• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Minimi virran kulutus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja awaaja
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

awaaja

New member
Kolmessa viikossa tyhjenneen akun kanssa puuhastellessa soitin huoltoon ja kysyivät oliko pyörä (r1200GS) ohjauslukossa
omg.gif
Silloin on kuulemma virrankulutus minimissään ja nimenomaan pitää olla ohjauslukossa. Onko muilla tietoa tai mutua aiheesta?
 
No enempi mutua on eli normaalilta kuullostaa. Oma mopo kun on autotallissa eikä koskaan ohjauslukossa, niin takuuvarmasti ei hörähdä kolmen viikon jälkeen, jollei ole ollut kiinni ylläpitolaturissa. Sitä en kylläkään ole kokeillut, josko virta pysyisi paremmin avain lukkoasentoon käännettynä.
Reissuillahan mopo on tietysti yöt ohjauslukossa, mutta ei silloin tietenkään kolmea viikkoa putkeen. Parin yön seisotuksen jälkeen startatessa saa kyllä pitää pippelistä kiinni ja toivoa, että starttaa...
Totta sekin, että samalla akulla on jo menty kohta 55.000 km ja kolme ajokautta, joten selittäähän sekin jotakin.

Eli kyllä siellä jokin kompuutteri sitä virtaa pikku hiljaa syö, ja voi sillä virta-avaimen asennollakin olla jokin merkitys. Varmaan joku enempi tietoa / vähempi mutua osaa kommentoida.


t. pozo
062802moto_prv.gif
 
MUTU-linjalla jatketaan. Eihän tuo mahdotonta ole, mutta jos noin oikeasti on/olisi, niin on kyllä aika kummallista, ettei tuota olisi sivulauseessa, käyttöohjeessa mainittu.

Noilla kaikki-tietävillä jenkkisaiteilla on paljon kirjoituksia erilaisista 1200-sarjan pyöriin liittyvistä virrankulutusongelmista / itsestään tyhjenevistä akuista. En kuitenkaan ole nähnyt yhtään kirjoitusta, jossa olisi edes vilauteltu ohjauslukon käyttämättömyyden akun tyhjentymistä aiheuttaneen. Enemmän tai vähemmän ovat olleet ohjelmistolähtöisiä nuo ongelmat.

IMHO - ilman jotain lisätietoa tuosta asiasta - en tuohon teoriaan usko - tuli myyjäliikkeestä eli ei. Ihan ensimmäistä kertaa ei tuoltakaan tulisi disinformaatiota.

Niin - ja ei tuon akun kuulu kolmessa viikossa tyhjentyä.... Se on paska tai sitten pyörässäsi on akun purkautumisen aiheuttava ohjelmistobugi (noistahan on paljon raportoitu) tai muu tekninen vika. Oma, samaan tekniikkaan pohjaava ST on seisonut kyllä kuukaudenkin ilman latausta ilman vielä mitään oireita jännitteen merkittävästä laskusta. Paska akku on kuitenkin paska akku ja noista on paljon kokemuksia.
 
Omassa R1100RT:ssä ainakin kaikki virrat menee pois kun kääntää lukko asentoon. Esimerkiksi Sonyn soitin joka mulla on, jää aktiivitilaan jos ainoastaan kääntää virtalukosta OFF asentoon. Näytössä näkyy teksti koko ajan. Pakko pistää lukko asentoon saadakseen virrat siitä pois.
 
Helppohan tuo olis ampeerimittarilla todeta.. Akusta piuha irti, mittari väliin ja kokeilee, onko sillä virtalukon asennolla jotain merkitystä.
 
Helppohan tuo olis ampeerimittarilla todeta.. Akusta piuha irti, mittari väliin ja kokeilee, onko sillä virtalukon asennolla jotain merkitystä.
Juu, tuo on käynyt itselläkin mielessä, semminkin kun olen jopa jälkiasentanut mittaritauluun ampeerimittarin. Tästä 0 - 60 A mittarista ei tietenkään ole iloa näiden hituvirtojen jahtaamisessa...
Hyvä vinkki, pitääpä tässä talven aikana selvittää tuokin...
033102beer_1_prv.gif


t. pozo

062802moto_prv.gif
 
Heippa;

Pyörää ostettaessa myyjä (EMC Oulu) kertoi tästä virrankulutuksen erosta ja suositteli seisottamaan pyörää mielummin ohjauslukossa ja talveksi akku ehdottomasti irti.

Tässä omat virrankulutuksen mittaustulokset (BMW R 1200 GS  vm 2005, ei hälytintä)
            Ohjauslukossa  2,5 mA   eli 0,0025 A    
            Ei ohjauslukossa 3,9 mA  eli 0,0039 A

Kun kulutus lasketaan yhden kuukauden ajalle niin kyllä se akusta (12 Ah kapasiteetti) jotakin sentään haukkaa
            Kun ohjauslukossa 1,8 Ah
            Ei ohjauslukossa 2,8 Ah

Joka tapauksessa 6 kuukaudessa kuluttaa akun varmasti tyhjäksi, jos johdot kiinni.
 
Kolmessa viikossa tyhjenneen akun kanssa puuhastellessa soitin huoltoon ja kysyivät oliko pyörä (r1200GS) ohjauslukossa
omg.gif
Silloin on kuulemma virrankulutus minimissään ja nimenomaan pitää olla ohjauslukossa. Onko muilla tietoa tai mutua aiheesta?
R1200GS:ssä ei pitäisi olla vaikutusta sillä, onko virtalukko OFF- vai ohjauslukkoasennossa. Kun virtalukko käännetään OFF-asentoon, kulutus on hetken aikaa yli 100 mA, jonka jälkeen se tippuu 5 mA:n seudulle. Jos virtalukon kääntää ohjauslukkoasentoon, on kulutus samaa luokkaa. Esim. K1200LT:ssä lukon asennolla on merkitystä, luultavasti soittimen vuoksi. Mikäli pyörässä on varashälytin, se voi olla mahdollinen vuotokohde. Jotkut hälyttimet imevät akun vaikka tyhjäksi asti, fiksummat taas seuraavat akun jännitettä ja lopettavat virranoton, kun jännite laskee liian alas.
 
Eli teoriassa siis noilla "fineve"n raportoimilla virrankulutuksilla akku on umpityhjä 233 tai 149 päivässä... Aika kaukana kuitenkin kolmesta viikosta...

Yhä edelleen - parin latauksen talvessa pitäisi riittää. Omien akkujen hyytyminen on tapahtunut kyllä ihan muusta syystä - ja vielä kesken vilkkaimman ajokauden.
 
Tein omia mittauksia pimeässä illassa. Minään kovin luotettavina en näitä halpismittarilla tehtyjä mittauksia pitäisi mutta
Rattilukko päällä 0-4 mA
virrat pois muttei rattilukossa 0-12 mA
jostain syystä virta ei ollut tasaista, souti ja huopas ylös ja alas päätyen 0mA jonkin ajan kuluttua. Hälytin ei ollut päällä joten sen ledi ei kai vilkkunut mutta esim. hätävilkkujen valo palaa jonkin aikaa virran kytkemsen jälkeen. Mutta selkeä ero joka tapauksessa.
 
Varmaa tietoa; pitää olla lukossa muuten jää herätevirtaa päälle joka syö akun riippuen kunnosta ja kapasiteetista riippuen viikossa - kolmessa. Tuli mullekin yllätyksenä koska manuska ei kerro asisasta mutta huollosta kerrottiin.
 
Kauppiaat varmaan tykkää kun hallissa seisoo käytettyjä bemuja; pitää olla ohjauslukko päällä ja silloinhan siirtely on hankalaa. Kaikki kun ei halua pitää avaimia virtalukoissa ettei herranlahjat a) vie niitä b) laittele virtoja päälle...
 
Varmaa tietoa; pitää olla lukossa muuten jää herätevirtaa päälle joka syö akun riippuen kunnosta ja kapasiteetista riippuen viikossa - kolmessa. Tuli mullekin yllätyksenä koska manuska ei kerro asisasta mutta huollosta kerrottiin.
No se, että tuo tulee merkkiliikkeestä ei tuosta kyllä (ikävä kyllä) varmaa tee. Aiemmat mittaustuloksetkin sen varmistavat. Oleellisinta lienee tuo aiempana mainittu varashälytin - missä vaiheessa tuo kytkeytyy päälle.

Omassakaan pyörässä ei kyllä ole mitään eroa akun purkautumisella oli ohjauslukko päällä eli ei. Sekin on a) varmaa b) mitattua tietoa. Minulla ei ole hälytintä.
 
R1200RT vm 2006, 31000 km seisoi ohjauslukotta 6 viikkoa lämpimässä tallissa akku paikoillaan ja kengät kiinni. Mittasin jännitteen: 12,75 V. Otin -kengän irti ja mittasin virrankulutusta halpisdigimittarilla pienimmällä skaalalla: ei mitään merkkiäkään virran kulutuksesta. Kenkä kiinni ja starttia: pyörä hyrähti käymään kuin enkeli. Ihmetyttää vähän nuo tyhjenevät akut -tarinat !
 
R1200RT vm 2006, 31000 km seisoi ohjauslukotta 6 viikkoa lämpimässä tallissa akku paikoillaan ja kengät kiinni. Mittasin jännitteen: 12,75 V. Otin -kengän irti ja mittasin virrankulutusta halpisdigimittarilla pienimmällä skaalalla: ei mitään merkkiäkään virran kulutuksesta. Kenkä kiinni ja starttia: pyörä hyrähti käymään kuin enkeli. Ihmetyttää vähän nuo tyhjenevät akut -tarinat !
No tarua ne ainakaan eivät ole. Sen verran monta vahvaa "todistusta" asiasta on netti pullollaan.
 
Ymmärtääkseni parissa softapäivityksessä on korjailtu tuota
"nukkumisvirrankulutusta". Samoten akut meni uusiksi ainakin kerran GS:istä. Vaihtoivat uudet akut kaikkiin huoltojen yhteydessä.

Kuinka vanha pyörä on ja onko softat viimeisimmät?

Iselläni loppui sähköt GS:stä 2005 syksyllä..

Fin_GSer
 
R1200RT vm 2006, 31000 km seisoi ohjauslukotta 6 viikkoa lämpimässä tallissa akku paikoillaan ja kengät kiinni. Mittasin jännitteen: 12,75 V. Otin -kengän irti ja mittasin virrankulutusta halpisdigimittarilla pienimmällä skaalalla: ei mitään merkkiäkään virran kulutuksesta. Kenkä kiinni ja starttia: pyörä hyrähti käymään kuin enkeli. Ihmetyttää vähän nuo tyhjenevät akut -tarinat !
No jos Minkäänlaista virrankulutusta ei ollut havaittavissa, niin mittaus on varmaankin tehty jotenkin väärin??

Onhan pyörässä kuitenkin ainakin kello mikä vie virtaa ja muutakin kulutusta tulee ainakin liittimien ja katkaisimien vuotamisesta. Nuo vuotovirratkin kyllä havaitsee hyvin perus digimittarin pienillä mittausalueilla.

Oma R1100S tyhjentää akun noin puoliksi kahdessa kuukaudessa, eli kahden kuukauden jälkeen vielä lähtee käyntiin mutta napajännite on jo pudonnut tuonne alle 12V tuntumaan.
 
Vai niin.....
talktohand.gif


Näyttäs näin, että "jokakodin sähkömiehet" TAAS liikkeellä.
Otetaas lusikka suusta ja mietitään.

Akuillahan on vähän jokaisella sellainen ominaisuus, kuin itsepurkautuminen. Tämä vaihtelee akkutyypeittäin jopa 4-15%/kk
akun varauksesta.

Joten ne "bilteman" lukemat ja näyttämät voi heittää unholaan.
Toinen merkittävä tekijä akun kunnolle on sen säilytyspaikka.
Akku pärjäileee täyteen ladattuna pakkasessa paremmin, kuin makuuhuoneen lämmössä.............
tounge.gif


Ja hei Teille kaikille.......
wink.gif

Eikös teidän bemuissa ole se virran ulosotto, siihen vain cetekin
"ylläpito sellainen" kiinni niin johan pelittää.

PS. Tosin laturiin pitää pystyä vaihtamaan pistoke ( napaisuus oikein)
 
Vai niin.....
talktohand.gif


Näyttäs näin, että "jokakodin sähkömiehet" TAAS  liikkeellä.
Otetaas lusikka suusta ja mietitään.

Akuillahan on vähän jokaisella sellainen ominaisuus, kuin itsepurkautuminen. Tämä vaihtelee akkutyypeittäin jopa 4-15%/kk
akun varauksesta.

Joten ne "bilteman" lukemat ja näyttämät voi heittää unholaan.
Toinen merkittävä tekijä akun kunnolle on sen säilytyspaikka.
Akku pärjäileee täyteen ladattuna pakkasessa paremmin, kuin makuuhuoneen lämmössä.............
tounge.gif


Ja hei Teille kaikille.......
wink.gif

Eikös teidän bemuissa ole se virran ulosotto, siihen vain cetekin
"ylläpito sellainen" kiinni niin johan pelittää.

PS. Tosin laturiin pitää pystyä vaihtamaan pistoke ( napaisuus oikein)
Ja hei Teille kaikille.......
Eikös teidän bemuissa ole se virran ulosotto, siihen vain cetekin
"ylläpito sellainen" kiinni niin johan pelittää.

Uudemmissa Bemuissa tämäkin asia on toisin! Tavanomaisella laturilla esim. Cetek latausta virran ulosottopistokkeen kautta ei voi tehdä, sillä pistokeen toiminta vaatii virran pitämistä päällä, muussa tapauksessa pistoke menee pimeäksi noin puolen minuutin kuluttua virran katkaisun jälkeen. Näin ei mikään sähköä kuluttava härpäke jää vahingossa päälle...
Lataus ulosottopistokkeen kautta kyllä onnistuu, mutta vain BMW:n omalla laturilla!
 
Lataus ulosottopistokkeen kautta kyllä onnistuu, mutta vain BMW:n omalla laturilla!
Ja cetekin mukana tulee pistoke jonka voi ruuvata akun napoihin suoraan.
Siitä purkauksesta vielä. gössissä on lapsellisen pieni akku mopon kokoon nähden. Jos ennen talliin panoa olet starttaillut ja muuta semmoista jonkun kertaa on kapasiteetista suuri osa häipynyt.
Itse isken Cetekin kiinni kun mopo seisoo hiukankin pitempään, juuri tuon elektroniikan muistien yms. kulutuksen ja surkean akkukapasiteetin vuoksi.
 
Back
Ylös