Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Juu, tuo on käynyt itselläkin mielessä, semminkin kun olen jopa jälkiasentanut mittaritauluun ampeerimittarin. Tästä 0 - 60 A mittarista ei tietenkään ole iloa näiden hituvirtojen jahtaamisessa...Helppohan tuo olis ampeerimittarilla todeta.. Akusta piuha irti, mittari väliin ja kokeilee, onko sillä virtalukon asennolla jotain merkitystä.
R1200GS:ssä ei pitäisi olla vaikutusta sillä, onko virtalukko OFF- vai ohjauslukkoasennossa. Kun virtalukko käännetään OFF-asentoon, kulutus on hetken aikaa yli 100 mA, jonka jälkeen se tippuu 5 mA:n seudulle. Jos virtalukon kääntää ohjauslukkoasentoon, on kulutus samaa luokkaa. Esim. K1200LT:ssä lukon asennolla on merkitystä, luultavasti soittimen vuoksi. Mikäli pyörässä on varashälytin, se voi olla mahdollinen vuotokohde. Jotkut hälyttimet imevät akun vaikka tyhjäksi asti, fiksummat taas seuraavat akun jännitettä ja lopettavat virranoton, kun jännite laskee liian alas.Kolmessa viikossa tyhjenneen akun kanssa puuhastellessa soitin huoltoon ja kysyivät oliko pyörä (r1200GS) ohjauslukossaSilloin on kuulemma virrankulutus minimissään ja nimenomaan pitää olla ohjauslukossa. Onko muilla tietoa tai mutua aiheesta?![]()
No se, että tuo tulee merkkiliikkeestä ei tuosta kyllä (ikävä kyllä) varmaa tee. Aiemmat mittaustuloksetkin sen varmistavat. Oleellisinta lienee tuo aiempana mainittu varashälytin - missä vaiheessa tuo kytkeytyy päälle.Varmaa tietoa; pitää olla lukossa muuten jää herätevirtaa päälle joka syö akun riippuen kunnosta ja kapasiteetista riippuen viikossa - kolmessa. Tuli mullekin yllätyksenä koska manuska ei kerro asisasta mutta huollosta kerrottiin.
No tarua ne ainakaan eivät ole. Sen verran monta vahvaa "todistusta" asiasta on netti pullollaan.R1200RT vm 2006, 31000 km seisoi ohjauslukotta 6 viikkoa lämpimässä tallissa akku paikoillaan ja kengät kiinni. Mittasin jännitteen: 12,75 V. Otin -kengän irti ja mittasin virrankulutusta halpisdigimittarilla pienimmällä skaalalla: ei mitään merkkiäkään virran kulutuksesta. Kenkä kiinni ja starttia: pyörä hyrähti käymään kuin enkeli. Ihmetyttää vähän nuo tyhjenevät akut -tarinat !
No jos Minkäänlaista virrankulutusta ei ollut havaittavissa, niin mittaus on varmaankin tehty jotenkin väärin??R1200RT vm 2006, 31000 km seisoi ohjauslukotta 6 viikkoa lämpimässä tallissa akku paikoillaan ja kengät kiinni. Mittasin jännitteen: 12,75 V. Otin -kengän irti ja mittasin virrankulutusta halpisdigimittarilla pienimmällä skaalalla: ei mitään merkkiäkään virran kulutuksesta. Kenkä kiinni ja starttia: pyörä hyrähti käymään kuin enkeli. Ihmetyttää vähän nuo tyhjenevät akut -tarinat !
Ja hei Teille kaikille.......Vai niin.....![]()
Näyttäs näin, että "jokakodin sähkömiehet" TAAS liikkeellä.
Otetaas lusikka suusta ja mietitään.
Akuillahan on vähän jokaisella sellainen ominaisuus, kuin itsepurkautuminen. Tämä vaihtelee akkutyypeittäin jopa 4-15%/kk
akun varauksesta.
Joten ne "bilteman" lukemat ja näyttämät voi heittää unholaan.
Toinen merkittävä tekijä akun kunnolle on sen säilytyspaikka.
Akku pärjäileee täyteen ladattuna pakkasessa paremmin, kuin makuuhuoneen lämmössä.............![]()
Ja hei Teille kaikille.......![]()
Eikös teidän bemuissa ole se virran ulosotto, siihen vain cetekin
"ylläpito sellainen" kiinni niin johan pelittää.
PS. Tosin laturiin pitää pystyä vaihtamaan pistoke ( napaisuus oikein)
Ja cetekin mukana tulee pistoke jonka voi ruuvata akun napoihin suoraan.Lataus ulosottopistokkeen kautta kyllä onnistuu, mutta vain BMW:n omalla laturilla!