Millaiset jarrupalat?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Transalp
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Transalp

New member
TDM:ään pitäisi ostaa kevään mittaan uudet jarrupalat, ja niitä katselin Allrightin uudesta hienosta nettivaraosaluettelosta. Sieltä löytyi seuraavat vaihtoehdot:

Platinum 32€
Sinter grip 38€
Siloxane racing 44€
Array cooling 59€

Kaikki siis Ferodon valmistamia. Minkälaisia käytännön eroja noissa on jarrutustehossa ja kulutuskestävyydessä? Vaatiko jotkut enemmän lämpöä toimiakseen hyvin? Ajotyyli enimmäkseen rauhallinen, eikä radalla ole tarkoitus käydä kaahaamassa.
 
Juuri näin.

Ferodolta ei huonoa saa ja kun ottaa huomioon tarpeesi ja kulkineesi niin ota Platinum.

Toisinaan alkuperäinen voi olla jopa edullisempi, miten lienee jammuissa?
 
Kokeile magneetilla.
Jos tarttuu niin silloin ei ainakaan ole.
Sama tuli itsellänikin mieleen ja kävin kokeileen; Tarttuu. Tosin on meillä töissä rosteria johon myös tarttuu magneetti, mutta eipä sitä mahdeta käyttää jarrulevyissä.
smile_org.gif
 
Hmm... Onkohan gixxerin vakiolevyt rosteria
nixweiss.gif

Allrightin varaosatiskiltä ojensivat sintteripalat ilman sen kummempaa kyselyä.
 
Kokeile magneetilla.
Jos tarttuu niin silloin ei ainakaan ole.
Sama tuli itsellänikin mieleen ja kävin kokeileen; Tarttuu. Tosin on meillä töissä rosteria johon myös tarttuu magneetti, mutta eipä sitä mahdeta käyttää jarrulevyissä.
smile_org.gif
Olikohan se täällä kun oli joskus keskustelua jarrulevyjen valmistamisesta?

Noo joka tapauksessa jarrulevyt eivät missään tapauksessa ole normaalia "rosteria" eivätkä "haponkestävää" eli siis 304 tai 316 teräksiä. Jos niistä menee itselleen jarrulevyt väkertämään, niin voi tulla ongelmia jarrutusmatkojen suhteen, sillä niille ei tahdo löytyä sopivaa kitkapalaa mistään. Itse veikkaisin että niillä tulee myös ainakin kovemmassa käytössä nopeasti kuumalujuusominaisuudet vastaan.

Muistaakseni keskustelussa tuli ilmi, että jarrulevyissä käytetään ruostumattomia martensiittisia teräslaatuja joissa hiilipitoisuudet ovat korkeita, sillä niiden pito-ominaisuudet ovat paremmat. Vielä paremmat ne olisi ruostuvissa teräslaaduissa, mutta harvempi haluaa moottoripyöräänsä ruostetta tippuvia kiekkoja jotka ovat jumittuneen talven aikana...

Magneetin tarttuminen ei itsessään kerro teräslaadusta muuta, kuin että teräs sisältää ferriittiä -> seos on ferriitistä, Martensiittista tai duplexia. Austeniittiseen teräkseen ei magneetti tartu.

Jep, anyways. Jos sulla on vakiokiekot alla, niin senkun laitat ne palat alle, mitä tiskiltä normaalisti annetaan. Varmin valinta on se "starndard/platinum" ja sillä pärjää varmasti tieliikenteessä.
 
Carbon Lorrainet alle eikä mitään ferodoa. Printsportista saa ja niillä ne kovat jätkät ajaa myös.
 
Mulle myös myytiin sintteri palat ja nyt ravistaa zx-6r jarru niin perk*leesti 2vk käytön jälkeen. Voiko muka johtua paloista?
 
Back
Ylös