan" sanan
varsinaisessa merkityksessä ylähyllyn etureunaan:D..... jne jne.....

Sitä voi sitten ilman tuskaa "pyyhkiä" asialla jos joku sattuu homottelemaan kun ei ajele avopotalla :D.

kuka tykkää mistäkin.

Itse en pihasta lähtisi avokypärä päässä moottoripyörällä ajaen:rant:Yhden kokemuksen jälkeen,kun muutuin pyörän kuljettajasta matkustajaksi ja poisheitetyksi aivan yhtäkkiä.Jos ne samat naarmut olisivat olleet leuassa,mitkä olivat kypärässä...:boring:

Itse en pihasta lähtisi avokypärä päässä moottoripyörällä ajaen:rant:Yhden kokemuksen jälkeen,kun muutuin pyörän kuljettajasta matkustajaksi ja poisheitetyksi aivan yhtäkkiä.Jos ne samat naarmut olisivat olleet leuassa,mitkä olivat kypärässä...:boring:

Samaa mieltä. Kerran kun pää edellä menee asfalttia pitkin, niin arvostaa umpikypärää just tuosta syystä. Ei olisi vieläkään naama kunnossa, jos visiirin sijasta nahka olisi ottanut asfaltin vastaan.

Jaahans jaahans, täällä alkaa mielipiteet ja asenteet tekemään eroja jo. Sitä meinaa alkaa pikku hiljaa kallistumaan tuohon visiirimalliin (siitä jo aiemmin kuullut suositeltavan pelkan avon tilalle).

Mutta ei vielä ole löytynyt täysin mieleistä mallia, olen avo/visiiri kypäriä käynyt koittamassa muutamassa liikkeessä. Pitää jatkaa etsintää ja mietintää mallin suhteen.

Eli tähän vois vielä lisätä, että jos jollain on malleista suosituksia, niin mielellään tähän voi laittaa. Tietenkin pitäs päästä itse koittamaan, mutta kyllä siitä jotai apua kun kuulee käyttäjiltä kokemuksia.

Kiitos näistä, toivottavasti keskustelu jatkuu edelleen!! :)

Kun keväällä eka kerran joutuu laittamaan schuberth C2:sen päähän, niin ihan oikeasti ahistaa ensimmäinen tunti.
Tuntuu, että ilma kulje ja tulee ahtaan paikan sammio.

Olen kai vanhaa koulukuntaa, kun avokypärä on minun valinta.
Voishan sitä crossikypärä päässä vetää, mutta onhan se aika typerän näköinen kun päällä on nahkapuku ja alla kyykkypyörä:grin:
En mieti sitä turvallisuutta (turvattomuutta), koska jos sitä alkaa pähkäilemään, niin ajelut on parasta suorittaa sen jälkeen PC:n tai läppärin ruutua tuijottaen...

On hyvä, että ihmiset ajattelee turvallisuus edellä, mutta toivottavasti ei ajatella niin, että turvallisemmat varusteet tarkoittaa tiukempaa sinkkiä.

En mieti sitä turvallisuutta (turvattomuutta), koska jos sitä alkaa pähkäilemään, niin ajelut on parasta suorittaa sen jälkeen PC:n tai läppärin ruutua tuijottaen...

On hyvä, että ihmiset ajattelee turvallisuus edellä, mutta toivottavasti ei ajatella niin, että turvallisemmat varusteet tarkoittaa tiukempaa sinkkiä.

Monet tarinat "Siperiasta" ovat lähes kaikki totta.

En tiedä paljonko kukin on "kyntänyt" tuolla vuosien varrella, mutta mutta.....

Elämä on täynnä valintoja, enimmät niistä voi tehdä ihan itse ja hyvä niin.
Sekin on hyvä, että matkan varrella voi kokemuksen pohjalta muuttaa
näkemyksiään asioissa..... ilman että tulee syyllinen olo takinkääntötempusta.

Back