• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Millainen kypärä?

Itsellä nyt ollut 25t/km Shark EVO 3 avo/umpikypärä , mukava ajaa kaupungissa kypärä auki ja muualla umpikypäränä. Sopi omaan päähän kuin tatti, mutta huono suositella koska on painava -yli 1700 grammaa eli niskat kovilla jos ei ole tottunut.

Itsellä nyt ollut 25t/km Shark EVO 3 avo/umpikypärä , mukava ajaa kaupungissa kypärä auki ja muualla umpikypäränä. Sopi omaan päähän kuin tatti, mutta huono suositella koska on painava -yli 1700 grammaa eli niskat kovilla jos ei ole tottunut.

Kannattaa hommata sellainen mopo jolla saa niskalihakset.... jos sellaisia ei
muutoin ole siunaantunut :grin:.

Kannattaa hommata sellainen mopo jolla saa niskalihakset.... jos sellaisia ei
muutoin ole siunaantunut :grin:.

Juurikin, mutta rouvan komposiittikypärä ei paina kuin puolet tuosta omasta, niin aika iso merkitys jos ei ole niitä niskalihaksia vielä:)

Ootko Shark Nanoa kattonu? Siinä on sekä visiiri että aurinkoglaassit. Visiiriä ei myöskään juuri erota ylös nostettuna :thumbup: Painoa ~1500gr.
Eurobikerilla nuitakin ois, aion ite käydä tässä jahka joudan moista kokeilemassa.
Mulla on tällä hetkellä "oikee" avokypärä ja umpikypärä, ja kun umpikypärä lähtee ny päivitykseen,
aattelin korvata sen avokypärällä. Tuo jos on hyvä, soveltuis paremmin pitkän matkan ajamiseen, lähinnä tuon ötökkäsuojan takia. On se avokypärä vaan paljon mielekkäämpi päässä ajaessa kun umpi.
Ja jos hakee äärimmäistä turvallisuutta, lienee kaksipyöräset jo lähtökohtaisesti se huono käsi korttipöytään. Pääasia lienee että ylipäänsä löytyy se kypärä.

Itseäni kyllä epäilyttää tuon kypärän toiminta silloin kun se oikeasti suorittaa sitä tehtävää mikä sille on annettu...:sad3:
Näin niinkuin yhden Syko-merkkisen mopokypärän myös itse omistaneena.

no joo jos lippaan 180 vauhdissa shortiseissa ja t-paidassa, avopotta päässä, kypärän merkki ei välttämättä ole se suurin ongelma...

Se oli yksi veto vaan suoralla kun testasin visiiriä. Moposkootterikäyttöön kauppareissulle ja työmatkoille hankin kun halvalla sain ja siinä luotan kyllä.

On se avokypärä vaan paljon mielekkäämpi päässä ajaessa kun umpi.
Ja jos hakee äärimmäistä turvallisuutta, lienee kaksipyöräset jo lähtökohtaisesti se huono käsi korttipöytään. Pääasia lienee että ylipäänsä löytyy se kypärä.[/QUOTE]
Selitäpä tarkemmin tuo eka lause.Millä tavalla avokypärä on mielekkäämpi?
Pääasia se on hyvinkin,mutta kuulostaa kovin välinpitämättömältä tuo toinen lause,varsinkin jos aloitteleva motoristi kysyy neuvoa:blink:

On se avokypärä vaan paljon mielekkäämpi päässä ajaessa kun umpi.

Se on vähän sama kuin kumpi on parempaa vai hernekeitto?

Avokypärässä valo, varjot, haju, kärpäset ja muut kiinteät esineet tuntuu vaan ihan toiselta kuin siellä umpikypärän sisällä.
Itse koen avokypärä päässä olevani lähempänä ympäröivää todellisuutta ja juuri se on sitä, mitä minä haen moottoripyöräilyltä. Olla yhtä ympäristön kanssa.
Kuuluun siis siihen ryhmään, joka ei tule (ehkä) koskaan laittamaan kuulokeita kypärään tai katsomaan asioita ajon aikana digitaalinäytöltä.

Pääasia se on hyvinkin,mutta kuulostaa kovin välinpitämättömältä tuo toinen lause,varsinkin jos aloitteleva motoristi kysyy neuvoa:blink:

Kuten Lario ylempänä totesi. Eikä sitä edes pysty sanoiksi pukemaan, se pitää kokea. Siinä on vaan sitä jotain. Ei se toki ole kaikille, eikä siinä mitään.
MUTTA- aloitteleva motoristi kysyy neuvoa- tosiaankin- ja toteaa että avokypärät ovat mielekkäämpi vaihtoehto hänelle. Oli aloitteleva tai kokenut motoristi, uskon että kukin osaa ihan itse päättää millä turvallisuustasolla haluaa harrastaa. Moottoripyöräily on kuitenkin monille pitkälti sitä fiilisten hakemista- itse ainakin haen
vähän lisäfiilistä sillä että päivitän tuon umpikypäränkin toiseen avokypärään, en vielä tiedä mihkä, mutta sellaiseen jossa olisi tuo visiiri. Visiiritön käy työmatkoihin ja fiilistelyihin hienosti.

Täällä nyt vaan on aina tapana vetää mukaan kaikki turvaliivit ja -viirit, airbägilliset puvut ja umpikypärät,
sekä ne kaksipyöräiset h*mosohvat joita joku moottoripyöräksikin kutsuu, kaikenmaailman abseilla detceillä ja perseenlämmittimillä, mitä ilman ei kokeneet motoristit pärjää, saatika aloittelevat :right:

no joo jos lippaan 180 vauhdissa shortiseissa ja t-paidassa, avopotta päässä, kypärän merkki ei välttämättä ole se suurin ongelma...

Veikkaan ettei moni avopotan käyttäjistä ole niin kiinnostunutkaan ajelemaan 180:iä :) Rauhallisesti, rennosti, naaaaaaatiskellen lienee sen jutun idea. Kai? :) Kyll määkin haluan aina ajella visiiri auki jos mahdollista, ymmärrän hyvin ne fiilikset ja tuoksut.

Joku mietti avokypärää, joku totesi sille että kato millaista jälkeä voi tulla jos kaatu sellasen kanssa

Veikkaan ettei moni avopotan käyttäjistä ole niin kiinnostunutkaan ajelemaan 180:iä :) Rauhallisesti, rennosti, naaaaaaatiskellen lienee sen jutun idea. Kai? :) Kyll määkin haluan aina ajella visiiri auki jos mahdollista, ymmärrän hyvin ne fiilikset ja tuoksut.

Tuossahan tuo tuli :D......
ja roskikseen pamahti argumentit umpipotan totaalisesta umpinaisuudesta
ilman ilmavirtaa naamalla ja ympäristön tuoksuja :grin:.

Woe pojat :thumbsup:

No joo... ei tätä väkisin kannata, eikä edes tarvitse.
Avopotalla on eittämättä omat puolensa, hetkensä ja fiiliksensä.
Ihan oman valinnan mukaan ja pulinat pois.

Pisti taas kerran silmään asioiden argumentointi.... tai paremminkin
argumenttien perusteiden pohjan pehmeys.

Jos vaan tykkää, niin tykkää......
Sill' mennään... eikä sitten aleta pehmosia perustelemaan.

Ei kai se "umpipotta" nyt mikään "komposiitti-kortonki" ole :D.

Rauhallisessa naatiskelussa "luukut auki".
Ilma kiertää, viima tuntuu ja elämä on tuoksuja tulvillaan.

Osassa voi vielä sipaista aurinkosilmikon alas..... suojaamaan
häikäisyltä..... silmiin paukkuvilta ötököiltä jne.

Minua kyllä kauheasti ihmetyttää, että millaisia umpikypäriä väellä on kun ei muka ilma kierrä ja tuoksut tule sisään. Itsellä on kokemusta tähän mennessä neljästä erilaisesta umpikypärästä, ja kaikissa on ongelmana ollut pikemminkin olosuhteisiin nähden liika tuuletus myös kaikki mahdolliset räppänät suljettuna, eikä suinkaan ilmanvaihdon puute.

Mahdollisen kaatumisriskin suhteen kaikki olennainen on avokypärästä on jo sanottu, mutta itselläni on toinenkin argumentti miksi en moista edes harkitse. Olen nimittäin kerran ottanut varpusen tai muun vastaavan pikkulinnun hengiltä suoraan keskelle visiiriä melkoisen pamauksen kera 80 vauhdissa. Jos tuossa tilanteessa olisi ollut avopotalla, kaatuminen olisi ollut jokseenkin 100% varma seuraus. Toisenkin kerran osuma on ollut erittäin lähellä, mutta silloin osuma jäi katteisiin tai etuputkeen.

MUTTA- aloitteleva motoristi kysyy neuvoa- tosiaankin- ja toteaa että avokypärät ovat mielekkäämpi vaihtoehto hänelle. Oli aloitteleva tai kokenut motoristi, uskon että kukin osaa ihan itse päättää millä turvallisuustasolla haluaa harrastaa.

Jokainen toki tekee omat valintansa, eikä minulla ainakaan ollut tarkoitus moralisoida tai vastustaa muiden avokypärän käyttöä. Kunhan kerroin ajatukseni ja omat kokemukseni. Aion kyllä ajella shortseissa ja t-paidassa jatkossakin, eli en hae äärimmäistä turvallisuutta, mutta kypärää en avomalliin vaihda. Minua vaan pelottaa ajatellakin, miltä naama näyttäisi, jos tässä kuvan tilanteessa olisi ollut päässä avopotta.
kypara_2.jpg

Pelkäsin että tänään tulisi kylmä ja lähdin ajelemaan umpitotalla...vaan olipa tylsää...
Puoli tuntia ja tulin kotiin vaihtamaan avopotan päähän...

Ostin viime kesänä AGV kypärän, ja verrattuna aiempaan, puolet halvempaan Held merkkiseen kypärään täytyy rehellisyyden nimissä että pidin Heldin kypärästä enemmän. AGV:ssä visiiri ei huurru ja ilma kiertää, mutta meteli on 2 kertaa kovempi verrattuna Heldin kypärään. Heldissä visiiri pysyy raollaan kovassakin tuulessa ja koloja on enemmän. AGV:ssä oli 4 erilaista visiirinsäätöpalaa, silti ei sopivaa kaupunkirakoa ollut. AGV visiiri myös naarmuuntuu liian helposti. Mulla kriteerinä oli, aurinkolippa ja suht halpa hinta. En tiedä, ehkä joku Schubert tai joku vois olla parempi, hiljainen pitäis olla. Ilma kiertää kun raottaa visiiriä. Lyhyesti arvostelutna, halvempi Held on parempi kypärä. Agv ehkä turvallisempi. Mutta kypäräpuhelin jne, HELD. Kokemusta oikein kalliista kypäristä ei kuitenkaan mulla ole.

Sen verran vielä että tossa AGV kypärässä varmaan tehty tuulitunnelitestit silleen että kypärä on 90° kulmassa suoraan. Jos kääntää nuppia pikkuisenkin alaviistoon alkaa vitunmoinen räpinä kypärän sisällä ja pää tutisee tuulessa. Heldin kypärässä oli sellanen takaraivo spoileri, joka auttoi ehkä hieman tuota tutinaa, ainakin normaali suomen oloisissa vauhdeissa.

Kypäristä en muuta osaa sanoa, kuin että nykyinen HJC-rpha 10 on helposti paras mitä tässä päässä on ollut, mutta ei varmaan sovi tässä tapauksessa, koska on umpinaista mallia. Jokainen kypärä on ollut tähän mennessä riittävän hiljainen kun laittaa tulpat päähän, eikä ilman niitä osaa enää edes ajella.

Back