Mission R sähköpyörä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pertt-UP-
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eiköhän tuohon löydy oikeudenmukaisempiakin keinoja. Sitten kun sähköajoneuvot yleistyvät, veroja maksetaan sen mukaan miten paljon ja missä ajat. GPS-tekniikalla se on jo nykyään mahdollista ja systeemit kehittyy..
Nettikaupoista on jo pitkään saanut kaikenlaisia GPS-blockereita. 10€ hintaisen mokkulan tökkää tupakansytyttimen pistokkeeseen ja yksikään GPS ei näytä yhtään mitään 10 metrin säteellä. Autovarkaille kaiketikin suunnattuja.

Varmasti laiton jos tuollainen seuranta tulee, mutta niin on tutkanpaljastin, matkamittarin ruuvaaminen, ylinopeuden tai kännissä ajaminen jne, jne.
 
Isotehoiset sähkökulkuneuvot ei tule koskaan yleistymään, koska niiden lataamiseen ei ole kapasiteettia.
I do not think that a flight across the Atlantic will be made in our time, and in our time I include the youngest readers.

— Charles Stewart Rolls, co-founder of Rolls-Royce Ltd., c. 1908.

That's the best way to cross the Atlantic.

— Sir Arthur Whitten Brown, first nonstop across the Atlantic, upon landing 15 June 1919.

(Lähde: http://www.skygod.com/quotes/)

wink.gif
wink.gif


Tuo mun kommenttini perustuu nykyiseen jakelujärjestelmään ja sen kapasitettiin. Nykyään rakennusten sähköverkon kapasiteetti on laskettu melkolailla tappiin saakka, joten jos joku haluaa alkaa lataamaan akkuja, pitää jakelujärjestelmän rakennetta vahvistaa. Pitää myös rakentaa lisäydinvoimaa, jotta kansalaisten mopot ja autot saadaan ladattua. Maialmassa tulee kuparin pula, jos jakelujärjestelmää joudutaan vahvistamaan nykyvaatimusten mukaisia ajoneuvoja, joiden energiankulutus on mitä on...

Samoin kokonaisuudessaan jakelujärjestelmän siirtoon jäävät häviöt on niin suuria, että normaaleilla tahtikoneilla tehdyt akku-sähkökäytöt alkaa olemaan kokonaishyötysuhteeltaan niin alhaisella tasolla, että turboahdetut dieselmootorit kepittää ne hyötysuhteellaan kirkkaasti.

Sanalla sanoen nykypäivän teknologialla isotehoiset sähkökoneet ei tule olemaan vaihtoehto sellaiseen jokapäiväiseen ajoon, jossa nykyvaatimusten mukaiset autot tai kulkuneuvot saavat energiansa liikkumiseen. Nyky teknologialla kannattaa tehdä hyvin pienikokoisia sähkökäyttöisiä ajoneuvoja, jotta akkuteknologioita saadaan kehitettyä.

*Offtopic*
Mun sähkönhinta oli provo, ja se tuntui tehoavan. Sorry kaikille, joille meni vihanneksia sieraimiin
tounge.gif

*/Offtopic*

biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif


-M
 
*Offtopic*
Mun sähkönhinta oli provo, ja se tuntui tehoavan. Sorry kaikille, joille meni vihanneksia sieraimiin  
tounge.gif

*/Offtopic*

biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif


-M
Masa varmaan on hajulla myös siitä että sähköyhtiöt vonkaavat tuntiveloitukseen siirtymistä jolloin hinta muuttuu tunti tunnilta sen kulutuksen mukaan; kapasiteeti tapissa-hinta tapissa jolloin esim. viime talvena helmikuun loppupuolella sähkö maksoi pörssissä 1.39 euroa/kwh.....
Nythän joissakin tapauksissa tehtaille on edullisempaa myydä sähkö markkinoille kuin käyttää itse noina kulutushuippuina.
Tämä jäi mieleen M.O.T-ohjelmasta viikko sitten.

Että ei tuo Masan ennustus taidakaan ihan huono olla.
cool.gif
 
Isotehoiset sähkökulkuneuvot ei tule koskaan yleistymään, koska niiden lataamiseen ei ole kapasiteettia.
I do not think that a flight across the Atlantic will be made in our time, and in our time I include the youngest readers.

— Charles Stewart Rolls, co-founder of Rolls-Royce Ltd., c. 1908.
Onhan noita "vähän" pieleen menneitä ennustuksia tulevaisuuden tekniikasta... itse kyllä uskon sähkömoottorien syrjäyttävän polttomoottorit kulkuvälineissä, joskus.


"Computers in the future may weigh no more than 1.5 tons."
-- Popular Mechanics, forecasting the relentless march of science, 1949

"I think there is a world market for maybe five computers."
-- Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

"There is no reason anyone would want a computer in their home."
-- Ken Olson, president, chairman and founder of Digital Equipment Corp., 1977

"This 'telephone' has too many shortcomings to be seriously considered as a means of communication. The device is inherently of no value to us."
-- Western Union internal memo, 1876.

...ja paras...

"Everything that can be invented has been invented."
-- Charles H. Duell, Commissioner, U.S. Office of Patents, 1899.
 
Tuo mun kommenttini perustuu nykyiseen jakelujärjestelmään ja sen kapasitettiin. Nykyään rakennusten sähköverkon kapasiteetti on laskettu melkolailla tappiin saakka, joten jos joku haluaa alkaa lataamaan akkuja, pitää jakelujärjestelmän rakennetta vahvistaa.
Suomessa tilanne on tuossa mielessä siitä hyvä, että meillä on sähköautojen hitaaseen lataukseen soveltuva "latausverkko" jo olemassa, nimittäin nuo esilämmitykseen tarkoitetut tolpat.

16A suojalla varustetusta tolppaa pystyy kuormittamaan reilulla 3,5kilowatilla, joten 100km latausta vastaava energia siirtyy akkuihin ~3-4 tunnissa (kulutus ~10-15kWh/100km). Toki noitakin joudutaan monessa paikkaa vahvistamaan, sekä jakeluverkon puolellekin muutoksia tekemään, ainakin noiden "huoltoasemina" toimivien pikalatureiden (lataustehot kymmeniä kilowatteja) kohdalla.

Mutta kyllä ne verkkoyhtiöt ihan mielellään toimittaa ihan jokaisen kilowatin mikä vaan kaupaksi menee, enkä usko että tuo sähköautojen yleistyminen mistään jakeluverkon kapasiteetistä kiinni jää. Toinen "varma" juttu on akkuteknologian kehittyminen ja siitä seuraava sähköautojen (räjähdysmäinen) yleistyminen. Ainoa epävarmuus tuossa lähinnä on ajankohta.
 
Nettikaupoista on jo pitkään saanut kaikenlaisia GPS-blockereita. 10€ hintaisen mokkulan tökkää tupakansytyttimen pistokkeeseen ja yksikään GPS ei näytä yhtään mitään 10 metrin säteellä. Autovarkaille kaiketikin suunnattuja.

Varmasti laiton jos tuollainen seuranta tulee, mutta niin on tutkanpaljastin, matkamittarin ruuvaaminen, ylinopeuden tai kännissä ajaminen jne, jne.
Tuskinpa laitat, jos rangaistus kiinnijäämisestä on tarpeeksi kova. Eikä taida olla ihme homma kehittää blockerin paljastinta.

Tulevaisuuden GPS-laitteessa voisi olla esim. automaattinen tallennus, jonka muistiin mahdollinen häirintä jäisi. Sitten, kun nämä nenetelmät tulevat lopullisesti käyttöön, niin asiat on varmasti mietitty aika pitkälle..
 
Tuo mun kommenttini perustuu nykyiseen jakelujärjestelmään ja sen kapasitettiin. Nykyään rakennusten sähköverkon kapasiteetti on laskettu melkolailla tappiin saakka, joten jos joku haluaa alkaa lataamaan akkuja, pitää jakelujärjestelmän rakennetta vahvistaa.
Suomessa tilanne on tuossa mielessä siitä hyvä, että meillä on sähköautojen hitaaseen lataukseen soveltuva "latausverkko" jo olemassa, nimittäin nuo esilämmitykseen tarkoitetut tolpat.

16A suojalla varustetusta tolppaa pystyy kuormittamaan reilulla 3,5kilowatilla, joten 100km latausta vastaava energia siirtyy akkuihin ~3-4 tunnissa (kulutus ~10-15kWh/100km). Toki noitakin joudutaan monessa paikkaa vahvistamaan, sekä jakeluverkon puolellekin muutoksia tekemään, ainakin noiden "huoltoasemina" toimivien pikalatureiden (lataustehot kymmeniä kilowatteja) kohdalla.
Paitsi että -90 luvulla ja sen jälkeenkin tehtyjä lämmitystolppia vaivaa ainoastaan se sulake joka on sen pistokkaan takana joka on 6A. Syöttö noihin tolppakenttiin tulee toki 16A:n takaa......

Eipä kovin kummoista latausta saada aikaiseksi koska kaiken lisäksi  sekin 6A on kellon takana joka antaa virtaa tasan sen 2tuntia/vuorokausi.

Sähköistys vaatii siis juuri noita sanottuja korjauksia ennen kuin se lataus järjestelmä on kunnossa.

Sähkötoimiset autot ja mopot varmasti joskus yleistyy ja onhan se järkevää jos vain "huolto/lataukset" on kunnossa. Suurin osa kun työmatkoista on alle 10km suuntaansa.
Mullakin massiiviset 4,8km!!!!  
nixweiss.gif



Edit: jos tuo sulakekoko suurennetaan vaatii se jo uudet sähköjohdotukset, tuskin on varauduttu sulakekoon suurentamiseen rakennusvaiheessa "ylisuurella" kaapelilla. Kulunsa siitäkin.....
 
Paitsi että -90 luvulla ja sen jälkeenkin tehtyjä lämmitystolppia vaivaa ainoastaan se sulake joka on sen pistokkaan takana joka on 6A. Syöttö noihin tolppakenttiin tulee toki 16A:n takaa......

Eipä kovin kummoista latausta saada aikaiseksi koska kaiken lisäksi  sekin 6A on kellon takana joka antaa virtaa tasan sen 2tuntia/vuorokausi.

Sähköistys vaatii siis juuri noita sanottuja korjauksia ennen kuin se lataus järjestelmä on kunnossa.


Edit: jos tuo sulakekoko suurennetaan vaatii se jo uudet sähköjohdotukset, tuskin on varauduttu sulakekoon suurentamiseen rakennusvaiheessa "ylisuurella" kaapelilla. Kulunsa siitäkin.....
Siksi tuon "toki noitakin joutuu monessa paikkaa vahvistamaan" -jutun tuonne kirjoitinkin.. Ja vaikka siellä tolpassa olisikin se 16A sulake/JS, niin ei niitä kaikkia tolppia pysty silti sillä maksimivirralla kuormittamaan ilman että sieltä syöttävästä keskuksesta nallit napsuu.

Mutta onhan tuollaiset alimitoitetut tolpatkin parempia kuin ei mitään, vaikka noita kaapeleita joutuisikin vaihtelemaan. Lisäksi noiden yleistymisessä piilee sähkönjakelun kannalta myös positiivisia mahdollisuuksia, ja teoriassa mikäli noiden sähköhärveleiden akkuja käytettäisiin molempiin suuntiin, voisi sähköautojen yleistyminen joissain tapauksissa jopa pienentää verkossa siirtyviä huipputehoja ja vähentää myös tarvittavaa voimalaitoskapasiteettia. Mutta tuo nyt ei ole vielä tätä päivää, eikä enää oikein aiheeseekaan liity
biggrin.gif


Oma henk. koht veikkaus on, että parin kymmenen vuoden päästä sähköautot on jo ihan arkipäivää. Akkuteknologiakin alkaa olemaan jo "niin lähellä", ettei se enää hirmuisia mullistuksia vaadi ennenkuin noista tulee taloudellisestikin järkeviä vekottimia.
 
Totta.

Eikun rakennus suunittelijat vaan etukäteen tekemään riittävän vahvat systeemit ettei tarvii muutella....
Lähtökohta valmiiksi kuntoon..
tounge.gif
 
Isotehoiset sähkökulkuneuvot ei tule koskaan yleistymään, koska niiden lataamiseen ei ole kapasiteettia.
I do not think that a flight across the Atlantic will be made in our time, and in our time I include the youngest readers.

— Charles Stewart Rolls, co-founder of Rolls-Royce Ltd., c. 1908.
Onhan noita "vähän" pieleen menneitä ennustuksia tulevaisuuden tekniikasta... itse kyllä uskon sähkömoottorien syrjäyttävän polttomoottorit kulkuvälineissä, joskus.


"Computers in the future may weigh no more than 1.5 tons."
   -- Popular Mechanics, forecasting the relentless march of science, 1949

"I think there is a world market for maybe five computers."
   -- Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

"There is no reason anyone would want a computer in their home."
   -- Ken Olson, president, chairman and founder of Digital Equipment Corp., 1977

"This 'telephone' has too many shortcomings to be seriously considered as a means of communication. The device is inherently of no value to us."
   -- Western Union internal memo, 1876.

...ja paras...

"Everything that can be invented has been invented."
   -- Charles H. Duell, Commissioner, U.S. Office of Patents, 1899.
Jos voi jollain puolustautua, niin voisi sanoa, ettei noista mikään ole sidottu energiaan. Ja kun tuo akkujen lataaminen on kovasti energiaan ja jakeluverkkoon sidonnainen osa, en usko että ennen yleistä suprajohtavuutta ja zuper-hyber-akkuja saadaan ratkaistua nykyvaatimusten mukaisia laddari-systeemeja.
wink.gif
 
Back
Ylös